رای شماره ۴۸۱ تا ۴۹۲ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۹/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تصویب نامه شماره ۵۸۳۵۲/ت۲۵۹۶‍۰ مورخ ۱۳۸‍۰/۱۲/۲۷ هیات وزیران وبخشنامه شماره ۱۱ کارهای سخت وزیان آور سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اخذ خسارت و غرامت از کارفرما مغایر تبصره ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۵۴ و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه و غیرقانونی هستند.

کلاسه پرونده: 133،289،501،162،163،241،250،326،332،425،532/83

شاکی:آقــایـــان 1- عبــدالرضا مهدیه و غیره 2- شرکت آلومینیوم پارس 3- شرکت ماشین آلات صنعتی4- مصطفی عباسی ولدانی 5- علیرضا لاوی 6- محمدرضا تاتاری 7- شرکت ایران ترانسفو 8- اکبر میرزایی 9- شرکت گچ‎سازان 10- کارخانه چینی ایران 11- شرکت ترانسفورماتور 12- شرکت تراکتورسازی ایران

موضوع:ابطال مواد 11 و 15 آیین‎نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 54 و الحاق 2 تبصره بماده 76 مصوب 71 مصوب 80 موضوع تصویب‎نامه شماره58352/ت25960 مورخ 27/12/80 هیات وزیران و بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور سازمان تامین اجتماعی

تاریخ رای:یکشنبه 29 آذر 1383

شماره دادنامه: 481  الی 492

مقدمه: شکات بشرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، 1- جز 5 بند (ب) قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده76 مصوب 54 و الحاق 2 تبصره به ماده 76 مصوب 71 مصوب 80 مقرر نموده «تشخیص مشاغل سخت و زیان‎آور و نحوه احراز توالی و تناوب اشتغال، نحوه تشخیص فرسایش جسمی و روحی و سایر موارد مطروحه در این تبصره بموجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که حداکثر ظرف چهار ماه توسط سازمان تامین اجتماعی و وزارتخانه‎های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» در ماده 11 آیین‎نامه اجرایی بند 5 جزء (ب) ماده واحده موصوف آمده است «در صورت تشخیص کمیته استانی مبنی بر قرار گرفتن کار در عداد گروه الف و ب ماده یک این آیین‎نامه، کارفرما موظف است نسبت به حذف یا کاهش عوامل سختی و زیان‎آوری کار تا حد مجاز و تامین استانداردهای لازم مورد تایید مراجع ذیربط در مهلت مقرر اقدام نماید. در غیر این صورت هرگونه عارضه، حادثه و غرامتهای ناشی از بیماری و از کار افتادگی و غیره به عهده کارفرما خواهد بود.» در ماده 15 آیین‎نامه مورد نظر نیز آمده است «چنانچه فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای خست و زیان‎آور در اثر عدم رعایت بندهای یک و 2 جزء الف ماده واحده قانون یاد شده تشخیص داده می‎شود، سازمان تامین اجتماعی ضمن انجام تعهدات قانونی نسبت به بیمه شده، زیان و خسارت وارده را با توجه به ماده 66 قانون تامین اجتماعی از کارفرمای مربوطه مطالبه و وصول خواهد نمود.» ماده 66 قانون تامین اجتماعی مقرر نموده «در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده، سازمان هزینه‎های مربوط به معالجه و غرامات و مستمریها و غیره را پرداخته و طبق ماده 50 این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.» همانگونه که از مطالعه قانون اصلاحی به ویژه جزء 5 بند ب آن ملاحظه می‎گردد، دولت مکلف بوده آیین‎نامه اجرایی مربوط را برای «تشخیص مشاغل سخت و زیان‎آور و نحوه احراز توالی و تناوب اشتغال، نحوه تشخیص فرسایش جسمی و روحی و سایر موارد مطروحه در این تبصره تهیه و تدوین نماید ولی با مطالعه مواد11 و 15 آیین‎نامه درمی‎یابیم که هیات وزیران به وضوح از نحوه تشخیص تعدی نموده و به نحوه تنبیه و مجازات پرداخته و از محدوده اختیارات تعیین شده در قانون فراتر رفته و بر خلاف صلاحیت ذاتی خود مبادرت به تقنین بجای تصویب آیین‎نامه اجرایی نموده است. زیرا مقنن در قانون اصلاحی به هیچ وجه اجازه محکومیت کارفرما به پرداخت خسارت، غرامت و … را به هیات وزیران نداده است در حالی که در انتهای مواد 11 و15 آیین‎نامه کارفرما محکوم به پرداخت «زیان و خسارت وارده و هرگونه عارضه، حادثه ناشی از بیماری و از کارافتادگی و غیره» گردیده است ضمن اینکه ازجاع آیین‎نامه در ماده 15 به اجرای ماده 66 قانون تامین اجتماعی در موارد مورد نظر هیات وزیران نیز عدول از محدوده اختیارات قانونی و ورود به حریم قانونگذاری است. لذا به دلیل اینکه مواد 11 و 15 آیین‎نامه اجرایی هیات وزیران مصوب 22/12/80 فاقد مبنای قانونی بوده و خارج از حیطه اختیارات آنان می‎باشد. تقاضای ابطال آنرا دارد. 2- سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه شماره 11 مستمریها مغایر تبصره 2 الحاقی بماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب54 و الحاقی در تبصره ماده 76 مصوب سال 71 تصویب شده در سال80 از تاریخ14/7/82 به بعد اعلام ترک کار و بازنشستگی کارگر شاغل در کارهای سخت و زیان‎آور منوط به پرداخت خسارات به بیمه نموده است. با توجه به جزء 6 و 4 بند ب تبصره 2 ماده واحده مذکور و مواد 11 و 15 و 16 آیین‎نامه مربوط تکلیف کارفرما از نظر پرداخت کاملاً مشخص می‎باشد و با اینکه سایر مطالبات سازمان تحت عنوان (خسارت) طبق قانون مذکور محمل قانونی ندارد اما مطالبات اعلامی بر اساس بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور که در بند 3 آن بطور وضوح به 4% حق بیمه مشاغل سخت و زیان‎آور و 4% مستمری بازنشستگی «خسارت وارده به سازمان» را نیز اضافه و دستور مطالبه و وصول به ادارات تابعه داده شده است. بنابمراتب ابطال بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور و همچنین پرسش و پاسخ مندرج در آن مورد استدعا است. 1ـالف- معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت بخواسته ابطال مواد 11 و 15 تصویب‎نامه شماره85352/ت25960هـ مورخ27/12/80 هیات وزیران مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 58761 مورخ 11/7/83 وزارت کار و امور اجتماعی نموده است. در نامه اخیرالذکر آمده است، قسمت اخیر ماده 11 آیین‎نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب54 و الحاق دو تبصره بماده 76 مصوب71 مصوب 80 مطابق با حکم قانونی وضع شده در بندهای الف و ب ماده واحده نمی‎باشد حکم موارد مندرج در عبارت «در غیر این صورت هرگونه عارضه، حادثه و غرامتهای ناشی از بیماری، از کارافتادگی و غیره به عهده کارفرما خواهد بود.» در مواد60،61،62، 66 و 70 قانون تامین اجتماعی مشخص شده است بنابراین تعیین تکلیف مضاعف برای کارفرمایان در آیین‎نامه اجرایی و به استناد ماده واحده صدرالذکر فاقد وجاهت قانونی بنظر می‎رسد. در خصوص مطالبه زیان و خسارت از کارفرمایان توسط سازمان تامین اجتماعی موضوع قسمت اخیر ماده 15 آیین‎نامه اجرایی نیز در ماده واحده فوق‎الذکر چنین مجوزی به دولت داده نشده است از طرفی فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‎آور با ماده 66 قانون تامین اجتماعی تفاوت ماهوی دارد. در ارتباط با بخشنامه شماره 11 سازمان تامین اجتماعی مبنی بر مطالبه خسارت از کارفرمایان صرفنظر از اقدام یک جانبه، سازمان تامین اجتماعی بدون توجه و نظر خواهی از شرکای مجری قانون (وزارتین کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و بدون دلیل منطقی و مجوز قانونی کارگران و کارفرمایان را سردرگم و اجرای ماده واحده در خصوص درخواستهای واصله از تاریخ14/7/82 به بعد را عملاً متوقف نموده است. ب- مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص تقاضای ابطال مواد11و15 آیین‎نامه اجرایی مورد نظر طی نامه شماره19138/7100 مورخ21/7/83 اعلام داشته‎اند بر خلاف تصور شاکی موارد تفویضی به هیات وزیران مطابق جزء 5 بند ب ماده واحده 80 صرفاً (تشخیص مشاغل سخت و زیان‎آور – نحوه احراز توالی و تناوب اشتغال – نحوه تشخیص فرسایش جسمی و روحی) نیست بلکه به دلالت صریح عبارت «و سایر موارد مطروحه در این تبصره» اختیار وضع آیین‎نامه در تمام موارد مورد بحث ماده واحده به دولت تفویض شده است از جمله موضوع مذکور در مادتین 11 و 15 آیین‎نامه معترض‎عنه. ضمانت اجرای مدنی در ماده 11 علاوه بر اینکه ذکر ضمانت اجرای عام تکالیف قانونی می‎باشد و وضع قانون محسوب نمی‎شود از مصادیق اختیار دولت برای وضع تصویب‎نامه «به منظور تامین اجرای قانون» موضوع اصل 138 قانون اساسی نیز می‎باشد. ماده 15 آیین‎نامه نیز منطبق با احکام قانونی می‎باشد زیرا اولاً: تکلیف سازمان در قبال بیمه شده منوط به ایفاء یا عدم تعهد از جانب کافرما نمی‎باشد النهایه چنانچه هزینه‎های متحمله سازمان در قبال بیمه شده ناشی از تقصیر کارفرما باشد، سازمان حق دارد از باب قایم مقامی و به استناد ماده 66 قانون تامین اجتماعی به کارفرما به منظور جبران خسارات وارده رجوع نماید. ثانیاً، عدم رعایت مقررات بندهای یک و 2 جزء الف ماده واحده 80 از مصادیق بارز «تقصیر کارفرما» می‎باشد و سازمان هم از باب ماده 66 و هم از باب قواعد عام مسیولیت (تسبیب) حق مراجعه به مقصر را خواهد داشت. با عنایت به مجموع مراتب مذکور استدعای صدور حکم به رد شکایت مطروحه را می‎نماید. 2- مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت بخواسته ابطال بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور طی نامه شماره 24598/7100 مورخ9/9/83 اعلام داشته‎اند، بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور در اجرای ماده 11 آیین‎نامه اجرایی بند 5 جزء ب ماده واحده مصوب 80 تنظیم شده است. تکلیف کارفرمای مذکور در ماده 11 آیین‎نامه فوق‎الذکر مبتنی بر الزام بند یک جزء الف تبصره 2 قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی … مصوب 80 مجمع تشخیص مصلحت نظام است که وفق آن «کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی که تمام یا برخی از مشاغل آنها حسب تشخیص مراجع ذیربط سخت و زیان‎آور اعلام گردیده یا خواهند گردید مکلفند ظرف 2 سال از تاریخ تصویب این قانون نسبت به ایمن سازی عوامل شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین‎نامه‎های مربوط و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام نمایند.» بر این اساس وفق الزامات مذکور کارفرمایان مکلفند تا تاریخ 14/7/82 نسبت به ایمن سازی عوامل شرایط محیط کار مطابق حد مجاز استاندارد اقدام نمایند. در غیر این صورت وفق ماده 11 آیین‎نامه مارالذکر کارفرما مسیول جبران هرگونه عارضه و غرامتهای ناشی از بیماری و … خواهد بود. تکلیف کارفرما به جبران ضرر و زیان در موارد فوق‎الذکر ناشی از تقصیر است که در هر حال موجبات اضرار به غیر را فراهم آورده است. با این وجود خواه آنکه کارفرمایان وفق جزء یک بند الف تبصره 2 قانون مذکور اقدام نموده یا اقدام ننموده باشند مکلفند مطابق بند 6 از جز (ب) تبصره 2 «قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی …» نسبت به واریز حق بیمه مربوطه و میزان مستمری برقراری و همچنین 4% میزان مستمری برقراری نسبت به سنوات قبل از تصویب این قانون اقدام کنند. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اولاً حکم مقرر در شق 5 از بند (ب) تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح تبصره2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 54 و الحاق ب2 تبصره بماده 76 مصوب 71 مصوب80 منحصراً مفید جواز صلاحیت تشخیص مشاغل سخت و زیان‎آور و نحوه احراز توالی و تناوب اشتغال، نحوه تشخیص فرسایش (جسمی و روحی) و سایر موارد مطروحه در تبصره مذکور است و متضمن اذن وضع مقررات آمره مشعر بر اخذ غرامت هرگونه عارضه، حادثه و غرامت های ناشی از بیماری از کارافتادگی و غیره از کارفرما نیست. همچنین به موجب ماده 66 قانون تامین اجتماعی مطالبه هزینه‎های مربوط به معالجه و غرامات از کارفرما منوط و مشروط به اثبات وقوع حادثه یا بیماری به واسطه عدم رعایت مقررات حفاظت فنی، مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما و یا نماینده قانونی او بوده است. بنابراین قسمت آخر ماده 11 آیین‎نامه اجرایی بند (5) جزء ب ماده واحده مذکور مبنی بر اخذ غرامت از کارفرما و همچنین اطلاق ماده 15 آیین‎نامه مزبور و اخذ خسارت از کارفرما خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات تشخیص داده می‎شود. و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد. ثانیاً، بخشنامه شماره 11 کارهای سخت و زیان‎آور که به استناد ماده 11 آیین‎نامه مزبور تنظیم شده است از جهات مذکور در بند قبل خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود. ثالثاً، طبق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری آیین‎نامه‎ها، تصویب‎نامه‎ها و سایر نظامات دولتی از جهات مندرج در ماده مذکور قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به اینکه پرسش و پاسخ مذکور در بخشنامه متضمن قواعد آمره و الزام‎آور نمی‎باشد بنابراین اعتراض شاکی در این قسمت قابل رسیدگی در هیات عمومی دیوان نیست .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری _ رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی