کلاسه پرونده: 76.70
شماره دادنامه: 80
تاریخ: 2 مهر 1370
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: رییس کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات نظام پزشکی
مقدمه – شاکی در نامه تقدیمی به دیوان اعلام داشتهاند: با توجه به این که قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به صورت اصل85 در کمیسیون بهداری و بهزیستی به تصویب رسیده است و کمیسیون دقیقاً در جریان اهداف و جزییات موارد تصویبی قانون مذکور میباشد لازمدیده شد که اعلام نماید که تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات تهیه و ابلاغ شده از سوی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مغایرت صریحبا ماده 6 قانون و تبصره 1 آن دارد، زیرا در ماده 6 و تبصره 1 آن به طور روشن مقرر گردیده است که از هر هیات مدیره نظام پزشکی یک نفر نمایندهجهت انتخاب 20 نفر عضو شورای عالی نظام پزشکی معرفی گردند و هیچ امتیازی را برای نماینده هیات مدیره بعضی از شهرستانها قایل نشده است درصورتی که در تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات امتیازات ویژهای را برای نمایندگان هیات مدیره نظام پزشکی بعضی از شهرستانها اجازه چند نفرنماینده را جهت شرکت در جلسه مجمع نمایندگان هیات مدیره نظام پزشکی داده است.
خواهشمند است با توجه به این که تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات مغایرت آشکار با ماده 6 و تبصره 1 قانون دارد نسبت به لغو تبصره 2 ماده 32آییننامه انتخابات نظام پزشکی اقدام فرمایید. مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره .1782ه.ن -70.6.13 در پاسخ اعلام داشتهاند: مورد شکایت تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات موضوع تبصره ماده 20 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکیجمهوری اسلامی ایران است. به موجب تبصره ماده 20 قانون مرقوم آییننامه مذکور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری هیاتمرکزی نظارت و کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی تهیه شده است، بنا بر این در تهیه و تدوین آن چه که مورد شکایت است خودکمیسیون محترم بهداری و بهزیستی همکاری داشته و در واقع نسبت به مصوبه خویش معترض و مالاً هم مدعی و هم مدعی علیه است. از آنجایی کهبازنگری و اصلاح و یا تغییر و یا حذف بعضی از مقررات آییننامه مورد بحث به وسیله مراجعی که آن را تدوین کردهاند امکانپذیر بوده است، لذا به نظرمیرسد موجبی برای احاله و طرح موضوع به هیات محترم دیوان عدالت اداری نبوده و شاکی میتوانسته با همکاری وزارت متبوع و هیات مرکزینظارت در صورت لزوم در مصوبه خویش تجدید نظر نمایند. قطع نظر از این که مداخله کمیسیون محترم بهداری و بهزیستی مجلس در امور اجرایی وآییننامهنویسی و برگزاری انتخابات که از وظایف اختصاصی قوه مجریه است، مخالف و مغایرت با قانون اساسی و اصل تفکیک قوا به نظر میرسداصولاً موردی برای تقاضای الغاء و ابطال تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات از سوی کمیسیون محترم نمیباشد، زیرا مفاد این تبصره به مفهومی دیگردر ماده 6 تصویبنامه شماره .4996ت100. مورخ 70.2.19 هیات محترم وزیران موضوع ماده 30 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی آورده شده و بهعبارت اخری تبصره مورد بحث به وسیله تصویبنامه که بنا به پیشنهاد وزارت متبوع و به تاریخ موخر تدوین شده نسخ ضمنی گردیده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلام محمدرضا عباسیفرد و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحثو بررسی و انجام مشاور با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
تبصره 1 ماده 6 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب 69.4.24 مجلس محترم شورای اسلامی مقرر داشته است به این که "هیات مدیره نظامپزشکی هر یک از شهرستانها یک نفر را به عنوان نماینده خود برای انتخاب 20 نفر مذکور در بند 2 معرفی مینماید" و با توجه به این که اصولاً هرنمایندهای دارای یک رای میباشد و این که در قانون هیچ امتیازی بین رای نمایندگان هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان از حیث تعداد مشمولینموضوع ماده 4 قانون قایل نشده است لذا مفاد تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات اولین دوره هیات مدیره و اعضاء شورای عالی نظام پزشکی که اعتباررای نماینده هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان را که 100 تا 200 نفر مشمول دارند، درو رای تلقی کرده است مخالف قانون تشخیص و ابطال میگردد.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – محمدرضا عباسیفرد
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor