رای شماره ۴۳‍۰ مورخ ۱۳۸‍۰/۱۲/۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 232/80

شماره دادنامه: 430

تاریخ رای: سه شنبه 14 اسفند 1380

شاکی: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

موضوع: ابطال دستورالعمل شماره 12096/ن مورخ 20/4/1374 معاون تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته ‎است، معاون تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی در اجرای ماده 49 قانون کار و آیین‌نامه اجرایی تبصره یک آن مصوب 12/2/71 وزیر کار و امور اجتماعی و در ارتباط با طرح طبقه‎بندی مشاغل در کارگاه‌ها اقدام به صدور دستورالعملی به شماره 12096/ن مورخ 1374/4/20 نموده است.در تبصره یک آن تاریخ شمول اجرای طرح برای کارگاه‌هایی که بعد از 1375/4/1 به حد نصاب 50 نفر کارگر می‎رسند تاریخی است که حد نصاب مزبور را کسب کرده باشند و در تبصره 2 آن تاریخ شمول اجرای طرح در کارگاه‌هایی که بعد از 1375/4/1 شروع به بهره‎برداری می‎کنند در صورت داشتن 50 نفر کارگر یا بیشتر تاریخ بهره‎برداری است. صادرکننده دستورالعمل بدون توجه به این‌که طبقه‎بندی مشاغل فقط در تاریخی امکان‎پذیر است که مهارت، تجربه، تخصص و شرح وظیفه کارگران در واحد مربوط مشخص و معین باشد، صرفاً تعداد کارگران یا شروع به بهره‎برداری را ملاک عمل قرار داده است که مآلاً این رویه با عنایت به تبصره یک ماده 50 قانون کار می‎تواند در مواردی به ناحق پرداخت مابه‎التفاوت مزد ناشی از اجرای طرح ارزیابی مشاغل را از تاریخی که وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‎نماید به کارفرما تحمیل کند. اجرای این دستورالعمل بر خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات صادرکننده آن می‌باشد. لذا درخواست ابطال آن را می‎نماید.معاون دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت کار و امور اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 79225 مورخ 1380/8/1 اعلام داشته‎اند:1.صادرکننده دستورالعمل مورد شکایت به‌عنوان بالاترین مقام ستادی این وزارتخانه در بخش روابط کار که اختیار صدور این قبیل دستورالعمل‌ها را دارد در مقام اجرای قانون مبادرت به چنین اقدامی نموده است.2.شاکی امکان اجرای طبقه‎بندی مشاغل را فقط در تاریخی ممکن دانسته که مهارت، تجربه، تخصص و شرح وظیفه کارگر در واحده مربوط مشخص و معین باشد. استنباط فوق برداشت شخصی و غیر تخصصی از قانون است و مفهوم مخالف ادعای فوق آن است که در کارگاهی که فاقد طرح طبقه‎بندی مشاغل است مهارت، تجربه، تخصص و به ویژه شرح وظایف کارگران مشخص نیست که در این صورت معلوم نیست که کارفرما با چه معیاری مبادرت به استخدام افراد می‎نماید. و چنان‌چه شرح وظایف کارگر مشخص نباشد به صراحت اقرار به عدم اجرای تکلیف مقرر در بند (الف) ماده 10 قانون کار می‌باشد. برداشت شاکی به مفهوم مستثنی دانستن تعدادی از کارگران مشمول قانون کار از شمول اجرای طرح طبقه‎بندی مشاغل است، حال آن‌که در ماده 49 قانون کار و هیچ یک از مواد دیگر قانون استثنایی درباره شمول طرح به کارگران وجود ندارد.3.تاریخ صدور دستورالعمل 1374/4/20 است که این تاریخ حتی درباره کارگاه‌هایی که در اولین نوبت (یعنی 1/4/75 موضوع تبصره یک آن) مشمول اجرای طرح شده‎اند نزدیک به یک سال تقدم زمانی دارد و در مورد کارگاه‌هایی که بعداً به بهره‎برداری می‎رسند این تقدم زمانی بیشتر است که این فاصله و نیز فاصله یک سال‌های که در تبصره 3 آن مشخص شده می‎تواند فرصت کافی برای کارفرمایان از جهت برنامه‎ریزی و ایجاد تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از تغییرات پرسنلی که بنا به استنباط شاکی با اجرای طرح موجب ورود ضرر و زیان احتمالی برای آنان است، باشد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

در تبصره یک ماده 49 قانون کار مصوب 1369 تصریح گردیده است که «وزارت کار و امور اجتماعی دستورالعمل و آیین‌نامه‎های اجرایی طرح ارزیابی مشاغل کارگاه‌های مشمول این ماده را که ناظر به تعداد کارگران و تاریخ اجرای تطبیق طرح است تعیین و اعلام خواهد کرد.» نظر به این‌که دستورالعمل شماره 12096/ن مورخ 1374/4/20 در قسمت مورد اعتراض براساس اختیار مقرر در تبصره مذکور و ضوابط و عوامل مندرج در آن در زمینه تعداد کارگران و تاریخ اجرای طرح طبقه‎بندی مشاغل در کارگاه‌های مشمول ماده فوق‎الذکر و با توجه به لزوم اجرای طرح طبقه‎بندی مشاغل بر اساس شرایط احراز و معیارهای مربوط به عوامل تجربه، مهارت، تخصص، میزان سابقه و شرح وظایف کارگران آثار مالی مترتب بر آن در واحدهای مربوط «تدوین شده و به تصویب رسیده است.» بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات وزارت کار و امور اجتماعی نیز نمی‌باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی