رای شماره ۲۳۲ و ۲۳۳ مورخ ۱۳۸‍۰/‍۰۷/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تعرفه های مربوط به مجمع عمومی شرکت سهامی خاص و پایانه های عمومی وسایل نقلیه

کلاسه پرونده: 76/65 و 76/130

شماره دادنامه: 232-233

تاریخ رای: یکشنبه 22 مهر 1380

شاکی: آقایان 1. قنبرعلی حق‎داد 2. وحید شیرزاد

موضوع: 1. ابطال ماده 3 آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارایه توسط شرکت سهامی خاص پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری و تعرفه‎های مربوط مصوب 20/10/1369 هیات وزیران 2. ابطال صورت‎جلسه مجمع عمومی سازمان حمل و نقل پایانه‎های کشور در خصوص دریافت وجه در زمان صدور موافقت اصولی

مقدمه: شکات طی دادخواست‌های تقدیمی اعلام داشته‎اند، قانون تاسیس شرکت سهامی خاص پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری که در تاریخ 1367/10/28 مجلس شورای اسلامی تصویب گردیده است. در قسمت اخیر تبصره 5 آن مقررداشته «نوع خدمات و میزان وجوه دریافتی براساس آیین‌نامه‎ای خواهد بود که با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» که براین اساس آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارایه توسط شرکت سهامی خاص پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری و تعرفه‎های مربوط در جلسه مورخ 1369/10/20 هیات وزیران به تصویب رسیده است.در ماده یک آیین‌نامه مذکور نوع خدمات و تسهیلات قابل ارایه احصاء و در ماده 2 آن تعرفه‎های مربوط ذکر گردیده است.در ماده 3 آیین‌نامه مذکور مقرر نموده «اختیار تغییر یا افزایش در خدمات و تعرفه‎های موضوع این آیین‌نامه به مجمع عمومی شرکت تفویض می‎گردد.» این تفویض اختیار با عنایت به قسمت اخیر تبصره 5 قانون یاد شده تفویض اختیاری است که با اصل 138 قانون اساسی مغایرت کامل دارد. همچنین صورت‎جلسه مجمع عمومی سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور که در اجرای ماده 3 آیین‌نامه مورد شکایت تنظیم گردیده و به موجب آن اخذ مبالغی را از متقاضیان احداث تاسیسات جانبی و رفاهی در حاشیه راه‌های کشور مقرر نموده است.بر فرض عدم مغایرت با قانون اساسی به نظر می‎رسد مجمع عمومی نیز از حدود اختیار تفویضی تجاوز نموده است چرا که آنچه مورد تفویض بوده اختیار تغییر یا افزایش در خدمات و تعرفه‎های موضوع آیین‌نامه مورد بحث می‌باشد و در مانحن‎فیه مجمع عمومی مزبور بدون ذکر خدمت یا خدمات اخذ مبالغی را از متقاضیان پیش‎بنیی نموده است. با عنایت بمراتب تقاضای ابطال ماده 3 آیین‌نامه مورد نظر و صورت‎جلسه (بدون شماره و تاریخ) مجمع عمومی سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور که در اجرای ماده 3 مذکور تصویب گردیده را دارد.مدیر امور حقوقی و تدوین مقررات سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 3/75/3251 مورخ 18/8/76 اعلام داشته‎اند، اولاً طرح مغایرت ماده 3 آیین‌نامه مذکور با اصل 138 قانون اساسی صرفاً یک ادعا بوده که اثبات نشده است. تفویض اختیار مطروحه در ماده 3 آیین‌نامه مورد بحث کاملاً قانونی است، زیرا مجمع عمومی سازمان حمل و نقل و پایانه‎ها، خود کمیسیونی متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر راه و ترابری و معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه می‌باشد و در قسمت اخیر اصل 138 قانون اساسی تصریح شده است که «دولت می‎تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیونی متشکل از چند وزیر واگذار نماید.» فلذا بسیار واضح است که این‌گونه تفویض اختیار به مجمع عمومی کاملاً قانونی است.ثانیاً، فلسفه تدوین ماده 3 آیین‌نامه مذکور آن بوده است که خدمات ارایه شده توسط این سازمان در زمان‌های مختلف متغیر است که متاسفانه شاکی به علت بی‎اطلاعی از حدود وظایف و اختیارات و ترکیب مجمع عمومی سازمان اقدام به شکایت نموده است. ثالثاً، در خصوص قسمت دوم شکایت پیرامون صورت‎جلسه مجمع عمومی سازمان موارد ذیل را معروض می‎دارد:1.مسیولیت تصمیم‎گیری و اظهارنظر در مورد هرگونه تقاضای احداث تاسیسات جانبی در راه‌ها مستنداً به ماده 6 قانون ایمنی راه‌ها و راه‎آهن (مصوب 1349/4/7) و براساس بخشنامه شماره 11/1266مورخ 1363/6/6 وزیر راه و ترابری به معاونت حمل و نقل سابق (سازمان حمل و نقل پایانه‎های کشور فعلی) واگذار شده است و از سوی دیگر براساس مصوبه شماره 5890/دش مورخ 1373/8/15 شورای عالی اداری و تبصره 9 قانون اصلاح قانون تاسیس شرکت پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری مصوب 1374/4/25 وظایف معاونت حمل و نقل وزارت راه و ترابری به شرکت پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری منتقل شده و نام شرکت به سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور تغییر یافته است.بنابراین ملاحظه می‎فرمایند که این سازمان براساس مستندات قانونی فوق‎الاشعار صلاحیت رسیدگی و تصمیم‎گیری در خصوص درخواست متقاضیان احداث تاسیسات جانبی در راه‌های کشور را دارد.2.آنچه از سوی این سازمان مطرح گردیده اخذ وجوه قانونی مربوط به احداث هرگونه تاسیسات از جمله رستوران، اماکن پذیرایی بین راهی، تعمیرگاه و احیاناً مرغداری و دامداری در طرفین راه‌های کشور است و بدیهی است چنان‌چه این‌گونه ‎مستحدثات در خارج از شعاع مورد نظر در طرفین راه‌های کشور تاسیس گردند نیازی به مجوز این سازمان نخواهد بود.3.مجوز قانونی دریافت وجوه در قبال انجام وظایف ارایه خدمات مورد بحث براساس اختیار قانونی مصرح در ماده 3 تصویب‌نامه شماره 90780/ت442هـ مورخ 1369/11/8 هیات وزیران از مجمع عمومی سازمان به‌عنوان یک مرجع قانونی و مرکب از دو وزیر و یک معاون رییس جمهور اخذ شده است. بنا به مراتب درخواست صدور حکم بر بی‎حقی شاکی مورد تقاضا است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

قانونگذار به شرح مقرر در تبصره 5 ماده واحده قانون تاسیس شرکت سهامی خاص پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری مصوب 1367/10/28، مسیولیت تعیین انواع خدمات به رانندگان وسایل نقلیه باربری و همچنین میزان وجوه دریافتی از این بابت را براساس پیشنهاد وزارت راه و ترابری به عهده هیات وزیران محول کرده است و چون تفویض این مسیولیت از طرف هیات دولت به مراجع دیگر موافق هدف و حکم صریح مقنن در این باب نیست، بنابراین ماده 3 آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارایه توسط شرکت سهامی خاص پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری و تعرفه‎های مربوط مصوب 1369/10/30 هیات وزیران مبنی بر تفویض اختیار تغییر یا افزایش در خدمات و تعرفه‎های مربوط به مجمع عمومی شرکت سهامی خاص و پایانه‎های عمومی وسایل نقلیه باربری و به تبع آن صورت‎جلسه مجمع عمومی سازمان حمل و نقل و پایانه‎های کشور در این خصوص مغایر قانون تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی