رای شماره ۱۵۲ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۵/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 74/80

شاکی: آقای محسن میراب‎زاده ‎اردکانی

موضوع: ابطال آیین‎نامه اجرایی ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب سال 1374 موضوع تصویب‎نامه شماره 30/128717/ت16536ه‍ مورخ 28/12/1375 و رای شماره 10969/4/30 مورخ 29/9/1378 هیات عمومی شورای عالی مالیاتی و بخشنامه‎ها و جداول مالیاتی

تاریخ رای: یکشنبه 6 مرداد 1381

شماره دادنامه: 152

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته ‎است، وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اجرای ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالا و خدمات مصوب 1374 با توسل به تفسیر به رای از قانون فوق و به تبع آن تهیه جداول مالیاتی جهت اجراء بر خلاف نص صریح ماده 9 مذکور و ورود و تجاوز به محدوده اختیارات قانونگذار در هنگام تهیه آیین‎نامه اجرایی ماده 9 قانون اقدام به حذف قالب مالیاتی دست سوم به بعد و وصول مالیات من‎غیر حق و بر خلاف قانون از نقل و انتقال اتومبیل‌های دست سوم به بعد نموده است.مالیات نقل و انتقال انواع خودرو از زمان تصویب قوانین موضوعه در این خصوص تا پایان سال 1374 در دو قالب مالیاتی، مالیات نقل و انتقال دست دوم به سوم و دیگری مالیات نقل و انتقال دست سوم به بعد به حیطه وصول در می‎آمده است، تبصره 55 قانون بودجه سال 1362 اعلام می‎دارد… تبصره فوق مجدداً در تبصره 2 ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه‎های بعدی مصوب 1363 تصریح و تثبیت گردیده و بر همین مبنا مالیات نقل و انتقال انواع خودرو در دو قالب مالیاتی گفته شده تا پایان سال 1374 به حیطه وصول در می‎آمده است. با لازم‎الاجراء شدن ماده 9 از تاریخ 1375/1/1 وزارت دارایی جداول مالیاتی به دفاتر اسناد رسمی جهت اجرا ارسال نمود که نشان از حذف مالیات نقل و انتقال دست سوم به بعد انواع خودرو داشت. با توجه به اینکه هیچ یک از مواد و تبصره‎های مصوب در خصوص نقل و انتقال وسایط نقلیه موتوری لغو و یا استثناء نگردیده است، لذا تبصره 2 ماده یک قانون وصول مالیات از … مصوب 13263 نیز به قوت خود باقی خواهد بود.مفاد تبصره مذکور در مورد مالیات دست سوم به بعد انواع خودرو جاری و ساری خوداهد بود. همچنین قانون سابق در مورد مالیات نقل و انتقال انواع خودرو «قانون عام» بوده و ماده 9 قانون «حکم خاص» و لذا خاص می‎تواند عام را از هر جهت فسخ کند و فققط اجرای قانون عام را در مورد خاص تعیین می‌کند.لذا در ماده 9 قانون مالیات تعیین شده دست دوم به سوم به شرح متن قانون «حکم خاص» بوده و لذا سایر احکام «قانون عام» من‎جمله مالیات دست سوم به بعد را نسخ نخواهد کرد. با عنایت به مراتب مذکور ابطال رای شماره 10969/4/30 مورخ 1378/9/29 هیات عمومی شورای عالی مالیاتی و بند 7 آیین‎نامه اجرایی ماده 9 قانون و بخشنامه‎های جداول مالیاتی را دارم.مدیرکل دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 16706/91 مورخ 1380/11/10 اعلام داشته‎اند:ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 1374/7/16 مجلس شورای اسلامی راجع است به مالیات انواع خودرو صرفنظر از اینکه انتقال دست‎دوم به سوم و یا سوم به بعد باشد. زیرا در صورتی که نظر قانونگذار فقط تغییر ارقام مالیات نقل و انتقال دست دوم به سوم می‎بود می‎بایست جهت انتقالات دست سوم به بعد ماشین‎آلات راه‎سازی نیز مالیات در نظر گرفته می‎شد.با توجه به اینکه ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم… مصوب 1374/7/16 در مقام تعیین انواع اتومبیل‌های مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو معطوف به ماده 2 قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالاها و خدمات مصوب 1366/6/26 است و ماده 9 قانون اخیرالذکر خود معطوف به ماده یک قانون وصول مالیات از اتومبیل‌های غیر سواری … مصوب 1363/10/2 می‎باشد و در ماده 9 مذکور صرفاً عبارت انواع خودرو در قانون جدید بوده و تکرار احکام جانبی یا قوانین قبلی در قانون جدید منظور نبوده است.صرف نقل و انتقالات متعدد خودرو موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود بلکه کاربری و استفاده از آن می‎تواند سبب تنزل و کاستی در بهای آن گردد. از این رو قانونگذار با وضع ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم … مصوب 1374/7/16 نقیصه‎ای را که در ماده 2 قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالاها و خدمات مصوب 1366 وجود داشته مرتفع نموده است چون در ماده 2 قانون مرقوم صرفاً افزایش 50% مالیات نقل و انتقال دست دوم به سوم وسایط نقلیه منظور شده بود که بنا به استدلال پیش گفته خلاف نصفت و عدالت مالیاتی بود.معاون دفتر امور حقوقی دولت نیز در پاسخ به شکایت طی نامه شماره 55109 مورخ 1380/12/25 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 17/21-5/30 مورخ 1380/11/13 وزارت امور اقتصادی و دارایی نموده است. در نامه مذکور آمده است، ماده 9 مورد بحث صراحتاً ناظر به مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای موضوع ماده 2 قانون یاد شده است و ماده 2 قانون وصول مالیات مقطوع … مصوب 1366 نیز به ماده یک قانون وصول مالیات و ماده اخیرالذکر به وضوح به نقل و انتقال دست دوم به بعد تصریح نموده است. هدف ماده 9 مورد بحث صرفاً پرهیز از ذکر مجدد فهرست انواع خودرو در قانون جدید بوده است و از لحاظ اصول حقوقی و موازین قانون استدلال موردی بر حصر موضوع از دست دوم به سوم موجه به نظر نمی‎رسد.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به عموم و اطلاق حکم مقرر در ماده 9 قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 1374 در باب جواز اخذ مالیات از انواع خودروها و تعیین میزان مالیات آنها معطوفاً به ماده 2 قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالاها و خدمات مصوب 216/3/1366، بند 7 آیین‎نامه اجرایی ماده مذکور و مصوبه شماره 10969/4/30 مورخ 1378/9/29 شورای عالی مالیاتی و بخشنامه‎های مورد اعتراض که در مقام تبیین حکم مقنن انشاء شده موافق هدف و حکم قانونگذار است و مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۵۴۱ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند (ب) تبصره ۳ ماده ۲ و ماده ۳ مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/‍۰۱ شورای دانشگاه شهید بهشتی با موضوع دستورالعمل اعلام کفایت دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دکتری که متضمن تعیین یکی از اعضای تیم رساله به عنوان نویسنده مسیول است به لحاظ اینکه خارج از حدود اختیار بوده است ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی