رای شماره ۳۲۷ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۹/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر تایید صلاحیت عمومی متقاضیان تاسیس موضوع بند(هـ) ماده ۶ آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب ۱۳۳۷ توسط استانداری ها مغایر ماده ۵۸۵ قانون تجارت و خارج از حدود اختیارات قانونی آن شورا است.

کلاسه پرونده: 460/80

شاکی: مدیرکل قوانین و امور حقوقی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

موضوع: ابطال مصوبه شماره 455/14 مورخ 17/12/1378 شورای عالی اداری راجع به اصلاح آیین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337

تاریخ رای: یکشنبه 10 آذر 1381

شماره دادنامه: 327

مقدمه: شاکی طی شکایت‎نامه تقدیمی اعلام داشته‎ است:به منظور ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مذکور در ماده 584 قانون تجارت، آیین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی در سال 1337، به حکم ماده یاد شده به ویژه ماده 585 قانون تجارت توسط وزارت دادگستری وضع گردیده است.بند (ه‍( از ماده 6 آیین‎نامه در مقام تعیین مدارک و شرایط لازم جهت تاسیس و ثبت تشکیلات و موسسات موصوف مقرر می‎دارد… یک نسخه اجازه‎نامه حاصل از شهربانی در صورتی که موضوع ثبت طبق مدلول ردیف (الف) از ماده 2 این آیین‎نامه باشد و بند (الف) از ماده2 نیز مقرر می‎دارد، «موسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء نباشد…»بر حسب نص صریح قانونی و اختیارات حاصله به منظور ثبت و به عبارتی تشکیل موسسات مذکور در بند (الف) ماده 2 آیین‎نامه مورد بحث، بند (هـ) ماده 6 اجازه‎نامه شهربانی را لازم و ضروری دانسته است.لیکن وزارت کشور با همکاری سازمان امور اداری، در هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی اداری طی مصوبه شماره 455/14 مورخ 1378/12/17 مبادرت به اصلاح آیین‎نامه یاد شده نموده و وظایف و اختیارات پیش‎بینی شده این نیرو در بند(هـ) از ماده 6 آیین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337 را از این نیرو سلب و طی بند 3 مصوبه صدرالاشاره تایید صلاحیت عمومی متقاضیان تاسیس موضوع بند (هـ) ماده 6 را به عهده استانداری‌ها قرار داده است که این امر از یک سو مغایر قوانین و مقررات حاکم بر ناجا که در واقع تعیین کننده وظایف ذاتی این نیرو است می‎باشد. از لحاظ مغایرت مصوبه مورد بحث با اصل قانون (ماده 585 قانون تجارت):اولاً، ماده 585 قانون تجارت که به عنوان مبنای قانونی وضع آیین‎نامه مورد بحث مرجع وضع آیین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی را وزارت دادگستری (عدلیه سابق) تعیین نموده است و در این راستا وزارت عدلیه نیز در سال 1337 مبادرت به اصلاح و وضع آن نموده است نتیجه این نص قانونی آن است که:از آنجایی که قانون مرجع تصویب و وضع آیین‎نامه را تعیین نموده است نمی‎توان بر خلاف قانون وضع آیین‎نامه را به مرجع دیگری احاله نمود، مگر با اصلاح قانون و رد اینجا نیز منظور از اصلاح قانون، اصلاح ماده 585 قانون تجارت می‎باشد و همچنان قانون یاد شده معتبر و مرجع وضع آیین‎نامه نیز وزارت عدلیه یا دادگسرتی فعلی می‎باشد.نظر به اینکه اصلاح مقررات مذکور در آیین‎نامه نیز در حکم وضع همان مقررات و اعلام اراده جدید مقنن درمورد خاص می‎باشد به ناچار مرجع ذیصلاح آن همان مرجعی خواهد بود که ابتدایاً اختیار وضع یا تصویبمقررات اصلی را دارد و سایر مراجع اصولاً نمی‎توانند در این امر دخالتی نمایند. بدین ترتیب شورای عالی اداری مجاز به وضع مصوبه‎ای مغایر آیین‎نامه‎ای که با تشریفات قانونی لازم وضع گردیده نخواهند بود.قانون حاکم بر شورای عالی اداری در زمان وضع مصوبه مورد شکایت قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی اجتماعی مصوب 1373 بوده است. به موجب بند (ب) از تبصره 31 قانون مذکور اقدام شورای عالی اداری مبنی بر وضع مصوبه‎ای که در مقام اصلاح آیین‎نامه قانونی برآمده در قالب هیچ یک از وظایف احصاء شده در بند (ب) تبصره اشاره شده قرار نمی‎گیرد، زیرا چنین امری نه از موارد اصلاح ساختاری است و نه از موارد واگذاری وظایف امور دستگاه‌های اجرایی به بخش غیر دولتی و نه اینکه از موارد تجدیدنظر در وظایف و ساختار وزارتخانه‎ها به منظور حذف وظایف موازی مشابه و تکراری، چرا که ناجا به موجب قانون مبادرت به صدور مجوز و تعیین صلاحیت متقاضیان ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری می‎نموده و هیچ دستگاه و نهاد دولتی دیگری برای چنین امری در موازات نیروی انتظامی قرار نداشته تا شورای عالی اداری اختیار داشته باشد نسبت به حذف وظیفه این نیرو اقدام نماید که به همین دلیل مصوبه شورای مذکور فاقد وجاهت قانونی و توجیه حقوقی می‎باشد.مدیرکل دفتر حقوقی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 64255/1602 مورخ 1381/4/15 اعلام داشته‎اند:با توجه به اختیارات مصرح در بند (ب) تبصره 31 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختیار شورای عالی اداری در اصلاح و تصویب روش‌های اساسی و فراگیر اختصاصی، مشترک و عمومی مورد عمل در دستگاه‌های اجرایی کشور، از آنجا که روش صدور مجوز برای تشکل‎های یاد شده از مصادیق روش‌های مشترک بین دستگاهی میباشد، لذا شورای عالی اداری براساس مصوبه مورد شکایت مجاز به اصلاح روش بوده است.وظایف و مسیولیت‌هایی که در قوانین مربوط برای نیروی انتظامی پیش‎بینی شده به قوت خود باقی است و مصوبه شورای عالی اداری در مسیولیت‌های مذکور خللی وارد نمی‎سازد.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت ماده 585 قانون تجارت تصویب آیین‎نامه مربوط به تعیین شرایط موسسات و تشکیلات غیر تجاری مقرر در ماده 584 آن قانون به وزارت دادگستری محول شده است و براساس مجوز قانونی فوق‎الذکر آیین‎نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری به تصویب آن وزارتخانه رسیده و شرایط برای ثبت موسسات وتشکیلات مزبور و مدارک لازم و مجوزهای صادره از مراجع ذیصلاح در این خصوص تبیین گردیده است. بنابه جهات فوق‎الذکر و اینکه صلاحیت تصویب نظام‎نامه مذکور و تغییرات و اصلاحات آن به حکم قانون به وزارت دادگستری تفویض شده است و وظایف قانونی شورای عالی اداری متضمن وضع قاعده آمره در این باب نمی‎باشد، مصوبه شورای مزبور تحت عنوان طرح نحوه صدور مجوز تاسیس تشکل‎های غیر دولتی خارج از حدود اختیارات قانونی آن شورا تشخیص داده می‌شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی