رای شماره ۱۹۳ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۵/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بخشنامه های وزارت جهاد سازندگی مبنی بر تسری دادن ماده ۴۳ قانون استخدام کشوری (برقراری حق تحقیق) به کارمندان آن وزارتخانه مغایر مفاد مواد یک و ۸۵ مقررات مالی، اداری، استخدامی و... جهاد سازندگی مصوب ۱۳۶۷ و خارج از حدود اختیارات و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 402/81

شاکی:معاون سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاورزی

موضوع:ابطال بخشنامه 11394/ص/10/و مورخ13/6/73 و 2513/180/2/2 مورخ 4/4/74 وزارت جهاد سازندگی

تاریخ رای:یکشنبه 11 مرداد 1383

شماره دادنامه: 193

مقدمه: معاون سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاورزی در شکایتنامه شماره 25174/5 مورخ 18/10/81 اعلام داشته‎اند، نسخه‎ای از گزارش تنظیمی در گروه بازرسی وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‎گردد. با توجه به مدلول گزارش علیرغم حاکمیت قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب 23/1/67 بر روابط پرسنل وزارت سابق جهاد سازندگی و با وجود تاکید موکد موضوع در مادتین یک و 85 آن قانون، وزیر وقت جهاد سازندگی با صدور بخشنامه‎ای که تحت شماره 11394/ص/10/و مورخ 13/6/73 جهت اجراء به کلیه واحدهای تابعه ابلاغ گردیده، پرداخت حق‎التحقیق را در اجرای ماده 6 آیین‎نامه اجرایی قسمتی از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوری بلامانع اعلام نموده و حدود ده ماه بعد معاون وقت آن وزارتخانه و پیرو بخشنامه قبلی با صدور بخشنامه جدید به شماره2513/180/2/2 مورخ 4/4/74 و با حذف دو شرط از شروط پرداخت حق‎التحقیق مقدمات برخورداری طیف بیشتری از نیروها از مقررات مزبور را فراهم که بلحاظ مغایرت با مقررات قانونی تقاضای صدور دستور رسیدگی در هیات عمومی آن دیوان و ابطال بخشنامه مذکور را دارد. معاون امور مجلس، منابع انسانی و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4074 مورخ 25/3/82 اعلام داشته‎اند، 1- قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب 1370، مشمولین قانون استخدام کشوری را توسعه داده و در ماده 12 خود به صراحت کلیه نهادها و موسسات و دستگاههایی را نیز که دارای قانون خاص هستند مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت و مآلاً مشمول احکام لغو نشده قانون استخدام کشوری دانسته است. بنابراین هیچ تردیدی نیست که دستگاههای دارای قانون خاص حق بهره‎مندی از مقررات قانون استخدام کشوری در مواردی که قانون خاص مربوطه ساکت می‎باشند را دارند. 2- توجه هیات محترم را به مصوبه مورخ 26/2/75 هیات وزیران در خصوص دستورالعمل چگونگی اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در وزارت جهاد سازندگی جلب می‎نماید که در اجرای ماده 24 آیین‎نامه اجرایی و اصلاحی مصوب 1371 تصویب و ضمن بیان چگونگی اجراء قانون نظام هماهنگی در وزارت متبوع، نکته مهمی را در خود جای داده است که اشاره به آن الزامی است. در ماده 9 به صراحت آمده است «در مواردی که این مصوبه مسکوت باشد، مصوبات مورد عمل در بخش عمومی دولت و اصلاحات آنها، ملاک عمل قرار می‎گیرد.» تصدیق خواهند فرمود که با تصویب مقررات فوق روابط عام و خاصی که بین بسیاری از قوانین با قانون استخدام کشوری وجود داشته مورد تغییر و تحول جدی قرار گرفته و متاسفانه همکاران سازمان بازرسی کل کشور از تغییرات قوانین و اصلاحات بعمل آمده دور افتاده‎اند، از طرفی با امعان نظر به اجرای نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در جهاد سازندگی سابق به استناد ماده 12 قانون و همچنین ماده 24 آیین‎نامه اجرایی قانون اشاره شده این وزارت با یقین به این مطلب که با اجرای قانون نظام هماهنگ سایر عناوین قابل تاثیر در حقوق و مزایای همکاران نیز می‎بایست با سایر دستگاهها هماهنگ گردد، دستورالعمل مورد اشاره را تهیه صادر و به مورد اجراء گذارده است. 3- اشاره به ماده 43 قانون استخدام کشوری یک اشاره توضیحی بوده تا مراجع نظارتی ارتباط آن را با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مصوبه شورای عالی اداری دریابند والا ماده 43 قانون مزبور مستند پیش‎بینی حق‎التحقیق نبوده و نمی‎باشد و چنانچه اساساً اگر اشاره‎ای به ماده 43 قانون استخدام کشوری نمی‎شد هیچ لطمه‎ای به اعتبار قانونی بخشنامه مذکور وارد نمی‎آمد. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

در ماده یک قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب 1367 تصریح شده که وزارت جهاد سازندگی از نظر مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات تابع مفاد قانون مذکور خواهد بود و ماده 85 قانون فوق‎الذکر نیز مصرح است به اینکه در جهاد مرکز و استان ها و سازمان ها و شرکت های وابسته از نظر مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات منحصراً تابع مفاد این قانون و مقرراتی هستند که به استناد آن وضع گردد و از شمول قوانین و مقررات خاص مستثنی می‎باشند و شمول هر یک از قوانین و مقررات عمومی در مورد آنها مستلزم ذکر نامه خواهد بود. نظر به مراتب مزبور و تبعیت وزارت جهاد از مقررات استخدامی خاص و عدم جواز تسری قانون استخدام کشوری و آیین‎نامه‎های مربوط به آن به کارکنان جهاد، بخشنامه‎های مورد اعتراض که اجرای ماده 43 قانون استخدام کشوری موضوع برقراری حق تحقیق در باره کارمندان آن وزارتخانه را مجاز اعلام داشته است، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی