رای شماره ۳۳۱ تا ۳۵۴ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۹/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ:  1382/9/2

شماره دادنامه: 331 الی 354

کلاسه‌پرونده:82/98، 133، 162، 170، 171، 172، 173، 174، 175، 176، 177، 244، 253، 260، 261، 267، 271، 272، 273، 275، 281، 328، 348، 547

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: انجمن صنایع نساجی ایران و غیره

موضوع شکایت و خواستـه: ابطال ماده 34 آیین‎نامه اجرایی شماره 67452/ت28328هـ مورخ 28/12/1381 هیات وزیران


مقدمه: شکات طی دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، در بند هـ ماده 3 قانون اصلاح مـوادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی تاریخ وصول مالیات و عوارض کالاهای تولیدی موضوع این بند قانونی را به صراحت معین و چنین مقرر داشته است «سایر کالاهای تولیدی … مطابق فهرستی که … تا پانزدهم بهمن ماه هر سال برای سال بعد به تصویب هیات وزیران می‎رسد …» از طرفی فهرست کالاهای موضوع این قانون بشـرح جدول یک تصویب‎نامه شماره 67439/ ت28322هـ مورخ 28/12/1381 هیات وزیران در تاریخ 28/12/1381 یعنی قبل از 15/11/1382 به تصویب رسیده است، بنابراین و مستنداً به قسمت اخیر ماده 2 قانون مدنی، مالیات و عوارض موضوعه برای سال بعد از 15/11/1382یعنی از سال 1/1/1382 قابل دریافت خواهد بود.

نتیجه اینکه در ماده 34 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور که تاریخ وصول مالیات و عوارض از کالاهای موضوع بند هـ ماده 3 قانون را 1/1/1382 تعیین نموده است مغایر با قانون بوده و درخواسـت ابطال آنرا دارد. چنانچه بند هـ ماده 3 قانون فاقد تاریخ اجرا می‎بود در این صورت نیز ماده 34 آیین‎نامه اجرایی شماره 67452 ت 528328 هـ مورخ 28/12/1381 که تاریخ دریافت 3% مالیات و عوارض از فروش کالاهای موضوع ماده 3 آیین‎نامه را یک روز پس از تصویب آیین‎نامه یعنی به تاریخ 1/1/1382 به بعد تعیین نمـوده است، مغایر با قسمت صدر ماده 2 قانون مدنی بوده و از این لحاظ نیز ماده 34 آیین‎نامه جای تامل دارد.

معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 35398 مـورخ 11/8/1382 اعلام داشته‎اند، همانگونه که عنایت دارند مطابق صدر ماده یک و نیز ماده 9 قانون مزبور مقرر شده است «صدر ماده یک قانون: از ابتدای سال 1382 برقراری و دریافت هرگونه وجوه از جمله مالیات و عـوارض اعـم از ملی و محلی از تولیدکنندگان کالاها، ارایه دهندگان خدمات و همچنین کالاهای وارداتی صرفاً به موجب این قانون صورت می‎ پذیرد.» «ماده 9 قانون: آیین‎نامه اجرایی این قانون ظرف 3 ماه از تصویب به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‎های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کشور، صنایع و معـادن و اتاق بازرگانـی و صنایع و معادن تهیه و به تصویب هیات وزیران می‎رسد.» بنابراین تاریخ دریافت عـوارض موضـوع این قانون از جمله عوارض ماده 3 آن به تصریح ماده یک از ابتدای سال 1382 تعیین شده از سوی دیگـر مجوزی برای معافیت از پرداخت عوارض موضوع این قانون در سال 1382 و احالـه آن به سال بعـد پیش‎بینی نشده است بعلاوه ماده (9) قانون ناظر به تعیین حداکثر مهلت 3 ماهه برای تهیه آیین‎نامه است که به صراحت ماده (9) قانون از تاریخ تصویب قانون (22/10/1381) شروع گردیده است و دولت نیز قبل از خاتمه مهلت مزبور آیین‎نامه را تصویب نموده است. با توجه بمراتب فوق آیین‎نامه که در فاصله زمانی یاد شده در ماده 9 قانون تصویب و زمان اجرای آن به تبعیت ازماده یک قانون از 1/1/1382 تعیین شده است، ایرادی نخواهد داشت. کما اینکه در تبصره‎های قانون بودجه سالیانه نیز که معمولاً قبل از فرا رسیدن سال مالی تصویب می‎شود مقرر شده و می‎شود که آیین‎نامه اجرایی از زمان تصویب قانون (نه از زمان قابلیت اجرای آن) به تصویب دولت برسد تا هنگام فرارسیدن زمان اجرا در ابتدای سال مالی برای دستگاههای اجرایی و مردم درنحوه اجراء مشکلی پیش نیاید. به عبارت دیگر اینگونه آیین‎نامه‎ها جنبه «اعدادی» دارند و قانونگذار فرصت تهیه آن را قبل از زمان اجرای قانون تعیین کرده است که در ماده 9 قانون یاد شده نیز به همین ترتیب قانونگذار تصمیم گرفته است. با توجه به مراتب فوق و از آنجا که آیین‎نامه در فرصت قانونی تصویب شده و زمان اجرای آیین‎نامه به تبع ماده (1) قانون از ابتدای سال 1382 می‎باشد و رد دادخواست ابطال ماده 34 آیین‎نامه فوق‎الذکر را خواهان است.

هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و باحضور روسـای شعب بدوی و روسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشـرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر باینکه مفاد ماده 34 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمـات و کالاهای وارداتی مطابق مدلول ماده یک قانون مزبور تنظیم گردیده لذا مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شناخته نشد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری – دری نجف‌آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی