کلاسه پرونده: 448/80
شاکی:سازمان تبلیغات اسلامی
موضوع:ابطال آییننامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای اسلامی کارگری موضوع تصویبنامه شماره 6950/ت21865هـ مورخ 22/2/80 هیات وزیران
تاریخ رای:یکشنبه 3 آبان 1383
شماره دادنامه: 365
مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشتهاست، 1- بموجب ماده 130 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب 29/8/69 مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اجازه تاسیس انجمنهای اسلامی کارگری صادر گردیده است. 2- مطابق تبصره 2 ماده مزبور آییننامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای اسلامی موضوع ماده فوق الذکر میبایست توسط وزارتین کشور و کار و امور اجتماعی و سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد. 3- متاسفانه آییننامه معترضعنه بدون اطلاع و کسب نظر این سازمان توسط وزارتخانههای یاد شده تهیه و در مورخه 5/2/80 به تصویب هیات وزیران رسیده است. 4- از آنجا که تعیین مراجع تهیه کننده آییننامهها و اجرای قوانین توسط مقنن و با عنایت ویژه و با تشخیص ماموریتها و مسیولیتهای دستگاههای ذیربط صورت میپذیرد، تصویب آییننامه یاد شده ناقض نص صریح تبصره 2 ماده 130 قانون مزبور و مخال بیّن نظر قانونگذار میباشد. در این خصوص توجه به موارد ذیل مبین وجود مخالفت آشکار با قانون و ضرورت هماهنگی در تهیه آییننامه مزبور خواهد بود. الف- سبک و سیاق آییننامه معترضعنه با سیاستهای کلی توسعه نظام مغایرت دارد. اصلاح نظام اداری و تفکیک وظایف اجرایی دستگاههای دولتی … یکی از محورها و شاخصههای تدیون برنامههای توسعه نظام میباشد. ب- مطابق بندهای 2 و 16 از شرح وظایف اساسی این سازمان که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است زمینهسازی برای سازمان یافتن نیرویهای مومن و پیدایش تشکلهای لازم و برنامهریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمنهای اسلامی و جمعیتهای مشابه و نظارت بر فعالیت آنها در جهت ارتقاء کیفیت حضور نیروهای حزبالله در صحنههای فرهنگی و اجتماعی، همچنین هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی مردمی خارج از کشور ونظارت بر آنها به عهده این سازمان میباشد. ج- تدوین و تصویب ماده 130 قانون کار بمنظور تبیلغ و گسترش فرهنگ اسلامی و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی کاملاً همسو با ماموریت و مسیولیت مصوب این سازمان بشرح فوق بوده و حکایت از نقض محوری این سازمان در تشکیل و اداره و نظارت بر انجمنهای اسلامی مینماید. با عنایت به مراتب ابطال آییننامه یاد شده بلحاظ مخالفت با متن و روح قوانین جاریه خصوصاً تبصره 2 ماده 130 قانون کار مورد تقاضا است. قایم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 37925 مورخ 12/7/83 ضمن ارسال تصویرنامه شماره 38387 مورخ 3/4/83 وزارت کار و امور اجتماعی اعلام داشتهاند، ایراد سازمان شاکی مبتنی بر آن است که دولت قبل از تصویب آییننامه اجرایی مورد بحث نقطه نظرات مورد نظر سازمان مزبور را لحاظ ننموده است. حال آنکه، 1- مطابق بند (الف) گزارشی که با امضای معاون وزیر کار و امور اجتماعی و قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی عطف بنامه شماره 3831 مورخ 16/4/75 کمیسیون فرهنگی دولت تهیه شده آییننامه قبل از طرح در دولت بطور کامل مورد توافق سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است. 2- بموجب گزارش کمیسیون فرهنگی وزراء (با کد کامپیوتری 16123) نماینده سازمان تبلیغات در جلسات کمیسیون فرهنگی نیز حضور یافته و نظرات آن سازمان را اعلام کرده است با اینکه در قانون حکمی مبنی بر دعوت از نماینده سازمان برای طی مراحل تصویب دولت نیامده است. 3- ریاست سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه شماره 4242-س ر مورخ 18/8/77 درخواست نموده آییننامه با قید فوریت برای تصویب نهایی در دستور کار هیات دولت قرار گیرد. 4- مضافاً اینکه دولت وظیفه ندارد تا عیناً متن پیشنهادی را تصویب نماید و میتواند در مقام تصویب، اصلاحات ضروری را اعمال نماید والا تعیین دولت بعنوان مرجع تصویب موضوعیت نداشت. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
علاوه بر اینکه بشرح نامه شماره 37925 مورخ 12/7/83 قایم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری آییننامه مورد اعتراض قبل از طرح در هیات دولت مورد موافقت سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در جلسات کمیسیون فرهنگی وزراء حضور یافته و نظرات آن سازمان را اعلام کرده و رییس سازمان مذکور کتباً طرح آییننامه با قید فوریت در جلسه هیات وزیران و تصویب نهایی آن را نموده است. اساساً هیات وزیران به حکم قانون ملزم به تبعیت از پیشنهادات ارایه شده در زمینه وضع مقررات دولتی نیست و در انجام تغییرات و اصلاحات متناسب و لازم دارای اختیارات قانونی میباشد. بنابجهات فوقالذکر تصویب آییننامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن های اسلامی کارگری با رعایت تشریفات قانونی صورت گرفته است و از این حیث مغایرتی با قانون ندارد .
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor