رای شماره ۸۴۳ تا ۸۴۶ مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۲۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

کلاسه پرونده: 80/470، 83/635و 751، 84/51

شاکی: –

موضوع: ابطال ماده 2 بند (ب) ماده 5، تبصره 5 ماده 7 و ماده 8 اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات،‌ آب و اراضی موقوفه موضوع تصویب نامه شماره 37127/ت22905ه‍ مورخ 13/8/1380 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 21 اسفند 1384

شماره دادنامه: 843  الی 846

مقدمه:شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند،قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه در تاریخ 1371/11/25 مطابق تبصره 2 نسبت به کلیه املاک مزروعی که در اجرای قانون اجازه تبدیل به احسن و واگذاری دهات و مزارع موقوفات عام مصوب 1350/1/29 و سایر مراحل اصلاحات ارضی به زارعین منتقل و بین آنان تقسیم شده با صراحت تمام تعیین تکلیف و مقرر داشته که این اراضی به زارعین مربوطه اجاره داده شود و در صدر ماده واحده نیز اسناد مالکیت صادر شده غیر مشروع را باطل اعلام داشته.متاسفانه در تصویب نامه مورد شکایت بند (ب) ماده 5 آیین نامه را به نحوی اصلاح کرده‎اند که موقوفات مزروعی مشمول اصلاحات ارضی زمان طاغوت را نیز مانند سایر موقوفات شامل مقررات پیش‎بینی شده در ماده 2 آیین نامه اصلاحی دانسته که این اصلاح یعنی ایجاد شرایط تشریفات جدید برای موقوفات مزروعی و فراتر از اصل قانون می‎باشد و بر خلاف شرع اجرای مقررات اصلاحات ارضی را مشروعیت داده است.در تصویب نامه مورد اعتراض تبصره 5 به ماده 7 آیین نامه سابق اضافه شده و مدت اجاره را ده سال معین کرده‎اند و به عبارت دیگر مدت اجاره را که طبق ماده 468 و 469 قانون مدنی از ارکان عقد اجاره است به صورت یک طرفه معین و بر ادارات اوقاف و متولیان موقوفات تحمیل کرده‎اند و حال آنکه طبق موازین شرعی و بدیهی ترین مسایل حقوقی و از جمله ماده 190 قانون مدنی برای صحت هرمعامله قصد و رضای طرفین شرط اساسی صحت معامله است و چون اجاره از جمله معاملات می‎باشد و تحمیل مدت اجاره به موجر (موقوفات) و بدون جلب رضایت می‎باشد. ضمن اینکه در بعضی از وقفنامه‎ها حداکثر مدت اسناد اجاره قید گردیده متولی حق تخلف از مفاد وقفنامه را ندارد. در آیین نامه مورد شکایت ماده 8 آیین نامه قبلی را اصلاح و احداث هرگونه اعیانی و باغ در اراضی موقوفه توسط زارعان را بدون پرداخت پذیره مجاز دانسته‎اند.این ماده نیز بر خلاف حقوق شرعی و قانونی موقوفات است زیرا،اولاً طبق ماده 13 قانون تشکیلات واختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه وجوه حاصله از محل پذیره و اهدایی نظیر اجاره بهای رقبات، موقوفات و از عوایـد هر موقوفه محسوب گردیـده و بـایستی به مصارف مقـرر در وقفنامـه بـرسد.ثانیاً، شورای محترم نگهبان طبق نظریه شماره 107 مورخ 1374/3/8 وصول پذیره و اهدایی را که جزو مصرف عواید موقوفه است تجویز و همچنین نظر مستند رای هیات عمومی دیوان به موجب دادنامه شماره 126 مورخ 1374/7/29 قرار گرفته و ماده 7 آیین نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی ماده 13 آیین نامه اجرایی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه از نظر معافیت دستگاههای دولتی از پرداخت پذیره را فسخ نموده شرعاً مجاز نداشته است و با این ترتیب بر وصول پذیره تاکید فرموده‎اند.بنابراین ماده 8 آیین‎نامه هیات وزیران که معافیت از پرداخت پذیره را برای زارعان مجاز دانسته و حتی به آنها حق داده است که نسبت به اعیانیهای مستحدثه بدون اجازه متولی سند مالکیت دریافت و آنها را در توثیق و ترهین قرار دهند مغایر ماده 13 قانون و نظریه فقهای محترم شورای نگهبان و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. با عنایت به مراتب ابطال ماده 2، بند (ب) ماده 5، تبصره 5 ماده 7 و ماده 8 تصویب نامه شماره 37127/ت22905ه‍ مورخ 1380/8/13 هیات وزیران مورد تقاضا است.معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره 18955 مورخ 1384/5/29 اعلام داشته‎اند، ماده 2، بند (ب) ماده 5 تصویب‎نامه مورد شکایت به موجب تصویب نامه شماره 67447/ت28302ه‍ مورخ 1381/12/28 و تبصره 5 ماده 7 نیز به موجب تصویب نامه شماره 69626/ت30268ه‍ مورخ 1382/11/23 اصلاح شده است.دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای مغایرت ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفات طی نامه شماره 14566/30 مورخ 1384/11/25 اعلام داشته‎اند، ماده مذکور خلاف موازین شرع دانسته شد زیرا با توجه به اینکه احداث و ایجاد اعیان مذکوره در اینگونه اراضی خارج از محدوده اجاره است. فلذا انجام آن بدون کسب اجازه از اداره اوقاف یا متولیان آنها خلاف موازین شرع می‎باشد، بالتبع نپرداختن پذیره اراضی (اصلاحیه ماده 8 آیین نامه اجرایی) نیز خلاف موازین شرع است.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- به شرح لایحه جوابیه شماره 18955 مورخ 1384/5/29 معاون دفتر امور حقوقی دولت، ماده 2، بند (ب) ماده 5 و همچنین تبصره 5 ماده 7 تصویب نامه مورد اعتراض به شرح تصویب نامه‎های شماره 67447/ت28302ه‍ مورخ 1381/12/28 و 69626/ت30268ه‍ مورخ 1382/11/23 هیات وزیران اصلاح شده و با این کیفیت موضوع اعتراض منتفی گردیده است بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در این خصوص وجود ندارد.ب- به شرح نظریه شماره 14566/30 مورخ 1384/11/25 فقهای محترم شورای نگهبان ماده 8 تصویب نامه شماره 37127/ت22905ه‍ مورخ 1380/8/13 هیات وزیران خلاف احکام شرع شناخته شده است. بنابراین به استناد قسمت اول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ماده مزبور ابطال می‎شود.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره : ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۳۱۹۷۳۵۱ مورخ ۱۴‍۰۲/۱۲/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۳-۸ از ماده ۳ آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۲۷/۹/۱۴‍۰‍۰ شورای هدایت استعدادهای درخشان)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی