رای شماره ۲۶۱ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۷/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آیین نامه مصوب وزارتین کشور و دادگستری مبنی بر اخذ جریمه از موتور سیکلت سواران متخلف در قبال عدم توقیف یا ترخیص وسیله تقلیه موتوری آنان خارج از حدود اختیارات قانونی مندرج در ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف مصوب ۵۶/۲/۲۴ و غیرقانونی می باشد.

کلاسه پرونده: 130/80

شاکی: آقای شیرزاد نبی‎پور

موضوع: ابطال تبصره ماده 7 الحاقی آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 قانون تشدید مجازات موتورسیکلت سواران متخلف

تاریخ رای: یکشنبه 28 مهر 1381

شماره دادنامه: 261

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در تبصره 3 قانون تشدید مجازات موتورسیکلت‎سواران متخلف آمده است «افسران و درجه‎داران دیپلمه مامور راهنمایی و رانندگی شهرداری پایتخت مکلفند در محدوده قانونی شهر تهران، رانندگان موتورسیکلت یا موتورگازی را که در پیاده‎رو مبادرت به رانندگی می‌کنند و یا در جهت مخالف مسیر مجاز حرکت می‌کنند و یا به وسیله لوله خروج دود عمداً صدای ناهنجار ایجاد می‌کنند علاوه بر اخذ جزای نقدی مقرر در آیین‎نامه اجرایی موضوع ماده 16 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی مصوب خرداد ماه سال 1350 موتورسیکلت یا موتورگازی آنان را از سه ماه تا شش ماه به ترتیب زیر توقیف نمایند.» قانونگذار جزای نقدی بدل از توقیف را پیش‎بینی ننموده است.مع‎الاسف وزارتین کشور و دادگستری در مورخ 1374/4/21، الحاقیه آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 ماده واحده تشدید… را به تصویب رسانده‎اند که در تبصره ماده 7 آن چنین آمده است «با توجه به روح قانون تعزیر که می‎تواند به جزای نقدی تبدیل گردد و برای راکد نماندن سرمایه‎های ملت برای مدت‌های مدیدی، راکبینی که تخلف خاصی داشته و منجر به توقیف موتورسیکلت ایشان شد است می‎توانند برای ترخیص سریعتر موتورسیکلت مبالغ تعیین شده در جدول ذیل را به شهرداری تهران واریز و موتورسیکلت خود را ترخیص کنند.موتورگازی ماهیانه 30000 ریالموتور دنده‎ای تا 125 سی‎سی ماهیانه 50000 ریالموتور دنده‎ای 125 سی‎سی به بالا ماهیانه 70000 ریالملاحظه می‎فرمایید بر خلاف متن آن که مجازات توقیف موتورسیکلت را پیش‎بینی نموده، وزارتین نامبرده با استناد به محتوای کلی روح قانون تعزیر اجتهاد در مقابل نص نموده و جزای نقدی به جای توقیف که عدول از قانون وخلاف اصل تفکیک قوا و دخالت در کار قوه مقننه و نیز تعیین نوع جزایم که از وظایف خاص قوه مقننه می‎باشد اقدام نموده‎اند. بناء علیهذا تقاضای ابطال تبصره ماده 7 آیین‎نامه اجرایی اشاره شده مورد استدعا است.مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 61/67392 مورخ 1380/7/7 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 1858/15/401 مورخ 1380/6/4 اداره کل قوانین و امور حقوقی نیروی انتظامی نموده است. در نامه مزبور آمده است، مجازاتی که در قانون مذکور پیش‎بینی شده است عبارتند از: جزای نقدی و توقیف موتورسیکلت از سه ماه تا شش ماه و آنچه که در این قانون موضوعیت دارد اعمال دو مجازات برای متخلف است که با تبدیل یکی از آن دو به مجازات قانونی دیگر، فلسفه وضع قانون مذکور از بین نرفته و تخفیفی در مجازات این قبیل متخلفین در نظر گرفته نشده است تا بر خلاف روح آن قانون باشد.تبدیل مجازات در آیین‎نامه مذکور نیز کاملاً در راستای ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 1373 می‎باشد. همچنین توقف نسبتاً طولانی موتورسیکلت‎ها در پارکینگ شهرداری‌ها بار مالی اضافی بر دولت تحمیل نموده و موجب اضرار به بیت‎المال مسلمین می‌شود ولی اخذ جریمه نقدی به نفع دولت و بیت‎المال بوده و نهایتاً در راه آبادانی شهر هزینه شده و نفع آن به همه برمی‌گردد.مستشار اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1368/6706/7 مورخ 1381/7/14 اعلام داشته‎اند، نظر به اینکه قانونگذار در متن ماده واحده قانون تشدید مجازات موتور سیکلت سواران متخلف مصوب 1356 به ازاء انواع تخلف‎ها دستور توقیف موتور را به مدت معینی تجویز نموده است. لذا در آیین‎نامه اجرایی نمی‎توان مجازات توقیف موتور را موضوعاً تغییر داد و به جزای نقدی تبدیل کرد. زیرا تعیین کیفر و تغییر و تبدیل نوع آن در صلاحیت قانونگذار است.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت ماده واحده قانون تشدید مجازات موتورسیکلت‎سواران متخلف مصوب 1356/2/24 ماموران ذیصلاح اداره راهنمایی و رانندگی تهران مکلفند علاوه بر اخذ جریمه قانونی از رانندگان متخلف موتورسیکلت یا موتور گازی، موتورسیکلت یا موتورگازی آنان را از سه ماه تا شش ماه به ترتیب مقرر در ماده مذکور توقیف نمایند.نظر به اینکه وضع قاعده آمره توسط قوه مجریه در خصوص اخذ جریمه از متخلفین مزبور در قبال عدم توقیف یا ترخیص وسیله نقلیه موتوری آنان با وجود حکم صریح قانونگذار ملاک قانونی موجهی ندارد، تبصره ماده 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 ماده واحده قانون فوق‎الاشعار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مربوط تشخیص داده می‌شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰‍۰۵۳۹۷۷ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۱/۱۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(سرپرست معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور به موجب نامه شماره ۳‍۰۲/۳۳۲۸۹۶-۱۴‍۰‍۰/۱۱/۱۶ اعلام کرده است که شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی به استناد مصوبات شورای اسلامی شهرهای سطح استان با تایید وزیر نیرو به اخذ وجه از مشترکین در قالب تبصره (۳) ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری اقدام نموده است.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی