رای شماره ۳۱۲ مورخ ۱۳۷۸/‍۰۸/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با عنایت به ماده واحده لایحه قانونی راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران مصوب ۱۳۵۹، مسایل مربوط به تاکسیرانی در شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران قرار دارد و تهیه آیین نامه های اجرایی قانون بر عهده سازمان شهرداری های کشور است.

کلاسه پرونده: 323/77

شماره دادنامه: 312

تاریخ رای: یکشنبه 23 آبان 1378

شاکی: آقای پرویز علیدوست جواندل

موضوع: ابطال بند (ت) ماده 12 و تبصره یک ماده 15 و اصلاح قسمتی از ماده 12 آیین‎نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، با توجه به ماده 15 آیین‎نامه اجرایی تاکسیرانی رای هیات انضباطی کار تاکسیرانی که از سه نفر شخص عادی غیر متخصص در علم قضایی تشکیل می‎شود لازم‎الاجراء می‎باشد و با توجه به تبصره یک همین آیین‎نامه اجرایی رای هیات انضباطی وقتی قابل قبول است که از دو رای موافق یا مخالف حتماً یکی باید نماینده شهرداری باشد و این روش باعث می‎شود که دو نفر دیگر هیچ اثری در تصمیم‎گیری نداشته باشند. بدین وسیله تقاضای لغو آن را دارم.با توجه به قانون کار به عنوان یکسان بودن ساعات کار در سراسر کشور حداکثر 44 ساعت در هفته و هشت ساعت در روز تعیین شده است و اضافه کاری حداکثر تا 4 ساعت با توافق کارگر است. خلاصه ساعات کار قید شده در ماده 12 آیین‎نامه اجرایی سازمان تاکسیرانی کلاً بر خلاف قانون است و تقاضای اصلاح آن را داریم.3- در ماده 12 بند (ت) تقبل انجام برنامه‎های کشیک تکلیف شده است بدون اینکه وضعیت حقوقی آن مشخص شود و چون در انجام کشیک درآمدی نیست و کار مجانی در قوانین کشور وجود ندارد. لذا درخواست لغو بند (ت) ماده 12 را دارم.مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 77534 مورخ 1378/2/1 اعلام داشته‎اند: نظر به اینکه به موجب تبصره ماده واحده الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی مقرر شده است آیین‎نامه‎های اجرایی ماده واحده مصوب 1359/3/28 شورای انقلاب و تبصره الحاقی مزبور پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارده شود،‌ و با عنایت به اینکه مطابق ماده واحده مصوب 1359 شورای انقلاب به طور علی‎الاطلاق مقرر شده است، مسایل مربوط به تاکسیرانی شهر زیر نظر شهرداری قرار گیرد به علاوه قانون تصریح دارد که آیین‎نامه برای سازمان و نحوه مدیریت آن به تصویب برسد که مرجع ضمیر «آن» مسایل مربوط به تاکسیرانی است.از طرفی تغییر ساعت کار و نیز تعیین کشیک برای تاکسیرانی، موضوع ماده 12 آیین‎نامه یکی از مسایل تاکسیرانی است و خصوصاً برای اعمال مدیریت بر مسایل تاکسیرانی ضرورت دارد. علیهذا تقاضای رد شکایت از ماده 12 آیین‎نامه در این قسمت را دارد. عنایت دارند راننده تاکسی مشمول تعریف کارگر موضوع ماده 2 قانون کار نمی‎باشد تا ساعت کار تعیین شده برای کارگران در مورد آنان لازم‎الاتباع باشد.همچنین است در مورد صلاحیت نماینده شهرداری در هیات انضباطی موضوع ماده 15 آیین‎نامه،‌زیرا چنانکه ذکر شد بنا به تصریح قانون مسایل تاکسیرانی باید تحت نظر شهرداری باشد و پیش‎بینی ترکیب کمیسیون بنحوی که نظارت شهرداری منتفی و افرادی غیر مسیول از شهرداری، متصدی امر باشند با قانون در تغایر خواهد بود. به علاوه تشکیل هیات انضباطی از جمله مسایل مربوط به تاکسیرانی بوده که قانونگذار وضع آیین‎نامه برای آن را در اختیار دولت قرار داده به ویژه که ایجاد انضباط از مصادیق بارز مدیریت است. بنابراین ماده 15 از هر دو جهت در چارچوب قانون تنظیم گردیده است و با توجه به مراتب فوق تقاضای رد شکایت در مورد ماده 15 آیین‎نامه را نیز دارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به ماده واحده لایحه قانونی راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرنی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران مصوب 28/3/59 شورای انقلاب که به موجب آن به منظور ایجاد هماهنگی در سیستم حمل و نقل شهری، مسایل مربوط به تاکسیرانی در شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران قرار گرفته و طبق قسمت آخر تبصره الحاقی به ماده واحده مزبور تهیه آیین‎نامه‎های اجرایی قانون به عهده سازمان شهرداری های کشور با هماهنگی وزارت کشور و تصویب آنها به هیات وزیران محول شده و آیین‎نامه اجرایی مورخ 1374/8/10 به تجویز مقررات مزبور تهیه و تصویب گردیده است، مقررات مورد اعتراض از آیین‎نامه اجرایی فوق‎الذکر مغایرتی با قانون ندارد.

 هیات عمومی دیوان عدالت اداری – دری نجف‌آبادی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۲۴۴ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۷/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- بخش مربوط به بهای خدمات خودیاری آسفالت، حفاری، بلوک فرش، احداث پل و… از مصوبه جلسه شماره ۲۹۳ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۴/۱۵ شورای اسلامی شهر آران و بیدگل از تاریخ تصویب ابطال شد. ۲- تعرفه شماره ۲‍۰۱۱ از دفترچه عوارض محلی سال ۱۴‍۰‍۰ شورای اسلامی شهر آران و بیدگل تحت عنوان عوارض عدم امکان تامین پارکینگ در هنگام صدور پروانه براساس ضوابط فنی شهرسازی از تاریخ تصویب ابطال شد. ۳- تعرفه‌های شماره ۲‍۰۲۶ و ۲‍۰۲۷ از دفترچه عوارض محلی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر آران و بیدگل تحت عنوان بهای خدمات نصب و بهره‌برداری از دکل های مخابراتی تلفن همراه و سایر دکل ها و تشعشع آنتن های ارتباطی و سایر آنتن ها از تاریخ تصویب ابطال شد. ۴- تعرفه شماره ۲‍۰۱۳ از دفترچه عوارض محلی سال ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر آران و بیدگل با عنوان عوارض تفکیک اعیانی و تعرفه شماره ۲‍۰۱۲ از دفترچه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ همین شهر با عنوان تفکیک عرصه تا ۵‍۰‍۰ متر مربع از تاریخ تصویب ابطال شد.)
رای شماره ۲۵۲۴ الی ۲۵۲۶ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۶ ماده ۱ و بندهای ۱ الی ۸ و ۱‍۰ الی ۱۲ ماده ۲ و تبصره ماده ۲ از دستورالعمل اجرایی بخشودگی سود تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ در اجرای حکم بند (ل) تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بوده در نتیجه ابطال نشد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی