رای شماره ۵۹۶ مورخ ۱۳۸۳/۱۲/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 453/81

شاکی:آقای مهرزاد رزمی

موضوع:ابطال آیین‎نامه ثبت انتقالات و معاملات کشتی‎ها مصوب 13/6/1343 هیات وزیران

تاریخ رای:یکشنبه 9 اسفند 1383

شماره دادنامه: 596

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1- اولاً، ماده 24 قانون دریایی مصوب 1343 صلاحیت دفاتر اسناد رسمی را مطابق قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1316 محدود نموده، همچنین آیین‎نامه ثبت انتقالات و معاملات کشتی‎ها مصوب 1344 نیز پیرو ماده 24 قانون دریایی صلاحیت دفاتر را در خصوص تنظیم اسناد معاملات شناوران محدود می‎نماید. حال با توجه به تصویب ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354/4/25 که اشاره به صلاحیت عام دفاتر دارد و نظر به موخر التصویف بودن این ماده نسبت به ماده 24 قانون دریایی و آیین‎نامه مارالذکر که با توجه به شرایط قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1316 وضع گردیده‎اند، ماده 24 قانون دریایی و آیین‎نامه مارالذکر اعتبار خود را از دست داده‎اند. ثانیاً با توجه به ماده 76 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1316 و نیز کلیه قوانین و آیین‎نامه‎های تابعه مربوط به قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1316 بایستی فسخ شده تلقی نمود. با توجه به قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 و اشاره به مواد 30 و 76 قانون مذکور آیین‎نامه ثبت انتقالات و معاملات کشتی‎ها مصوب 1344 خلاف قوانین موضوعه فعلی بوده و ابطال آن مورد تقاضا است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 19060 مورخ 1382/8/26 مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 19450/ط/6/ح مورخ 1382/4/7 سازمان بنادر و کشتیرانی نموده است. در این نامه آمده، 1- بین بند الف ماده24 قانون دریایی ایران مصوب 1352 و ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 هیچگونه تعارض و عدم قابلیت جمع مشهود نیست، چه بر طبق بند الف ماده 24 قانون دریایی مقنن تنها دفاتر اسناد رسمی دارای اجازه مخصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مجاز به تنظیم اسناد معامله کشتی‎ها دانسته و در واقع صلاحیت تنظیم و ثبت اینگونه اسناد را به دفاتر مجاز، تخصیص داده است. از سوی دیگر، مقنن در ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی صرفاً اشعار داشته که سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند و بیان مقنن، بر خلاف آنچه در شکایت نامه تقدیمی عنوان شده است به هیچ وجه مبین الزام دفاتر اسناد رسمی به تنظیم و ثبت کلیه اسناد مراجعین نیست. بنابراین در مقام جمع احکام فوق باید گفت که ماده 30 فوق‎الذکر، دفاتر اسناد رسمی را موظف به ثبت اسناد دانسته اما از حیث صلاحیت دفاتر برای تنظیم اسناد در مقام بیان نبوده تا بتوان به اطلاق آن حکم استناد کرده و قایل به آن شـــد که دفــاتر اسناد رسمی مجاز بلکه مکلف به تنظیم همه اسناد می‎باشد. 2- هرچند با لحاظ نکات پیش گفته بحث از نسخ بند الف ماده 24 قانون دریایی توسط مواد 30 و 76 قانون دفاتر اسناد رسمی فاقد هرگونه مبنا به نظر می‎رسد، با وجود این در جهت رد شبهه غیر مقرر فوق باید گفت که رابطه این دو حکم قانونی از نسخ رابطه و تقابل بین حکم «خاص مقدم» و «عام موخر» است. بر این اساس خاص مقدم، عام موخر را تخصیص می‎دهد. 3- منحصر کردن دفاتر اسناد رسمی صالح به ثبت انتقالات و معاملات کشتی‎ها در بند الف ماده 24 قانون دریایی به آن دسته از دفاتر که اجازه مخصوص دارند، ناشی از شرایط ویژه حاکم بر معاملات کشتی‎ها و جنبه‎های متعدد فنی و تخصصی در کنترل کلیه مدارک ضروری برای ثبت اینگونه معاملات بوده و هست. در واقع مقنن هم از جنبه اختصاصی و هم از بُعد تخصصی به موضوع نظر داشته و آگاهانه اقدام به وضع بند الف ماده 24 قانون دریایی در خصوص ثبت معاملات کشتی‎ها نموده است. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت بند الف ماده 24 قانون دریایی مصوب 1343 ثبت کلیه انتقالات و معاملات و اقاله راجع به عین کشتی‎ها مشمول این قانون همچنین منافع آنها در صورتی که مدت آن زاید بر 2 سال باشد در داخل کشور اجباری است و منحصراً وسیله دفاتر اسناد رسمی که برای این کار از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجازه مخصوص دارند انجام می‎شود. نظر به اینکه حکم عام مقرر در ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354/4/25 در باب ضرورت ثبت اسناد مورد نظر مقنن در مطلق دفاتر اسناد رسمی مخصص حکم خاص مندرج در بند الف ماده 24 قانون دریایی نیست و در نتیجه در زمره مقررات مغایر با قانون ثبت اسناد و املاک کشور موضوع ماده 76 قانون اخیرالذکر قرار ندارد، بنابراین مفاد آیین‎نامه ثبت انتقالات و معاملات کشتی‎ها مصوب 1344 که در اجرای قانون مربوط تنظیم شده و ضرورت ثبت معاملات و انتقالات راجع به کشتی‎ها اعم از عین یا منفعت را منحصراً در دفاتر اسناد رسمی خاص مورد نظر هیات دولت مجاز اعلام داشته است، مغایرتی با قانون ندارد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی