رای شماره ۵۳۱ مورخ ۱۳۸۳/۱‍۰/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی قانون واگذاری پرداخت حقوق ومزایای ماهانه وراث شهدا ومفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وکارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی مبنی بر پرداخت خدمات رفاهی کارکنان مزبور توسط (بنیاد شهید) سازمانی به غیراز دستگاه متبوع کارمندان مذکور مغایر تبصره ۵ ذیل ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای... و غیرقانونی است.

کلاسه پرونده: 30/81

شاکی:خانم نسرین کجوری.

موضوع:ابطال ماده 14 و تبصره آن از آیین‎نامه اجرایی قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی

تاریخ رای:یکشنبه 20 دی 1383

شماره دادنامه: 531

مقدمه:شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین … آمده است«از تاریخ تصویب این قانون پرداخت حقوق مستمری و مزایای مستمر ماهانه وراث پرسنل نیروهای مسلح و کارمندان کشوری که بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی شهید یا مفقود شده یا می‎شوند به بنیاد شهید انقلاب اسلامی محول می‎گردد. در تبصره 5 ماده فوق‎الاشاره تصریح شده است، انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازاتی که بموجب قوانین و مقررات استخدامی موجود به این قبیل مستمری بگیران تعلق می‎گیرد کماکان بعهده دستگاه متبوع اینگونه کارمندان خواهدبود در صورتی که بنیاد شهید انقلاب اسلامی خدمات رفاهی بیشتری را به وراث سایر شهدا و مفقودین ارایه نماید مستمری بگیران مذکور نیز از آن بهره‎مند خواهند شد. آیین‎نامه اجرایی قانون فوق‎الاشاره در جلسه مورخ 15/5/65 هیات وزیران به تصویب رسیده است و در ماده 15 و همچنین ماده 17 آن به موضوع خدمات رفاهی و امتیازاتی که به وراث شهدا و مفقودین تعلق می‎گیرد پرداخته است و از حکم تبصره 5 قانون تبعیت نموده است. ولی در ماده 14 آیین‎نامه مواردی را تصویب نموده است که ضمن مغایرت با تبصره 5 قانون واگذاری با مفاد مواد 15 و 17 فوق‎الاشاره نیز منافات و مغایرت دارد که متاسفانه موجب معطل ماندن اجراء برخی تسهیلات و خدمات به خانواده معظم شاهد گردیده است. در ماده 14 اشعار می‎دارد، اعطاء کمکهای غیر نقدی مستمری و وظیفه‎بگیران شهدا که برابر مقررات تبصره 56 قانون بودجه سال 63 و آیین‎نامه اجرایی آن پرداخت می‎شود با بنیاد شهید انقلاب اسلامی خواهد بود. هزینه مربوط به سال 65 وسیله سازمان موضوع ماده یک این قانون به حساب بنیاد شهید انقلاب اسلامی واریز خواهد شد. بنیاد شهید انقلاب اسلامی از سال 66 به بعد اعتبار مربوط به اجرای این ماده را در بودجه خود پیش‎بینی خواهد نمود. تبصره «بنیاد شهید انقلاب اسلامی موظف است پس از دریافت اعتبار موضوع این ماده حسب مورد نسبت به تهیه بن کمکهای غیر نقدی و یا دفترچه کمکهای غیر نقدی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تحویل آن به مستمری یا وظیفه بگیران اقدام نماید.» ملاحظه می‎نماید ماده 14 آیین‎نامه فوق‎الذکر و تبصره آن به عمومیت تبصره 5 قانون که بطور کلی انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازات را کماکان برعهده دستگاه متبوع گذارده بود خدشه وارد کرده است و همچنین با مفاد مواد 15 و 17 آیین‎نامه اجرایی مغایرت دارد و موجب ممانعت دستگاهها از ارایه برخی خدمت رفاهی به خانواده معظم شاهد کارکنان دستگاه گردیده است از جمله این امر در حال حاضر موجب محرومیت خانواده معظم شاهد نیروی مسلح از برخورداری از خدمات دفترچه اتکا گردیده است. لذا درخواست ابطال ماده 14 آیین‎نامه اجرایی و تبصره آن را خواهانم. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 49811 مورخ 22/10/82 مبادرت به ارسال تصویر نامه‎های شماره 3575/82/723 مورخ 23/4/81 بنیاد شهید انقلاب اسلامی و شماره20/15/401/1140/24305 مورخ 3/9/82 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نموده است. 1- در نامه معاون تعاون و امور مجلس بنیاد شهید انقلاب اسلامی آمده است، از آنجایی که بنیاد شهید فاقد توانایی تامین اعتبار لازم در این زمینه بوده و از طرفی با تحولات اقتصادی کشور فروشگاههای زنجیره‎ای شاهد و 15 خرداد نیز همپای این تحولات رشد کافی نداشته و از ارایه خدمات شایسته ناتوان گردیده‎اند، لذا شکایات متعددی از سوی خانواده‎های شاهد دریافت گردیده است. بنیاد شهید انقلاب اسلامی آمادگی کامل خود را در جهت همکاری و رفع مانع از انجام خواسته بحق و قانونی خانواده‎های شاهد اعلام و یادآور می‎شود رفع تناقض بین آیین‎نامه اجرایی و اصل قانون می‎تواند به صورت جدی راهگشا بوده و بخشهای مختلف نیروهای مسلح با تقبل سهم خویش در مورد شهدا و مفقودین پرسنل تحت امر نسبت به احقاق حق بازماندگان این عزیزان اقدام نماید که مسلماً در ارتقاء سطح روحیه افراد شاغل نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. 2- در نامه معان حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع آمده است، تبصره ماده 14 آیین‎نامه اجرایی مورد نظر بر خلاف مفاد آن ماده با عدول از حکم صدر تبصره 5 قانون، بنیاد شهید انقلاب اسلامی را مکلف به اعطاء دفترچه کمکهای غیر نقدی نیروهای مسلح به وراث شهداء و مفقودین لشکری نموده است. در حالی که اعطاء دفترچه غیر نقدی به پرسنل نیروهای مسلح بعنوانی یکی از خدمات رفاهی ویژه ناشی از قوانین و مقررات خاص نیروهای مسلح بوده و مختص پرسنل لشکری می‎باشد. نتیجه اینکه به نظر معاونت متبوع تبصره ماده 14 آیین‎نامه اجرایی قانون واگذاری پرداخت بر خلاف صدر تبصره 5 قانون تهیه و تصویب گردید و خواسته شاکی در این خصوص وارد و مقرون به صحت می‎باشد. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه به موجب تبصره 5 ذیل ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازاتی که به موجب قوانین و مقررات استخدامی موجود به مشمولین قانون مزبور تعلق می‎گیرد، کماکان به عهده دستگاه متبوع این گونه کارمندان خواهد بود، بنابراین ماده 14 آیین‎نامه اجرایی قانون فوق‎الذکر و تبصره ذیل آن که پرداخت خدمات رفاهی کارکنان مزبور را به سازمان دیگر محول نموده است، مغایر تبصره 5 ماده واحده فوق‎الذکر تشخیص و به موجب قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی