رای شماره ۱۴۴ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۴/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 276/83

شاکی: آقای سیدمجید موسویان

موضوع: ابطال تصویب‎نامه شماره 2172/ت61هـ مورخ 2/3/1373 و بند 18 تصویب‎نامه شماره 30756/ت31056هـ مورخ 18/6/1383 هیات وزیران و بند 14 دهمین مصوبه مورخ 6/11/1373 کمیته بند 3 تبصره 29 قانون بودجه سال 1373 کل کشور

تاریخ رای: یکشنبه 5 تیر 1384

شماره دادنامه: 144

مقدمه:شاکی به شرح شکایت‎نامه تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372 مجلس شورای اسلامی مقرر می‎دارد «واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت بازرگانی مراجعه نمایند.» به همین منظور دفتری در وزارت بازرگانی به نام دفتر ثبت سفارش اقدام به دریافت درخواستهای متقاضیان، استخراج اطلاعات و آمار مورد نیاز و ممهور کردن تقاضای آنها به مهر دفتر نموده و همزمان بدون آن که خدمتی مستقیماً به واردکننده ارایه نماید فرمی با عنوان صورت‎حساب کارمزد ثبت سفارش تحویل وی نموده و از او می‎خواهد معادل پنج در هزار قیمت خرید را به حساب جاری 201147830 مرکز تهیه و توزیع کالا نزد بانک تجارت واریز نماید.همزمان با طرح مسیله غیر قانونی بودن اقدامات وزارت بازرگانی در دریافت وجوه، به پیشنهاد وزارت مذکور اخیراً هیات وزیران با تصویب اساسنامه‎ای به نام اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران اختیار ثبت سفارشات واردکنندگان را به آن سازمان واگذار نمود و آن سازمان نیز اقدام به چاپ فرم جدیدی به نام صورت‎حساب کارمزد ثبت سفارش به میزان فوق‎الذکر و به حساب سازمان نموده است.اولاً قانون مقررات صادرات و واردات که واردکنندگان را جهت کسب اطلاع وزارت بازرگانی از واردات کالا به کشور ملزم به مراجعه به وزارت بازرگانی می‎نماید در ماده 23 مقرر نموده «وزارت بازرگانی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به تهیه آیین‎نامه اجرایی آن اقدام و به تصویب هیات وزیران برساند» ولیکن وزارت بازرگانی پیشنهاد وضع کارمزد ثبت سفارش را به هیات وزیران داده و هیات وزیران نیز بدون توجه به محدودیت اختیارات خود در این رابطه و عدم رعایت مواد 39 و 68 قانون محاسبات عمومی در جلسه مورخ 1373/1/14 به موجب تصویب‎نامه 2172/ت61هـ مورخ 1373/3/2 خود با استناد به ماده 23 قانون فوق‎الذکر تصویب نمود «کارمزد ثبت سفارش 05/0 درصد قیمت کالا بر مبنای نرخ شناور ارز خواهد بود.سازمانها و موسسات دارای ردیف بودجه از پرداخت کارمزد ثبت سفارش معاف هستند» متعاقب این مصوبه که خود جای اشکال دارد، کمیته بند 3 ماده 29 قانون بودجه سال 1372 که بمنظور ترغیب و تشویق خریدها درداخل و در حد امکان به صورت ریالی و تنظیم بازار ارز و ایجاد تعادل لازم و تدوین سیاستها و دستورالعمهای مربوط تشکیل گردیده و به مسایل ارزی و تخصیص آن مبادرت می‎نمود.بر خلاف اختیارات مصرح خود در بند 14 مصوبه جلسه 1372/11/6 که به امضای رییس کل بانک مرکزی ابلاغ گردیده آورده است «وزارت بازرگانی (مرکز تهیه و توزیع کالا) براساس مصوبه شماره 2172/ت61هـ مورخ 1373/3/2 هیات وزیران و قوانین و دستورالعملهای موجود، نسبت به دریافت کارمزد ثبت سفارش از کلیه واردکنندگان اقدام نماید.» و بدین ترتیب در حالی که وزارت بازرگانی طبق دستور ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات اقدام به ثبت سفارشات می‎نمود و در صورت قانونی بودن دریافت کارمزد بایستی طبق ماده 11 قانون محاسبات عمومی آن را به حساب خزانه‎داری کل واریز نماید مرکز تهیه و توزیع کالا را که به صورت شرکت و به وسیله هیات مدیره‎ای که کارمند دولت نبوده و بدون حضور ذیحساب قانونی دخل و خروج می‎نماید به عنوان دریافت کننده وجه معرفی می‎نماید.ثانیاً با فرض قانونی بودن این مصوبات از ابتدای سال 1382 اجازه اینگونه دریافتها به موجب ماده یک و 2 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه … دریافت وجوه از واردکنندگان در تمامی مراحل به جز هزینه‎های مواردی مانند انبارداری، جابجایی کالا محوطه گمرک، تخلیه و بارگیری لغو گردیده است که از جمله موارد لغو شده حق ثبت سفارش است ولو نام کارمزد بر آن گذاشته شود.بنابراین خواهشمند است مصوبه شماره 2172/ت61هـ مورخ 1373/3/2 و بند 18 ماده 5 اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران (تصویب‎نامه شماره 30756/ت31056هـ مورخ 1383/6/18) و مصوبه کمیته بند 3 ماده 29 قانون بودجه سال 1373 کل کشور به لحاظ مغایرت با قانون و خروج از حدود اختیارات ابطال گردد.معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10349-83/م مورخ 1384/1/24 مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 198712/1604 مورخ 1383/12/4 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و نظریه‎های شماره 7295/م مورخ 1383/11/13 وزیر بازرگانی و شماره 10978/25 مورخ 1383/5/21 اداره کل حقوقی آن وزارتخانه نموده است.الف- در نامه مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آمده است، چون به استناد مفاد تبصره یک ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران … مصوب 1381/10/22 مجلس شورای اسلامی، هزینه، کارمزد و سایر وجوهی که از درخواست‎کنندگان در ازاء ارایه مستقیم خدمات خاص و یا فروش کالا که طبق قوانین ومقررات مربوطه دریافت می‎شود و … از شمول ماده یک قانون مزبور مستثنی می‎باشد، لذا دریافت کارمزد ثبت سفارش منعی ندارد. به موجب ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372 واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت بازرگانی مراجعه نمایند و بر اساس ماده 12 لایحه قانونی تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا مصوب 1359/2/20 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران می‎بایست کارمزدی برای ثبت سفارش همزمان با اخذ مجوز ورود به حساب مرکز تهیه و توزیع کالا واریز نمایند.لذا به همین دلیل وجوه ماخوذه به حساب مرکز واریز گردیده است که پس از ادغام مرکز مزبور در مرکز توسعه صادرات ایران و تشکیل سازمان توسعه تجارت ایران به استناد بند 18 ماده 5 اساسنامه سازمان مذکور وظیفه ثبت کالا به سازمان مورد بحث تفویض شده است که در این صورت مصوبات مورد شکایت در راستای اجرایی نمودن موارد فوق می‎باشد.ب- در نامه وزیر بازرگانی آمده است،به استناد مصوبه یکصدمین جلسه مورخ 1381/12/24 شورای عالی اداری ابلاغی به شماره 63237/1901 مورخ 1382/4/10 مرکز توسعه صادرات ایران در مرکز تهیه و توزیع کالا با کلیه وظایف، اختیارات، مسیولیتهای قانونی، اموال، داراییها، تعهدات، اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی واجد شرایط ادغام گردیده و نام آن به سازمان توسعه تجارت ایران تغییر یافت که اساسنامه سازمان با رعایت مفاد مصوبه فوق‎الذکر شورای عالی اداری و احکام مقرر در قانون تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا طی مصوبه شماره 30765/ت31056هـ مورخ 1383/6/18 هیات وزیران به تصویب رسیده است.نظر باینکه براساس ماده 12 آیین‎نامه اجرایی لایحه قانونی تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا مرکز موظف بوده است از سفارش دهندگان اعم از بخش دولتی، خصوصی، کارمزد ثبت سفارش دریافت نماید، این حکم قانونی با ادغام و تشکیل سازمان توسعه تجارت قانوناً پابرجا بوده و کماکان اعتبار قانونی خود را دارد و برهمین اساس بند 18 ماده 5 اساسنامه مجوز اخذ کارمزد ثبت سفارش به سازمان اعطاء شده است. نکته قابل توجه وجه تمایز بین «کارمزد ثبت سفارش» با «حق ثبت سفارش» می‎باشد که شاکی این وجه تمایز را نتوانسته است برقرار نماید. زیرا همانطوری که مصوبات دولت راجع به چگونگی دریافت کارمزد ثبت سفارش تصریح می‎دارد، کارمزد نوعی ما به ازاء است. یعنی نوعی مزد می‎باشد که قانوناً مراکز در قبال ارایه خدماتی حق وصول آن را داشته‎اند. در صورتی که حق ثبت سفارش را تا سال 1381 یعنی قبل از قانون تجمیع عوارض و براساس بودجه سنواتی دولت در قانون بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت می‎داشت و ارتباطی به کارمزد ثبت سفارش نداشته است.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 12 لایحه قانونی تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا مصوب 1359/2/20 شورای انقلاب دریافت کارمزد از سفارش دهندگان کالا همزمان با صدور اجازه ثبت سفارش کالا تجویز شده و حکم مقرر در تبصره یک ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 نیز مفید جواز دریافت کارمزد در ازاء ارایه مستقیم خدمات خاص است.بنابمراتب فوق‎الذکر و عنایت به وجوه افتراق و تمایز عناوین کارمزد ثبت سفارش و حق ثبت سفارش از یکدیگر و اینکه سازمان توسعه تجارت ایران به تجویز مادتین یک و 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 در نتیجه ادغام سازمان توسعه صادرات ایران و مراکز تهیه و توزیع کالا و براساس اختیار قانونی شورای عالی اداری تشکیل شده و قایم مقام قانونی مراکز مذکور از جهت حقوق و تعهدات و مسیولیتهای محوله به آنها گردیده است، مقررات مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۴۶۸ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بندهای ۳ و ۴ توضیحات تعرفه شماره ۲‍۰۴-۹۵ از تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی شهر شاهین شهر که متضمن اخذ عوارض به میزان دو برابر است ابطال شد. ۲- بند ۲ توضیحات تعرفه شماره ۲‍۰۹-۹۵ از تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی شهر شاهین شهر که متضمن اتخاذ تصمیم در خصوص برخی ضواب مربوط به شهرسازی است ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی