رای شماره ۳۱۵ تا ۳۱۷ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۵/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 117، 118، 119/82

شاکی: خانم مهسان قایمی

موضوع: ابطال بخشنامه‎های 21939/6-55 مورخ 3/8/1379 و پ‎پ/1158-3/14 مورخ 9/2/1382 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و بخشنامه شماره 155227/366/1252/109/54 مورخ 16/8/1379 دفتر حقوقی گمرک ایران

تاریخ رای: یکشنبه 22 مرداد 1385

شماره دادنامه: 315،316،317

مقدمه: شاکی به شرح دادخواستهای تقدیمی و لوایح تکمیلی آن اعلام داشته‎است، حسب محتویات پرونده شعبه ویژه قاچاق تعزیرات حکومتی تبریز و اعلام جرم گمرک، بهای نفت گاز از قرار لیتری 5460 ریال تعیین و مبنای محاسبه بهای کل کالا و جریمه قرار گرفته است و گمرک سهلان اعلام می‎دارد، محاسبه و مبلغ فوق بر اساس بخشنامه دفتر حقوقی و قضایی گمرک ایران مستند به اعلام نظر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی که برای اعمال در هر فصل ابلاغ می‎شود، استخراج و ملاک عمل قرار گرفته است. چنانچه مستحضرید جریمه قاچاق با توجه به ماده قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی تعیین می‎گردد و همچنین جریمه تعیینی نوعاً مجازات تلقی می‎شود که در صورت انطباق با بند (ب) ماده 2 قانون فوق الذکر مجازات با تعیین 2 برابر بهای کالا به عنوان جزای نقدی تشدید می‎شود و مطابق بند (ب) از ماده 2 آیین‎نامه قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی که مقرر می‎دارد «مبنای محاسبه کالای قاچاق خروجی قیمت عمده فروشی آن در نزدیکترین بازار داخلی است.» با این وصف نرخ گازوییل در تعیین جریمه نیز بایستی همان نرخ رسمی 120 ریال باشد و لذا در موضوع مطروحه با تعیین نرخی به انداز 35 الی 55 برابر نرخ رسمی گازوییل در واقع مجازات را تشدید نموده‎اند که این امر از اختیارات شرکت نفت و یا گمرک خارج است. با عنایت به مراتب مذکور ابطال بخشنامه‎های شماره 21939/6-55 مورخ 1379/8/3 و پ‎پ/1158-3/14 مورخ 1382/2/9 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و بخشنامه شماره 155227/366/1252/109/54 مورخ 1379/8/16 دفتر حقوقی گمرک ایران که در محاسبه جریمه قاچاق نرخ گازوییل را براساس بیشترین نرخ فروش در کشورهای همسایه محاسبه نموده مورد تقاضا است. رییس امور حقوقی شرکت ملی پالایش و پخش فـرآورده‎های نفتی ایـران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 34558/30 مورخ 1382/10/14 اعلامداشته‎اند، با توجه به اینکه در خصوص قاچاق گازوییل در شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی رسیدگی به عمل آمده و منجر به صدور رای قطعی شده است و موضوع از اعتبار امر مختوم برخوردار است، لذا قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان نمی‎باشد و صدور رای شایسته مبنی بر رد شکایت مطروحه مورد استدعا است. مدیرکل دفتر حقوقی گمرک ایران در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 108959/810/1251/109/54 مورخ 1382/5/8 اعلام داشته‎اند، 1- با توجه به ماده 4 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب 1356/3/22 نظر به اینکه تولید، تهیه، توزیع، عرضه، فروش، حمل و نقل، صدور هرگونه فرآورده‎های نفتی در داخل و یا خارج از کشور در انحصار شرکت ملی نفت ایران می‎باشد، لذا گمرک ایران به منظور تعیین بهای مال فرآورده‎های سوختی مکشوفه به ظن قاچاق مراتب را از آن شرکت استعلام می‎نماید. 2- با توجه به مفاد بند یک و نامه شماره 18932/556 مورخ 1379/7/6 شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران نرخ جریمه نفت گاز از قرار هر لیتر 4800 ریال تعیین می‎گردد و مراتب به گمرکات طی نامه مورخ 1379/11/12 اعلام می‎گردد لیکن شرکت مذکور طی نامه شماره 21939/556 مورخ 1379/8/3 اعلام می‎دارد که با توجه به تغییرات قابل ملاحظه در نرخ فرآورده‎های نفتی در کشور همسایه نرخ نفت گاز را از 4800 ریال به 5460 ریال منظور نمایند که مراتب به شرح مذکور طی نامه مورخ 1379/8/16 به گمرکات اعلام می‎گردد. با توجه به تاریخ کشف کالای متعلق به نامبرده حسب نامه مورخ 1379/8/3 شرکت مذکور بهای مال این پرونده بر این اساس محاسبه می‎گردد. 3- طی نامه شماره 28335/1252/109/54 مورخ 1381/2/10 از شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی خواسته می‎شود نسبت به تعیین ارزش عمده فروشی کالا براساس ماده 2 آیین‎نامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی اقدام نمایند که در پاسخ طی نامه شماره 3626/556 مورخ 1381/2/14 شرکت مذکور اعلام می‎دارد، با توجه به اینکه فرآورده‎های نفتی از جمله کالاهایی هستند که از میزان بالای یارانه دولتی در بازارهای داخلی برخوردار می‎باشند نرخ جریمه قاچاق آن نمی‎تواند مشابه سایر اقلام که از این امتیاز برخوردار نیستند محاسبه گردد و نرخ اعلام شده در حالت عمده فروشی و خرده فروشی یکسان می‎باشد. 4- با توجه به جمیع مراتب فوق الذکر و صلاحیت شرکت مذکور نسبت به تعیین نرخ فرآورده‎های نفتی به موجب مقررات و با عنایت به اینکه برای گازوییـل نرخ داخلی، صادراتـی و نرخ تعزیراتی بـرای محاسبه قاچاق از سوی شرکت مذکور اعلام شده است، اقدام دفتر حقوقی وفق مقررات بوده است، لذا استدعای رد دادخواست نامبرده علیه گمرک ایران را دارد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

مطابق ماده 4 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب 1356/3/22، تولید، تهیه، توزیع، عرضه، فروش، حمل ونقل صدور هرگونه فرآورده‎های نفتی در داخل و یا خارج از کشور در انحصار شرکت ملی نفت ایران می‎باشد. بنابه جهات فوق الذکر و اینکه قیمت فروش فرآورده‎های نفتی با رعایت یارانه قانونی در جهت رفاه شهروندان و مصارف آنان است و تعمیم آن به فرآورده‎های مذکور که بر خلاف قانون به خارج از کشور حمل می‎شوند مجوزی ندارد و همچنین عنایت به انقضاء مهلت اعتبار بخشنامه‎های مورد اعتراض و عدم جواز بررسی اعتبار و یا بی‎اعتباری آنها بر مبنای آیین‎نامه‎های دولتی موردی برای ابطال بخشنامه‎های فوق الذکر که با استفاده از اختیار قانونی تنظیم و انشاء شده است وجود ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی