رای شماره ۵۹۷ تا ۶۵۲ مورخ ۱۳۸۳/۱۲/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه:  597 تا 652

تاریخ رای: 9 اسفند 1383

کلاسه پرونده: 345و…/81

موضوع : 1-ابطال تصویب‎نامه شماره29982/ت27026/هـ مورخ 24/6/1381 هیات وزیران 2- ابطال بندهای 1، 2، 4، 5، 9، 12 و 13 تصویب‎نامه شماره 29981/ت27026/هـ مورخ 24/6/1381 هیات وزیران و بخشنامه‎های شماره 268974/1800 مورخ 27/11/1381 و 6377/1802 مورخ23/1/1382 و 59084/1802 مورخ 14/5/1382 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور

مقدمه: الف-1- شکات در دادخواست های تقدیمی در خصوص اعتراض به مصوب شماره 29982/ت27026/هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران اعلام داشته‎اند، به موجب مصوبه شماره 29982/ت27026/هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران در خصوص ضوابط بکارگیری و استخدام در دستگاههای دولتی و از تاریخ ابلاغ آن استخدام در کلیه دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قوانین و مقررات خاص استخدامی به صورت پیمانی و موقت و یا عناوین مشابه انجام خواهد شد و در بند 2 مصوبه فوق‎الذکر از تاریخ ابلاغ این تصویب‎نامه، تصویب‎نامه شماره 13868/ت282 مورخ 1367/4/20 موضوع تبدیل وضع دارندگان مدرک تحصیلی دانشگاهی از غیر رسمی به رسمی لغو شده است. با عنایت به اینکه طبق قانون استخدام کشوری (موضوع تبصره ماده 5 قانون استخدام کشوری) واگذاری پستهای سازمانی به اشخاص غیر از مستخدمین رسمی ممنوع است و تنها برای تصدی برخی از پستهای تخصصی که نتوان از مستخدمین رسمی استفاده نمود می‎توان از مستخدمین پیمانی یا مامور از دستگاههای دیگر استفاده کرد. دولت بدون مجوز قانونی نمی‎تواند استخدام رسمی را لغو نماید و این عمل بر خلاف تبصره 2 ماده 7 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی می‎باشد. با توجه به مراتب و مغایرت تصویب‎نامه شماره 29982/ت27026/هـ مورخ1381/6/24 با مقررات قانون استخدام کشوری و قانون اساسی و دیگر مقررات مذکور ابطال آن مورد تقاضا است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایات مذکور طی لوایح جوابیه از جمله نامه شماره 58386 مورخ1382/2/6 اعلام داشته‎اند همانگونه که در بندهای الف، ب ماده 3 قانون برنامه سوم توسعه مقرر شده است « به منظور بهینه‎سازی و اصلاح ترکیب نیروی انسانی دستگاههای اجرایی و توزیع مناسب نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور سازمان امور اداری و استخدامی مکلف گردیده است، نسبت به کاهش کل کارکنان دولت تا پایان برنامه سوم نسبت به آغاز آن به میزان 5% اقدام و مجموع استخدامهای جدید در بخشهای دولتی نیز از 50% کل تعداد کارکنانی که از خدمت خارج می‎شوند تجاوز نکند، لذا روشن است که هدف مقنن عدم گسترش تشکیلات دولت و کاهش و توزیع مناسب نیروهای موجود در دستگاههای دولتی است. به همین لحاظ است که دولت به موجب تصویب‎نامه شماره 29982 مورخ 1381/6/24 موضوع «ضوابط به کارگیری و استخدام در دستگاههای دولتی» ضمن اینکه استخدام رسمی را به طور کلی ممنوع اعلام ننموده است. از تاریخ ابلاغ این تصویب‎نامه استخدام در کلیه دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ و قوانین و مقررات خاص استخدام به صورت پیمانی و موقت و یا عناوین مشابه انجام خواهد شد و ضمناً مشاغلی که استخدام به صورت غیر رسمی امکان پذیر نیست و استخدام رسمی و دایمی برای آنها مجاز می‎باشد به پیشنهاد دستگاههای ذیربط و تایید شورای امور اداری و استخدامی تعیین می‎گردد. الف-2-1- شکات در خصوص شکایت از بند 2 پیوست یک بخشنامه شماره 68974/1800 مورخ 1381/11/27 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور اعلام داشته‎اند، پس از گذشت 3 سال از استخدام پیمانی، دستگاه متبوع با استناد به بخشنامه مورد شکایت از تبدیل مستخدمین پیمانی به رسمی خودداری می‎نماید که این خلاف مقررات قانون استخدام کشوری می‎باشد و درخواست ابطال بند 2 پیوست یک بخشنامه شماره 68974/7100 مورخ 1381/11/27 را دارد. سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره 184204/1602 مورخ 1382/12/10 اعلام داشته‎اند، از آنجا که مصوبه 13868/ت/282 مورخ 1367/4/20 هیات وزیران طی بند 2 مصوبه شماره 29982/ت27026هـ مورخ 1381/6/24 هیات موصوف لغو و بلا اثر گردیده است بر این اساس تبدیل وضع مستخدمین پیمانی مشمول مصوب صدرالذکر که 3 سال خدمت پیمانی آنان بعد از 1381/6/24 به اتمام رسیده است هیچگونه مجوزی ندارد. الف-2-2- شکات در خصوص شکایت نسبت به قسمت 4 از بخشنامه شماره 6377/1802 مورخ 1382/1/23 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور اعلام داشته‎اند، به موجب سوال و پاسخ از بخشنامه شماره 6377/1802 مورخ 1382/1/23 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور علیرغم انتشار آگهی استخدام رسمی با تسری پیمانی بودن استخدام دولتی به قبول شدگان آزمون مربوطه عده‎ای را از رسمی بودن محروم نموده است با توجه به مغایرت این موضوع با قوانین و مقررات ابطال این قسمت از بخشنامه فوق‎الذکر مورد تقاضا است. سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره111646/1602 مورخ 1383/8/5 اعلام داشته‎اند بعد از تاریخ1381/6/24 دستگاههای دولتی ملزم به مراعات تصویب‎نامه شماره 29982/ت27026هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران مبنی بر خودداری از استخدام رسمی بوده‎اند. بنابراین صرف صدور آگهی استخدام یا انجام تشریفات استخدام براساس مقررات معتبر وقت دستگاههای دولتی را مجاز به عدم رعایت مفاد تصویب‎نامه مذکور نمی‎نماید. الف-2-3- شکات در دادخواستهای تقدیمی در خصوص بخشنامه شماره 59084/1802 مورخ 1382/5/4 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور اعلام داشته‎اند، پس از قبولی و گذراندن مرحله گزینش و حتی صدور حکم کارگزینی به صورت رسمی، دفتر نظارتی استخدامی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور طی بخشنامه شماره 59084/1802 مورخ 1382/5/14 اعلام نموده که استخدام صرفاً به صورت پیمانی و موقت می‎باشد. این بخشنامه مغایر قانون است و ابطال آن مورد تقاضا است. سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایت مذکور اعلام داشته‎اند، با توجه به بند یک تصویب‎نامه شماره 29982/ت27026هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران صدور حکم استخدام رسمی از تاریخ اخیرالذکر با تصویب‎نامه دولت مغایرت دارد. بدین لحاظ مستخدمینی که بعد از تاریخ مزبور به استخدام پذیرفته شده‎اند اعم از اینکه آگهی‎ها و آزمونهای استخدام رسمی آنان قبل یا بعد از تاریخ فوق بوده باشد می‎بایست با رعایت تصویب‎نامه مورد بحث به صورت پیمانی یا موقت استخدام گردند. ب- شکات در دادخواستهای تقدیمی در خصوص تصویب‎نامه شماره 29981/ت27026/هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران اعلام داشته‎اند، تصویب‎نامه شماره 29981/27026هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران در قسمتهای ذیل مغایر قوانین استخدام کشوری، قانون مدنی و قانون اساسی می‎باشد لذا ابطال آنها مورد تقاضا است، 1- با عنایت به بعضی از قیود و محدودیتهای استخدام مذکور در مادتین 5 و 6 قانون استخدام کشوری و تبصره 2 ماده 7 قانون تعدیل نیروی انسانی اطلاق تامین نیازهای استخدامی موضوع بند یک تصویب‎نامه برای تصدی پستهای ثابت بدون تصریح به لزوم رعایت مدلول ماده 6 قانون استخدام کشوری و تبصره 2 ماده 7 قانون تعدیل نیروی انسانی مغایر با قانون است. 2- بند 2 تصویب‎نامه نیز به تبع استدلال فوق مغایر قانون است. 3- قسمتی از تبصره یک بند 4 تصویب‎نامه با این عبارت «موارد استثناء در اعمال مقررات و ضوابط فوق با تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور بدون تصریح به لزوم رعایت تبصره ماده 6 قانون استخدام کشوری تفویض اختیار تلقی و در نتیجه مغایر قانــون است. 4- موضوع تبصره 2 بند 4 مصوبه در مورد تجویز صدور حکم استخدام پیمانی قبل از طی تمام یا بخشی از مراحل گزینش برای قرارداد به مدت یکسال بدون تصریح به لزوم رعایت مدلول تبصره یک ماده 16 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مغایر با قانون است. 6- در بند 9 مصوبه که انتقال و ماموریت مستخدمین پیمانی را تجویز کرده با منطوق ماده 6 قانون استخدام کشوری و با مفهوم مواد 10 و 11 قانون مرقوم مغایرت دارد. 7- اطلاق قسمتی از بند 12 تصویب‎نامه با این عبارت «تبدیل به وضع مستخدمین رسمی به پیمانی با درخواست کتبی و موافقت آنان و موافقت دستگاه ذیربط امکان پذیر خواهد بود» بدون تصریح به لزوم رعایت مدلول ماده 8 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه و مادتین 5 و 6 و مواد 31، 32، 34، 35 و 36 قانون استخدام کشوری می‎باشد. مغایر با قانون است. 5- نظر به اینکه مقنن از یکسو در ماده 43 قانون استخدام کشوری پرداخت هر فوق العاده‎ای غیر از فوق‎العاده مذکور ممنوع نموده لذا تبصره 2 مذکور در بند 5 آیین‎نامه در حدی که ناظر به فوق‎العاده تشویق کارکنان برجسته و فعال باشد مغایر با قانون است. 8- اعلام نحوه تبدیل وضع مستخدمین پیمانی به رسمی موجه نمی‎باشد حال آنکه قانونگذار در تبصره 2 ماده 7 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی به صراحت اعلام نموده در صورت داشتن 8 سال سابقه خدمت پیمانی در دستگاههای مربوط و یا یکسال خدمت داوطلبانه در جبهه به علاوه 2 سال سابقه خدمت پیمانی در دستگاههای ذیربط تجویز نموده کافی دانسته بند 13 آیین‎نامه خلاف قانون است. بنابمراتب مذکور ابطال بندهای فوق‎الذکر را تقاضا می‎نماید. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایات مذکور طی نامه شماره 7463 مورخ 1383/2/21 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره195849/1602 مورخ 1382/12/27 مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نموده است. در نامه سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور آمده است. قسمتهایی از تصویب‎نامه مورد شکایت به موجب تصویب‎نامه شماره34883/ت28519هـ مورخ 1382/6/24 مورد اصلاح کلی واقع شده است. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- مطابق ماده 4 لایحه قانونی استخدام کشوری مصوب 1345/3/31 مستخدمین وزارتخانه‎ها و موسسات دولتی مشمول قانون مذکور منحصراً به صورت رسمی یا پیمانی به خدمت دولت گمارده می‎شوند و حکم مقرر در ماده5 قانون مزبور و تبصره آن تصریح به جواز استخدام اشخاص برای تصدی پستهای ثابت سازمانی به صورت رسمی و ممنوعیت واگذاری پست های مذکور به اشخاص غیر از مستخدم رسمی جز در موارد خاص مستثنی شده در قانون دارد. نظر به مراتب فوق الذکر و عنایت به ماده 6 و تبصره یک ماده8 آن قانون در خصوص جواز استخدام اشخاص به صورت پیمانی فقط برای تصدی پست های موقت و کار مشخص در مدت معین، تصویب‎نامه شماره29982 ت27026/هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران و همچنین بند 2 دستورالعمل پیوست بخشنامه شماره 268974/1800 مورخ 1381/11/27 و نظریه مندرج در بند 4 پیوست بخشنامه شماره 6377/1802 مورخ 1382/1/23 معاون امور مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و بخشنامه شماره 59084/1802 مورخ 1382/5/14 مدیرکل دفتر نظامهای استخدامی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی از جهت اینکه مفید اجازه استخدام اشخاص به صورت پیمانی، موقت و عناوین مشابه برای تصدی پستهای ثابت سازمانی واحدهای دولتی می‎باشد خلاف حکم صریح مقنن تشخیص داده می‎شود و به جهات مذکور به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

ب- در خصوص اعتراض نسبت به تصویب‎نامه شماره29981/ت27026/هـ مورخ 1381/6/24 هیات وزیران اولاً، نظر به اینکه استخدام اشخاص برای تصدی پستهای موقت و مدت معین به شرح ماده 6 قانون استخدام کشوری به صورت پیمانی مجاز اعلام شده است و تامین نیروی انسانی مورد نیاز به منظور تصدی پست های مذکور از مجوز استخدام اشخاص به صورت ثابت مغایر قانون می‎باشد، لذا به استناد قسمت دوم ماده25 قانون دیوان عدالت اداری کلمه ثابت از متن بند یک مصوبه فوق الذکر ابطال و حذف می‎شود. ثانیاً، با عنایت به اینکه پرداخت هرگونه وجه به عنوان حقوق یا فوق العاده و مزایا منوط به حکم صریح مقنن و یا ماذون از قبل قانونگذار است، بند 5 تصویب‎نامه فوق الذکر در خصوص پرداخت فوق‎العاده‎ای تا چهل درصد مبلغ مقرر در تبصره یک ماده 10 آیین‎نامه استخدام پیمانی به منظور جذب و نگهداری کارکنان برجسته و فعال مغایر قانون تشخیص داده می‎شود. همچنین، مفاد بند 9 مصوبه مورد اعتراض در خصوص انتقال یا ماموریت مستخدمین پیمانی به سایر وزارتخانه‎ها و موسسات دولتی و یا اعزام آنان برای طی دوره‎های آموزشی یا کارآموزی حداکثر تا شش ماه در داخل یا خارج از کشور با هدف مقنن از استخدام آنان برای تصدی کارهای موقت و مشخص در مدت محدود و معین منافات دارد. بنابراین بندهای 5 و 9 از مصوبه فوق‎الاشعار به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد. ثالثاً: نظر به صراحت ماده 6 و تبصره یک ماده 8 قانون استخدام کشوری در باب جواز استخدام اشخاص برای تصدی پستهای موقت و انجام کارهای مشخص در مدت معین و نتیجتاً عدم جواز استمرار ادامه خدمت مستخدمین پیمانی به مدت نامحدود، عبارت «تا زمان بازنشستگی» مندرج در بند 13 مصوبه مورد اعتراض خلاف ماهیت حقوقی استخدام پیمانی و مقررات فوق الذکر است. بنابراین عبارت «تا زمان بازنشستگی» از متن بند 13 فوق الاشعار ابطال و حذف می‎شود. رابعاً، نظر به اینکه بندهای 2، 4 و 12 مصوبه فوق الذکر موضوع اصلاح مواد 3، 8 و تبصره‎های یک و 2 ماده 8 و 26 آیین‎نامه استخدام پیمانی اصلاح و در نتیجه موضوع اعتراض منتفی شده است، موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به اعتراض شاکیان در این قسمت وجود ندارد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی