رای شماره ۲۷۵ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۵/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 691/82

شاکی: آقای حمید زارع

موضوع: ابطال ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و بخشنامه شماره 17648/ب مورخ 24/12/1376 مدیرکل بهداشت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تاریخ رای: یکشنبه 8 مرداد 1385

شماره دادنامه: 275

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، مطابق ماده 3 قانون ترویج تعذیه با شیر مادر، مرخصی زایمان تا 3 فرزند را برای مادران شیرده در بخش‎های دولتی و غیر دولتی چهار ماه تعیین کرده است ولی در ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور اعطای ماه چهارم را منوط به شرط کرده است در این ماده آمده «اعطای چهارمین ماه مرخصی زایمان منوط به گواهی پزشک متخصص اطفال یا پزشک مرکز بهداشتی درمانی همراه با شناسنامه شیرخوار است. مگر اینکه مطابق مقررات دیگر برای آنها مرخصی زایمان بیشتری پیش‎بینی شده باشد.» این نقض غرض است و از اهداف مقنن نمی‎باشد. مدیرکل بهداشت خانواده نیز با استناد به ماده 3 آیین نامه اجرایی، طی بخشنامه شماره 17648/ب مورخ 1376/12/24 اقدام به صدور نظریه تفسیری نموده‎اند که فاقد موضوعیت است و پیامد این تفسیر محرومیت کودکان مادران شاغل از شیرخشک یارانه‎ای بعد از ماه چهارم مرخصی زایمان شده است. علیهذا نظر به مراتب یاد شده ابطال ماده3 آیین‎نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و بخشنامه شماره 17648/ب مورخ 1376/12/24 مدیرکل بهداشت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد. مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4403 مورخ 1385/1/21 مبادرت به ارسال نامه شماره 290828/ح/ن مورخ 1384/11/18 مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده‎اند. در نامه شماره 196584/ح/ن مورخ 1382/12/23 که به پیوست نامه اخیرالذکر ارسال گردیده آمده است، 1- موضوع ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر تا 3 فرزند برای مادرانی است که فرزند خود را شیر می‎دهند در غیر این صورت مشمول ضوابط معذوریت زایمان بوده و باید از مرخصی استعلاجی زایمان مطابق مقررات قانون استخدام کشوری استفاده نمایند و در اجرای این ماده هیات وزیران در ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون. ماه چهارم مرخصی زایمان را منوط به گواهی پزشک متخصص اطفال و یا شناسنامه طفل (برای احراز عدم استفاده از شیر خشک) نموده است. لذا این ماده در اجرای ماده 3 قانون بوده و ضوابط اجرایی اعطای یک ماه مرخصی اضافی را تعیین می‎کند. چنانچه طفل از نظر پزشکی نیاز به شیر خشک داشته باشد براساس ضوابط و معیارهای موضوع تبصره 2 ماده یک قانون که به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است شیرخشک دریافت خواهد کرد. 2- نامه شماره 17648/2ب مورخ 1376/12/24 بهداشت خانواده دستورالعمل نبوده و دقیقاً براساس قانون و آیین‎نامه اجرایی آن و ضوابط موضوع تبصره 2 ماده یک قانون تنظیم شده است. پس از ماه چهارم مطابق ضوابط قانونی پیش گفت کودکان می‎بایست تا 2 سال با شیر مادر به لحاظ مزایای بیشمار آن تغذیه شوند و مادر شاغل می‎تواند تا 20 ماهگی کودک از یک ساعت مرخصی شیردهی در روز استفاده نماید. چنانچه فرزند مادر شاغل حسب معیارهای قانونی و ضرورت پزشکی به شیر خشک نیاز داشته باشد شیرخشک یارانه‎ای به فرزند وی تعلق می‎گیرد. اما صرفاً اشتغال مادر دلیل محرومیت طفل از شیر مادر و تغذیه او با شیر خشک نمی‎تواند باشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 قانونگذار به شرح ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب 1375 حق استفاده از چهار ماه مرخصی زایمان را برای مادرانی که فرزند خود را شیر می‎دهند تا سه فرزند علی‎الاطلاق و بدون هرگونه قید و شرط به رسمیت شناخته و تثبیت کرده است. بنابراین ماده 3 آیین ‎نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات وزیران و همچنین بخشنامه شماره 17648/ب مورخ 1376/12/24 مدیرکل بهداشت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اعطای چهارمین ماه مرخصی زایمان را منوط به گواهی پزشک متخصص اطفال یا پزشک مرکز بهداشتی درمانی همراه با شناسنامه شیرخوار به منظور احراز عدم استفاده از شیر خشک نموده و بدین ترتیب هدف و حکم مقنن در باب استفاده از حق مکتسب قانونی مزبور را مقید و مشروط و نتیجتاً دایره شمول قانون را تضییق کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و بدین جهت به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ماده 3 آیین نامه و بخشنامه فوق الذکر ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی