رای شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ مورخ ۱۳۸۱/‍۰۴/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

عدم محاسبه حق بیمه در مورد والدین و همسر کارفرمایان توسط سازمان تامین اجتماعی برخلاف مفاد بند (الف) ماده ۴ قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و غیرقانونی است.

کلاسه پرونده: 81/16 و 79/179

شاکی: آقای علی‎اشرف نایمی و خانم سکینه جوادی

موضوع: ابطال بند 3 دستورالعمل شماره 22980/52 مورخ 27/10/1377 سازمان تامین اجتماعی

تاریخ رای: یکشنبه 2 تیر 1381

شماره دادنامه: 113-114

مقدمه: آقای علی‎اشرف نایمی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، چند سال است در تعمیرگاه تلفن توحید متعلق به فرزندم مشغول به کار هستم و حق بیمه هر ماه برابر نرخ تعیین شده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کردم. اخیراً سازمان طی بخشنامه 22980/52 مورخ 1377/10/27 اعلام نموده که فرزند نمی‎تواند کارفرمای پدر خود باشد و سابقه را از 1377/11/1 تایید نمی‎نماید. با توجه به غیر قانونی بودن بخشنامه مزبور درخواست ابطال آنرا دارد.خانم سکینه جوادی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، حدود 9 سال است در کارگاه اغذیه فروشی همسرم سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته تا اینکه از ابتدای سال 1380 اداره تامین اجتماعی شعبه یک رشت با استناد به بند 3 بخشنامه شماره 22980/52 مورخ 1377/10/27 سازمان تامین اجتماعی که اعلام می‎دارد «در صورت درج نام والدین و همسر کارفرمایان در بازرسی‎ها و احراز آن از محاسبه حق بیمه آنان خودداری گردد.» از قبول اسم من در لیست بیمه خودداری نموده است، مفاد دستورالعمل هرچه باشد نمی‎تواند مخالف عموم و اطلاق قانون اساسی و قانون تامین اجتماعی باشد زیرا قانونگذار در اصل 28 قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی را حق همگانی برشمرده و دولت را موظف نموده است حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند. همچنین دستورالعمل مورد شکایت مغایر بند (الف) از ماده 4 قانون تامین اجتماعی است.معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2435/7100 مورخ 1381/2/1 اعلام داشته‎اند، مطابق ماده 188 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1369، کارگاه‌های خانوادگی از شمول قانون کار خارج بوده و فاقد نظام حمایتی می‎باشند با عنایت دقیق به علت حکم مقرر فوق در قانون کار معلوم می‌گردد قانونگذار اساساً فرض رابطه کارگری یا رابطه مزد‎بگیری میان خویشاوندان درجه اول از طبقه اول را منتفی دانسته است. زیرا به موجب قانون مدنی ایران خویشاوندان در خط عمودی مانند فرزند و والدین مکلف به پرداختن نفقه به یکدیگر می‎باشند، به همین دلیل به نظر می‎رسد بند 3 یاد شده تا این حد صرفاً تاکیدی است. بر مفاد ماده 188 مذکور و مغایرتی با قوانین جاریه مملکت ندارد. علیرغم مطالب و مستندات فوق‎الذکر و علیرغم فرض انتفاء رابطه مزدبگیری میان فرزند و والدین چنانچه والدین به واقع مدعی وجود رابطه کارگری باشند و این امر به اثبات برسد به استناد بند دوم دستور اداری شماره 18432/1-52 مورخ 1376/6/29 بیمه این قبیل والدین نیز بلامانع می‎باشد.هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب بند (الف) ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 افرادی که بهر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، علی‎اطلاق مشمول قانون مذکور می‎باشند و حسب ماده 188 قانون کار مصوب 1369 کارگران کارگاه‌های خانوادگی که انجام کار آنها منحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام می‌شود از شمول قانون اخیرالذکر مستثنی گردیده‎اند. نظر به اینکه مفاد بند 3 دستورالعمل شماره 22980/52 مورخ 1377/10/27 سازمان تامین اجتماعی که مفهم عدم شمول قانون تامین اجتماعی به مطلق والدین و همسر کارفرما بدون ذکر قیود مقرر در قانون است با هدف و احکام مقنن به شرح فوق‎الذکر مغایرت دارد، بنابراین بند 3 دستورالعمل مذکور مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – دری‌نجف‌آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره : ۱۴‍۰۳۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۱۷۸۱۴۵ مورخ ۱۴‍۰۳/‍۰۱/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال تعرفه شماره ۲-۱۷ از تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ مصوب شورای اسلامی شهر ساوه تحت عنوان عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و تعریض معابر (عوارض بر حق مشرفیت))
داتیک در شبکه‌های اجتماعی