رای شماره ۳۸۶ مورخ ۱۳۸۱/۱‍۰/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری استان همدان مبنی بر قلمداد نمودن کل فضاهای سبز موجود در شهر به عنوان فضای سبز حفاظت شده و عدم تغییر کاربری آنها، حتی در صورت تحقق و اجتماع شرایط لازم و مطلق تغییر کاربری منحصر به نظر و تشخیص آن کمیسیون، خارج از حدود اختیارات کمیسیون مذکور و غیرقانونی است.-دستورالعمل استاندار همدان مبنی برضرورت واگذاری و انتقال ۷‍۰درصد زمین کشاورزی و یا باغ به طور رایگان به شهرداری مغایر اصل تسلیط و حاکمیت مشروع اشخاص و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 433/80

شاکی: آقای ابراهیم شادفر

موضوع: ابطال دستورالعمل شماره 29531/61 مورخ 21/6/1375 استانداری همدان و بند یک مصوبه ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری استان همدان

تاریخ رای: یکشنبه 29 دی 1381

شماره دادنامه: 386

مقدمه:شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری استان همدان در تاریخ 1375/2/22 مصوبه زیر را به تصویب رسانده‎اند «بند یک ـ کل فضاهای سبز موجود در شهر که در داخل حصار یا خارج حصار قرار گرفته و دارای مالکیت خصوصی یا دولتی می‎باشد به فضای سبز حفاظت شده تبدیل می‌گردد. منظور این است که فضاهای سبز موجود توسط مالکین خصوصی و دولتی باید حفظ گردد و قابل تبدیل به کاربری دیگری نیست، بدیهی است هرگونه تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده 5 اقدام خواهد شد. خاطر نشان می‌گردد علاوه بر موارد فوق‎الاشعار فضاهای سبز پیشنهادی مشاور در طرح تفصیلی همچنان نافذ است.»همچنین برابر دستورالعمل شماره 29531/61 مورخ 1375/6/21 استانداری همدان مقرر گردیده که از باغات یا فضاهای سبز حفاظت شده مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی میزان 70% به عنوان سهم شهرداری به این دستگاه منتقل گردد تا پس از آن با موافقت کمیسیون ماده 5 در استان با تفکیک و صدور پروانه ساختمانی موافقت گردد. مصوبه کمیسیون ماده 5 با قوانین و مقررات شورای عالی شهرسازی و نیز شهرداری‌ها مغایرت کامل دارد. زیرا برابر قوانین مذکور مالکین اراضی یا علی‎الاطلاق یا مشروط و منوط به شرایطی می‎توانند نسبت به تفکیک و ساخت و ساز و فروش اراضی خویش اقدام نمایند و این امر حق مالکین و تکلیف سازمان‌های مربوط و شهرداری‌ها است.از جمله بند 2 ماده 99 قانون شهرداری، ماده 100 و ماده 101 قانون مذکور، همچنین ماده 14 قانون زمین شهری مصوب 1366، ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهرها مصوب 1366 شورای عالی شهرسازی و معماری و علی‎الخصوص تبصره یک ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک مصوب 1367 که صریحاً در صورت موکول شدن اجرا و تملک املاک واقع در طرح‌های دولتی به 10 سال آینده مالکین اراضی را محق از بهره‎مند شدن حقوق کامل مالکانه دانسته، در حالی که مصوبه مذکور به طور مطلق و الی‎الابد تصویب شده نافی حقوق مالکانه اینگونه مالکین گردیده است.این مصوبه مغایرت صریح با قوانین مذکور داشته و تقاضا ابطال آن را دارد. اما در خصوص دستورالعمل 29531/61 مورخ 1375/6/21 استانداری همدان که طی آن در صورتی که باغات یا فضاهای سبز حفاظت شده قصد تفکیک داشته باشند باید 70% سهم شهرداری را کنار بگذارند و به این دستگاه انتقال دهند در واقع متضمن یک نقض غرض و ایجاد توهم و یک مخالفت صریح و اجتهاد در مقابل نص است، زیرا از یک سو با مصوبه کمیسیون ماده 5 دایر بر اینکه کل فضاهای سبز حفاظت شده و غیر قابل تغییر به کاربری دیگر می‎باشند مغایرت دارد و برای هر عقل سلیم ایجاد توهم می‎نماید و از طرفی مغایر با آراء وحدت‎رویه شماره 48 مورخ 25/2/80 و 196 مورخ 1379/6/20 و به نوعی اجراء این دستورالعمل خلاف قانون است. لذا تقاضای ابطال مصوبه و دستورالعمل فوق‎ا‎لذکر را دارد.رییس سازمان مسکن و شهرسازی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 17360/ک مورخ 1380/12/23 اعلام داشته‎اند، مصوبات کمیسیون ماده 5 در تعیین یا تغییر کاربری ملک موضوع دادخواست شاکی در چارچوب قانون و مقررات لازم‎الاتباع بوده و شاکی هیچگونه دلیلی مبنی بر تخلف از قوانین مورد عمل ارایه نداده است. النهایه صدور حکم بر رد شکایت شاکی مورد استدعا است.مسیول دفتر حقوقی استانداری همدان در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 15303/17/1 مورخ 1381/3/4 اعلام داشته‎اند:الف ـ1) مستحضرید که بر اساس بند 4 ماده 2 و بند 2 ماده 4 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه معیارها و ضوابط و آیین‎نامه‎های شهرسازی و وظایف محوله در مورد افراز و تفکیک باغات و زمین‌های زراعی واقع در محدوده شهری از وظایف شورای عالی شهرسازی می‎باشد و بر همین مبنا «ضوابط و مقررات تفکیک باغات و مزارع در محدوده شهری» در تاریخ 12 فروردین 1362 شکل گرفته و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده و قابل اجرا می‎باشد.الف ـ2) بند یک مصوبه مورخ 1375/2/22 کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری همدان که مورد اعتراض واقع گردیده بر خلاف نظر شاکی که مصوبه را با استناد به ماده 14 قانون زمین شهری اجتهاد در قبال نص دانسته است باید عرض کرد که با توجه به وظایف احصاء شده شورای عالی شهرسازی و معماری به ویژه بند 3 ماده 2 قانون فوق‎الذکر که بررسی و تصویب نهایی طرح‌های جامع شهری و تغییرات آنها خارج از نقشه‎های تفصیلی و جلب نظر شورای شهر را در این خصوص از وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری دانسته است مصوبه معترض‎عنه تصمیم کاملاً مطابق و موافق نص و در راستای حفظ و گسترش فضای سبز و به ویژه مطالب ماده 14 قانون زمین شهری که هرگونه تبدیل و تغییر کاربری، افراز و تقسیم و تفکیک باغات و اراضی کشاورزی را با رعایت ضوابط و مقررات مسکن و شهرسازی بلامانع دانسته است می‎توان یافت.زیرا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و مصوبات آن از مقررات تفکیک ناپذیر مسکن و شهرسازی به شمار می‎آید. فلذا ادعای مخالفت مصوبه مذکور با نص صریح قانون ادعایی بی‎اساس و بدون محمل قانونی می‎باشد.ب) در خصوص دستورالعمل شماره 29531/61 مورخ 1375/6/21 استاندار همدان و قایم‎مقام شورای شهر به عرض می‎رساند:مستحضرید هرگونه تغییر کاربری مطابق نص صریح قانون و فراز آخر مصوبه معترض‎عنه توسط کمیسیون ماده 5 و تایید شورای عالی معماری و شهرسازی انجام خواهد شد و از آنجایی که مصوبه مذکور به طور عام همه باغات و اراضی کشاورزی استان را دربر گرفته و حفظ کلیه فضاهای سبز در استان عملاً امکان‎پذیر نبود، فلذا تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی علیرغم اصرار به حفظ آنها با موافقت کمیسیون ماده 5 امری اجتناب ناپذیر گردید.از سویی مطابق لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوبه 1359 قطع درختان باغات در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری ممنوع گردیده است و از سوی دیگر لازمه تفکیک و افراز و صدور پروانه ساختمانی در این گونه اراضی قطع اشجار موجود در باغات می‎باشد.از آنجایی که شهرداری‌ها در خصوص توافق با مالکین از رویه‎های متفاوتی پیروی می‎کردند که در بعضی موارد مورد اعتراض مالکین و درگیری قرار می‎گرفت استاندار وقت همدان در مقام قایم‎مقامی شورای شهر و در راستای وظایف شهرداری‌ها به ویژه بند 2 ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 که تهیه مقررات برای کلیه اقدامات عمرانی از قبیل قطعه‎بندی و تفکیک اراضی به منظور حفظ بهداشت عمومی را از وظایف شهرداری‌ها دانسته است به منظور ایجاد وحدت‎رویه بین شهرداری‌های استان و جلوگیری از سردرگمی مالکین دستورالعمل معترض‎عنه را صادر نموده است.علیهذا چنانچه به متن دستورالعمل دقت شود ملاحظه می‌گردد که نه تنها در دستورالعمل مذکور قواعد آمرانه‎ای خلاف نص وضع نگردیده که موجب تحدید حقوق مالکانه افراد گردد، بلکه اولاً همه پیشنهادات متکی بر توافق مالکین با شهرداری و در راستای رفع مشکل مالکین بوده و ثانیاً اجرای توافقات انجام شده پس از تایید و تصویب کمیسیون ماده 5 و یا کمیته طرح‌های هادی استان و با رعایت مقررات پیش‎بینی شده است. علی‎ایحال ضمن تاکید بر این مطلب که دستورالعمل و مصوبه معترض‎عنه در چارچوب وظایف قانونی اصدار یافته است رد شکایت شاکی مورد تقاضا است.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351 بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان یا فرمانداری کل به عهده کمیسیون مقرر در ماده مزبور محول شده است. نظر به وظایف کمیسیون فوق‎الذکر با عنایت به تعریف قانونی طرح تفصیلی به شرح مقرر در بند 3 ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 عموم و اطلاق بند یک مصوبه مورخ 1375/2/22 کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مستقر در استان همدان که کل فضاهای سبز موجود در شهر را به عنوان فضاهای سبز حفاظت شده قلمداد کرده و تغییر کاربری آنها را حتی در صورت تحقق و اجتماع شرایط لازم ممنوع اعلام داشته و مطلق تغییر کاربری را منحصراً به نظر و تشخیص آن کمیسیون محول نموده است، مغایر قانون و حدود و صلاحیت و اختیارات آن کمیسیون تشخیص داده می‌شود.همچنین دستورالعمل شماره 29531/61 مورخ 1375/6/21 استاندار همدان و قایم‎مقام شورای شهر مزبور که متضمن وضع قاعده خاص در خصوص ضرورت واگذاری و انتقال 70% زمین کشاورزی و یا باغ به طور رایگان به شهرداری می‎باشد مغایر حکم مقنن در باب اعتبار اصل تسلیط و حاکمیت مشروع اشخاص در اراضی کشاورزی و باغ است، بنابراین بند یک مصوبه و دستورالعمل مورد اعتراض مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۶۲ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۱/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۵ قسمت « تذکرات مهم» ذیل بند (ب) مندرج در صفحه ۷ دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته در سال ۱۳۹۹ که بر اساس آن پذیرفته شدگان با استفاده از سهمیه ایثارگران در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مربوط در آزمونهای سال بعد در همان مقطع خواهند بود، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی