رای شماره ۴۲۶ مورخ ۱۳۸‍۰/۱۲/۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 409/79

شماره دادنامه: 426

تاریخ رای: سه شنبه 14 اسفند 1380

شاکی: آقای یزدانبخش سیاهکالی و آقای وحید زندی

موضوع: ابطال ماده 8 آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی و آبیار و زه‎کشی موضوع تصویب‌نامه شماره 36046/ت23687هـ مورخ 16/8/1379 هیات وزیران

مقدمه: شکات طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، در تاریخ 1345/11/27 که قانون شهرداری اصلاح گردید در تبصره 6 ماده 96 چنین پیش‎بینی شد که «اراضی کوچه‎های عمومی و میدان‌ها و پیاده‎روها و خیابان‌ها و به‌طور کلی بستر رودخانه‎ها و نهرها … واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است.»در قسمت اخیر تبصره 6 ماده 96 به وزارت نیرو اجازه داده شد که به ایجاد تاسیسات آبیاری در بستر رودخانه‎ها بپردازد و شهرداری‌ها نیز مکلف شدند با حفظ مالکیت، قبل از هرگونه اقدام عمرانی در بستر رودخانه‎ها قبلاً نظر وزارت نیرو را جلب نمایند.در سال 1347 قانون آب و نحوه ملی شدن آن به تصویب رسید در ماده 2 قانون موصوف که عیناً در ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب نیز تکرار شده، چنین پیش‎بینی شد که بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه‎ها … در اختیار حکومت اسلامی است. از سال 1361 هر یک از شهرداری‌ها و وزارت نیرو مدعی مالکیت خود نسبت به بستر انهار متروکه در داخل شهر شدند. در تاریخ 1379/10/4 هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 179 موضوع پرونده کلاسه 78/256 به این استدلال که چون وزارت نیرو به شرح آیین‌نامه نحوه تعیین حد بستر و حریم رودخانه‎ها اقدام به وضع مقررات خارج از حدود صلاحیت خود نموده و بدون رعایت ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب اقدام به تصویب آیین‌نامه مذکور نموده است. آیین‌نامه تعیین حد بستر و حریم رودخانه‎ها مصوب سال 1370 را ابطال نمود.وزارت نیرو پس از ابطال آیین‌نامه موصوف و بدون رعایت ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب که جلب نظر وزارت کشاورزی را در تصویب آیین‌نامه لازم و قطعی دانسته در تاریخ 1379/8/16 آیین‌نامه منسوخ شده قبلی را در هیات وزیران مطرح و مراتب عیناً به تصویب هیات وزیران رسیده است. در آیین‌نامه اخیرالتصویب باز هم ماده 8 آن تکرار گردید و در حال حاضر با تصویب ماده 8 آیین‌نامه اخیر تعارض آشکاری بین ماده 8 آیین‌نامه مذکور و تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها ایجاد گردید. حالیه به شرح ذیل تقاضای ابطال ماده 8 آیین‌نامه موصوف مورد استدعا است.1.براساس اصل 45 قانون اساسی و مواد 1 و 2 قانون توزیع عادلانه آب بستر انهار طبیعی در اختیار حکومت اسلامی است و با تعریفی هم که از انهار طبیعی شده و در بند (ب) ذیل ماده یک آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها مصوب 1379/8/16 هیات وزیران به عمل آمده ملاحظه می‎فرمایید به فرض محال که بستر انهار طبیعی داخل محدوده شهر متعلق به وزارت نیرو باشد، بستر انهار متروکه که آب به‌طور دایم یا فصلی در آن جریان ندارد و نهر طبیعی محسوب نمی‎شود متعلق به وزارت نیرو نمی‌باشد و متعلق به شهرداری‌ها است.2.هیچ‌گونه تعارضی بین قانون شهرداری و قانون توزیع عادلانه آب وجود ندارد چرا که قانون توزیع عادلانه آب، عام موخرالتصویب است و تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری خاص مقدم‎التصویب و براساس قواعد اصولی عام موخرالتصویب نمی‎تواند ناقض خاص‎ مقدم‎التصویب باشد.3.انهار طبیعی به این اعتبار که آب در درون آن جاری می‌باشد در اختیار حکومت اسلامی و دولت است و اگر آب در آن جاری نبوده و به اصطلاح متروکه و مرده باشد نمی‎توان حکم به مالکیت آن به نفع دولت داد. صرفنظر از این‌که در اختیار بودن به معنی مالکیت نمی‌باشد، حکومت صرفاً در وزارت نیرو خلاصه نمی‎شود بلکه شهرداری‌ها نیز جزء حکومت محسوب می‎گردد.4.براساس ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور می‎بایست با همکاری وزارت نیرو و کشاورزی و پس از تصویب هیات وزیران ابلاغ گردد.متاسفانه باز هم در آیین‌نامه مصوب 1379/8/24 که به تصویب هیات وزیران رسیده آیین‌نامه مذکور توسط وزارت نیرو بدون هماهنگی و جلب نظر وزارت کشاورزی به تصویب رسیده است نظر به مراتب مذکور در فوق تقاضای ابطال ماده 8 آیین‌نامه نحوه تعیین حد بستر مورد استدعا است.مدیرکل دفتر حقوقی وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 410/16207 مورخ 1380/3/28 اعلام داشته‎اند:1.با تصویب قانون آب و نحوه ملی شدن آن در سال 1347 بستر انهار طبیعی و رودخانه‎ها اعم از این‌که آب دایم یا فصلی داشته باشند متعلق به دولت شناخته شد با تصویب این ماده بند 6 ماده 96 قانون شهرداری که بستر رودخانه‎ها و نهرها و … را در محدوده شهر در مالکیت شهرداری دانسته نسخ گردیده است. و طبیعی است که نمی‎توان دو دستگاه مختلف را در آن واحد مالک یک مال دانست.پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وضع قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 بستر انهار و کانال‌های عمومی و رودخانه‎ها اعم از این‌که آب دایم یا فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و مرداب‌ها و برکه‎های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و اطلاق این ماده تردیدی در تعلق بستر موارد مذکور به حکومت باقی نمی‎گذارد. به علاوه تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب ایجاد اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‎ها و انهار طبیعی و … را مطلقاً با کسب اجازه از وزارت نیرو امکان‎پذیر دانسته و لذا نه تنها مالکیت شهرداری بر بستر رودخانه‎ها و انهار بر مبنای قوانین سال‌های 1347 و 1361 نسخ شده بلکه هرگونه دخل و تصرف شهرداری در بستر و انهار طبیعی را نیز موکول به کسب اجازه از وزارت نیرو کرده است.2.فلسفه این‌که تمام عرض بستر اعم از متروکه و فعال می‎بایستی در اختیار حکومت و به نمایندگی حکومت در اختیار وزارت نیرو باشد این است که در طغیان‌های رودخانه و مواقع سیلابی تمام عرض بستر را آب فرا می‎گیرد. لذا هرگونه دخل و تصرف می‎بایستی با رعایت معیارهای فنی و امکان آبگذری انجام گیرد و اطلاعات فنی و آمار هیدرولوژی و … به‌عنوان امور تخصصی در اختیار وزارت نیرو است و به این اعتبار قانونگذار مسیولیت این امور را به عهده وزارت نیرو گذاشته است.3.دیوان عدالت اداری در رای شماره 179 مورخ 1379/5/23 تصویب آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، … را خارج از حدود اختیارات وزارت نیرو دانست و به همین جهت در اجرای نظر دیوان هیات وزیران در تاریخ 1379/8/11 آیین‌نامه مذکور را تصویب نمود.4.مطابق ماده 8 آیین‌نامه حاضر وزارت نیرو مجاز است که مقدار مورد نیاز را به متقاضی به صورت اجاره واگذار کند. این اختیار ناشی از اجازه موضوع تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب است و مغایرتی با قانون ندارد.5.ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب تصویب آیین‌نامه‎های قانون را حسب مورد به پیشنهاد وزارت نیرو یا کشاورزی موکول کرده و لزوماً هرگونه آیین‌نامه‎ای نباید با پیشنهاد هر دو وزارتخانه باشد. با عنایت به نکات فوق ماده 8 آیین‌نامه مورد شکایت مغایرتی با قوانین موضوعه ندارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 «بستر انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و رودخانه اعم از این‌که جریان دایم یا فصلی داشته باشند و مسیل‌ها و بستر مرداب‌ها و برکه‎های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین است اراضی ساحلی و اراضی مستحدثه که در اثر پایین رفتن سطح آب دریاها و دریاچه‎ها و یا خشک شدن مرداب‌ها و باتلاق‌ها پدید آمده باشد در صورت عدم احیاء قبل از تصویب قانون نحوه احیاء اراضی در حکومتی جمهوری اسلامی» و به موجب تبصره 3 ماده مذکور «ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‎ها و انهار طبیعی و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها و مرداب و برکه‎های طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‎ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو». بنابراین ماه 8 آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی، آبیار و زه‎کشی مصوب 1379/8/11 هیات وزیران در خصوص اختیار وزارت نیرو به واگذاری باقی‎مانده دستگاه‌های متقاضی به منظور اجرای طرح‌های آب و برق براساس ماده 2 و تبصره 3 آن از قانون توزیع عادلانه آب مغایرتی با قانون ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی