رای شماره ۲۴‍۰ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۶/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 83/76

شاکی:آقای محمد زارعی

موضوع:ابطال بند 1-30-4 آیین‎نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‎های آب و فاضلاب مصوب 10/6/75 وزارت نیرو

تاریخ رای:یکشنبه 29 شهریور 1383

شماره دادنامه: 240

مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، بموجب بند (ل) تبصره 19 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 73 که مقرر می‎دارد «از مشترکین آب و فاضلاب … هنگام پذیرش اشتراک، وجوهی برای یکبار تحت عنوان حق انشعاب و هزینه نصب اخذ می‎گردد… و اخذ هرگونه وجهی به غیر از وجوه مذکور جهت برقراری اشتراک و ارایه خدمات برای مشترک شدن تحت هر عنوانی ممنوع می‎باشد.» متعاقباً وزارت نیرو با تصویب آیین‎نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‎های آب و فاضلاب مصوب 10/6/75 اقدام به برقراری اخذ وجوهی از مشترکین می‎نماید که بند 1-30-4 آیین‎نامه فوق‎الاشاره مقرر می‎دارد «تغییر نام پرونده به نام انتقال گیرنده و همچنین پاسخ به استعلامهای محضری منوط به مساحی مجدد ملک، پرداخت مابه‎التفاوت حق انشعاب اختلاف متراژ احتمالی، تسویه حساب کامل، تسلیم برگ خلاصه معامله مصدق ملک و پرداخت مبلغ تعیین شده در بند 66-4 می‎باشد.» اولاً اخذ مابه‎التفاوت حق انشعاب به نرخ روز پس از گذشت سالها بر خلاف تبصره 19 قانون مذکور بود. ثانیاً اعمال این آیین‎نامه نسبت به تخلفات رخ داده قبل از تصویب آیین‎نامه خلاف موازین حقوقی است. بنابمراتب درخواست ابطال بند 1-30-4 آیین‎نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‎های آب و فاضلاب را می‎نمایم. معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو طی نامه شماره 505/2012 مورخ13/8/76 و مدیرکل دفتر حقوقی وزارت نیرو بشرح نامه شماره410/25338 مورخ 28/4/82 اعلام داشته‎اند، آیین‎نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‎های آب و فاضلاب شامل ضوابط و مقررات پذیرش اشتراک و واگذاری انشعاب و … می‎باشد و با توجه به اینکه موخر بر قانون برنامه پنج ساله دوم تدوین گردیده کلیه موارد از جمله بند (ل) تبصره 19 قانون مذکور مورد توجه بوده است. متقاضیان در هنگام خرید انشعاب آب مساحت عرصه و اعیان در محل مورد تقاضا را معرفی می‎نمایند که بر همان مبنا میزان آب مورد نیاز و نحوه تامین و هزینه‎های مربوطه و … بررسی می‎گردد و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد هزینه‎های قابل پرداخت تعیین و به متقاضی اعلام می‎شود به مساحتهای کم، هزینه انشعاب کمتری تعلق گرفته و با افزایش مساحت عرصه و اعیان هزینه انشعاب نیز به صورت تصاعدی و قابل توجهی افزایش می‎یابد. افزایش عرصه و اعیان و یا تغییر کاربری توسط مشترک نشانه بی‎توجهی به شرایط اولیه قرارداد خرید انشعاب می‎باشد و تخلف از آن محسوب می‎گردد که در این حالت به منظور رعایت همکاری با مشترک شرکتهای آب و فاضلاب با مساحی مجدد و بررسی نوع کاربری و تعیین مابه‎التفاوت انشعاب در حقیقت شرایط جدید خود را جهت ادامه قرارداد با وضعیت جدید و تغییرات انجام شده در ملک مشترک تطبیق نموده و اعلام می‎نمایند که مشترک می‎تواند با عدم پذیرش شرایط جدید و اعاده وضع به حال سابق وجهی نپرداخته و قرارداد قبلی کماکان ادامه یابد و اخذ مابه‎التفاوت به نرخ روز به علت تغییرات انجام شده پس از وصل انشعاب اولیه می‎باشد و مسلماً چنانچه مشترک در زمان تغییر بلافاصله مراتب را به شرکت منعکس می‎نمود تسویه حساب بر مبنای نرخ همان روز صورت می‎پذیرفت. در ماده11 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و تبصره یک ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه‎های آب شهری به وصول حق تفکیکی و محاسبه تعداد واحدهای و … صراحتاً تاکید شده است و محاسبه حق انشعاب املاک با تعداد واحدها و مساحتها متفاوت با یک تعرفه ثابت موجه نیست. بطور مثال ملکی تک واحدی دارای انشعاب آب باشد و متعاقباً به 10 واحد مسکونی و غیر مسکونی تبدیل شود ضرورت دارد براساس حق انشعاب مصوب هزینه‎های مربوطه را پرداخت نمایند و چنانچه نسبت به کاهش مساحت نیز اقدام گردد نسبت به استرداد حق انشعاب مازاد اقدام خواهد شد و ظاهراً شاکی به عبارت «… اختلاف متراژ احتمالی …» توجه ننموده‎اند و با مداقه در بخشنامه شماره 100/20/22383 مورخ 17/4/81 موضوع الحاق یک تبصره به ذیل بند 1-30-4 ملاحظه می‎فرمایند تغییرات متراژ احتمالی براساس گواهی پایان کار، صورتجلسه تفکیکی و یا مساحی قابل حصول است و تنها حق انشعاب برای متراژ اضافه اخذ می گردد در صورت عدم تغییر بنا و عدم افزایش مساحت هیچ حق انشعاب جدیدی از اشخاص اخذ نمی‎گردد. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به ضوابط و شرایط مربوط به تعیین حق اشتراک آب و عوامل موثر در تعیین میزان آن مفاد بند 1ـ30ـ4 از آیین‎نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‎های آب و فاضلاب که مقرر داشته «تغییر نام پرونده به نام انتقال گیرنده وهمچنین پاسخ به استعلامهای محضری منوط به مساحی مجدد ملک، پرداخت مابه‎التفاوت حق انشعاب اختلاف متراژ احتمالی، تسویه حساب کامل، تسلیم برگ خلاصه معامله مصدق ملک و پرداخت مبلغ تعیین شده در بند 66-4 می‎باشد.» مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای وحدت رویه شماره ۲۹۶ مورخ ۱۳۹۷/‍۰۲/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع:تعارض در رای شعب درخصوص کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند در سالهای تحصیلی ۱۳۷۷-۱۳۷۶ و ۱۳۷۸-۱۳۷۷ در دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت سیستم و بهره وری در مجتمع آموزش عالی صنایع ایران پذیرش شده و در سالهای ۱۳۸‍۰ تا ۱۳۸۲ فارغ التحصیل شده و مدرک کارشناسی ارشد دریافت کردند)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی