رای شماره ۱۷۲ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۴/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قسمت اول بند ۴-۵۶-۴ آیین نامه تکمیلی تعرفه برق مبنی بر مجاز دانستن ارسال صورتحساب برای متقاضیان برق و مطالبه وجوه مندرج در آن بدون برخورداری اشخاص از نیروی برق خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 396/80

شاکی: آقای سید محمد معصومی

موضوع: ابطال بند 4-56-4 آیین‎نامه تکمیلی تعرفه‎های برق

تاریخ رای: یکشنبه 29 تیر 1382

شماره دادنامه: 172

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، شرکت توزیع برق منطقه‎ای استان قم بر اساس بند 4-56-4 از متقاضیان اشتراک برق سه فاز بعد از مدتی (3 ماه) مبلغی بابت حق نگهداری شبکه که همان دیماند می‎باشد از متقاضیان (مشترکین) اخذ می‎نمایند و این در حالی است که احداث شبکه از محل اصلی عبور شبکه اصلی تا محل مورد تقاضای مشترک باید توسط خود نامبرده (متقاضی) صورت گیرد و اصولاً احداث شبکه فرعی در اختیار برق روستایی جهادهای استان و یا تعاونی کارمندان شرکت توزیع برق می‎باشد و معمولاً احداث شبکه‎های فرعی بنا به تناسب فاصله آن و رفع مسایل اداری و جانبی آن حداقل 6 ماه تا یک سال زمان می‎برد و مسیولین شرکت توزیع برق هر منطقه نیز به این موضوع واقف می‎باشند. تصویب آیین‎نامه مذکور نوعی اجبار برای متقاضیان بوده و شبکه‎ای هنوز احداث نگردیده و تحویل آن اداره نشده است و کنتور احداث نشده است، بعد از گذشت سه ماه از درخواست خرید اشتراک، ماهیانه مبلغی به عنوان دیماند به صورت قبض برق که در اصطلاح نصب کنتور و استفاده از نیروی برق می‎باشد برای متقاضیان محاسبه می‎گردد. لذا آیین‎نامه مذکور خلاف شرع اسلام و قوانینی عمومی مدنی بوده است و درخواست ابطال آنرا دارم.مدیرکل حقوقی وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 410/29103 مورخ 1381/5/15 اعلام داشته‎اند:1ـ شاکی در قرارداد منعقده با شرکت توزیع نیروی برق قم متعهد شده است خط اختصاصی خود و پست مربوطه را ظرف مدت 3 ماه از تاریخ انعقاد قرارداد احداث کند به همین ترتیب شرکت برق نیز متعهد بوده که هرگونه عملیات و اقدامات لازم را برای تامین برق مشترک در راس مدت 3 ماه فراهم نماید تا توافق دو طرف منجر به خرید و فروش برق شود.2ـ شاکی در ماده 8 قرارداد پذیرفته است که بهای نیروی برق تحویلی بر اساس تعرفه‎ها و شرایط عمومی تعرفه‎های مورد عمل شرکت برق محاسبه و دریافت شود.3ـ یکی از شرایط تعرفه‎های برق ماده 4-56-4 است که هرگاه متقاضی تعهدات مالی خود را انجام داده باشد ولی تعهدات فنی او اجراء نشده باشد با اعلام قبلی، متقاضی به عنوان مشترک شناخته شده و صورتحساب برای وی صادر گردد، این شرط مورد قبول شاکی قرار گرفته و بعنوان شرط ضمن العقد و اصل المومنون عند شروطهم نافذ و معتبر می‎باشد.4ـ فلسفه صدور صورتحساب نیز روشن است، شرکت برق تعهدات خود را به انجام رسیده و برق را در محلی که مشترک باید تحویل بگیرد آماده تحویل نموده و تحویل گردیده علیرغم قرارداد فیمابین با تجهیز نکردن خود به دریافت کالای مورد قرارداد سرمایه‎گذاریهای شرکت برق معطل و برق تولید شده نیز آماده فروش باقی مانده است.5ـ ادعای شاکی به اینکه 3 ماه بعد مبلغی بابت حق نگهداری شبکه دریافت می‎شود ناصحیح است شاکی هرگاه در قراردادخود نمی‎پذیرفت که مدت 3 ماه باشد قطعاً مدت بیشتری منظور و در قرارداد درج می‎گردید اما شاکی در موقع انعقاد قرارداد مدت سه ماه پیشنهاد و شرکت برق نیز همین مدت را قبول کرده است.6ـ دیماند نیز بر خلاف تصور شاکی حق نگهداری شبکه نیست.7ـ در تبصره بند ج ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصرف کنندگان برق در صورت قطع برق یا ایجاد محدودیت از پرداخت دیماند معاف شناخته شده‎اند همچنین در بند د تبصره 25 قانون بودجه سال 1373 هرگونه افزایش قیمت امتیاز و دیماند ممنوع گردیده و این دو مستند قانونی دلیل بر وجود حق دیماند از نظر قانونی می‎باشد. و در رای شماره 228 مورخ 1378/5/9 اصل دریافت دیماند مورد ایراد قرار نگرفته است.دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن بند 4-56-4 طی نامه شماره 2433/30/81 مورخ 1381/11/16 اعلام داشته‎اند، بند 4-56-4 موضوع آیین‎نامه تکمیلی تعرفه‎های برق در جلسه مورخ 1381/11/9 فقهاء محترم شورای نگهبان مطرح شد که مغایر با موازین شناخته نشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- با عنایت باینکه بند 4-56-4 آیین‎نامه تکمیلی تعرفه‎های برق بموجب نظریه شماره 2433/30/81 مورخ 1381/11/16 فقهاء محترم شورای نگهبان خلاف احکام شرع شناخته نشده است، موردی برای ابطال آن در اجرای قسمت اول ماده 2ق قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد. ب- نظر به اینکه اخذ هرگونه وجه از اشخاص توسط واحدهای دولتی منوط به حکم صریح و یا مجوز مادون از قبل قانونگذار است وضع قاعده آمره در این خصوص بدون اتکا به اجازه مقنن وجاهت قانونی ندارد، اطلاق قسمت اول بند 4-56-4 آیین‎نامه تکمیلی تعرفه‎های برق که بموجب آن ارسال صورتحساب برای متقاضیان برق و مطالبه وجوه مندرج در آن را بدون برخورداری اشخاص از نیروی برق مجاز اعلام داشته است مغایر قانون تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی