رای شماره ۳۵۵ و۳۵۶ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۷/۲۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری .

تعرفه شماره ۳ تولید کشاورزی از تعرفه های برق وشرایط عمومی آنها مبنی برافزایش بهای برق مصرفی در سال ۷۹ به میزان بیش از ۱‍۰ درصد و تعرفه های متعاقب آن که براساس مبلغ مزبور تهیه و تنظیم شده مغایر ماده ۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، ... و خارج از حدود اختیارات وزارت نیرو و خلاف قانون است

کلاسه پرونده: 81/166،82/240

شاکی:آقای علیرضا مقدم

موضوع:ابطال تعرفه 3 تولید کشاورزی از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها مربوط به سالهای 1379،80، 81، 82 مصوب وزارت نیرو به شماره‎های 100/30/39365 مورخ 28/12/78، 100/30/81981 مورخ 28/12/79، 100/30/1276 مورخ 17/1/81، 100/20/2884 مورخ26/1/82 مربوط به استان خراسان

تاریخ رای:یکشنبه 26 مهر 1383

شماره دادنامه: 356-355

مقدمه: شاکی بشرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته است، اداره امور برق گناباد بموجب 1- تعرفه 3 بشماره 100/30/39365 مورخ 28/12/78 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 1379 حدود 400% (چهارصد درصد ) افزایش داده است یعنی سال 1378، 5/2 ریال بوده برای سال 79 به 10 ریال افزایش داده است. 2- بموجب تعرفه 3 بشماره 100/30/81981 مورخ 28/12/79 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 80 ، 10% بر اساس افزایش 400 درصدی سال 79 افزایش داده است یعنی سال79، 10 ریال برای سال 80 به 11 ریال افزایش داده است. 3- بموجب تعرفه 3 بشماره 200/30/1276 مورخ 17/1/81 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 81، 10% بر اساس افزایش 400درصـدی سال 79 به 10% افزایش سال 80، 10% دیگر افزایش داده است. یعنی ســـال 80،11 ریال برای سال 81 به 1/12 ریال افزایش داده است و نهایتاً همین روند خلاف قانون بر اساس تعرفه 3 به شماره 100/20/2884 مورخ 26/1/82 در سال 82 ادامه یافته است. در صورتی که بنا به صراحت ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران «افزایش قیمت کالا و خدمات توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی سالیانه بیش از 10% مجاز نیست» اما بر اساس تعرفه‎های مورد شکایت اقدام به صوول بهای برق مصرفی بر خلاف قانون می‎نمایند. با توجه به اینکه در مورد مشابه قبلاً دادنامه‎های شماره 168 الی 171 مورخ 21/5/80 در خصوص ابطال تعرفه 3 مورخ 28/12/78 وزارت نیرو برای استان سمنان صادر گردیده است، استدعای رسیدگی به موضوع و ابطال تعرفه 3 از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها مربوط به سالهای 79، 80، 81، 82 را دارم. معاون حقوقی وامور مجلس وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 410/40759 مورخ 19/7/83 اعلام داشته‎اند، تعرفه‎های برق سال79 منطبق بر مصوبه مشترک شورای اقتصاد و هیات دولت به شماره 1756/34 مورخ 25/12/78 که بر اساس آن مقرر گردیده بود از ابتدای سال79 متوسط نرخ فروش برق هر کیلو وات ساعت برق در کشور نسبت به سال 78 به میزان 10% افزایش یابد طراحی و در اجرای مواد 7و 9 و 10 قانون سازمان برق ایران ابلاغ گردیده است. با توجه به درج واژه متوسط در مصوبه یاد شده و به منظور اصلاح ساختار تعرفه‎های برق بهای برق برخی از مصارف کمتر از 10% و برخی دیگر بیش از 10% افزایش یافت لیکن متوسط افزایش نرخ فروش برق تنها 10% بوده است تعرفه کشاورزی در سال 80 منطبق بر مفاد تبصره 27 قانون بودجه سال مذکور و مصوبه شماره 1910/ت24265هـ هیات وزیران 10% نسبت به سال قبل از آن رشد نموده در سال 81 نیز عیناً برابر با میزان تصریح شده در تبصره 12 قانون بودجه و نیز مصوبه شماره682/26227هـ مورخ 17/1/81 هیات وزیران 10% افزایش یافته است. نکته حایز اهمیت در این موضوع این است که در قوانین بودجه‎های سنواتی و در برنامه دوم و سوم طی مواد و تبصره‎هایی مجوز افزایش «متوسط قیمت فروش» به وزارت نیرو داده شده است. وزارت نیرو با توجه به مجوزات مربوط و با عنایت به سایر وظایف قانونی که در قوانین بودجه و برنامه به این دستگاه دولتی محول شده است و ضمن رعایت سیاستهای تعیین شده در متن قوانین نسبت به افزایش بهای برق مشترکین بنحوی اقدام نموه است که مولفه‎های مختلف تشکیل دهنده بهای برق (بهای انرژی، بهای قدرت ، آبونمان) مصارف مشترکین در ساعات مختلف شبانه روز و در ماههای مختلف سال و گروههای مختلف مصرف با ضریب‎های متفاوتی افزایش یابد. در هر حال با توجه به وزن مصارف متفاوت اعم از مصارف در ساعات و ماههای مختلف و یا مصارف مشترکین مختلف و مولفه‎های تشکیل دهنده بهای برق، نرخهای تعرفه برق به صورتی افزایش یافته که در مجموع متوسط قیمت فروش برق هر سال نسبت به سال قبل به میزان مقرر در قوانین مربوطه ودر چارچوب سیاستهای تعیین شده در متن قانون افزایش یابد. لازم به ذکر است که در جداول ضمیمه قوانین بودجه سالهای مربوطه درآمد حاصل از فروش انرژی برق وزارت نیرو به صورتی دیده شده است که متوسط فروش هر سال نسبت به سال قبل به میزان مقرر در قوانین مربوطه افزایش یافته است. از آنجا که جداول ضمیمه بودجه جزء لاینفک قانون بودجه می‎باشند بعنوان مستند قانونی وزارت نیرو در صراحی ساختار تعرفه‎های برق بکار گرفته شده‎اند. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصرح در عدم جواز افزایش قمیت کالا و خدمات توسط دستگاه ها و شرکت های دولتی به میزان بیش از 10% در هر سال است. نظر به اینکه حکم مقنن مفید جواز تحصیل درآمد برای دستگاه های مذکور به میزان10% از طریق افزایش بهاء برق مصرفی بیش از حد مقرر در قانون در برخی از موارد به بهانه تقلیل و یا معافیت از پرداخت آن در سایر موارد نیست. بنابراین تعرفه شماره 3 تولید کشاورزی از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها به شماره 100/30/39365 مورخ 28/12/78 که بهای برق مصرفی را در سال 79 بیش از حد مقرر در قانون افزایش داده و همچنین تعرفه‎های متعاقب آن به شماره‎های 100/30/81981 مورخ 28/12/79، 100/30/1276 مورخ 17/1/81 و 100/20/2884 مورخ 26/1/82 که بر اساس مبلغ مزبور تهیه و تنظیم شده است خلاف قانون و خارج از حدود اختیار وزارت نیرو تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳۱۵۸ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تصمیم اداری شماره ۶۵‍۰/۲۸۱۶/۹‍۰۱۹- ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی دادگستری کل استان فارس و بخشنامه شماره ۶۸/۲۴۸/۹‍۰۱۹-۱۴‍۰‍۰/‍۰۳/۲۵ ذیحسابی دادگستری کل استان فارس که متضمن الزام وکلا به واریز وجوه موضوع ماده ۱‍۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً از طریق فیشهای بانکی است ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی