رای شماره ۴۸۱ تا ۴۸۵ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۷/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 82/475 –1007 و 84/82- 774- 402

شاکی: 1- نماینده حقوقی بنیاد شهید 2- کانون بازنشستگان وزارت امور اقتصادی و دارایی – آقایان 3- غلامرضا محمدعلی‎پور 4- مجید فرنیا 5- تقی براتچی

موضوع: ابطال مصوبه هفتادو پنجمین جلسه شورای عالی بیمه خدمات درمانی مورخ 22/10/1381 موضوع بخشنامه شماره 145459/6/س مورخ 6/11/1381 دبیر شورای عالی بیمه خدمات درمانی و بخشنامه 361/1006/د/ب مورخ 29/1/1379 رییس شورای عالی فنی سازمان بیمه خدمات درمانی

تاریخ رای: یکشنبه 2 مهر 1385

شماره دادنامه:  481 الی 485

مقدمه: 1- شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، سازمان بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت با استناد به مصوبات هفتادو پنجمین جلسه شورای عالی بیمه خدماتی درمانی که مقرر می‎دارد «پرداخت خسارتهای متفرقه به جز موارد اورژانس و استثنایی توسط سازمانهای بیمه‎گر صورت نپذیرد» از ادای حقوق قانونی بیمه شدگان دولت ممانعت بعمل آورده است در حالی که طبق ماده 17 قانون بیمه همگانی که مقرر می‎دارد «کلیه بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز تشخیصی و پزشکی کشور موظف به پذیرش و مداوای بیمه شدگان و ارایه و انجام خدمات و مراقبتهای پزشکی لازم بر اساس ضوابط و مقررات این قانون هستند.» سازمان بیمه خدمات درمانی در اجرای مصوبه مورد شکایت از پرداخت هزینه‎های درمانی و پزشکی مشمولین قانون فوق که در بیمارستانها و مراکز پزشکی و تشخیصی و درمانی غیر دولتی تحت مداوا و معالجه قرار می‎گیرند خودداری می‎نماید. از آنجا که به موجب قانون مذکور استثنایی در مورد واحدهای پزشکی و درمانی دولتی و غیر دولتی به عمل نیامده است بنابراین انحصار این امر برای مراکز دولتی مغایر قانون می‎باشد. همچنین با عنایت به مصوبه هیات وزیران در خصوص ضوابط تعیین حداقل مشمول و سطح خدمات پزشکی و دارویی مورد تعهد بیمه خدمات درمانی مصوب 1374/3/24 بیمه شدگان در انتخاب پزشک معالج خود اعم از عمومی و متخصص مخیر می‎باشند. شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور در تصویب مورد شکایت از حـدود اختیارات قانونی خـود فراتر رفته است. بنابه مراتب ابطال بخشنامه 145459/6/س مـورخ1381/11/6 دبیر شورای عالی خدمات درمانی بلحاظ مغایرت با موازین شرعی و قانونی مورد تقاضا است. 2- آقای تقی براتچی ضمن درخواست ابطال بخشنامه شماره 145459/6/س مورخ 1381/11/6 دبیر شورای عالی بیمه خدمات درمانی اعلام داشته است، پس از عمل جراحی پا که به صورت اورژانس انجام شد و بهبودی با مراجعات مکرر به سازمان بیمه خدمات درمانی جهت دریافت قسمتی از هزینه‎های جراحی اعلام داشتند که به علت تاخیر در ارایه مدارک (حداکثر شش ماه) به استناد بخشنامه شماره 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 رییس شورای عالی فنی سازمان بیمه خدمات درمانی از پذیرفتن مدارک مربوط معذوریم. این بخشنامه با موازین شرعی مغایرت داشته همچنین با قوانین مربوط به مرور زمان تطبیق نمی‎نماید لذا درخواست ابطال بخشنامه 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 را دارد. 1- مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ در خصوص قسمت اول شکایت به شرح نامه‎های شماره 170766/ح/ن مورخ 1382/11/6 و 114734/ح/ن مورخ 1384/5/22 اعلام داشته‎اند، 1-الف- به منظور ایجاد شرایط لازم برای تحت پوشش قرار دادن تمام گروهها و افراد جامعه که متقاضی بیمه خدمات درمانی هستند، قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در تاریخ 1372/8/3 به تصویب رسیده است و از تاریخ تصویب قانون بیمه خدمات درمانی بر اساس ضوابط قانونی مقرر ارایه و اجرا می‎گردد. با عنایت به ماده 10 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی، حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو در زمره تعهدات سازمانهای بیمه گر پایه قرار گرفته و ارایه آن در قالب نظام بیمه خدمات درمانی، تعریف شده است. همچنین وظیفه سیاستگذاری، برنامه‎ریزی، ایجاد هماهنگی، نظارت و ارزشیابی سطح کمی و کیفی بیمه خدمات درمانی به عهده شورای عالی بیمه خدمات درمانی، با ترکیبی کاملاً فرابخشی و متشکل از معاون رییس جمهور، رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، وزراء بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی، دو نماینده مجلس، رییس کل سازمان نظام پزشکی و مدیران عامل سازمانهای بیمه گر گذاشته شده و ماده 17 این قانون نیز کلیه بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی را به پذیرش و ارایه خدمت به بیمه شدگان براساس مقررات مصرح در قانون مذکور ملزم نموده است و در صورت درخواست سازمانها و شرکتهای بیمه گر با آنها قراردادهای همکاری منعقد نمایند. تاکید می‎گردد سازمانهای بیمه گر در خصوص عقد قرارداد با موسسات تشخیص درمانی موظف به رعایت قانون بیمـه همگانی و مصوبـات شورای عالی بیمـه خدمات درمانـی کشور می‎باشنـد. 1- ب- مراکز درمانـیخصوصی گاهی علیرغم الزامات قانونی و درخواستهای سازمانهای بیمه گر مبادرت به عقد قرارداد بیمه نمی‎نمایند، لذا بیمه شدگانی که براساس ماده یک تصویب نامه شماره 14/53 مورخ 1374/5/2 هیات وزیران تحت عنوان «ضوابط تعیین حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارویی مورد تعهد خدمات درمانی» مخیر به انتخاب پزشکان طرف قرارداد با بیمه می‎باشند به پزشکانی که طرف قرار داد با بیمه نیستند مراجعه و پس از انجام خدمات درمانی و پرداخت هزینه‎های مربوطه به مرکز درمانی و یا پزشک معالج جهت استفاده از مزایای بیمه به سازمانهای ذیربط مراجعه می‎نمایند و به دلیل عدم وجود قرارداد فی‎مابین مرکز و یا پزشک با شرکها و سازمانهای بیمه گر قانوناً امکان انجام خواسته این افراد فراهم نمی‎شود. ضمناً به استناد ماده چهارم مصوبه مذکور موارد اورژانسی از ممنوعیت پرداخت خسارت متفرفه مستثنی گردیده‎اند. این در حالی است که پیش از مصوبه مورد شکایت بخش قابل توجهی از پرداختهای سازمانهای بیمه گر به هزینه‎هایی تعلق گرفته که بیمه شدگان در مراکز درمانی فاقد قرارداد همکاری ایجاد کرده و این میزان با گسترش فعالیتهای غیر اصولی بیمه‎های مازاد (که عمدتاً توسط شرکتهای بیمه تجاری ارایه می‎شود) به شکل قابل توجهی رو به افزایش بوده است. با این تفاصیل و با توجه به اینکه بسیاری از خدمات درمانی، در موسسات درمانی طرف قرارداد قابل ارایه به بیمه شدگان است، پیشنهاد محدود شدن هزینه‎های درمانی بیمه شدگان به موسسات طرف قرارداد در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی بیمه خدمات مطرح و با استناد قانونی و علمی فوق به تصویب اعضاء رسیده است. اجرای این مصوبه مستند به قانون و در شرایط فعلی دارای محاسنی چون بسترسازی مناسب برای اجرای سطح بندی خدمات و نظام ارجاع، تعدیل قیمتها در بازار آشفته بیمه‎های مازاد، افزایش ضریب اشتغال تخت، استفاده بهینه از امکانات و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستهای دولتی و صرفه جویی منابع و منطقی‎سازی مصرف درمان به دنبال دارد و استمرار آن موجبات دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی در بخش درمانی جامعه را فراهم می‎آورد، که در این خصوص تنها اهرم اجرایی ماده 17 قانون بیمه همگانی و ماده یکم دستورالعمل اجرایی آن به استناد مفاد یک و 4 مصوبه شماره 5314/ت14993/ه‍ مورخ 1374/5/2 و همچنین ماده 2 قانون بیمه همگانی مصوبه شماره 75 مورخ 1381/10/22 شورای عالی بیمه خدمات درمانی می‎باشد که به موجب بخشنامه شماره 145459/س مورخ 1381/11/6 معـاونت سلامت بـه اطلاع واحدهـای ذیربط رسیـده است. النهایه نظر بـه مطالب معروضه در عملکرد دستگاههای اداری ذیربط این وزارتخانه تخلفی از قوانین و مقررات مصوب مشهود نمی‎باشد و رد شکایت بلا وجه مطروحه مورد تقاضا است. 2- معاون بیمه درمان و قایم مقام مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی در پاسخ به شکایت شاکی به خواسته ابطال بخشنامه شماره 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 طی نامه شماره 120044/100 مورخ 1385/5/15 اعلام داشته‎اند، الف- مجوز تنظیم بخشنامه یاد شده متعاقب بند 10 مصوبه هیات مدیره وقت این سازمان آنهم به استناد آیین نامه شورای فنی سازمان می‎باشد. همچنین بر اساس بند 2-11 آیین نامه شورای فنی سازمان این شورا مسیولیت تدوین مقررات جدید را دارد. ب- از آنجایی که کلیات بخشنامه مورد نظر در خصوص ارسال اسناد هزینه‎های بیماری مقید به زمان می‎باشد که مورد اعتراض شاکی است و از حیث مرور زمان مستنداً به نظریه دبیر شورای نگهبان ارایه شده است می‎بایست اذعان داشت، مقوله مرور زمان در قوانین موضوعه اساساً یک بحث کلی است و ناظر به دعاوی عمومی است که فرد مدعی در چارچوب قانون ملزم به رعایت آن می‎باشد. لیکن قید زمان خاص برای ارسال اسناد هزینه در این سازمان و نوعاً سازمانهای بیمه‎ای واجد ایراد قانونی نیست به این معنی که از آنجایی که این سازمان دارای بودجه دولتی است مطابق ضوابط و مقررات مالی دارای قانونی خاص است و تعیین زمان خاص برای ارسال مدارک بیماری توسط بیمه شدگان می‎بایست حداکثر در انقضاء سال زمان بستری ارایه شود. صدور بخشنامه مورد بحث با استفاده از موضوع ماده 33 قانون آیین نامه مالی و محاسباتی و معاملاتی دیوان محاسبات کشور مصوب 1372/6/9 می‎باشد. بنابه مراتب تقاضای رد شکایت شاکی را دارد. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن بخشنامه‎های شماره 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 شورای فنی سازمان بیمه خدمات درمانی و 145459/6/س مورخ 1381/11/6 دبیر شورای عالی بیمه خدمات درمانی طی نامه شماره 15440/30/85 مورخ 1385/2/28 اعلام داشته‎اند، 1- بخشنامه شماره 145459/6/س مورخ 1381/11/6 که مانع پرداخت خسارتهای متفرقه به جزء در موارد اورژانسی و استثنایی شده است، خلاف موازین شرع تشخیص داده نشد و در صورت اختلاف در اورژانسی بودن باید به کارشناسان مربوط مراجعه شود. 2- بخشنامه شماره 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 از این نظر که مدت شش ماه را شرط پذیرش اسناد هزینه خسارت متفرقه توسط سازمان بیمه خدمات درمانی قرار داده است، خلاف مـوازین شرع شناخته نشد. هیات عمومی دیـوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- اعتراض نسبت به بخشنامه شماره 8040/3003 مورخ 1375/6/19 اداره کل بیمه خدمات درمانی استان مازندران از حیث تعیین مدت ارایه اسناد و مدارک پزشکی حداکثر به مدت 2 ماه قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و با توجه به نظریه فقهای محترم شورای نگهبان و اعضاء هیات عمومی دیوان مغایر احکام اسلامی و مغایر قوانین و مقررات شناخته نشده است. بنابراین اعتراض شاکی به بخشنامه شماره 361/1006/د/ب مورخ 1379/1/29 شورای عالی فنی سازمان بیمه خدمات درمانی از جهت اینکه مدت ارایه اسناد مزبور را شش ماه تعیین نموده با توجه به ماده 7 اساسنامه سازمان بیمه خدمات درمانی مصوب 1373/12/24 که مسیولیت و اختیار وضع ضوابط و قواعد مربوط به انعقاد عقد بیمه با اشخاص و نحوه بررسی مدارک و اسناد پزشکی بیمه شوندگان را به سازمان مذکور محول نموده، موجه نیست در نتیجه مصوبه فوق الاشعار مغایرتی با قانون ندارد. ب- نظر به وظایف و مسیولیتهای قانونی سازمان بیمه خدمات درمانی در قبال بیمه شدگان و الزام آن سازمان به تامین و پرداخت بخشی از هزینه‎های دارویی و درمانی اشخاص بیمه شده و عنایت به مدلول ماده 17 قانون بیمه همگانی مصوب 1373 که علی‎الاطلاق و بدون هر قید و شرطی کلیه بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز تشخیصی و پزشکان کشور را موظف به پذیرش و مداوای بیمه شدگان و ارایه و انجام خدمات و مراقبتهای پزشکی لازم براساس ضوابط و مقررات قانون مزبور کرده و مفید جواز مراجعه بیماران بیمه شده به مطلق بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز تشخیصی و پزشکان کشور به انتخاب خود می‎باشد، بنابراین مفاد مصوبه شورای عالی بیمه خدمات درمانی که تحت شماره 145459/6/س مورخ 1381/11/6 به مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی کشور ابلاغ شده و مقرر داشته «پرداخت خسارتهای متفرقه به جز در موارد اورژانس و استثنایی توسط سازمانهای بیمه گر صورت نپذیرد» و نتیجتاً سبب ایجاد محدودیت حق بیمه شدگان در جهت انتخاب بیمارستان، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز تشخیصی و پزشکان کشور و نفی مسیولیت مطلق آن سازمان در تامین و پرداخت بلاقید و شرط هزینه‎های پزشکی، دارویی و درمانی بیمه شدگان است، مغایر هدف و حکم مقنن تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی