رای شماره ۵۴ و ۵۵ مورخ ۱۳۸۴/‍۰۲/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسمه تعالی

تاریخ: 11/2/1384                          شماره دادنامه: 54، 55                    کلاسه پرونده: 82/727، 83/67

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: آقای صابر فرانجام و آقای فریدون جهان مست.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 2 تصویب‎نامه شماره 4169/ت25703هـ مورخ 23/5/1381 هیات وزیران.

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، برابر تصویب‎نامه شماره 4169/ت25703هـ مورخ 23/5/1381 هیات وزیران در خصوص ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص کارشناسی و مدیریت دستگاههای اجرایی فوق‎العاده ویژه تعیین و برقرار گردیده و در بند 2 تصویب‎نامه فوق‎الذکر، فوق‎العاده یاد شده از جمله فوق‎العاده‎های مستمر محسوب نگردیده و پرداخت آن مستلزم فقط کیفیت ارایه خدمات با تایید بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط قرار داده است و بنا به دلایلی که ذیلاً به عرض می‎رسد مستمر تلقی ننمودن فوق‎العاده مذکور منطقی با مقررات نمی‎باشد زیرا 1- فوق‎العاده ویژه موصوف در قبال کسب امتیازاتی می‎باشد که به متخصص موضوع تصویب‎نامه فوق تعلق می‎گیرد و اعطای امتیاز به دارندگان تحصیلات عالیه بر اساس ارزیابی صلاحیت علمی و کارشناسی آنها صورت می‎گیرد و صلاحیت علمی از جمله اموری نمی‎باشد که قابل زوال بوده و تحت شرایط خاص زمانی و مکانی از بین برود به همین علت بند 2 تصویب‎نامه فوق که پرداخت فوق‎العاده ویژه را منوط به حفظ کیفیت ارایه خدمات از طرف کارشناسان و متخصصین تشخیص صلاحیت شده قرار داده است، با نقش عمل دستگاههای اجرایی در تایید صلاحیت این قبیل کارکنان سازگار نمی‎باشد. 2- در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 فوق‎العاده‎هایی برای جذب متصدیان مشاغل اختصاصی برقرار گردیده که عمدتاً تحت عنوان فوق‎العاده جذب و یا فوق‎العاده خاص می‎باشد که تصویب‎نامه‎های مذکور که در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت وضع گردیده است مشخص می‎گردد که فوق‎العاده جذب و فوق‎العاده خاص دارای ماهیت واحدی بوده و برای مشاغل تخصصی برقرار و پرداخت می‎گردد و این قبیل فوق‎العاده‎ها از جمله فوق‎العاده‎های مستمر تلقی گردیده و کسور بازنشستگی نیز از آنها کسر می‎گردد و به همین علت جزو حقوق مکتسبه مستخدم تلقی و در تعیین حقوق بازنشستگی وی مورد محاسبه قرار می‎گیرد و در رای وحدت رویه شماره 82 مورخ 5/3/1381 هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز به محاسبه فوق‎العاده خاص در تعیین و برقراری حقوق بازنشستگی تاکید گردیده است. بنابراین بند 2 تصویب‎نامه شماره 4169/ت25703هـ مورخ 23/5/1381 غیر قابل انطباق با قوانین و مقررات مربوطه بوده و ابطال آن مورد تقاضا است. سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به شکایت مذکور طــی نامـه شماره 184227/1602 مـورخ 14/10/1382 اعلام داشته‎اند، در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت، دولت مجاز به وضع فوق‎العاده متفاوتی است و تاکنون نیز در اجرای همین ماده فوق‎العاده‎های مختلفی وضع نموده است، هیات وزیران اختیار تصویب مصوبه شماره 4169/ت25703هـ مورخ 23/5/1381 را در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگی دارا بوده است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 32384 مورخ 15/6/1383 اعلام داشته‎اند، در ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مقرر شده است «به دولت اجازه داده می‎شود در اجرای نظام هماهنگ پرداخت و به منظور تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص و جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت در مواردی که در این قانون پیش‎بینی نشده است، فوق‎العاده‎های خاص وضع نماید.» بنابراین با توجه به کاربرد کلمه «فوق‎العاده‎ها» اختیار دولت در این ماده مقید به برقراری یک نوع فوق‎العاده خاص تحت عنوان فوق‎العاده جذب یا ویژه نمی‎باشد و هیات وزیران می‎تواند با توجه به منظور این ماده فوق‎العاده خاص تحت عنوان فوق‎العاده ویژه نیز وضع نماید به علاوه نوع فوق‎العاده از جهت مستمر یا غیر مستمر بودن در این حکم محدود نشده لذا هیات وزیران به عنوان مرجع تصویب می‎تواند فوق‎العاده خاص به صورت غیر مستمر تا وقتی که جذب و نگهداری نیرو اقتضاء دارد وضع نماید. با توجه به مراتب فوق احراز ویژگیها و امتیازات در مورد کیفیت ارایه خدمات در ماده 2 مصوبه برای تشخیص نیروهای مناسب و نیز تعین نوع آن از جهت مستمر یا غیر مستمر بودن در حدود اختیارات دولت بوده لذا رد شکایت را خواهان است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- مطابق تبصره 4 ماده 136 لایحه قانونی استخدام کشوری انواع مزایای مستمر مذکور در آن ماده به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران تعیین خواهد شد. نظر به اینکه هیات وزیران در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت مبادرت به وضع تصویب‎نامه مزبور نموده و به شرح ماده یک آن پرداخت فوق‎العاده ویژه‎ای را با رعایت شرایط خاص پیش‎بینی نموده و این فوق‎العاده را به شرح ماده 2 همان تصویب‎نامه از نوع مزایای مستمر اعلام نداشته است، بنابراین ماده 2 تصویب‎نامه فوق‎الذکر در این قسمت مغایرتی با قانون ندارد. ب- قانونگذار به شرح ماده 71 لایحه قانونی استخدام کشوری حقوق و فوق‎العاده‎ها و مزایای مشمول پرداخت کسور بازنشستگی و همچنین فوق‎العاده‎های معاف از پرداخت آنرا معین و مشخص کرده است، بنابجهات فوق‎الذکر و اینکه تعیین موارد مذکور اختصاص به مقنن دارد عبارت قسمت آخر بند 2 تصویب‎نامه فوق‎الذکر که مقرر داشته است فوق‎العاده ویژه مشمول پرداخت کسور بازنشستگی نخواهد بود از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی خارج است و عبارت مذکور مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود./

معاون قضایی دیوان عدالت اداری

مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی