کلاسه پرونده: 124/74
شماره دادنامه: 7
تاریخ رای: شنبه 25 فروردین 1375
شاکی: خانم سارا صدرالاشرافی
موضوع: لغو و ابطال بندای الف و ب ماده 5 آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور
مقدمه: شاکیه به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشتهاند: بند هـ ماده 14 آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل و آییننامه تغییر گروه مستخدمین رسمی و ثابت، نحوه احتساب تجربه در مورد مستخدمینی که در طول خدمت در ارتباط با شغل مورد تصدی مدرک تحصیلی بالاتر ارایه نمایند جهت ارتقاء به گروههای 8 و بالاتر را در 5 ردیف مشخص نموده است. در ردیف 5 این بند از آییننامه اعلام شده «پس از اخذ مدرک فوقدیپلم مربوطه، تمام سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک دیپلم قابل احتساب است» و در ردیفهای 1 الی 4 نحوه احتساب مدرک لیسانس تعیین گردیده است. این آییننامه هماکنون مورد عمل در کلیه وزارتخانههای کشور ایران بجز وزارت آموزش و پرورش است. پس از اخذ مدرک تحصیلی فوقدیپلم تمام سوابق طی شده مربوط و مشابه با مدرک دیپلم کامل متوسطه را قابل احتساب میداند و حال آنکه در بند ب ماده 5 آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور ارتقاء گروه مستخدمینی که در حین خدمت موفق به اخذ مدرک تحصیلی فوقدیپلم میشوند به گروههای 7 الی 10 جدول به ترتیب موکول به داشتن 1، 3، 5 سال تجربه آموزشی با مدرک تحصیلی مذکور شده است که این مورد با آنچه در سایر وزارتخانهها طبق آییننامه طبقهبندی مشاغل و آییننامه تغییر گروه مستخدمین رسمی و ثابت مورد عمل است تطابق ندارد. نتیجه اجرایٍٍِِِِِِِ این ماده از آییننامه این است که آموزگاری که 25 سال سابقهکار داشته و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم در رشته مربوطه شده (آموزش ابتدایی) نتواند تا زمان بازنشستگی قانونی از مزایای آن استفاده نماید، در صورتی که سایر کارکنان دولت در وزارتخانههای دیگر بجز آموزش و پرورش حتی با داشتن 29 سال سابقهکار نیز میتوانند از مزایای ارایه مدارک بالاتر بهرهمند شوند. ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداختهای کارکنان دولت که جدول نحوه ارتقاء گروه مستخدمین را با در نظر گرفتن ارزش کار، میزان مسیولیت، اهمیت وظایف، سوابق تجربی، تحصیلات تعیین نموده، نه تنها برای چنین تبعیض فاحشی محملی را مفروض نداشته است، بلکه با توجه به مفهوم مخالف ماده 8 قانون مذکور معلوم میگردد دکه قانونگذار به سبب شاق بودن کارهای آموزشی و تحقیقاتی اینگونه مشاغل را بالاتر و مقدم بر سایر شغلها منظور نموده است. با عنایت به مراتب ابطال بند الف و ب ماده 5 آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور را به دلیل مغایرت با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت خصوصاً ماده 3 آن و مضیع حقوق معلمان کشور به لحاظ تبعیض با توجه به بند هـ ماده (14) آییننامه اجرای طرح طبقهبندی مشاغل… که مورد عمل در کلیه وزارتخانهها و سازمانهای مشمول قانون استخدام کشوری میباشد مورد استدعاست. مدیرکل دفتر طبقهبندی مشاغل و امور رفاهی کارکنان دولت سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی نامه شماره 33668/44/2- 1374/11/11 در پاسخ به شکایت شاکیه اعلام داشتهاند: نظر بشرایط خاص مشاغل آموزشی در وزارت آموزش و پرورش و نوع وظایف و مسیولیتهای اینگونه مشاغل و به لحاظ تصریح مندرج در قسمت اخیر تبصره 3 ماده 137 قانون استخدام کشوری در اجرای مرحله دوم قانون استخدام کشوری بر اساس طرح طبقهبندی مشاغل، جهت مشاغل آموزشی موضوعه (آموزگار، دبیر و…) طرح طبقهبندی جداگانهای تحت عنوان «طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور» تدوین گردید که در هیچ زمانی کاملاً منطبق با دیگر ضوابط مورد عمل در خصوص دیگر مشاغل دستگاههای مشمول قانون استخدام کشوری نبوده است و به لحاظ اینکه در طرح طبقهبندی اخیرالذکر کلیه موارد مربوطه از جمله احتساب تجربه با توجه به وضعیت خاص مشاغل آموزشی بر مبنای پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور پیشبینی گردیده، لذا ضوابط مندرج در آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل مورد عمل در دستگاههای مشمول ماده یک قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در جای مقایسه با ضوابط مندرج در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور نمیباشد. ضمناً لازم به ذکر است که پیشبینی شرط توقف لازم با مدرک تحصیلی دانشگاهی جهت ارتقاء به گروههای 7 و بالاتر(درخصوص مدرک تحصیلی فوقدیپلم) و 8 و بالاتر (در خصوص مدارک تحصیلی لیسانس مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور موضوع ماده 5 آییننامه اجرایی طرح مزبور به منظور بهاء دادن به تحصیلات دانشگاهی است که در بهبود کیفیت امر آموزش نقش بسزایی دارد و حذف شرط یاد شده به منزله برخورد یکسان بین معلمینی است که قسمت اعظم سوابق تجربی آموزشی آنان با مدارک تحصیلی دانشگاهی بوده، با معلمینی که در حین اشتغال موفق به اخذ مدرک تحصیلی مذکور شدهاند. مدیرکل حقوقی و املاک وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 16748/810 مورخ 1374/11/25 اعلام داشتهاند آییننامه اجرایی قوانین استخدامی از جمله طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تدوین و جهت اجراء ابلاغ گردیده، لذا در مقام رد شکایت شاکیه نظر آن هیات محترم را به مفاد لایحه جوابیه مورخ 1374/11/10 دفتر طبقهبندی و مشاغل و امور رفاهی کارکنان دولت که مورد تایید این وزارت نیز میباشد معطوف میدارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسیپور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اتفاق آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
با توجه به اختیارات و مسیولیتهای سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص تهیه و تدوین شرایط و ضوابط مربوط به تعیین گروه مستخدمین رسمی و ارتقاء گروه آنان در اجرای طرح طبقهبندی مشاغل و تعیین شرایط تحصیلی و تجربی لازم و اختیارات مندرج در ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق، بندهای الف و ب ماده 5 آییننامه اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور مغایر قانون تشخیص نگردید.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- اسماعیل فردوسیپور
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor