رای شماره ۲۳ و ۲۴ مورخ ۱۳۸۲/‍۰۱/۳۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

توافقنامه فی ما بین آ. پ و تامین اجتماعی مبنی بر شمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به کارکنان آزاد و پاره وقت و کارکنان شاغل در مدارس غیرانتفاعی که ساعات تدریس یا فعالیت آنها در طول هفته کمتر از ۲۴ ساعت باشد مغایر قانون تامین اجتماعی ۱۳۵۴ و غیرقانونی است

کلاسه پرونده: 66 ، 417/80

شاکی: آقای عباس حیدری – خانم پروین عقیلی

موضوع: ابطال توافقنامه مورخ 18/8/1379 وزارت آموزش و پرورش و سازمان تامین اجتماعی

تاریخ رای: یکشنبه 31 فروردین 1382

شماره دادنامه: 23-24

مقدمه: 1ـ آقای عباس حیدری در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، مطابق توافقنامه منعقده مورخ 1379/8/18 فی‎مابین وزارت آموزش و پرورش و سازمان تامین اجتماعی تصریحاً بموجب بند 3 توافقنامه مذکور، کارکنان آزاد و پاره وقت بشرح قرارداد فیمابین موسس (کارفرما) و کارکنان شاغل در مدارس غیر انتفاعی که ساعات تدریس یا فعالیت آنها در طول هفته کمتر از 24 ساعت باشد را مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی دانسته که این امر مخالف با ماده 19 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی و مصوبه مورخ 1367/7/19 مجمع تشخیص مصلحت نظام می‎باشد، لذا به استناد ماده 21 همان قانون کلیه قوانین مغایر با آن را ملغی‎الاثر دانسته است به طریق اولی توافقنامه و آیین‎نامه‎ها نمی‎توانند مغایر با قانون باشند. بنابمراتب مذکور ابطال توافقنامه مورد شکایت مورد استدعا است.2ـ خانم پروین عقیلی بشرح شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته است، الف- در تبصره 2 از ماده 35 قانون کار ضوابط اجرایی مشاغل مزد ساعتی را به صراحت به شورای عالی کار و تصویب وزیر کار و امور اجتماعی سپرده است. ب- در بند (هـ) ماده 15 آیین‎نامه اجرایی ضوابط و مشاغل مزد ساعتی به صراحت ذکر شده است که اعمال نظام کارمزد ساعتی در مشاغل آموزشی و پژوهشی مجاز است. ج- قانون به صراحت دستمزد ساعتی و نیمه وقت را مجاز دانسته است و در هیچ یک از موارد ذکر نشده است که کارفرمایی بایستی به ازاء 4 ساعت کار آموزشی در روز مزد 3/7 ساعت را بپردازد.لذا مشخص نیست سازمان تامین اجتماعی به چه مجوز قانونی حق بیمه کار نیمه وقت را تمام وقت مطالبه و تهدید به جریمه نیز می‎نماید. لذا ابطال توافقنامه مذکور مورد تقاضا است.مدیرکل دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیر دولتی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 16/8688/310 مورخ 1381/8/19 اعلام داشته‎اند، توافقنامه یاد شده پس از بحث و بررسی و تشکیل جلسات متعدد و تبادل افکار با کارشناسان و صاحب نظران سازمان تامین اجتماعی و آموزش و پرورش صرفاً جهت رفاه حال موسسین مدارس غیر انتفاعی و با هدف ایجاد وحدت رویه تنظیم شده است. با توجه به جمیع جهات چنین بنظر می‎رسد که شاکی برداشت صحیحی از متن توافقنامه نداشته است.معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 30128/7100 مورخ 1381/10/1 اعلام داشته‎اند، مستند قانونی سازمان تامین اجتماعی در خصوص وارد کردن افراد نیمه وقت کارکنان مدارس غیر انتفاعی تحت پوشش تامین اجتماعی و بالنتیجه انعقاد توافقنامه با وزارت آموزش و پرورش ماده 19 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 1367 نبوده است بلکه ماده 7 قانون تامین اجتماعی می‎باشد و ماده 19 نیز اختیار سازمان را در اعمال و پیاده نمودن مقررات ماده 7 در رابطه با مشمولان آن ماده نفی نمی‎کند از حیث جامعه شناختی نیز باید گفت کلیه کارکنان نیمه وقت مدارس غیر انتفاعی فاقد نظام حمایتی بوده‎اند و لذا مشمول مقررات بیمه در حق آنان از ضروریات علمی و اجتماعی جامعه بوده است. در خصوص ادعای مطالبه حق بیمه کامل برای کارمندان نیمه وقت به استحضار می‎رساند، در خصوص دریافت حق بیمه از بابت مشمولین قانون تامین اجتماعی اصل حداقل حق بیمه به مآخذ حداقل دستمزد حاکم بوده و می‎باشد. دلیل رعایت این اصل و گنجانیدن آن در متون قانون تامین اجتماعی واضح و روشن است زیرا: اولاً، تعهدات سازمان در بخش پرداختها و مستمریها همواره مبتنی بر حداقل دستمزد می‎باشد. ماده 111 بالصراحه گویای این موضوع می‎باشد. لذا از آنجایی که سازمان نمی‎تواند کمتر از حداقل دستمزد اقدام به برقراری مستمری نماید لذا ملازمه و برای امکان ایفای تعهدات خود لاجرم وصولی‎های خود را باید لااقل بر همان مبنی استوار سازد.ثانیاً قایل شدن به خلاف مطلب بالا یعنی اینکه حق بیمه کمتر از حداقل دستمزد ولی مستمری به مآخذ حداقل دستمزد نه تنها با منطق و وجدان بیمه‎ای سازگار و دم‎ساز نمی‎باشد با موازین حقوقی نیز سازگاری ندارد.ثالثاً سازمان تامین اجتماعی صرفاً به اتکاء حق بیمه‎های وصولی،‌ امکان ایفای تعهدات مالی و بیمه‎ای را در قبال بیمه شدگان دارد. لذا عدم قایل شدن به تعادل نسبی میان حق بیمه‎ها و مستمریها این سازمان را با بحران مالی مواجه نموده که قطعاً مورد نظر قانونگذار و مجریان و صاحبان صندوق تامین اجتماعی نمی‎باشد.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا ومستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

قانونگذار بشرح قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و اصلاحات بعدی آن و سایر مقررات مربوط ضرورت گسترش و تعمیم بیمه اشخاص و شرایط و ضوابط آن را تثبیت نموده و مورد تاکید قرار داده است. بنابراین وضع قواعد خاص در مسایل مربوط به امر بیمه و بر خلاف حکم مقنن از طریق تنظیم توافقنامه مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و در نتیجه توافقنامه مورخ 1379/8/18 منعقده بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت آموزش و پررش در مورد شرایط استفاده آموزگاران و دبیران دبستانها و دبیرستانهای غیر انتفاعی مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۹۵۵ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۵/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- حکم مقـرر در بندهای (الف) و (ب) مـاده ۱۷ تعـرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر پرند درخصوص تعریف املاک مجاز و غیرمجاز از تاریخ تصویب ابطال شد. ۲- تبصره ۱ ماده ۱۷ از تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر پرند که متضمن تعیین عوارض برای تفکیک است از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی