رای شماره ۵۷۷ مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

ماده ۷ آیین نامه اجرایی فروش خانه های سازمانی مبنی محرومیت متقاضی (زوج) خرید خانه سازمانی در صورت خانه داشتن همسر و فرزندان تحت تکفل و تبصره ذیل ماده ۸ آیین نامه مذکور که شرط متقاضی شدن اشخاص جهت خرید خانه سازمانی را عدم برخورداری از تسهیلات مذکور در ماده ۸ دانسته، مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی و خارج از حدود اختیارات و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 442/81

شاکی:آقای محمدرضا جاور

موضوع:ابطال مواد 7 و 8 و تبصره ذیل ماده 8 از آیین‎نامه اجرایی فروش خانه‎های سازمانی

تاریخ رای:یکشنبه 18 بهمن 1383

شماره دادنامه: 577

مقدمه: شاکی بشرح دادخواست و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، تبصره ذیل ماده 18 آیین‎نامه اجرایی فروش خانه‎های سازمانی که مقرر می‎دارد «خریدار چنانچه از هر یک از تسهیلات مذکور در ماده 8 برخوردار شده باشد ولو آنکه بعداً امکانات مذکور را عیناً یا پس از احداث بنا یا تغییراتی مسترد داشته نمی‎تواند متقاضی خرید خانه‎های سازمانی باشد» مخالف با اصل 31 قانون اساسی بوده که داشتن خانه برای هر ایرانی را وظیفه دولت دانسته است. قانونگذار یا افرادی که آیین‎نامه را تهیه می‎کردند می‎توانستند قید نمایند که در زمان واگذاری خانه‎های سازمانی نباید خریدار اقدام به عودت زمین واگذاری قبلی نماید و در این صورت واگذاری خانه سازمانی را منتفی اعلام می‎کرد و دیگر اینکه ماده 7 فصل سوم شرایط اولویت خریداران که این ماده نیز مخالف اصل 31 قانون اساسی است زیرا در این ماده داشتن خانه برای زوجه و فرزندان باعث محرومیت زوج می‎شود که این ماده نیز مخالفت جدی با اصل31 قانون اساسی دارد. از طرف دیگر اصل 40 قانون اساسی حق اضرار به غیر را برای هیچ کسی مشروع ندانسته است. تبصره ذیل ماده 8 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1366/2/9 هیات وزیران مغایر ماده واحده مصوب سال1365 مجلس شورای اسلامی می‎باشد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7014 مورخ 1383/2/20 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 2241/230 مورخ 1382/3/18 وزارت مسکن و شهرسازی نموده است. در نامه مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی آمده است، تا زمانی که ماده 8 آیین‎نامه مورد شکایت و تبصره آن اصلاح نشده برای دستگاه اجرایی لازم الاجراست، لذا چنانچه متقاضی قبلاً از تسهیلات دولتی استفاده نموده ولو آنکه بعداً مسترد نموده باشد، مسیولین اجرایی نمی‎توانند بر خلاف ماده 8 آیین‎نامه و تبصره آن که بنا به مصالحی از جمله محدویت امکانات صحیحاً تدوین شده است نسبت به واگذاری خانه سازمانی به وی اقدام نماید. مضافاً مواد 7 و 8 آیین‎نامه مغایرتی با قانون ندارد، بلکه قانونگذار در قسمت اخیر ماده واحده قانونی فروش خانه‎های سازمانی مصوب 1365 به هیات وزیران اجازه تصویب هر یک از شرایط (من جمله شرایط خریداران) را داده است. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

استحقاق اشخاص در استفاده از امکانات مشابه و یکسان در شرایط مساوی و اینکه اعطاء هرگونه امتیاز به اشخاص بدون وجود علل و اسباب موجه و وجوه تمایز مطلوب منوط به حکم صریح قانونگذار می‎باشد و اینکه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان در تمام زمینه‎های مادی و معنوی به حکم بند 9 اصل سوم قانون اساسی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است. همچنین به موجب مدلول اصل سی‎ویکم قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. بنابراین عبارت «خود و همسر و فرزندان تحت تکفل» از ماده 7 فصل سوم آیین‎نامه اجرایی فروش خانه‎های سازمانی و تبصره ذیل ماده 8 که مفهم تبعیض ناروا می‎باشد مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و به موجب قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال گردید. ب- چون ضوابط مقرر در ماده 8 آیین‎نامه مورد شکایت در جهت استقرار ایجاد شرایط عادلانه برای خریداران خانه‎های سازمانی وضع شده خلاف قانون تشخیص نگردید و ابطال نشد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی