کلاسه پرونده: 323/77
شماره دادنامه: 312
تاریخ رای: یکشنبه 23 آبان 1378
شاکی: آقای پرویز علیدوست جواندل
موضوع: ابطال بند (ت) ماده 12 و تبصره یک ماده 15 و اصلاح قسمتی از ماده 12 آییننامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، با توجه به ماده 15 آییننامه اجرایی تاکسیرانی رای هیات انضباطی کار تاکسیرانی که از سه نفر شخص عادی غیر متخصص در علم قضایی تشکیل میشود لازمالاجراء میباشد و با توجه به تبصره یک همین آییننامه اجرایی رای هیات انضباطی وقتی قابل قبول است که از دو رای موافق یا مخالف حتماً یکی باید نماینده شهرداری باشد و این روش باعث میشود که دو نفر دیگر هیچ اثری در تصمیمگیری نداشته باشند. بدین وسیله تقاضای لغو آن را دارم.با توجه به قانون کار به عنوان یکسان بودن ساعات کار در سراسر کشور حداکثر 44 ساعت در هفته و هشت ساعت در روز تعیین شده است و اضافه کاری حداکثر تا 4 ساعت با توافق کارگر است. خلاصه ساعات کار قید شده در ماده 12 آییننامه اجرایی سازمان تاکسیرانی کلاً بر خلاف قانون است و تقاضای اصلاح آن را داریم.3- در ماده 12 بند (ت) تقبل انجام برنامههای کشیک تکلیف شده است بدون اینکه وضعیت حقوقی آن مشخص شود و چون در انجام کشیک درآمدی نیست و کار مجانی در قوانین کشور وجود ندارد. لذا درخواست لغو بند (ت) ماده 12 را دارم.مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 77534 مورخ 1378/2/1 اعلام داشتهاند: نظر به اینکه به موجب تبصره ماده واحده الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی مقرر شده است آییننامههای اجرایی ماده واحده مصوب 1359/3/28 شورای انقلاب و تبصره الحاقی مزبور پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء گذارده شود، و با عنایت به اینکه مطابق ماده واحده مصوب 1359 شورای انقلاب به طور علیالاطلاق مقرر شده است، مسایل مربوط به تاکسیرانی شهر زیر نظر شهرداری قرار گیرد به علاوه قانون تصریح دارد که آییننامه برای سازمان و نحوه مدیریت آن به تصویب برسد که مرجع ضمیر «آن» مسایل مربوط به تاکسیرانی است.از طرفی تغییر ساعت کار و نیز تعیین کشیک برای تاکسیرانی، موضوع ماده 12 آییننامه یکی از مسایل تاکسیرانی است و خصوصاً برای اعمال مدیریت بر مسایل تاکسیرانی ضرورت دارد. علیهذا تقاضای رد شکایت از ماده 12 آییننامه در این قسمت را دارد. عنایت دارند راننده تاکسی مشمول تعریف کارگر موضوع ماده 2 قانون کار نمیباشد تا ساعت کار تعیین شده برای کارگران در مورد آنان لازمالاتباع باشد.همچنین است در مورد صلاحیت نماینده شهرداری در هیات انضباطی موضوع ماده 15 آییننامه،زیرا چنانکه ذکر شد بنا به تصریح قانون مسایل تاکسیرانی باید تحت نظر شهرداری باشد و پیشبینی ترکیب کمیسیون بنحوی که نظارت شهرداری منتفی و افرادی غیر مسیول از شهرداری، متصدی امر باشند با قانون در تغایر خواهد بود. به علاوه تشکیل هیات انضباطی از جمله مسایل مربوط به تاکسیرانی بوده که قانونگذار وضع آییننامه برای آن را در اختیار دولت قرار داده به ویژه که ایجاد انضباط از مصادیق بارز مدیریت است. بنابراین ماده 15 از هر دو جهت در چارچوب قانون تنظیم گردیده است و با توجه به مراتب فوق تقاضای رد شکایت در مورد ماده 15 آییننامه را نیز دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین درینجفآبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
با عنایت به ماده واحده لایحه قانونی راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرنی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران مصوب 28/3/59 شورای انقلاب که به موجب آن به منظور ایجاد هماهنگی در سیستم حمل و نقل شهری، مسایل مربوط به تاکسیرانی در شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران قرار گرفته و طبق قسمت آخر تبصره الحاقی به ماده واحده مزبور تهیه آییننامههای اجرایی قانون به عهده سازمان شهرداری های کشور با هماهنگی وزارت کشور و تصویب آنها به هیات وزیران محول شده و آییننامه اجرایی مورخ 1374/8/10 به تجویز مقررات مزبور تهیه و تصویب گردیده است، مقررات مورد اعتراض از آییننامه اجرایی فوقالذکر مغایرتی با قانون ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری – دری نجفآبادی
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor