رای شماره ۱۴۵ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۴/۱۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر وصول حق الثبت بر اساس مبلغ مندر ج در حکم یا مبایعه نامه و یا ارزیابی مورد حکم، مغایر بند ع ماده ۱ قانون وصول برخی درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۷۳ و خارج از حدود اختیارات قانونی است.

کلاسه پرونده: 362/80

شاکی: آقای علیرضا شجاعی‎فرد

موضوع: ابطال بند (ب) دستورالعمل شماره 10687/34 مورخ 28/10/1379 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت

تاریخ رای: یکشنبه 15 تیر 1382

شماره دادنامه: 145

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، قانونگذار در بند (الف) ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373، ضمن اصلاح ماده 123 قانون ثبت و همچنین اصلاح بند (الف) تبصره 90 قانون بودجه سال 1362، تعرفه ثبت اسناد تا 40 میلیون ریال را 30 در هزار و مازاد بر 40 میلیون ریال را 50 در هزار تعیین نموده و در بند (ع) همان ماده مبنای وصول حق‎الثبت در مورد املاک ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده است.همچنین در قسمت اخیر بند (ب) از ردیف 12 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، در دعاوی مالی غیر منقول و خلع ید از اعیان غیر منقول، هزینه دادرسی را مطابق ارزش معاملاتی هر منطقه تعیین نموده است. لذا مشخص است که هدف قانونگذدار در تعیین ارزش منطقه‎بندی مبنا قرار دادن محاسبه حقوق دولتی و هزینه دادرسی و حق‎الثبت تنظیم اسناد و حتی وصول مالیات نقل و انتقال املاک و سرقفلی بوده است. کما اینکه وفق ماده 8 و11 اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371، مبنای وصول مالیات نقل و انتقال املاک و سرقفلی، ارزش معاملاتی و ارزش واگذاری محل می‎باشد.کانون سردفتران و دفتریاران طی بند 3 بخشنامه شماره 37097/10-و-ر مورخ 1379/11/25 و بر خلاف مواد قانون مذکور و به استناد بخشنامه شماره 10687/34 مورخ 1379/10/28 اداره کل امور اسناد و سردفتران اعلام نموده که، مبنای وصول حق‎الثبت، مبلغ مندرج در حکم یا مبالغه نامه و یا ارزیابی که مورد حکم واقع شده می‎باشد مگر اینکه این مبلغ کمتر از قیمت منطقه‎بندی باشد که در آن صورت مبنای وصول حق‎الثبت قیمت منطقه‎بندی خواهد بود. بدیهی است چنانچه هدف قانونگذار، تعیین حداقل قیمت مننطقه‎بندی جهت وصول حق‎الثبت در اسناد و معاملات می‎بود صراحتاً در متن بند (ع) ماده یک قانون فوق تصریح می‎شد کما اینکه در بند (س) همان قانون در مورد ثبت ملک در دفتر املاک، ملاک محاسبه حق‎الثبت (حداقل) قیمت منطقه‎بندی تعیین شده است. لذا با توجه به بخشنامه فوق الذکر کانون سردفتران، چنانچه خریدار ملکی پس از طی مراحل و صرف وقت موفق به اخذ رای از دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی گردد، مبالغ سنگینی بعنوان حق‎الثبت تنظیم سند باید بپردازد که این مجازات دیگری است که بر اثر تخلف فروشنده باید خریدار تحمل نماید، لذا چون تفسیر قانون از وظایف مجلس شورای اسلامی است و بخشنامه کانون سردفتران حتی با تایید و موافقت سازمان ثبت فاقد وجهه قانونی است و در هر صورت با درج هر مبلغی در سند و با توجه به بند (ع) ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373، حق‎الثبت اسناد باید طبق ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت دارایی محاسبه و اخذ شود. استدعای لغو بند (ب) دستورالعمل اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت را دارد.مدیر کل دفتر حقوقی و امور بین‎الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 9454/11 مورخ 1381/1/15 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 13277/34 مورخ 1380/11/29 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت نموده است. در این نامه آمده بند (ع) ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373/12/28 به صورت کلی و بطور معمول بیان شده و در حال حاضر هم بر طبق آن عمل می‎شود لکن در مواردی که موضوع را خارج از حکم بند مزبور قرار می‎دهد، «اصول کلی» ماده 123 قانون ثبت و بند (الف) ماده یک قانون فوق الذکر است. بدین توضیح، در مواقعی که قیمت ملک، در حکم دادگاه (بر اساس مبایعه‎نامه)‌ و یا بر اساس ارزیابی و مزایده (با تنظیم صورتمجلس) و یا بر طبق محتویات پرونده و با تجویز قانونی، حسب مورد مشخص گردیده، نادیده گرفتن این قیمت بر خلاف قانون اجرای احکام مدنی و قانون ثبت و قانون مدنی و آیین‎نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء است. با التفات به مراتب نظریه مورخ 1379/7/23 مدیران و مشاوران سازمان ثبت (که مستند صدور بخشنامه شماره 37097-10-و-ر مورخ 1379/11/17 کانون سردفتران و دفتریاران قرار گرفته) نه تنها در جهت عدل و انصاف صورت گرفته، بلکه نظر مزبور در جهت اجرای صحیح قانون و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و صدور دستورالعمل واحد بوده است در نتیجه موردی برای تقدیم دادخواست شاکی نمی‎باشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت بند (ع) ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373، مبنای وصول حق‎الثبت اسناد در مورد املاک، ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شده است. بنابراین بند (ب) بخشنامه شماره 10687/34 مورخ 1379/10/28 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که مبنای وصول حق‎الثبت را مبلغ مندرج در حکم یا مبایعه‎نامه و یا ارزیابی مورد حکم قرار داده است مخالف حکم صریح مقنن و خارج از حدود اختیارات مرجع مذکور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۳۱۲۱‍۰‍۰ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۲/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره ۷۳‍۰/۹۹‍۰۹۵-۱۴‍۰‍۰/‍۰۸/‍۰۹ مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی که در مقام ابلاغ نامه شماره ۸‍۰‍۰/۱۵۳۸/۹‍۰۱۲-۱۴‍۰‍۰/‍۰۶/۲۵ سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی صادر شده است)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی