رای شماره ۱۳۷ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۴/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر تعیین قیمت کف بلیط برای یک ساعت صندلی پرواز به مبلغ۱۸‍۰‍۰‍۰‍۰ ریال و حداکثر قیمت، تابع شرایط عرضه و تقاضا، مغایر ماده ۵ قانون سوم توسعه و خارج از حدود اختیارات قانونی شورای مزبور است.

کلاسه پرونده: 200/82

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: ابطال مصوبه مورخ 30/4/1381 شورای عالی هواپیمایی کشوری در خصوص آزادسازی نرخ حمل ونقل هوایی مسافر و بار

تاریخ رای: یکشنبه 8 تیر 1382

شماره دادنامه: 137

مقدمه: معاون امور اقتصادی و زیربنایی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه شماره 7850/4 مورخ 1382/3/28 اعلام داشته‎اند، به پیوست گزارش گروه بازرسی وزارت راه و ترابری با موضوع بررسی مصوبه مورخ 1381/4/30 شورای عالی هواپیمایی کشوری در زمینه آزادسازی نرخ حمل ونقل هوایی مسافر و بار ارسال می‎گردد. در گزارش مذکور ضمن تبیین اختیارات شورای عالی هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی، آزادسازی نرخ، خارج از حدود قانون شورای مذکور استدلال گردیده و نیز مصوبه مذکور بدون رعایت مدلول ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده و موجب افزایش نرخ 30 % کف قیمت حمل و نقل هوایی مسافر و بار در شرکتهای دولتی گردیده و قابل ابطال در دیوان عدالت اداری است. لذا خواهشمند است در اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی و نسبت به ابطال آن اقدام نمایند.در قسمتهایی از گزارش گروه بازرسی وزارت راه و ترابری آمده است، شورای هواپیمایی کشوری در هشتاد و هشتمین جلسه مورخ 1381/4/30 به اتفاق نظر اتخاذ تصمیم نمود «قیمت بلیط پروازهای داخلی، به صورت شناور و بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین گردیده و قیمت کف بلیط برای یک صندلی پرواز (بدون محاسبه تمامی عوارض تعیین شده قانونی) 000/180 ریال اعلام می‎گردد سازمان هواپیمایی کشوری، نقاط کم درآمد و کم پرواز را دقیقاً مورد حمایت قرارداده و شرکتهای هواپیمایی در این زمینه همکاری لازم را بعمل خواهند آورد.» سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی نامه شماره 19298/1/370 مورخ 1381/7/30 نظر کاشناسی سازمان مبنی بر مخالفت با افزایش بیش از 10% را به جهت آثار روانی و تورمی اعلام نموده است. پس از تنفیذ مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی توسط وزیر راه و ترابری ریاست سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه شماره 8262/100/150 مورخ 1381/10/1 افزایش نرخ تصویبی را به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ می‎نماید.شورای عالی هواپیمایی کشوری قطع نظر از داشتن یا نداشتن صلاحیت تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی بار و مسافر شرکتهای هواپیمایی غیر دولتی، فاقد رویه و آیین‎نامه مدون و مصوب جهت تعیین نرخ خدمات حمل ونقل هوایی که مبین وجود چارچوب و ضوابط قانونمند منطبق با سیاستهای کلی دولت و شرایط اقتصادی کشور و وضعیت مالی شهروندان باشد بوده و افزایش نرخ اخیر در خصوص بلیط شرکتهای هواپیمایی غیر دولتی صرفنظر از تناسب و یا عدم تناسب آن با وضعیت مالی شرکتهای هواپیمایی مبحوث‎عنه و شهروندان ایرانی و سیاستهای عمومی دولت در امور اقتصادی و … موجب چند نرخه شدن بهای حمل و نقل هوایی مسافر که بدون تردید دارای تبعات منفی متعدد و مغایر با سیاستهای عمومی دولت در زمینه یکسان سازی (تک نرخ شدن) ارزش کالا و خدمات حتی ارزی می‎باشد بوده و اتخاذ تصمیمات مصوبه در آن قابل دفاع و برخوردار از مبانی کارشناسی شده فراگیر و مدبرانه نمی‎باشد.افزایش بلیط هواپیما بر اساس توجیهات افزایش قیمت سوخت و نرخ ارز و رشد تورم در سال جاری فاقد جهات قانونی است. همچنین قبل از هرگونه اقدام به افزایش قیمت کالا و خدمات، بدواً روشهایی که با حذف علل و عوامل گرانی و یا کاهش تاثیر آنها و زدودن موانع تولید، می‎توانند منجر به کاهش هزینه مربوطه شوند به همراه میزان تاثیر هر یک از آنها در قیمت تمام شده واحد تولید کننده محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفته سپس در صورت عدم کفایت اقدامات مثبت و پیشگیرانه در این زمینه، آخرین راه حل منفی، افزایش قیمت مورد توجه و اتخاذ تصمیم قرار می‎گیرد که متاسفانه در تصمیم‎گیری اخیر عوامل زیرین که می‎توانند در امر حذف و کاهش هزینه تولید خدمات ناوگان هوایی کشور منشاء اثرات فراوان باشند مورد توجه قرار نگرفته‎اند. در جریان افزایش نرخ بلیط نه تنها میزان و نحوه اثرات ناشی از افزایش قیمت بلیط هواپیما بر کالا و خدمات پایین دستی مورد توجه قرار نگرفته بلکه در پاره‎ای از موارد به واسطه تکیه برخی از دست اندرکاران امر مبنی بر این نکته که خدمات هواپیمایی از نوع لوکس و غیر ضرور بوده و سهم آن در بخش حمل ونقل کشور ناچیز (5/2%) است توده افراد جامعه به تبع این برداشت نادرست محکوم به عدم استفاده از این فناوری شده‎اند.با عنایت به اینکه شورای عالی هواپیمایی کشوری فی‎الواقع با تعیین قیمت کف 000/180 ریال به ازای هر ساعت صندلی پرواز و قابلیت افزایش نرخ بلیط به تبع عرضه و تقاضا (بدون تعیین سقف مشخص) مبادرت به آزادسازی نرخ بلیط نموده نه تعیین و تصویب نرخ که این امر خارج از حدود اختیارات قانونی مقرر در بند ج تبصره یک ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری که آزادسازی نرخ بلیط جزء آن نیست می‎باشد و لذا عمل شورای عالی خلاف قانون ارزیابی می‎گردد و با توجه به ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه افزایش بیش از 10% مشمول شرکتهای هواپیمایی دولتی نمی‎شود، پیشنهاد می‎شود موضوع جهت ابطال مصوبه شورای عالی مذکور به دیوان عدالت اداری ارجاع شود.وزیر راه و ترابری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 11/481/م مورخ 1382/4/4 اعلام داشته‎اند،1ـ عمده استدلال سازمان بازرسی کل کشور در غیر قانونی اعلام نمودن افزایش قیمت بلیط هواپیما، عدم مطابقت آن با ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 می‎باشد که برابر آن افزایش قیمت کالا و خدمات توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی سالیانه بیش از 10% مجاز نمی‎باشد و چون حکم ماده مرقوم در مورد شرکتهای دولتی و شرکتهایی که شمول قانون در مورد آنها مستلزم ذکر نام می‎باشد، محل ابهام بود، لذا قانون استفساریه ماده مرقوم در تاریخ 1380/10/11 تصویب گردید و همانطوری که مفاد استفساریه فوق نشان می‎دهد حکم ماده مرقوم شامل آن دسته از شرکتهای دولتی که دارای قوانین خاص و مستلزم ذکر نام می‎باشد، نبوده و چنین شرکتهایی بر اساس مقررات خاص خود عمل می‎نمایند و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده 8 قانون تاسیس، تابع اساسنامه و آیین‎نامه‎های خاص خود بوده مگر در مواردی که در قانون نامبرده شود و چون در ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه، دستگاههایی که شمول قانون در مورد آنها مستلزم ذکر نام است مورد حکم قرار نگرفته‎اند، لذا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از نظر تعیین قیمت بلیط هواپیما مشمول محدودیت قانون برنامه سوم توسعه نیست.2ـ قیمت گذاری کالاها و خدمات تابع نظام تامین و تعیین قیمت کالاها و خدمات (سبد حمایتی) موضوع تصویب نامه شماره 6954/ت24505 مورخ 1380/2/22 هیات وزیران می‎باشد که در راستای اهداف قانون برنامه سوم توسعه تصویب گردیده و در این تصویب‎نامه کالاها و خدمات از نظر نظام تعیین قیمت به دو گروه 1- کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری 2- سایر کالاها و خدمات تقسیم گردیده‎اند. کالاها و خدمات گروه دوم مشمول مصوبه فوق نبوده و بر اساس تصویب نامه شماره 51533/ت/24505هـ مورخ 1380/11/28 هیات وزیران نیز قیمت گذاری خدمات حمل و نقل به عنوان کالاها و خدمات گروه اول از شمول تصویب نامه مربوط به نظام تامین و تعیین قیمت کالاها و خدمات خارج و قیمت گذاری آن بعهده وزارت راه و ترابری قرار گرفته است.3ـ شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر به دو بخش دولتی و غیر دولتی تقسیم می‎گردند و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرکتهای دولتی دارای قانون خاص و شرکت خدمات هوایی کشور (آسمان) در شمار شرکتهای غیر دولتی است. چرا که براساس مصوبه شماره 47722/ت27621 مورخ 1381/9/22 هیات وزیران به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده و از تاریخ واگذاری از زمره شرکتهای دولتی خارج شده است هر چند مفاد ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه صرفاً ناظر به دستگاهها و شرکتهای دولتی بوده و شرکتهای غیر دولتی را شامل نمی‎گردد و شرکتهای اخیر تابع نظام عرضه و تقاضا می‎باشند. با توجه به مراتب فوق از آنجا که اقدام وزارت راه و ترابری در افزایش نرخ بلیط هواپیما مغایرتی با قوانین و مقررات موضوعه ندارد، لذا استدعای رد شکایت سازمان بازرسی کل کشور را دارد.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

علاوه بر اینکه تکلیف قانونی شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی مسافر و بار در پروازهای داخلی موضوع بند (ج) تبصره یک ماده 6 اصلاحی قانون هواپیمایی کشور مفید لزوم تعیین نرخ معین و مشخص توسط شورای عالی مزبور است. اساساً حکم مقرر در ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصرح در عدم جواز افزایش قیمت کالاها و خدمات دستگاه ها و شرکت های دولتی به میزان بیش از 10% نسبت به سال قبل می‎باشد. بنابراین مصوبه مورد اعتراض که قیمت کف بلیط برای یک ساعت صندلی پرواز را 000/180 ریال تعیین نموده و حداکثر آنرا تابع شرایط عرضه و تقاضا قرار داده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شورای عالی هواپیمایی کشوری تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی