رای شماره ۲۴۳ و ۲۴۴ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۴/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 82/611، 83/327

شاکی: آقایان 1- نوراله خجسته راد 2- سعید کریمی

موضوع: ابطال نظام نامه راجع به تشخیص انواع تفصیرات قضات و تعیین مجازات آنها مصوب 1304 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 25 تیر 1385

شماره دادنامه: 243-244

گردشکار: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، 1- مطابق اصل 57 قانون اساسی جمهوری اسلامی قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضاییه مستقل از یکدیگرند و وظایف هر یک از قوای حاکم در کشور در اصول مختلف قانون مذکور احصاء و تبیین شده است. در اصل 156 آن قانون وظایف قوه قضاییه در بندهای پنج گانه تعیین گردیده و در اصل 158 نیز تکالیف رییس قوه قضاییه ذکر شد و از جمله آن، تهیه لوایح قضایی و استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل ماموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان و مانند اینها وفق قانون می‎باشد. 2- نظامنامه مذکور خلاف شرع نیز می‎باشد. اعطای اختیار مجازات یک قاضی توسط قاضی دیگر به دلیل نحوه رسیدگی و استنباط وی و مواردی که در نظامنامه مندرج است، شرعی نیست. چون به حصر عقلی چهار حالت متصور است. الف- قاضی مجازات کننده ماذون و قاضی مجازات شونده، مجتهد است. نتیجه آن امکان مجازات قاضی مجتهد به وسیله قاضی ماذون است. ب- یا قاضی مجازات کننده و مجازات شونده هر دو مجتهد هستند. در شرع هر دو مجتهد می‎توانند به اجتهاد خود عمل نماید و یک مجتهد نمی‎تواند مجازات نماید مجتهد دیگر را به دلیل نوع قضاوت وی. ج- یا هر دو قاضی ماذون هستند که هر یک می‎بایست به مفاد اذن اعطایی عمل نماید و ممکن است دو مجتهد اذن های تخیلی به دو قاضی مذکور اعطاء کرده باشند. د- قاضی مجتهد مجازات کننده و قاضی ماذون مجازات شونده است. در این صورت ممکن است نوع قضاوت مجتهدی که اذن داده با فتوای مجتهد مجازات کننده متفاوت باشد، هر چند مجازاتهای مندرج در نظامنامه ظاهراً برای تخلفات است اما بعضی از مجازاتها معینه مانند انفصال و کسر حقوق شبیه مجازات جرایم هستند. نظام مذکور بر اساس ماده 288 قانون مجازات عمومی به تصویب رسیده وماده مرقوم طبق ماده 729 (اصلاحی 27/2/77) قانون مجازات اسلامی منسوخ گردیده و با نسخ قانون تمامی نظام نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و … مربوط به آن نیز منسوخ تلقی و قابلیت اجراء ندارد. بررسی دیگر قوانین متاخر از قوانین اولیه گرفته مانند قانون اصلاح قسمتی از مواد قانون استخدام قضات مصوب 1312/7/13، قانون اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات عدلیه و استخدام قضات مصوب 1315/1/6 و قانون اصلاح پاره‎ای از مواد قانون استخدام قضات مصوب 1317/10/11 تا قوانین اخیرالتصویب مانند قانون رسیدگی به صلاحیت قضات مصوب 1376/2/17 نشان می‎دهد که امکان وضع چنین نظام نامه‎ای به کیفیت مذکور پیش‎بینی و تصریح نشده است. علهیذا به لحاظ مغایرت نظامنامه مورد شکایت با موازین شرعی، قانون اساسی و خروج از حدود اختیارات قوه مجریه به استناد اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال آن را تقاضا دارد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 51735 مورخ 1382/12/21 مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 2314/01/444 مورخ 1382/9/13 وزارت دادگستری نموده است. در نامه اخیرالذکر آمده است، اولاً، مواد 281 الی 289 قانون مجازات عمومی مصوب 1310 می‎باشد. زیرا مواد یاد شده طبق قانون متمم قانون مجازات عمومی مصوب 1310/4/27 به قانون مجازات عمومی سابق اضافه و الحاق شده است. بنابراین ماده 288 قانون مجازات عمومی که مورد استناد خواهان قرار گرفته است، نمی‎تواندمستند نظامنامه مورد اشاره باشد. ثانیاً، مواد مختلف نظامنامه مورد اشاره هیچ گونه اشاره‎ای به مواد قانون مجازات عمومی ندارد و مستند آن، قانون اصول محاکمات حقوقی، قانون اصول تشکیلات عدلیه و قانون استخدام کشوری است که ارتباطی به قانون مجازات عمومی ندارد و نسخ قانون مجازات عمومی، نمی‎تواند مستندی برای ابطال و لازم‎الاجراء نبودن نظامنامه فوق باشد و اصولاً قانون مجازات اسلامی ناظر به جرم و مجازاتها است و موضوع تخلفات اداری و انتظامی تخصصاً از شمول آن خارج است و قوانین مربوط به امور فوق کماکان به قوت خود باقی است. ثالثاً، نظام نامه‎ها و آیین‎نامه‎هایی که قبل از انقلاب در اجرای قوانین به تصویب هیات وزیران رسیده تا زمانی که دلیلی بر نسخ آنها وجود نداشته باشد، نمی‎توان آنها را لازم‎الاجراء ندانست مگر اینکه ابطال آنها از سوی دیوان عدالت اداری اعلام شده باشد. رابعاً، قانون مجازات عمومی، برابر ماده 497 قانون مجازات اسلامی صرفاً در مواد معارض و مغایر ملغی است. به همین دلیل است که حتی بعد از تصویب قانون مجازات اسلامی  آیین‎نامه‎هایی به تصویب هیات وزیران رسیده که مستند آنها قانون مجازات عمومی است. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن نظامنامه مورد شکایت طی نامه شماره 13897/30/84 مورخ 1384/9/3 اعلام داشته‎اند، موضوع راجع به تشخیص انواع تقصیرات قضات و مجازات آنها مصوب 1304/12/13 هیات وزراء در جلسه مورخ 1384/9/2 فقهای محترم شورای نگهبان مطرح شد که خلاف موازین شرع شناخته نشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 الف- به موجب نظریه شماره 13897/30/84 مورخ 1384/9/3 فقهای محترم شورای نگهبان نظام نامه راجع به تشخیص انواع تقصیرات قضات و مجازات آنها مصوب 1304/12/13 هیات وزراء مغایر احکام اسلامی شناخته نشده است. بنابراین موجبی برای ابطال نظامنامه مزبور در اجرای قسمت اول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد. ب- با وضع و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تثبت اصل تفکیک قوای عالیه، مقننه، مجریه و قضاییه و تاکید بر استقلال آنها از یکدیگر به شرح اصل 57 قانون اساسی و صدر اصل 156 قانون فوق‎الذکر و صراحت اصل 36 قانون مزبور که مقرر داشته است «حکم به مجازات و اجراء آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.» نظامنامه راجع به تشخیص انواع تقصیرات قضات و تعیین مجازات آنها که در تاریخ 1304/12/13 به تصویب هیات وزراء رسیده است، خلاف قانون وخارج از حدود اختیارات قوه مجریه تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی