رای شماره ۲۳۹ مورخ ۱۳۸‍۰/‍۰۷/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

فوق العاده شغل و فوق‌العاده خاص (‌فوق العاده جذب) در مدت تصدی مشاغل مدیریت

کلاسه پرونده: 216/79

شماره دادنامه: 239

تاریخ رای: یکشنبه 29 مهر 1380

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: ابطال بخشنامه شماره 1266/80/1/م مورخ 11/7/1378 معاون اداری و مالی وزارت جهادسازندگی

مقدمه: معاون سازمان بازرسی کل کشور در امور تولیدی و کشاورزی طی نامه شماره 11345/5/1 مورخ 1379/6/15 اعلام داشته است، موضوع بخشنامه شماره 1266/80/1/م مورخ 1378/7/11 صادره از طرف معاون اداری و مالی وزارت جهادسازندگی مورد بررسی قرار گرفته که به پیوست نسخه‎ای از گزارش تنظیمی ایفاد می‎گردد.مطابق مندرجات گزارش، این بخشنامه بر خلاف مدلول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 و نیز دستورالعمل چگونگی اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در وزارت جهادسازندگی مصوب 1375/2/26 هیات وزیران تشخیص و به استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری پیشنهاد ابطال آن شده است.در گزارش پیوست نامه مزبور آمده است، معاون اداری و مالی وزارت جهادسازندگی بر خلاف مدلول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 و نیز بر خلاف تبصره 13 قانون بودجه سنواتی کل کشور مبنی بر این‌که پرداخت هرگونه وجهی به کارکنان شاغل در دستگاه‌های استفاده کننده از بودجه کل کشور (اعم از جاری، عمرانی، اختصاصی و خارج از شمول) به غیر از وجوهی که در قوانین مختلف پرداخت آنها مجاز اعلام شده مطلقاً ممنوع بوده و می‌باشد و نیز بر خلاف مدلول دستورالعمل چگونگی اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در وزارت جهادسازندگی مصوب 1375/2/26 هیات وزیران مبادرت به تدوین و ابلاغ بخشنامه در خصوص چگونگی پرداخت فوق‎العاده جذب و فوق‎العاده شغل «مدیران کل که به هر دلیل کناره‎گیری می‎نمایند» نموده است.با عنایت به این‌که وزارت جهادسازندگی به لحاظ تبعیت از قانون مقررات خاص مشمول ماده 12 قانون نظام هماهنگ پرداخت بوده به استناد ماده 24 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت دستورالعمل صدرالذکر به تصویب هیات وزیران رسیده و ذیل ماده 9 دستورالعمل مزبور آمده است «در مواردی که این مصوبه مسکوت باشد مصوبات مورد عمل در بخش عمومی دولت و اصلاحات آنها ملاک عمل قرار می‎گیرد.» شایان ذکر است که ضوابط پرداخت فوق‎العاده شغل کارکنان جهاد که به تصویب شورای حقوق و دستمزد رسیده طی نامه مورخ 20/6/75 معاون سازمان امور اداری و استخدامی کشور در امور نیروی انسانی جهت اجراء به وزارت جهاد ابلاغ گردیده و فوق‎العاده جذب نیز ذیل ماده 4 دستورالعمل تعیین تکلیف گردیده است.علیهذا از آن‌جا که مفاد بخشنامه شماره 1266/80/1/م مورخ 1378/7/11 معاون اداری و مالی وزارت جهادسازندگی زمینه اقدامات بر خلاف قانون و موجبات تحمیل هزینه به اعتبارات را فراهم نموده، زیرا ضمن بخشنامه مارالذکر مقرر گردیده «1- برای همکارانی که حداقل دارای پست مدیرکلی هستند و به هر دلیلی کناره‎گیری می‎نمایند فوق‎العاده جذب و فوق‎العاده شغل به همان میزان تا شش ماه اول به‌طور کامل و در شش ماهه دوم تا سقف 50% آن از محل خارج از شمول جاری اعتبارات مربوط قابل پرداخت بوده و بعد از یکسال قطع خواهد گردید و مطابق شغل و پستی که دارا می‎باشند با آنان رفتار می‎گردد.به علت محدودیت سقف مندرج در تبصره 3 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت فوق‎العاده شغل افرادی که در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری مسیولیت دار ند تا سقف کامل از نظر درصد از محل اعتبارات خارج از شمول جاری اعتبار مربوط قابل پرداخت می‌باشد.»هیات وزیران ضمن مصوبه 36767/ت14997/هـ مورخ 1374/11/24 در خصوص برقراری فوق‎العاده شغل اعضاء هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری عالماً به سقف پرداخت فوق‎العاده شغل موضوع ماده 4 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تصریح نموده که مفاد بخشنامه متنازع‎فیه بر خلاف صریح مستندات قانونی فوق‎الذکر می‌باشد.مدیرکل امور حقوقی وزارت جهادسازندگی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5446/4/ک مورخ 1379/10/24 اعلام داشته‎اند، به موجب بند (الف) تبصره 15 قانون بودجه سال 1378 کل کشور، دولت مجاز گردیده است تا 2% از مجمع اعتبارات عمرانی بودجه عمومی دولت و 5/1% از مجمع اعتبارات جاری و اختصاصی بودجه عمومی دولت و کل اعتبار جاری و اختصاصی فصل تحقیقات قانون مذکور را بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی ودیگر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه نماید.همچنین بند (ب) تبصره مذکور مقرر داشته که «اعتبارات خارج از شمول باید تنها در جهت هدف‌ها، طرح‌ها و برنامه‎های عمرانی و جاری به مصرف برسد.» لذا اولاً به صراحت قسمت اخیر بند (الف) تبصره 15 قانون مذکور، پرداخت وجوه مورد نظر، مشمول مقررات نظارتی خصوصاً قانون محاسبه عمومی کشور نمی‌باشد. ثانیاً، با توجه به این‌که بعد از کناره‎گیری مدیران از سمت خود و حذف حق جذب متعلقه، روند عادی زندگی ایشان مواجه با خلل و نقصان می‎گردد، مزایایی به شرح بخشنامه مورد نظر و برای مدت محدود (تا 6 ماه اول معادل 100% و تا 6 ماه دوم معادل 50% حق جذب) به ایشان پرداخت می‎گردد تا شرایط زندگی خویش را با حقوق و مزایای مندرج در حکم استخدامی تطبیق دهند. ثالثاً، هر چند در بخشنامه موصوف عنوان حق جذب بکار برده شده است، این اطلاق سهوی بوده و در واقع عبارت «حق جذب» به‌عنوان یک شاخص و مبنای محاسبه مورد استفاده قرار گرفته و این وجوه مشمول مقررات تبصره 15 قانون بودجه و قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و دیگر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند بوده و پرداخت آن در اختیار دستگاه‌های دولتی است. لذا بنا به مراتب معروض، استدعای رسیدگی و رد شکایت سازمان بازرسی کل کشور را دارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

مقررات تبصره یک ماده4 و ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب شهریور ماده 170 در خصوص فوق‎العاده شغل و فوق‎العاده خاص (فوق‎العاده جذب) مفید جواز پرداخت فوق‎العاده‎های مذکور منحصراً در مدت تصدی مشاغل مدیریت است. بنابراین بخشنامه شماره 1266/80/1/م مورخ 1378/7/11 معاون اداری و مالی وزارت جهاد سازندگی مشعر بر لزوم پرداخت فوق‎العاده‎های مزبور به افرادی که حداقل دارای پست مدیرکلی بوده و از سمت‌های فوق‎الاشعار کناره‎گیری کرده‎اند خلاف هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختیارات معاون اداری و مالی وزارت جهاد سازندگی در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱‍۰۴۱ الی ۱‍۰۴۳ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۶/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بخـشـنامه شـمـاره ۱۲۷‍۰/۱‍۰‍۰ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/۲۸ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که براساس آن اخـذ سند تعهد به ضمانت دو نفر ضامن از پذیرفته‌شدگان آزمونهای مختلف تحصیلی به منظور انجام تعهدات قانونی آنها پس از فراغت از تحصیل مورد حکم قرار گرفته است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نبوده و ابطال نشد)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی