رای شماره ۵۶ تا ۶۴ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۲/۲۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بند یک ماده ۲ و تبصره ذیل ماده مزبور و مادتین ۳ و ۴ سیصد و پنجاه و یکمین جلسه مورخ ۷۹/۱‍۰/۱۲ هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور مبنی بر صدور پروانه ساخت عینک طبی توسط اتحادیه عینک سازی استان ها مغایر تبصره ۳ ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب ۱۳۷۵ و خارج از حدود اختیارات هیات مزبور و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 79/115،81/42،82/602،603، 614،663،665،679،676

شاکی:

موضوع:1-ابطال بند 3 و قسمتهای(د)،(و)،(ه) دستورالعمل شماره 11294/ک مورخ 27/7/73 وزارت بهداشت،درمــان وآموزش پزشکی 2- ابطال بند یک و تبصره ماده 2 و مواد 3و4 سیصدوپنجاه و یکمین جلسه مورخ 12/10/79 هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور

تاریخ رای:یکشنبه 27 اردیبهشت 1383

شماره دادنامه:  56 الی64

مقدمه:1-اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران و حومه و انجمن صنفی عینک سازان تهران در دادخواستهای تقدیمی و لوایح تکمیلی آن اعلام داشته اند، با عنایت به تکرار مفاد بند 4 از دستورلعمل شماره13483/7/ک مورخ 13/12/69 در دستورالعمل شماره 11294/ک مورخ 27/7/73 معاون امور درمان و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار ابطال قسمتی از بند 3 دستو.العمل اخیر الذکرمبنی «تهیه و ساخت عینک های مربوط به عیوب انگساری و ابطال قسمتهای(د)،(و)،(ه) دستورالعمل مورد نظر در شرایط محل ساخت و فروش عینک طبی در دفاتر کار اپتومتری و صدور مجوز ساخت و فروش عینک طبی به اپتومتریستها می باشیم. صدور دستورالعمل و بخشنامه و نحوه اشتغال بکار بینایی سنجها فقط در چهارچوب قانون و مقررات مربوط به امور درمان و دارو توسط وزارت بهداشت می تواند قانونی باشد در حالی که شرح وظایف و نحوه اشتغال بکار حرفه عینک سازی در چهارچوب قانون نظام صنفی توسط وزارتین بازرگانی و کار و امور اجتماعی وضع می گردد. رای شماره 53 مورخ 3/4/74 هیات عمومی دیوان عدالت با توجه به اینکه حرفه عینک سازی جزء حرفه پزشکی نمی باشد وضع دستورالعمل و مصوبه تفوض جواز اشتغال به حرفه عینک سازان به چشم پزشکان را توسط وزارت بهداشت مخالف قوانین تشخیص داده است.لذا وضع دستورالعمل تفویض اشتغال به حرفه عینک سازی که مشمول قانون نظام صنفی است به بینایی سنجها نیز مغایر با حدود وظایف و اختیارات وزارت بهداشت و درمان می باشد.بینایی سنجها(اپتو متریستها)آموزش های خود را کاملاً در راستای اهداف تربیت نیروی انسانی ماهر کمک متخصص در امور چشم پزشکی برای تعیین نمره چشم و خدمات چشم پزشکی درجه دوم سپری می نماید و تخصص اصلی و تحصیلات دانشگاهی آنان«تجویز عدسی عینک» برای اصلاح عیوب انگساری چشم است و همانطور که عینک سازان حرفه فنی و تکنولوژیک خود را در چهارچوب قانون نظام صنفی بموجب دستورالعملهای آموزشی وزارت کارو امور اجتماعی منبعث از مصوبه شماره126156/ت/22/ک مورخ 23/2/70 کمیسیون امور زیربنایی و صنعت هیات دولت آموزش دیده و گواهینامه های استاندارد ملی و بین المللی حرفه عینک سازی را اخذ می نماید، در پایان بمنظور احقاق حقوق حقه یک صنف خدماتی فنی که بیش از 50 سال است که با توانایی کامل در خدمت ملت شریف ایران بوده ولی متاسفانه مدتی است به بواسطه مجوزهای غیر قانونی وزارت بهداشت برای ایجاد عینک فروشی در دفاتر کار و مطبها در حال اضمحلال می باشد استدعای ابطال مورد شکایت را داریم.دفتر حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره121792/ح/ن مورخ 13/8/82 اعلام داشته اند،الف-بند 14 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بطور صریح صدور پروانه اشتغال به حرفه وابسته به پزشکی را در حیطه وظایف بهداشت درمان و آموزش پزشکی ذکر نموده است. ب-تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی مصوب شورای مجلس اسلامی سال 75 که اعلام می دارد، کلیه شاغلان حرفه های وابسته به پزشکی که بنحوی دارای موسسه یا دفتر کار هستند و خدماتی مانند مامایی، توانبخشی، فیزیوتراپی،ساخت اندام مصنوعی،ساخت عینک طبی و… ارایه می دهند صریحاً ساخت – یک طبی را جزء حرفه وابسته به پزشکی اعلام نموده و تعدید پروانه اینگونه حرفه را منوط بر شرایط کرده است که در مواد آن قانون و آیین نامه اجرایی آن بطور مبسوط شرح داده است.لازم به ذکر است که تصویب این قانون متاخر از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری شماره 53 می باشد. ج- بند 16 و 11 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 67 تعیین ضوابط و نظارت و کنترل خدمات واحدهای بهداشتی و اعلام استانداردهای مربوطه را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار نموده است. د- مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی در قسمت نقش و توانایی ها در بند 9 ساخت و ارایه عینک های طبی را وظیفه بینایی سنجها (اپتومتریستها) عنوان نموده است و در حال حاضر اپتومترستها حدود بیش از یک ربع قرن بطور رسمی و با مجوز وزارت بهداشت اقدام به ساخت و تهیه عینک طبی می نمایند. ه- تبصره یک ماده 2 قانون نظام صنفی حرف دارای قانون خاص را از قانون نظام صنفی مستثنی نموده و بدیهی است که ساخت عینک طبی نیز جزو حرف وابسته به پزشکی بوده و دارای قانون خاص می باشد. لذا با عنایت به نصوص قانونی مارالذکر ساخت عینک بعنوان حرف وابسته به پزشکی و در حیطه وظایف اپتومتریست (بینایی سنج) بوده و صدور پروانه های مربوطه تحت این عنوان و به استناد قوانین مذکور دارای وجهه قانونی می باشد. 2- اپتومتریستها نیز در دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته اند، هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور بر خلاف قوانین جاری مملکت و بدون توجه به مستثنی بودن حرف دارای قانون خاص از قانون نظام صنفی اقدام به تصویب و تعیین ضوابط جهت صدور پروانه ساخت عینک طبی نموده و به اتحادیه عینک سازان استانها اختیارات لازم جهت صدور پروانه ساخت عینک طبی را اعطاء نموده اند که به استناد دلایل حقوقی زیر و به دلیل مغایرت وتناقض مصوبه فوق الذکر با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و خارج بودن از صلاحیت و حدود اختیارات آن هیات در دخالت در حرف وابسته به پزشکی از ریاست دیوان ابطال بند یک از ماده (2) مصوبه شماره (351) هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور در خصوص صدور پروانه ساخت عینک طبی توسط اتحادیه عینک سازی استانها و تبصره ماده 2 و مواد 3و 4 این مصوبه در خصوص تعیین ضوابط و شرایط در خصوص صدور پروانه ساخت عینک طبی را خواهانم مقررات و قوانین حاکم 1- قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی (12/5/75) الف-در تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور قانونگذار ضمن احتساب ساخت عینک طبی در شمول این قانون که مخصوص و خاص جامعه پزشکی می باشد، عیناً و صراحتاً از ساخت عینک طبی بعنوان حرفه وابسته به پزشکی در کنار سایر موسسات پزشکی مصرح در قانون سال 1334 با ذکر دفترکار نام برده است و با توجه به تبصره یک ماده 2 قانون نظام صنفی و مستثنی بودن حرف داری قانون خاص از قانون نظام صنفی و بلحاظ قرارگرفتن مراکز ساخت عینک طبی د رشمول این قانون خاص از شمول قانون نظام صنفی خارج می باشد.ب- در انتهای تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم آمده است « صدور و تجدید مجوز یا پروانه کار آنها منوط به ارایه گواهی شرکت در این دوره ها است» بنابراین صدور و تجدید پروانه توسط اتحادیه عینک سازان استانها توجیه قانونی نخواهد داشت.2-بند (14) از ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت مصوب 67 صراحتاً صدور پروانه اشتغال صاحبان حرف وابسته به پزشکی را به وزارت بهداشت واگذار نموده است. بدین ترتیب صدور هرگونه پروانه در خصوص صاحبان حرف وابسته به پزشکی در صلاحیت و حوزه وظایف وزارت بهداشت و خارج از صلاحیت اتحادیه صنفی می باشد و مصوبه هیات عالی نظارت در خصوص اعطاء و تفویض اختیار به اتحادیه عینک سازان استانها در خصوص صدور پروانه ساخت عینک طبی مغایر و نقض کننده حوزه اختیارات و وظایف وزارت بهداشت در خصوص صدور پروانه حرف وابسته به پزشکی(بند 14 از ماده یکم قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت)و مغایر با تبصره 1 ماده 2 قانون نظام صنفی می باشد.3-در ماده 7 قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی آمده است « کلیه قوانین مغایر با این قانون لغو می گردد» با تصویب این ماده هیچگونه ابهامی بر اینکه ساخت عینک طبی از حف وابسته به پزشکی می باشد باقی نگذاشته است. بنابمراتب ابطال بند یک و تبصره ماده (2) . مادتین 3و4 مصوبه شماره351 مورخ 12/10/79 هیات عالی نظارت در خصوص صدور پروانه ساخت عینک طبی مورد تقاضا است. مدیر کل امور انصاف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 3730/42 مورخ 1/9/82 اعلام داشته اند،1- در رابطه با ساخت و فروش عینک طبی توسط چشم پزشکان و اپتومترستها در محل سلب، معاونت وقت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در نظریه خود عینک سازی را حرفه ای مجزا و مستقل از چشم پزشکی دانسته و صراحتاً عنوان نموده باید ترتیبی داده شود تا از ساخت عینک توسط چشم پزشکان بطور جدی خودداری شود. با عنایت به موارد فوق و رای شماره 53 مورخ 3/4/74 چشم پزشکان و اپتومترستها که بخواهند نسبت به ساخت و فروش عینک طبی اقدام می نمایند، می باید با رعایت ضوابط مربوط به دریافت پروانه کسب ، موضوع بند یک ماده 25 قانون نظام صنفی مصوب هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور با مراجعه به اتحادیه صنف ذیربط اقدام نمایند. بنابمراتب فوق رد درخواست شاکی مورد تقاضا و استدعای دبیرخانه هیات عالی نظارت می باش. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل وپس از استماع توضیحات نماینده انجمن صنفی عینک سازان تهران نماینده انجمن علمی اپتومتری، نماینده وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نماینده هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور (وزارت بازرگانی)و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

رای هیات عمومی

 حکم صریح مقرر در تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب 1375 در باب تکلیف کلیه شاغلان حرفه های وابسته پزشکی که بنحوی دارای موسسه یا دفتر کار هستند و خدماتی از جمله ساخت عینک طبی ارایه می نمایند به شرکت در دوره های خاص آموزش مداوم و تعلیق صدور و تجدید مجوز یا پروانه کار آنان به اریه گواهی شرکت در دوره‌های مذکور، مبین آن است که ساخت عینک طبی به حکم قانونگذار در زمره حرف وابسته پزشکی قرارگرفته و صدور پروانه اشتغال آنان به حرف مذکور به عهده مراجع ذیصلاح وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی است. بنابمراتب فوق الذکر اولاً بند 3 و قسمت های (د)،(و)،(ه) از دستورالعمل شماره 11294/ک مورخ 27/7/73وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی که در جهت هدف قانونگذار تنظیم شده است مغایرتی با قانون ندارد. ثانیاً با عنایت به اختصاص صدور پروانه ساخت عینک طبی به مراجع ذیصلاح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اپتومتریست ها و خروج آنان از شمول قانون نظام صنفی در این خصوص بند یک ماده 2 و تبصره ذیل ماده مزبور و مادتین 3و4 سیصدوپنجاهمین و یکمین جلسه مورخ 12/10/79 هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور بلحاظ تداخل در وظایف و اختیارات خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و شقوق مزبور مستنداُ به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۵۲۴ الی ۲۵۲۶ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۶ ماده ۱ و بندهای ۱ الی ۸ و ۱‍۰ الی ۱۲ ماده ۲ و تبصره ماده ۲ از دستورالعمل اجرایی بخشودگی سود تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ در اجرای حکم بند (ل) تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بوده در نتیجه ابطال نشد.)
رای شماره ۴۹۹ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۳/‍۱‍۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(با اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به دادنامه شماره ۱۴‍۰‍۰‍۰۹۹۷‍۰۹‍۰۵۸۱‍۰۱۵- ۱۴‍۰‍۰/۱/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری موافقت شد و در نتیجه اعتبار حقوقی ردیف ۲ از جدول قسمت (الف) بخش دوم ابلاغیه شماره ۱۳/۱۷/۳/۱۳۵۸/۱۲۱۸/۹۸۱‍۰۸۷۹‍۰-۱۳۹۸/۵/۵ رییس راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اختصاص بخشی از هزینه صدور گواهینامه رانندگی به شرکت پژوهش و توسعه ناجی تایید می شود.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی