رای شماره ۴۹ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۲/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 72/84

شاکی: آقای رضا تقوایی

موضوع: ابطال تصویب نامه‎های 59675/ت26006 مورخ 28/12/1380 و 1865/ت26282ه‍ مورخ 24/1/1381 و 57521/ت26160ه‍ مورخ 27/12/1380 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

شماره دادنامه: 49

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، به استناد ماده 2 قانون نظام هماهنگ پرداخت و با عنایت به مصوبات مورخ 1379/12/20، 1379/12/14 و 1378/4/31 هیات وزیران حداقل حقوق در سال 1380 مبلغ پانصدهزار ریال برای افراد مجرد و متاهل تعیین گردید. متعاقب آن در سال 1381 به استناد ماده 2، 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت و با عنایت به مصوبات مورد شکایت حداقل حقوق در سال 1381 در مورد افراد متاهل هفتصد هزار ریال و افراد مجرد ششصد هزار ریال حداقل حقوق تعیین گردید. سپس در سال 1382 حداقل حقوق افراد متاهل و مجرد هشتصد هزار ریال تعیین گردید. اگر روش پرداخت حداقل حقوق در سال 1381 منطقی باشد چرا در سالهای 80 و 82 برای افراد متاهل و مجرد یکسان بوده است و چرا در سال 1381 علاوه بر مبلغ کمک هزینه عایله‎مندی یک نوع اجحاف دیگر در حقوق افراد مجرد در مورد پرداخت حداقل حقوق صورت گرفته است. حال با توجه به موارد فوق تقاضای رسیدگی و ابطال مصوبات مورد شکایت را دارم. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 22484 مورخ 1384/5/12 ضمن ارسال تصویر نامه شماره 65266/1604 مورخ 1384/4/14 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی اعلام داشته‎اند، شاکی غیر از مصوبه مربوط به موضوع شکایت (تفاوت در حداقل حقوق کارکنان متاهل و مجرد) بدون ارایه هیچگونه دلیلی ابطال مصوبات غیر مرتبط با موضوع شکایت را نیز درخواست نموده که این عمل اصولاً توجیهی ندارد. در نامه مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نیز آمده است، هیات وزیران با توجه به اختیار قانونی خود (ماده 8 لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت مصوب 1358/2/4) در سال 1380 به ترتیب مقرر در تصویب نامه شماره 57521/ت26160ه‍ مورخ 1380/12/27 نسبت به تعیین رقم حداقل حقوق برای مستخدمین مرد متاهل و مجرد اقدام نموده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشـاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری اعتراض نسبت به مصوبات دولتی از جهات مقرر در ماده مزبور قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به این که اعتراض شاکی متضمن عنوان و ادعای مغایرت مصوبه مورد اعتراض با احکام اسلامی و قوانین و یا خارج بودن از حدود اختیارات قوه مجریه نیست، بنابراین قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۸۳ تا ۸۶ مورخ ۱۳۷۵/‍۰۵/۲۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع: ابطال آن قسمت از دستورالعمل‌های شماره ۱۲۳۱/۶‍۰- ۷۳/۱۲/۶ و ۱۲۵۲/۶‍۰- ۷۳/۱۲/۲۸ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که عطف بماسبق شده و ابطال بند (۱) دستورالعمل به شماره ۱‍۰۹۷/۶‍۰- ۱۳۷۴/۶/۲۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)
رای شماره ۲۱۳۷ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۷/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ۱- ابطال مصوبه شماره ۹۹۶‍۰۹/۶‍۰ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۴/۲۱ رییس مرکز و دبیر هیات عالی نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲- ابطال نامه های شماره ۱۱۸‍۰۴‍۰/۹۹ و ۱۱۸‍۰۳۳/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۶/۲۲ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی