رای شماره ۵۲ مورخ ۱۳۸۳/‍۰۲/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 285/81

شاکی:آقای سیدحسین مدرس صدرایی

موضوع:ابطال بخشنامه شهرداری تهران مبنی بر کاهش عرض معابر و کوچه‎های اختصاصی و عمومی اصلاحی 6 متری

تاریخ رای:یکشنبه 20 اردیبهشت 1383

شماره دادنامه: 52

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، شهرداری تهران چندین سال قبل در اجرای قانون توسعه معابر، بمنظور سامان دهی کلان شهر بزرگ تهران طبق بخشنامه‎ای کلیه معابر و کوچه‎ها اعم از اختصاصی یا عمومی کمتر از 6 متر را به 6 متری و 6 متری را به 8 متری تبدیل که اقدامی پسندیده و متناسب با نیازهای جامعه در جهت توسعه و گسترش معابر شهری بود. لیکن بعد از گذشت چند سال شهرداری تهران در اقدامی بر عکس با صدور دستور یا بخشنامه‎ای کوچه‎ها و گذرگاههای 6 متری را به کمتر از آن تقلیل و کاهش داده است. این امر تضییع حق عده کثیری از مردم مستضعف و بی‎بضاعت که نوعا» در کوچه‎های باریک تهران زندگی می‎نمایند گردیده و به نفع بساز و بفروشها شده است. نظر باینکه بخشنامه شهرداری تهران به ضرر اقشار آسیب‎پذیر جامعه بوده و مغایر با ماده 4 قانون مدنی مستنداً به اصول 170 و 173 قانون اساسی می‎باشد ابطال آن مورد تقاضا است. مشاور حقوقی شهردار تهران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10298/317 مورخ3/4/82 اعلام داشته‎اند، بموجب آخرین بخشنامه ملاک عمل شهرداری در خصوص گذرهای کمتر از 6 متر به شماره7843993/8710 مورخ 1/12/78 مقرر گردیده است 1- در مورد کلیه گذرهای بن‎باز در سطح شهر تهران و کلیه گذرهای بن‎بست، غیر از آنچه که در بند 2 همین دستورالعمــل استثناء شده است، با در نظر گرفتن حداقل عرض 6 متر 2- در مورد گذرهای بن‎بست بلوک 2 و 3 گذربندی، واقع در محدوده 5 ساله خدمات شهری، به استثنای کاربری صنعتی، با در نظر گرفتن حقوق مکتسبه و نکات فنی و اجرایی، بین 4 الی 6 متر به تشخیص کمیسیون داخلی شهرداریهای مناطق 3- در مواردی که دو یا چند بلوک مجاوز کوچه‎های بن‎بست بطول حداکثر 3 متر دارای دستری دیگری بوده و کوچه مورد نظر صرفاً دسترسی یک یا دو پلاک انتهای کوچه را تامین می‎نماید مطابق بند 3 صورتجلسه شماره 59 شورای طرح و بررسی، کوچه مورد نظر شمول مقررات تعریض گذرها نمی‎باشد مگر آنکه در گذر مذکور قبلاً عقب نشینی انجام شده باشد. 4- در مورد معابر پله‎ای و معابری که عملکرد سواره نداشته و صرفاً جهت عبور پیاده در نظر گرفته شده‎اند عرض موجود و حداقل عرض ثبتی ملاک عمل است. با عنایت بمراتب مذکور در بخشنامه موصوف ملاحظه می‎گردد که بر خلاف اظهارات شاکی، بموجب بخشنامه مورد شکایت بهیچ وجه عرض گذرهای 6 متری به کمتر از آن تقلیل و کاهش نیافته است چه آنکه اساساً بخشنامه موصوف دلالت بر تعیین حداقل6 متر عرض برای کلیه گذرهای بن‎باز و بن‎بست، به استثناء موارد مذکور در بند 2 و 3 بخشنامه داشته است. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

بموجب ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر نظامات دولتی از جهت مغایرت آنها با احکام اسلامی و یا مخالفت با قوانین و یا خارج بودن آنها از حدود اختیارات قوه مجریه وفق ماده مذکور قابل طرح و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است نظر باینکه اعتراض شاکی متضمن تحقق و اجتماعی شرایط مقرر در ماده فوق‎الاشعار نمی‎باشد موردی برای طرح و رسیدگی به آن در هیات عمومی دیوان وجود ندارد .

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی