رای شماره ۳۶۵ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۸/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 448/80

شاکی:سازمان تبلیغات اسلامی

موضوع:ابطال آیین‎نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای اسلامی کارگری موضوع تصویب‎نامه شماره 6950/ت21865هـ مورخ 22/2/80 هیات وزیران

تاریخ رای:یکشنبه 3 آبان 1383

شماره دادنامه: 365

مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، 1- بموجب ماده 130 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب 29/8/69 مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اجازه تاسیس انجمنهای اسلامی کارگری صادر گردیده است. 2- مطابق تبصره 2 ماده مزبور آیین‎نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای اسلامی موضوع ماده فوق الذکر می‎بایست توسط وزارتین کشور و کار و امور اجتماعی و سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد. 3- متاسفانه آیین‎نامه معترض‎عنه بدون اطلاع و کسب نظر این سازمان توسط وزارتخانه‎های یاد شده تهیه و در مورخه 5/2/80 به تصویب هیات وزیران رسیده است. 4- از آنجا که تعیین مراجع تهیه کننده آیین‎نامه‎ها و اجرای قوانین توسط مقنن و با عنایت ویژه و با تشخیص ماموریتها و مسیولیتهای دستگاههای ذیربط صورت می‎پذیرد، تصویب آیین‎نامه یاد شده ناقض نص صریح تبصره 2 ماده 130 قانون مزبور و مخال بیّن نظر قانونگذار می‎باشد. در این خصوص توجه به موارد ذیل مبین وجود مخالفت آشکار با قانون و ضرورت هماهنگی در تهیه آیین‎نامه مزبور خواهد بود. الف- سبک و سیاق آیین‎نامه معترض‎عنه با سیاستهای کلی توسعه نظام مغایرت دارد. اصلاح نظام اداری و تفکیک وظایف اجرایی دستگاههای دولتی … یکی از محورها و شاخصه‎های تدیون برنامه‎های توسعه نظام می‎باشد. ب- مطابق بندهای 2 و 16 از شرح وظایف اساسی این سازمان که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است زمینه‎سازی برای سازمان یافتن نیرویهای مومن و پیدایش تشکلهای لازم و برنامه‎ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمنهای اسلامی و جمعیت‎های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها در جهت ارتقاء کیفیت حضور نیروهای حزب‎الله در صحنه‎های فرهنگی و اجتماعی، همچنین هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی مردمی خارج از کشور ونظارت بر آنها به عهده این سازمان می‎باشد. ج- تدوین و تصویب ماده 130 قانون کار بمنظور تبیلغ و گسترش فرهنگ اسلامی و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی کاملاً همسو با ماموریت و مسیولیت مصوب این سازمان بشرح فوق بوده و حکایت از نقض محوری این سازمان در تشکیل و اداره و نظارت بر انجمنهای اسلامی می‎نماید. با عنایت به مراتب ابطال آیین‎نامه یاد شده بلحاظ مخالفت با متن و روح قوانین جاریه خصوصاً تبصره 2 ماده 130 قانون کار مورد تقاضا است. قایم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 37925 مورخ 12/7/83 ضمن ارسال تصویرنامه شماره 38387 مورخ 3/4/83 وزارت کار و امور اجتماعی اعلام داشته‎اند، ایراد سازمان شاکی مبتنی بر آن است که دولت قبل از تصویب آیین‎نامه اجرایی مورد بحث نقطه نظرات مورد نظر سازمان مزبور را لحاظ ننموده است. حال آنکه، 1- مطابق بند (الف) گزارشی که با امضای معاون وزیر کار و امور اجتماعی و قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی عطف بنامه شماره 3831 مورخ 16/4/75 کمیسیون فرهنگی دولت تهیه شده آیین‎نامه قبل از طرح در دولت بطور کامل مورد توافق سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است. 2- بموجب گزارش کمیسیون فرهنگی وزراء (با کد کامپیوتری 16123) نماینده سازمان تبلیغات در جلسات کمیسیون فرهنگی نیز حضور یافته و نظرات آن سازمان را اعلام کرده است با اینکه در قانون حکمی مبنی بر دعوت از نماینده سازمان برای طی مراحل تصویب دولت نیامده است. 3- ریاست سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه شماره 4242-س ر مورخ 18/8/77 درخواست نموده آیین‎نامه با قید فوریت برای تصویب نهایی در دستور کار هیات دولت قرار گیرد. 4- مضافاً اینکه دولت وظیفه ندارد تا عیناً متن پیشنهادی را تصویب نماید و می‎تواند در مقام تصویب، اصلاحات ضروری را اعمال نماید والا تعیین دولت بعنوان مرجع تصویب موضوعیت نداشت. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

علاوه بر اینکه بشرح نامه شماره 37925 مورخ 12/7/83 قایم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری آیین‎نامه مورد اعتراض قبل از طرح در هیات دولت مورد موافقت سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در جلسات کمیسیون فرهنگی وزراء حضور یافته و نظرات آن سازمان را اعلام کرده و رییس سازمان مذکور کتباً طرح آیین‎نامه با قید فوریت در جلسه هیات وزیران و تصویب نهایی آن را نموده است. اساساً هیات وزیران به حکم قانون ملزم به تبعیت از پیشنهادات ارایه شده در زمینه وضع مقررات دولتی نیست و در انجام تغییرات و اصلاحات متناسب و لازم دارای اختیارات قانونی می‎باشد. بنابجهات فوق‎الذکر تصویب آیین‎نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف، اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن های اسلامی کارگری با رعایت تشریفات قانونی صورت گرفته است و از این حیث مغایرتی با قانون ندارد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی