رای شماره ۱۴۲ و ۱۴۳ مورخ ۱۳۸‍۰/‍۰۴/۳۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 79/238و80/12

شماره دادنامه: 142-143

تاریخ رای :یکشنبه 31 تیر 1380

شاکی: آقای ابوالفضل مجدحیدرآبادی و آقای علی‏نقی راه‏چمندی

موضوع: ابطال بخشنامه شماره 5294 مورخ 20/3/1357 و 2600 مورخ 20/2/1361 معاون فنی و بهره‌برداری راه‌آهن

مقدمه: شکات طی دادخواست‌های تقدیمی اعلام داشته‌اند،‌ براساس بند 2 دستورالعمل شماره 5294 مورخ 1361/2/20 ساعات کار لکوموتیوران 14 ساعت کار مداوم تعیین گردید و براساس بند 3 همین دستورالعمل اگر پس از 12 ساعت کار مداوم اظهار خستگی نماید بعد از چهار ساعت استراحت در طول خط ملزم به ادامه خدمت و حمل قطار می‌باشد. آیا محل مناسب استراحت در تمامی طول خط وجود دارد؟ حفظ و حراست لکوموتیو در زمان استراحت را چه کسی عهده‏دار است؟ براساس بند 5 دستورالعمل 5294 مورخ 1357/3/20 بعد از پایان 12 ساعت کار مداوم ملزم به استراحت به مدت 6 ساعت در خوابگاه است با توجه به بهداشت روانی کار لکوموتیورانی و توان روحی و جسمی انسان و سختی کار این شغل در طول 24 ساعت شبانه روز چند ساعت می‏توان استفاده خدمتی کرد؟دستورالعمل‌های فوق مغایر با مفاد ماده واحده لایحه قانونی یکسان شدن ساعات کار کارمندان و کارگران در سراسر کشور و میزان آن مصوب 1359/4/23 شورای انقلاب می‌باشد. بنا به مراتب خواهشمند است نسبت به لغو دستورالعمل‌های فوق و اجرای بندهای 1 و2 ماده واحده 1359/4/23 «44 ساعت کار در هفته» اقدام فرمایید.مدیرکل دفتر حقوقی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4798/7 مورخ 1379/10/28 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 18300 مورخ 1379/10/21 معاون بهر‌ه‌برداری و سیر و حرکت راه آهن نموده‌ است. در نامه مزبور آمده است:1. محدودیت 12 ساعت کار روزانه مربوط به قانون کار و کارگران تابع این قانون بوده که به دلیل طبیعت کار سیر و حرکت راه آهن و عدم شمول قانون کار بر پرسنل سیر و حرکت راه آهن نظیر لکوموتیوران و رییس قطار و مانند آنها که تابع آیین‌نامه خاص اسخدامی شرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت می‌باشد در سازمان‌های دیگر مانند هواپیمایی و کشتیرانی و غیره به جای 8 ساعت کار و 16 ساعت استراحت، 12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت پیش‏بینی گردیده ‌است.البته همواره سعی می‌گردد که ساعت کار این‌گونه مامورین به حداقل ممکن کاهش یابد،‌ مثلاً در قطارهای مسافری که مدت سیر رفت و برگشت آنها تا 40 ساعت به‌طور می‌انجامد با 2 دسته مامور اعزام می‌گردند و در ایستگاه مقصد حدود 6 ساعت می‌باشد و این استراحت چه در قطار و چه در مقصد اضافه بر استراحت قانونی محل سکونت مامورین می‌باشد که معمولاً 24 ساعت از ساعت ورود به مبدا حرکت (محل سکونت مامور) است و برای قطارهای باری نیز که معمولاً ساعات کار مداوم مامورین قطار تابع شرایط ترافیک قطارهای باری و مسافری است در صورت خستگی هر یک از مامورین قطار با مخابره تلفنگرام یکی از مامورین، رفع خستگی آنها و اعلام آمادگی برای ادامه مسیر قطار در ایستگاه متوقف می‌گردد.2. منظور از استراحت در طول سرویس کاری در قطارهای باری خوابیدن مامور نبوده بلکه به معنی استراحت و خودداری از انجام کار می‌باشد و برای این منظور در تمام طول خطوط راه آهن مامورین قطارهای باری می‌توانند در ساختمان ایستگاه‌ها چند ساعت مورد نظر را به استراحت بپردازند.3. طبق دستورالعمل صادره لکوموتیوران و کمک لکوموتیوران می‏توانند لکوموتیو را در هنگام استراحت تحویل مسیول وقت ترافیک ایستگاه نماید و ترک لکوموتیو در صورت تحویل آن به مسیول مذکور بلامانع می‌باشد.4. بابت مدت خدمت و استراحت ماموررین قطار و ایستگاه‌های بین راه چه در قطارهای مسافری و چه در قطارهای باری براساس قانون استخدام کشوری فوق‌العاده کیلومتراژ و پاداش کیلومتراژ پرداخت می‌گردد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رای می‏نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این‌که تنظیم و تنسیق امور اداری و اجرایی به منظور حسن گردش‏کار و ارایه خدمات عمومی به نحو مطلوب از جمله تعیین ساعات کار کارکنان دولت با توجه به ماهیت و طبیعت وظایف و مسیولیت‌های محوله و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط در زمره تکالیف و اختیارات واحدهای دولتی قرار دارد، بخشنامه‏های مورد اعتراض در باب تعیین ساعات اشتغال به خدمت کارکنان قطارهای باری و مسافربری مغایرتی با قانون ندارد.‌

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – درّی نجف آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۴۴۸ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۳/‍۱‍‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(صرفاً حکم مقرر در ردیف های ۱ و ۲ جدول شیوه نامه شماره ۱۹۱۴؍۱‍۰؍‍۰‍۰؍م- ۱۴‍۰‍۰/‍۰۴/۲۱ سازمان دامپزشکی کشور که بر اساس آن، پرداخت فوق العاده خاص به مشاغل مربوط به دکتری تخصصی و دکتری حرفه ای صرفاً مقید به اشخاص شده است که در مشاغل فنی اشتغال به کار دارند، با حکم مقرر در ماده واحده قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران و کارمندان سازمان دامپزشکی و سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مغایرت دارد ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی