رای شماره ۳۱۷ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۹/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 246/80

شاکی: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

موضوع: 1ـ رفع تضاد بین تبصره یک ماده 6 و تبصره 3 ماده 7 قانون ایمنی راه‎ها 2ـ تقاضای ابطال بخشنامه شماره 11/3873 مورخ 1/4/1379 وزارت راه و ترابری

تاریخ رای: یکشنبه 3 آذر 1381

شماره دادنامه: 317

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در راستای اجرای پروژه‎های آبرسانی به روستاهای محروم منطقه در برخی از نقاط ناگزیر از عبور از منتهی‎الیه حریم جاده یا در برخی موارد عبور از عرض جاده می‌گردد. که در اسرع وقت محل مورد نظر با هزینه خود شرکت اصلاح مسیر شده و وضعیت حریم یا جاده در اسرع وقت به حال سابقه اعاده می‌گردد.اداره کل راه وترابری استان به انحاء مختلف مانع از اجرای طرح‎های دولتی (آبرسانی به روستاها و ترمیم شبکه و …) گردیده بدین نحوه در ابتدا با استناد به ماده 20 قانون وصول برخی از درآمدهای دولتی و مصرف آن در موارد معین بابت نگهداری راه‎های اختصاصی تقاضای پرداخت هزینه گزافی جهت عبور لوله از منتهی‎الیه حریم جاده را نموده، سپس اداره کل راه و ترابری آذربایجان غربی با ملحوظ نظر قرار دادن نظریه قبلی و با استناد به تبصره 3 ماداه 7 قانون ایمنی راه‎ها مصوب 1349 اصلاحی 1379 تقاضای پرداخت خسارت و سپردان تعهد کتبی نموده‎اند و در ماقبل درخواست ارایه مستند قانونی به ابلاغیه شماره 64/24896 مورخ 1376/7/9 معاون راهداری وزارت راه و بخشنامه 11/3873 مورخ 1379/4/1 وزارت راه و ترابری استناد نموده است.با عنایت به اینکه مفاد تبصره یک ماده 6 و تبصره ماده 7 قانون مذکور با یکدیگر تضاد داشته که رفع تضاد موجود مورد استدعا است. عمده ایراد وارده به ابلاغیه و بخشنامه مارالذکر این نکته می‎باشد که اولاً قبل از ورود خسارات و ثانیاً بدون اینکه میزان آن مشخص گردد بدون استناد قانونی تقاضای واریز مبالغی از پیش تعیین شده را می‎نماید.تبصره 3 ماده 17 قانون ایمنی راه‎ها ایجاد تاسیسات عمومی را مستنثی از مواد 6 و 7 قانون اخیرالذکر نموده است. به نظر این شرکت دستگاه‌های دولتی از شمول مواد 6 و 7 قانون ایمنی راه‎ها و اصلاحی آن با عنایت به تبصره 3 ماده 17 قانون مذکور مستثنی بوده و مشمول تبصره 3 ماده 17 قانون می‎باشد. علیهذا صدور حکم نسبت به خواسته‎های مندرج در شرح دادخواست مورد استدعا است.مدیرکل حقوقی وزارت راه و ترابری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2811/42 مورخ 1380/9/10 اعلام داشته‎اند، احکام مندرج در تبصره یک ماده 6 و تبصره 3 ماده 7 قانون ایمنی راه‎ها با همدیگر متفاوت هستند و وجود تناقض در تبصره‎های مواد مرقوم زمانی قابل تصور می‎باشد که در خود مواد قانونی موصوف تناقض مشهود باشد که چنین تناقضی به نظر نمی‎رسد. در خصوص ابطال نامه شماره 11/3873 مورخ 1379/4/1 وزارت راه و ترابری نامه مرقوم که ناظر به اخذ هزینه و خسارت ناشی از عبور تاسیسات لوله‎های آب و غیره می‎باشد صحیحاً و براساس تبصره 3 ماده 7 صادر گردیده و منطبق با مقررات می‎باشد و در متن تبصره مذکور نیز صریحاً به خسارت و هزینه‎های مربوط به عبور لوله‎های آب و غیره اشاره شده است و اینکه شاکی اعلام نموده ایجاد تاسیسات عمومی مشمول تبصره 3 ماده 17 قانون مرقوم بوده و معاف از هزینه وخسارت می‎باشد تفسیر به رای از قانون بوده و خلاف حکم قانونی است. تبصره 3 ماده 17 ناظر به هماهنگی دستگاه‌های دولتی در اجرای طرح‎های خود با وزارت راه و ترابری می‎باشد که نحوه آن در آیین‎نامه مشخص خواهد گردید.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف) با عنایت به ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای شاکی در باب بررسی تبصره یک ماده 6 و تبصره 3 ماده 7 قانون ایمنی راه‎ها و راه‎آهن و رفع تضاد و تعارض از آنها که از مصادیق ماده 25 قانون فوق‎الذکر محسوب نمی‌شود قابل طرح و رسیدگی و امعان در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نمی‎باشد. ب) به موجب تبصره 3 ماده 7 قانون اصلاح قانون ایمنی راه‎ها و راه‎آهن مصوب 1379 وزارت راه و ترابری مکلف است نسبت به برآورد هزینه خسارت وارده به راه‌ها و حریم آنها و ابنیه فنی و علایم و تاسیسات و تجهیزات ایمنی که در اثر برخورد وسایط نقلیه و یا عبور بارهای ترافیکی و لوله‎های آب، گاز، فاضلاب، کابل برق و مخابرات و غیره و هرگونه عملیاتی که منجر به بروز هزینه و خسارت گردد، اقدام و مبالغ دریافتی را به حساب خزانه واریز و صد در صد آن را به منظور ایمن‎سازی راه‌ها به مصرف برساند.بنابراین قسمت اخیر بخشنامه شماره 11/3873 مورخ 1379/4/1 وزارت راه و ترابری مبنی بر اخذ هزینه و خسارت ناشی از عبور تاسیسات نظیر لوله‎های آب، گاز، نفت، فاضلاب و کابل برق و تلفن و غیره که در قلمرو تبصره 3 ماده 7 قانون فوق‎الاشعار انشاء و اعلام شده است مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی