رای شماره ۵۷۱ مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 147/81

شاکی:آقای محسن نصیری تاج‎آبادی

موضوع:ابطال بند 5 پانصد و هشتادو دومین جلسه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مورخ 27/5/76

تاریخ رای:یکشنبه 18 بهمن 1383

شماره دادنامه: 571

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، نحوه عملکرد رانندگان در موسسات تاکسی سرویس به این صورت می‎باشد که راننده دارای خودرو در مقابل سرویسی که از تاکسی تلفنی دریافت و انجام می‎دهد، 20% وجه دریافتی را به عنوان پورسانت به صاحب تاکسی سرویس پرداخت می‎نماید و هیچ گونه رابطه استخدامی بین راننده و صاحب تاکسی تلفنی برقرار نمی‎باشد مگر آنکه خودرو متعلق به تاکسی سرویس باشد و شخص به عنوان راننده با خودروی متعلق به صاحب تاکسی سرویس مشغول به کار باشد که چنین موردی در این شهرستان (کرج) وجود ندارد و تمامی راننده‎ها با خودروهای که متعلق به خودشان می‎باشد و یا اجاره کرده‎اند مشغول بکار می‎باشند. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در تاریخ 27/5/76 سند مالکیت خودرو را بنا به تشخیص خویش‎فرما یا کارگر دانستن رانندگان شاغل در موسسات تاکسی سرویس دانسته است و بر اساس مصوبه مذکور هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی چنانچه سند مالکیت خودرو راننده مشاغل در تاکسی تلفنی به نام خود راننده می‎باشد وی از نظر بیمه‎ای خویش‎فرما محسوب شده و مشمول بیمه اجباری نمی‎باشد و جالب آنکه سند مصرحه در مصوبه مذکور را فقط سند قطعی تفسیر و قلمداد نموده و رانندگانی که سند خودروی آنان به صورت وکالت تنظیم شده را کارگر تاکسی تلفنی و مشمول بیمه محسوب می‎نمایند، حال آنکه هیچ گونه رابطه استخدامی فیمابین اینگونه رانندگان با صاحب تاکسی تلفنی برقرار نمی‎باشد. بنابمراتب ابطال مصوبه مورخ 27/5/76 سازمان تامین اجتماعی مورد تقاضا است. معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10742/7100 مورخ29/4/83 اعلام داشته‎اند، اولاً، مصوبه معترض‎عنه مفاداً بیشتر از این دلالتی ندارد که آن دسته از رانندگان شاغل در آژانسهای که خود مالک اتومبیل می‎باشند، کارگر تلقی نشده و لذا لازم است از صاحبان چنین آژانسهایی مبالغی بابت حق بیمه این دسته از رانندگان مطالبه نگردد. ثانیاً، مصوبه مزبور در واقع برای بدست دادن ضابطه‎ای برای مسیولین و کارکنان تامین اجتماعی جهت تشخیص رانندگان کارگر از رانندگان غیر کارگر صادر شده است و نه تنها با هیچ یک از متون قانونی مغایرتی ندارد بلکه از آن جهت که مصوب یاد شده بر عدم مطالبه حق بیمه بابت رانندگانی که رابطه کارگری با صاحبان آژانس ندارد، تاکید دارد، کاملاً وفق قوانین و مقررات تامین اجتماعی صادر گردیده است. ثالثاً، رابطه غالب رانندگانی که خود صاحب اتومبیل بوده به استناد دفترچه مالکیت خودرو مالکیت آنرا دارا می‎باشند، از نوع رابطه مزدبگیری و کارگری نمی‎باشد، بلکه اینگونه صاحبان اتومبیل صرفاً درصدی از کرایه‎های وصولی خود را به عنوان حق کاریابی به آژانس پرداخت می‎کنند. بدیهی است چنین رابطه‎ای را نمی‎توان رابطه کارگری تلقی نمود. بر عکس در مواردی که راننده خود دارای اتومبیل نبوده و صرفاً به عنوان راننده در خدمت آژانس می‎باشد و مسافران و مشتریان آژانس را جابجا می‎کند، نمی‎تواند عنوانی غیر از «رابطه مزدبگیری» داشته باشد و بر عکس فرض قبلی دادن درصدی از کرایه بها به صاحب آژانس منتفی است. بدیهی است انکار رابطه استخدامی توسط صاحب آژانس ( در این فرض) نافی رابطه کارگری نخواهد بود. فلذا مصوبه مزبور که صرفاً ملاک تشخیص کارگر از غیر کارگر را ارایه می‎نماید نه تنها مخالف قانون نیست، بلکه کاملاً مبتنی بر غلبه عرفی می‎باشد و به لحاظ اداری و اجرایی نیز بسیار سودمند می‎باشد. با توجه به مجموع مراتب بالا از آنجایی که مصوبه مزبور در واقع صاحبان آژانسهای تاکسی را در رابطه با حق بیمه آن دسته از رانندگانی که به واسطه نوع رابطه (پرداخت درصدی از کرایه بها دریافتی از مسافر) و مالکیت خودرو بری‎الذمه اعلام می‎نماید و در واقع رانندگان مزبور را کارگر و مزدبگیر آژانس نمی‎داند و در این حد نه تنها مغایرت با قوانین تامین اجتماعی نداشته بلکه منطبق بر احکام و قوانین تامین اجتماعی و روح کلی حاکم بر آنها است شکایت شاکی فاقد توجیه قانونی بوده لذا تقاضای رد شکایت را می‎نماید. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

از آنجایی که در قانون صراحتی در خصوص نحوه پرداخت حق بیمه رانندگان فاقد خودرو آژانسهای تاکسی تلفنی و آن دسته از رانندگان آژانس که مالک خودرو می‎باشند وجود ندارد تعیین ضابطه در این زمینه به شرح قسمت یک بند 5 پانصدو هشتادو دمین جلسه مورخ 27/5/76 هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی خلاف قانون شناخته نشد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۷۳۶ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۴/‍۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- حکم مقرر در بند ۱-۲ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصلاح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که بر اساس آن مقرر شده است که مشمولین صرفاً می توانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیلات بهره مند گردند و همچنین بند ۲-۱ ماده ۲ همین دستورالعمل که متضمن اخذ اقرار نامه از تسهیلات گیرندگان مبنی بر عدم استفاده از بخشودگی سود وجرایم برای بیش از یک قرارداد در بانک متبوع و سایر بانکها است، ابطال شد. ۲- فراز ۲-۲ از ماده ۲ دستورالعمل اجرایی مذکور از حیث محدود کردن منابع تسهیلات مشمول بخشودگی به منابع خارج از صندوق توسعه ملی، ابطال شد. ۳- بخشنامه شماره ۱۹۲۲/۹۵/۲- ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ بانک سپه به دلیل اینکه شورای نگهبان صراحتاً نظری مبنی بر مغایرت بخشنامه با موازین شرعی اعلام نکرده است، خلاف شرع تشخیص داده نشد.)
رای شماره : ۱۴‍۰۳۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۱۷۸۳۶۹ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۱/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف (۵) ذیل بند (ب) با عنوان شرایط اختصاصی مندرج در آگهی پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی (PHD) بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی برای سال تحصیلی ۱۴‍۰۲-۱۴‍۰۱ (سهمیه استعدادهای درخشان))
داتیک در شبکه‌های اجتماعی