رای وحدت رویه شماره ۴۲۷ مورخ ۱۳۸۲/۱‍۰/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

ماده ۳۸ آیین نامه اصلاحات ارضی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص جواز صدور سند انتقال در مورد اراضی تحت تصرف زارعان مشمول قانون، متضمن جواز صلاحیت به منظور رسیدگی در اساس اختلاف طرفین نیست.

تاریخ: 28 دی 1382

شماره دادنامه: 427

کلاسه پرونده: 80/190

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای نعمت‎الله لعل گلی

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب 2 و 4 و 6 و 15 دیوان عدالت اداری

مقدمه: الف- شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/1087 موضوع شکایت آقای نعمت‎الله لعل‎گلی بطرفیت سازمان امور اراضی خراسان (شورای اصلاحات ارضی) بخواسته ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون موضوع ماده 6 الحاقی به آیین‎نامه اصلاحات ارضی مورخ 12/6/75 بشرح دادنامه شماره 2009 مورخ 21/10/78 چنین رای صادر نموده است، با توجه به سند رسمی شماره 49 که بنام شاکی صادر شده و با لحاظ این مطلب که مطابق ماده 38آیین‎نامه اصلاحات ارضی و آراء وحدت رویه شماره 213 مورخ 15/10/75 و 127 مورخ 21/6/77 هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی شورای اصلاحات ارضی جز در مورد اشتباهات مصرح در ماده مرقوم و در جهت ایجاد و یا نفی حقوق ثابت و یا مکتسب افراد فاقدوجاهت قانونی است فلذا شکایت شاکی وارد تشخیص و حکم بر ابطال صورت مجلس مورخ 12/6/75 کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آیین‎نامه اصلاحات ارضی نسبت به شاکی صادرمی‎گردد.

ب- شعبه پانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/910 موضوع شکایت آقای محمد اسماعیل نصرتی بطرفیت سازمان کشاورزی خراسان و شورای اصلاحات ارضی بخواسته نقض تصمیم متخذه در کمیسیون تشخیص زارع استان بشرح دادنامه شماره 112 مورخ 3/2/79 چنین رای صادرنموده است. با توجه به رای وحدت رویه شماره 145 مورخ 11/7/77 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که مقرر می‎دارد «اصلاحات ارضی در خصوص مورد خاتمه یافته تلقی شده وآنکه ماده 38 آیین‎نامه اصلاحات ارضی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص جوازصدور سند انتقال در مورد اراضی تحت تصرفی زارعان مشمول قانون نیز متضمن ایجادصلاحیت در حد نفی حقوق ثابت و مکتسب اشخاص و ایجاد حق جدیدی برای ایشان نیست» لهذا حکم به ورود شکایت صادر می‎ گردد.

ج- شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/883 موضوع شکایت آقای فرج‎الله ایل بیگی بطرفیت سازمان کشاورزی خراسان بخواسته ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون ماده 6 الحاقی جلسه مورخ 12/6/75 بشرح دادنامه شماره 1260 مورخ 7/6/79 چنین رای صادر نموده است،نظر باینکه شاکی دارای سند رسمی شماره 17188 مورخ 8/7/49 بوده و طبق ماده 38آیین‎نامه اصلاحات ارضی و آراء وحدت رویه شماره 213-15/10/75 و 127-21/6/77 هیات عمومی رسیدگی شورای اصلاحات ارضی جز در مورد اشتباهات مصرح در ماده مذکور و در جهت ایجاد یا نفی حقوق ثابت و یا مکتسب افراد فاقد وجاهت قانونی است لذا شکایت وارداست و رای به ابطال صورتجلسه مورد شکایت صادر می‎گردد.

د- شعبه چهارم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/2059، 2060، 2115، 969، 968، 967موضوع شکایت آقای محمدحسن صالحی شیرین سوء و غیره بطرفیت، سازمان کشاورزی استان خراسان و شورای اصلاحات ارضی و کمیسیون تشخیص زارع بخواسته نقض و ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون ماده 6 الحاقی به آیین‎نامه قانون اصلاحات ارضی بشرح دادنامه شماره 1739 الی 1744 مورخ 17/10/77 چنین رای صادر نموده است، با توجه به … ملاحظه می‎شود که کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آیین‎نامه اصلاحات ارضی با بررسی محتویات پرونده و متعاقب درخواست ورثه مرحوم میرزا بزرگ گرایلی و اعلان این مطلب که زارعین تعیین شده در اراضی ایل بیگی فاقد سابقه مورد نظر مقنن بوده و تشخیص ایشان بعنوان زارع صاحب نسق مبنی بر اشتباه بوده است … تا اینکه در تاریخ 5/5/48 مبادرت به تعیین افرادی به عنوان زارع بعمل آمده و اجرای قانون تقسیم و فروش املاک مورداجاره به زارعین مستاجر صورت گرفته است و بر اساس صورتمجلس مورخ 18/1/75 مامورین اداره امور اراضی و مدیریت کشاورزی شهرستان چناران به خلاصه اینکه ملک تا سال 49فاقد زارع حقیقی بوده است و با رعایت کلیه موازین و مقررات مربوطه مبادرت به اتخاذ تصمیم بشرح متن صورتجلسه مورخ 12/6/75 به خلاصه اینکه 14 نفری که بعنوان زارع در شش دانگ مزرعه موصوف شناخته شده‎اند فاقد شرایط لازم و سمت زارعانه می‎باشند نموده است که مراتب در شورای اصلاحات ارضی نیز مطرح و شورا با بررسی سوابق امر رای به ابطال اسنادرسمی صادر نموده است که با توجه به مراتب فوق و اینکه خود شکات نیز هیچگونه دلیلی که حاکی از مخدوش بودن تصمیم کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آیین‎نامه اصلاحات ارضی باشد ارایه نداده‎اند و در پرونده امر نیز هیچگونه دلیلی که موجبات ابطال تصمیم متخذه مورد اعتراض را ایجاب نماید ملحوظ بنظر نمی‎رسد در خصوص مورد تخلفی ازاجرای قوانین و مقررات مربوطه محرز و مسلم نمی‎باشد و نتیجه موضوع شکایت و دعوی شکات غیر موجه و غیر ثابت تشخیص و حکم به رد آن صادر می‎گردد.

هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل وپس از بحـث و بررسـی و انجام مشـاوره بـا اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رایمی‎نماید.

رای هیات عمومی

همانطور که در دادنامه شماره 145 مورخ 11/7/77 هیات عمومی دیوان که در مقام ایجادوحدت رویه انشاء شده است، با اجرای کامل مقررات قانون اصلاحات ارضی و صدور اسنادمالکیت بنام اشخاص ذینفع و انقضاء مواعد اعتراض موضوع به حکم صریح ماده واحده قانون ترتیب رسیدگی و ختم پرونده‎های اصلاحات ارضی مصوب 54 خاتمه یافته تلقی می‎شود ومراجع ذیصلاح جز در موارد اشتباهات قلمی مصرح در ماده 38 آیین‎نامه اصلاحات ارضی مصوبه 1343 تکلیفی ندارند و چون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خصوص جوازصدور سند انتقال در مورد اراضی تحت تصرف زارعان مشمول قانون متضمن جواز صلاحیت بمنظور رسیدگی در اساس اختلاف طرفین و صدور رای مشعر بر ایجاد حق جدید و یا نفی حق مکتسب قانونی اشخاص ذینفع نیست، بنابراین آراء شعب 2 و 6 و 15 بدوی دیوان در حدی که متضمن این امر است صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‎شود. این رای به استنادقسمت اخیر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع می‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – دری نجف‌آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی