رای شماره ۶۱ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۲/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

تاریخ: 11/2/1384                                 شماره دادنامه: 61                          کلاسه پرونده: 80/484

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: آقای رضا صدوق.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح.

مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح در تاریخ 29/7/1376 مجلس شورای اسلامی ایران مشتمل بر ماده واحده و 3 تبصره به تصویب می‎رسد. در این رابطه چند نکته لازم به ذکر است، اولاً از منطوق عبارت قانون «… در دعواهایی که از انجام وظیفه آنان ناشی می‎شود…» چنین استنباط می‎شود که شرط لازم جهت حمایت قضایی وجود دعوا است و منصرف از ایجاد دعوا است. ثانیاً در تبصره یک ماده واحده مذکور آمده است که «مقررات این قانون شامل کارکنانی که دستگاههای دولتی از آنان شاکی باشند نخواهد بود.» در مفهوم مخالف این تبصره واضح‎تر و مشخص‎تر است که موضع فرد حمایت شونده طرف شکایت بودن است. ثالثاً مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی نیز متضمن معنی حمایت در مواردی است که کارمند یا نیروی نظامی و انتظامی به سبب انجام وظیفه‎اش طرف شکایت قرار گرفته است می‎باشد، رابعاً، تصور حمایت قضایی از کارمند دولت آن هنگام که در مقام مطالبه حق متصوره خود از دستگاه متبوع و یا شکایت از مسیولان است به عنوان ایجاد کننده دعوا (خواهان یا شاکی) خلاف اصل و منطق عقلا است. زیرا در چنین صورتی اداره حقوقی دستگاه بایستی از یک طرف کارشناس حقوقی معرفی نماید تا حامی چنین کارمندی (که خواهان یا شاکی است) باشد و از طرف دیگر کارشناس حقوقی دیگری معرفی نماید تا حامی و مدافع حقوق دولت به عنوان اصل تکلیف باشد و یا حامی و مدافع مسیول دولتی به عنوان حمایت قضایی به معنای واقعی باشد. بنابراین 1- چون آیین‎نامه مذکور دیوان عدالت اداری را نیز از جمله مراجع نامبرده است صحیح نمی‎باشد زیرا در دیوان از اشخاص حقیقی شکایت نمی‎شود. 2- چون از جمله تکالیف کارشناس حقوقی را، مشاوره و تنظیم دادخواست و شکایت نامبرده است که مربوط به قبل از دعوا می‎باشد صحیح نمی‎باشد. 3- و چون آیین‎نامه اجرایی مذکور موضوع حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیرویهای مسلح را به مواردی هم که کارمند یا نیروی نظامی و انتظامی ایجاد کنند دعوی یعنی (خواهان یا شاکی) است تعمیم داده است صحیح نبوده ابطال آن مورد استدعا است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 3172 مورخ 25/1/1384 اعلام داشته‎اند، در دادخواست سه ایراد نسبت به تصویب‎نامه شماره 28212/ت204474هـ مورخ 3/7/1379 مطرح گردیده که به تفکیک ذیلاً ذکر و حسب مورد نظریه ارایه می‎گردد. 1- در مورد ماده 2 آیین‎نامه: شاکی درج عبارت «دیوان عدالت اداری» را در زمره مراجع رسیدگـی در مـاده 2 آییـن‎نامه، محل ایـراد دانسته با این استدلال که در دیـوان عدالت اداری از شخص کارمند شکایت نمی‎شود حال آنکه در بند (ب) ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری به شکایت و طرح دعوی از اقدامات و تصمیمات مامورین واحدهای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها تصریح به عمل آمده است لذا عبارت «دیوان عدالت اداری» در ماده 2 آیین‎نامه درج شده و از این جهت شکایت وارد به نظر نمی‎رسد. 2- در مورد بندهای «الف و ب» ماده 8 آیین‎نامه: شاکی درج عبارت «مشاوره، تنظیم دادخواست و شکایت» در بندهای «الف و ب» ماده 8 آیین‎نامه را واجد ایراد اعلام نموده با این استدلال که قانون ناظر به حمایت قضایی از کارکنان در مورد دعاویی می‎باشد و مشاوره و تنظیم دادخواست قبل از حدوث دعوا موضوعیت دارد حال آنکه در قانون، حمایت قضایی ناظر به اموری است که ناشی از انجام وظیفه یا مرتبط با آن می‎باشد و تنظیم دادخواست و مشاوره به عنوان مقدمه، جزیی از انجام این مسیولیت است، به علاوه اذن در شی اذن در لوازم آن نیز می‎باشد. ضمناً شاکی حمایت قضایی از کارمند را در مواردی که خواهان دعوا کارمند باشد مغایر قانون اعلام داشته حال آنکه قانونگذار در دعواهایی که ناشی از انجام وظیفه یامرتبط با آن می‎باشد علی‎الاطلاق مورد حکم قرار داده و دعوا را مقید به خوانده بودن کارمند ننموده است، لذا حمایت قضایی برای اقامه دعوا نیز از مصادیق قانون می‎باشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده واحده قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح مصوب 1376 کلیه واحدهای دولتی مذکور در آن ماده مکلفند بنا به درخواست کارکنان خود در زمان حیات و یا وراث درجه اول آنان پس از فوت در دعواهایی که از انجام وظیفه ناشی می‎شود یا بنحوی با وظایف ایشان مرتبط است با استفاده از کارشناسان حقوقی شاغل به آنان خدمات حقوقی ارایه کنند. نظر به جواز طرح شکایت به طرفیت ماموران دولت در دیوان عدالت اداری در قلمرو وظایف و مسیولیتهای قانونی آنان بر اساس بند ب ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری و اینکه ارایه خدمات حقوقی به اشخاص مورد نظر مقنن علی‎الاصول مستلزم مشاوره و ارشاد قضایی و تنظیم شکایت، دادخواست، لوایح و دفاعیه‎های لازم در مراجع قضایی مختلف کشور است، بنابراین مادتین 2 و 8 آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح از جهت مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد./

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی