رای شماره ۳۱۱ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۴/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آیین نامه اجرایی قانون ثبت مبنی بر اجازه افتتاح حساب خاص، تمرکز وجوه و برداشت از حساب دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مغایر ماده ۶ قانون اصلاح مواد ۱و۲و۳ قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت مصوب ۶۵ بوده و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 2/8078

شاکی: مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان محاسبات کشور

موضوع : ابطال مواد 37 و 38 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح مواد 1 و 2 و 3 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور

تاریخ رای: یکشنبه 2 تیر 1381

شماره دادنامه: 311

مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته است، فیمابین مواد 37 و 38 آیین‎نامه اجرایی مورد شکایت و ماده 6 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور مصوب 31/4/65 و الحاق موادی به آن مصوب 21/6/70 مغایرت موضوعی و حکمی وجود دارد، بدین جهت که به‌موجب ماده 6 قانون مرقوم، از هر یک از متقاضیان سند مالکیت به هنگام صدور و تسلیم سند مبالغی بابت هزینه‎های مربوط به هیات‌های کارشناسی و … همچنین معادل 50 در هزار ارزش منطقه‎ای ملک اخذ و بحساب دولت واریز می‌شود و وفق ماده (8) همان ماخذ قانونی هم صرفاً چگونگی تشکیل جلسات، نحوه رسیدگی هیات‌ها و هزینه آنها و … به‌موجب مقررات آیین‎نامه‎ای است که به تصویب رییس قوه قضاییه رسیده است. مطابق اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافت‎های دولت باید در خزانه‎داری کل متمرکز و کلیه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب و به‌موجب قانون انجام گیرد. لیکن علیرغم آن مواد 37 و 38 آیین‎نامه اجرایی از این حیث که بدون منشاء و مجوز قانونی، اجازه افتتاح حساب خاص، تمرکز وجوه و برداشت از حساب مارالذکر را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داده است، مغایر ماده 6 قانون اصلاح … می‎باشد. نظر بمراتب فوق درخواست نقض و ابطال مواد 37 و 38 از آیین‎نامه مارالذکر را دارد. مستشار اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1515/8543/7 مورخ 6/10/80 اعلام داشته‎اند، نظر به اینکه بنا به اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‎داری کل متمرکز می‌شود و در قانون استنادی هم مبالغ ماخوذه باید بحساب دولت واریز شود. لذا به ترتیبی که در مواد 37 و 38 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح مواد یک و 2 و 3 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت که در فروردین 71 به تصویب ریاست قوه قضاییه رسیده است. ترتیب واریز این جوه را بر حسب درخواست ذیحساب استان از طریق عامل خزانه استان با گشودن حسابی در یکی از شعب موجود در محل معین داشته و برداشت آنرا به امضاء رییس ثبت به اتفاق عامل ذیحساب مجاز دانسته‎اند که این ترتیب بار وال مقرر در قانون اساسی برای درآمدهای دولتی انطباق نداشته و خلاف قانون و ابطال پذیر تشخیص می‌شود. هیات عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و باحضور روسـای شعب بدوی و روسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت ماده 6 قانون اصلاح مواد 1 و 2و 3 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد واملاک کشور مصوب 65 و الحاق موادی به آن مصوب 70 کلیه وجوه مندرج در ماده مزبور باید به حساب دولت واریز و برابر مقررات قانونی مصرف و هزینه شود. نظر به اینکه مادتین 37 و 38 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح مواد 1 و2 و 3 قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک کشور در باب وصول و واریز وجوه قانونی بحساب خاص و برداشت از آن متضمن ترتیبی بر خلاف حکم صریح مقنن است. بنابراین مادتین مذکور بلحاظ مغایرت با قانون مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی