بخشنامه شماره ۳۰۰/۳۶۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی
مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان
مدیر کل محترم نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان …..
موضوع: دستورالعمل اجرایی استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی
با سلام و احترام
به استناد بند الف ماده (۵) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن (۱۴۰۲/۱۲/۲۱) در جهت اجرایی شدن مفاد ماده ۳۱ قانون مذکور و آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف به شماره ۶۱ ت ۵۵۲۷۳ هـ مورخ ۱۳۹۵/۰۱/۰۵ و اصلاحات بعدی آن (۱۴۰۲/۱۲/۲۸)، به پیوست دستورالعمل اجرایی استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب یکصد و پنجاه یکمین جلسه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ شورای راهبردی برنامه ریزی و نظارت مرکزی . مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی جهت اجرا ابلاغ می شود.
حمید رضا خان محمدی – معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
احمد محمودزاده – معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی
دستور العمل اجرایی آیین نامه استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی
به استناد بند الف ماده (۵) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن (1402/12/21) برای تحقق مفاد ماده ۳۱ این قانون و آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف به شماره ۶۱ ت ۵۵۲۷۳ هـ تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ و اصلاحات بعدی آن (۱۴۰۲/۱۲/۲۸)، با هدف ایجاد وحدت رویه، هماهنگی و انتظام بخشی امور و یکپارچگی فرآیندها، شفاف سازی فعالیت ها، تسهیل و تسریع در صدور مجوزها و تکریم مؤسسان با محوریت ادارات کل آموزش و پرورش استانها و تاییدیه های لازم و اعمال ضوابط و مقررات تجهیزات و فضا برای استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، دستورالعمل اجرایی استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به شرح زیر به تصویب رسید.
فصل اول : تعاریف و قلمرو شمول
ماده (۱) تعریف و عبارت های اختصاری
تعاریف تمامی عبارات و اصطلاحات بکار رفته در این دستور العمل به جز موارد زیر همان اصطلاحاتی است که در ماده (۱) آیین نامه استقرار بکار رفته است.
۱- قانون: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن (۱۳۰۲/۱۲/۲۱)
2- آئین نامه: آئین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف به شماره ۶۱/ت ۵۵۳۷۳ تاریخ ۱۳۹8/۰۱/۰۵ و اصلاحات بعدی آن (۱4۰۲/۱۲/۲۸)
3- مشاور: شخص حقوقی است که موفق به دریافت گواهینامه تشخیص صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور شده و خدمات مشاوره ارائه می کند.
۴- خدمات مشاوره: خدماتی است منطبق یا مرتبط با شرح خدمات تعریف شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران سازمان برنامه و بودجه کشور که توسط مشاوران تشخیص صلاحیت شده در هر تخصص ارائه می شود.
5- ساختمان تکمیلی: توسعه و ارتقاء فضاهای فیزیکی ساختمان موجود
۶- پیلوت: تمام یا قسمتی از طبقه همکف که به صورت فضای سرپوشیده، بدون دیوارهای جداکننده و در زیر تمامی یا قسمتی از کف طبقه اول قرار می گیرد.
7- شهرهای درجه یک و دو: شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت درجه یک و شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شهرهای درجه دوم محسوب می شود.
ماده (2) قلمرو شمول
ساختمان های استیجاری، خریداری شده، احداثی و تکمیلی برای استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی
فصل دوم- فرآیند اخذ تاییدیه های فنی ایمنی و استحکام بنا مدارس غیر دولتی استیجاری و خریداری شده
ماده (۳) سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات کل استانی تابعه برای تأیید فنی و استحکام بنا و تعیین ظرفیت دانش آموزی ساختمان های استیجاری و خریداری شده مدارس غیر دولتی از ظرفیت، توان و تخصص مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت با رعایت موارد ذیل استفاده می نمایند.
1- صدور تأییدیه فنی و ایمنی و استحکام بنا توسط مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور با تخصص سازه با مقاوم سازی و ساختمان صورت پذیرد.
تبصره (۱)- حتی الامکان از مشاوران دارای هر دو تخصص سازه با مقاوم سازی و ساختمان، جهت صدور تأییدیه ها استفاده شود.
تبصره (۲): در صورت عدم دسترسی به مهندسان مشاور با دو تخصص اشاره شده در استان استفاده از مهندسان مشاور با تخصص ساختمان با تأیید اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان بلامانع است.
تبصره (۳): فهرست مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور مندرج در سامانه ملی ساجار با تخصص های ذکر شده ملاک عمل مؤسس در انتخاب مشاور و اخذ تاییدیه های لازم خواهد بود.
تبصره (۴): اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان موظف است سالانه نسبت به ارزیابی عملکرد مشاورین موضوع این دستور العمل اقدام و گزارش آن را به مراجع ذی ربط ارائه نماید.
تبصره (۵): چنانچه استحکام بنای ساختمان معرفی شده توسط مؤسس در بازدید و بررسی اولیه توسط مشاور تأیید نشود، مؤسس صرفاً موظف به پرداخت حق الزحمه بازدید و بررسی اولیه مشاور می باشد.
تبصره (۶): حق الزحمه مشاوران و ساز و کارهای نحوه نظارت بر آن، با توجه به نوع فعالیت شرایط و اقتضائات استانی و منطقه ای و سایر مقررات موضوعه با همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و تأیید شورای نظارت استان تعیین و ابلاغ می شود.
تبصره (۷): فرآیند اخذ تاییدیه های موضوع این ماده بر اساس روند نمای پیوست می باشد.
ماده (۴): اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان می بایست پس از این که تأییدیه های فنی، ایمنی ساختمان، استحکام بنا و ظرفیت موضوع ماده (۳) این دستور العمل را دریافت نمود، با کنترل کلیه مستندات ارائه شده اعم از گزارش یا گزارش های بازدید و بررسی اولیه، دستور کار نقشه های اصلاحی تاییدیه های فنی لازم و سایر مستندات، نسبت به بازدید از ساختمان توسط کارشناس مربوط و صدور مجوز تائیدیه های لازم اقدام و مراتب را به اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام نماید.
تبصره (1): ساختمان معرفی شده از طرف مؤسس می بایست برای دریافت تأییدیه های لازم دارای پروانه ساخت یا پایان کار باشد. مؤسس موظف است آخرین تغییرات نقشه ساختمان را توسط مشاور مربوطه تهیه و به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تحویل نماید.
تبصره (۲): به منظور پیشگیری و جبران خسارت احتمالی ناشی از بروز حوادث غیر مترقبه مؤسس نسبت به بیمه حوادث ساختمان مدارس و مراکز غیر دولتی (اعم از آتش سوزی، سیل، زلزله و …) اقدام نماید.
ماده (۵): صدور و یا تمدید مجوز فعالیت توسط شورای نظارت استان منوط به صدور تأییدیه نهایی از سوی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان می باشد.
تبصره (1): چنانچه مؤسس با مجوز آموزش و پرورش و بر اساس قوانین مربوطه از جمله آئین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون ساختمان مدارس دولتی را برای تأسیس مدرسه غیر دولتی اجازه نماید، مدرسه یا فضای آموزشی معرفی شده نباید جزو مدارس تخریبی باشد و اخذ استعلام از اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان الزامی است.
تبصره (۲) استقرار مدارس آموزش از راه دور در فضاهای آموزشی دولتی یا غیر دولتی فعال، مجاز است.
تبصره (۳): استفاده از نوبت دوم مدارس دایر دولتی فعال برای استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی و تعیین ظرفیت آنها با تأیید شورای نظارت استان و سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی قابل انجام است.
تبصره (4) بدیهی است طی تشریفات قانونی جهت اجازه فضاهای آموزشی دولتی الزامی است.
تبصره (۵) اعتبار تاییدهای اخذ شده مطابق مفاد این دستور العمل برای بناهای استیجاری ۴ سال، بناهای خریداری شده ۶ سال و باهای احداثی ۱۰ سال مطابق ماده ۱۱ آئین نامه می باشد.
فصل سوم: ضوابط فنی و تعیین ظرفیت الزامات تایید مدارس غیر دولتی استیجاری و خریداری شده
ماده (6): ضوابط فنی و تعیین ظرفیت دانش آموزی
1- تعیین ظرفیت دانش آموزی هر کلاین در دوره انتهایی بر اساس ۱/۱ متر مربع از مساحت خالص کلاس می باشد.
۲- تعیین ظرفیت دانش آموزی هر کلاس در دوره متوسطه بر اساس ۱/۲ متر مربع از مساحت خالص کلاس می باشد.
3- حداقل ظرفیت دانش آموزی یک کلاس ۱۰ نفر و حداقل ظرفیت مدرسه نباید کمتر از ۵۰ نفر دانش آموز باشد.
4- عرض کلاس درس حداقل ۲ متر و طول کلاس حداکثر ۸ متر تعیین می شود.
5- تامین نور روز و تهویه مناسب برای کلاس های درس الزامی است.
6- حداقل عرض مجار پله در ساختمان ۱۱۰ سانتیمتر می باشد و در راه پله هایی که پاگرد دارد عرض پاگرد نباید از عرض پله کمتر باشد.
7- جهت بازشو درب کلیه فضاهای آموزشی و پرورشی غیر دوانی که ظرفیت دانش آموزان مسفر در آن بیش از ۱۵ نفر باشد، درب به طرف خارج باز شود.
8- تعداد طبقات فضاهای آموزشی با کاربری آموزشی و غیر آن در شهرهای درجه یک حداکثر سه طبقه روی پیلوت و در شهرهای درجه دو دو طبقه روی پیلوت در نظر گرفته شود.
ماده (۷): تعیین ظرفیت محوطه و فضای صف جمع
1- حداقل سرانه محوطه برای دوره ابتدایی ۱/۳ متر مربع و حداقل سرانه محوطه برای دوره دبیرستان ۱/۵ متر مربع می باشد.
2- با توجه به محدودیت سرانه محوطه در شهرهای درجه یک میتوان از پیلوت به عنوان بخشی از فضای محوطه استفاده نمود. (سطح پیلوت نباید از ۶۰ درصد مساحت کل محوطه بیشتر در نظر گرفته شود)
3- توجه به فضای سبز به منظور ایجاد سایه در فضاهای باز مدرسه، کاهش آلودگی های صوتی، ایجاد شادابی و نشاط در دانش آموزان و کارکنان مدارس مدنظر قرار گیرد.
تبصره : ظرفیت نهایی فضای معرفی شده بر اساس کمترین مقدار ظرفیت کلاس و محوطه محاسبه و تعیین می شود.
ماده (۸): تعیین تعداد چشمه سرویس های بهداشتی و آبخوری
4- به ازای هر ۲۰ نفر دانش آموز یک چشمه سرویس بهداشتی به همراه روشویی در نظر گرفته شود.
5- سرویس بهداشتی مخصوص معلمان و کادر اداری جدا از سرویس دانش آموزان پیش بینی شود.
6- به ازای هر ۵۰ نفر دانش آموز تامین یک شیر آبخوری الزامی می باشد.
ماده (۹) برخی از ضوابط و الزامات فنی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
الف: مباحث مقررات ملی ساختمان در زمینه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی با اولویت موارد زیر در نظر گرفته شود:
۱- حذف تمامی بخاری ها گازسوز نفتی و تمامی مسیرهای دودکش از مدارس با استناد مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان
۲ – استفاده از موتورخانه حرارت مرکزی و لوله کشی مربوطه به همراه رادیاتورهای فولادی و یا آلومینیومی استاندارد برای گرمایش و استفاده از کولر آبی و یا اسپلیت یونیت و کولر گازی پنجره ای با توجه به اقلیم منطقه برای سرمایش
3- موتورخانه حرارت مرکزی با استفاده از سیستم گرمایش کفی برای گرمایش و استفاده از کولر آبی و با اسپلیت یونیت برای سرمایش
4- استفاده از پکیج گرمایشی و لوله کشی مربوطه به همراه رادیاتورهای فولادی و با آلومینیومی استاندارد برای گرمایش و استفاده از کولر آبی و با اسپلیت یونیت با توجه به اقلیم منطقه برای سرمایش
5- در صورت نیاز استفاده از هواسازهای دو فصلی شعله مستقیم، با توجه به اقلیم منطقه
ب: تابلو برق ها مجهز به کلید محافظ جان باشد.
پ: ساختمان مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق (کپسول آتش نشانی از نوع CO۲ یا پودری) باشد.
ت: کلیدهای مینیاتوری بایستی متناسب با امیر مصرفی و از نوع اتوماتیک حساس انتخاب شود.
ث: از لوازم برقی نظیر کلید و پریز و سیستم های روشنایی استاندارد استفاده شود.
ماده (۱۰): مکان یابی و استقرار مدارس غیر دولتی در ساختمان های استیجاری و خریداری شده
مکان یابی و استقرار مدارس غیر دولتی در ساختمان های استیجاری و خریداری شده در چارچوب ماده ۲ و ۳ آئین نامه انجام و استفاده از ضوابط مکان یابی مدارس در بافت شهر و محله (هم جواریها) فصل پنجم ضوابط طراحی ساختمان های آموزشی مد نظر قرار گیرد.
ماده (۱۱): الزامات تأمین فضاهای آموزشی فضاهای کمک آموزشی فضاهای فرهنگی ورزشی فضاهای اداری
در ساختمان مدارس، فضاهای کمک آموزشی شامل کارگاهها (کار و فناوری، هنر، رایانه، سمعی و بصری)، آزمایشگاه های شامل (فیزیک، شیمی، زیست و علوم) فضاهای فرهنگی، ورزشی (شامل نماز خانه، کتابخانه، سالن ورزشی) و فضاهای اداری مورد نیاز (اتاق مدیر، معاون و دفتری) می بایست تأمین شود.
تبصره (۱): در صورت عدم امکان تأمین سرانه های مورد نظر در فضاهای استیجاری و خریداری، مؤسس می تواند نسبت به تأمین فضاهای آزمایشگاهی، کارگاهی فرهنگی و ورزشی خارج از مجموعه با رعایت ایمنی و الزامات قانونی و ارائه قرارداد معتبر اقدام نماید. تمام مسئولیت های تامین ایمنی و سلامت جسمی و جانی دانش آموزان بر عهده مؤسس می باشد.
تبصره (۲): استفاده از یک فضا به صورت مشترک به شرط اینک ه از نظر عملکردی و همچنین ساعات درسی باعث تداخل نشود، بلامانع می باشد.
تبصره (۳): تأمین یک فضا به عنوان نمازخانه معادل یک متر برای حداقل ۲۵ دانش آموز الزامی می باشد.
فصل چهارم: فرآیندهای اخذ تاییدیه و ضوابط فنی مراکز غیر دولتی
ماده (۱2): ضوابط و الزامات فنی و فرآیندهای اخذ تأیید به ساختمانهای استیجاری و خریداری شده برای مراکز غیر دولتی به شرح زیر تعیین می شود.
1- ظرفیت دانش آموزان کلاس آموزشگاه ها بر اساس ۱/۲ متر مربع از مساحت خالص کلاس تعیین می شود.
2- ظرفیت کلاسهای نظری برای تمامی آموزشگاهها حداقل ۵ نفر و حداکثر ۲۴ نفر تعیین می شود.
3- ظرفیت تمامی فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی با توجه به تجهیزات مورد نیاز و توانمندی آموزشی مربیان این نوع دروس برای هر فضا حداقل ۵ نفر و حداکثر ۱۶ نفر تعیین می شود.
4- ظرفیت و تعداد نیروی انسانی همه فضاهای اداری و پشتیبانی مراکز آموزشی غیر دولتی بر اساس ضوابط و شاخص های آموزش و پرورش تعیین می شود.
5- به ازای هر 45 نفر دانش آموز یک چشمه سرویس بهداشتی به همراه روشویی در نظر گرفته شود و برای مربیان و کارکنان آموزشگاه یک سرویس جداگانه پیش بینی شود.
6- حداقل مساحت یک کلاس نباید کمتر از ۱۲ متر مربع باشد.
تبصره (1): تأییدیه های فنی، ایمنی و استحکام بنا مطابق فصل دوم این دستور العمل انجام شود.
تبصره (۲): ضوابط مندرج در بندهای ۴ تا ۸ ماده (۶) این دستور العمل بر فضای کلاسهای مراکز غیر دولتی نیز حاکم است.
تبصره (۳): با توجه به تنوع و کارکرد مراکز غیر دولتی و وجود آموزشگاه های مختلف جهت تعیین سرانه فضای کارگاهی و آزمایشگاهی می توان از اصول و ضوابط طراحی مدولار مبلمان و تجهیزات فضاهای آموزشی و پرورشی و یا دستور العمل های لازم الاجرا استفاده نمود.
تبصره (۴): وجود حیاط برای مراکز غیر دولتی الزامی نمی باشد.
ماده (۱۳): در روند بازدید مشاور از ساختمان های معرفی شده برای استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی رسیدگی به موارد زیر نیز مد نظر قرار گیرد.
۱- فراهم نمودن امکانات لازم از سوی مؤسس و اطلاع رسانی به مشاور، جهت بازدید از ملک و تهیه عکس و جمع آوری مدارک اولیه توسط مشاور.
2-کنترل مدارک جمع آوری شده و بررسی استحکام بنای ساختمان با توجه به مدارک و شواهد موجود شامل نقشه های وضع موجود و در صورت نیاز دستور انجام آزمایشهای مربوطه به مؤسس و دریافت رسید.
3- بازدید از چاه های موجود در ملک و محل های خروج آب باران از ساختمان، بازدید از پشت بام و تمامی بخش های ساختمان، هرگونه شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش به صورت دقیق.
4- کنترل و بازرسی پله ها، نرده ها، جان پناه ها، پنجره ها و دربها.
5- بازرسی فنی درب ورودی، نرده های حفاظ، سیم های برق، لوله های آب و شیرآلات و لوله های گاز و کنترل موردی و دقیق آنها
6- سنگ های آب چکان و سنگ های قرنیز پشتبام و سنگهای نما میبایست مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت مشاهده هر گونه علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مالک را ملزم به رفع موارد نقص نماید.
فصل پنجم: فرآیند ساخت و اخذ تاییدیه های فنی مدارس و مراکز غیر دولتی احداثی و تکمیلی
ماده (14) فرآیند ساخت و تایید ضوابط فنی و اجرایی مدارس و مراکز غیر دولتی به شرح زیر می باشد.
1- مؤسس موظف است قبل از اقدام به گرفتن پروانه بروکف از شهرداری تاییدیه لازم را در خصوص مکان یابی و استقرار صحیح ساختمان آموزشی از اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اخذ نماید.
2- مؤسس موظف است مطابق ماده ۷ آئین نامه تمامی نقشه های اجرایی را به تأیید اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برساند و اداره کل نیز مکلف به اعمال نظارت می باشد.
3- پس از اتمام مهلت مقرر در ماده ۱۱ آئین نامه، بررسی جوانب فنی و ایمنی و تایید استحکام بنای مدارس و مراکز احداثی و تکمیلی مطابق بند الف ماده ۶ آئین نامه مذکور انجام می شود.
4- مؤسس مکلف است آخرین تغییرات نقشه ساختمان (نقشه ازبیلت) را توسط مشاور مربوطه تهیه و در قالب فایل اتوکد به همراه یک نسخه جدایی از نقشه های مذکور ممهور به مهر و امضاء مشاور به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تحویل نماید.
فصل ششم: سایر موارد
ماده (15): هر گونه فعالیت مدارس و مراکز غیر دولتی تا قبل از اخذ مجوز فعالیت از اداره کل آموزش و پرورش ممنوع بوده و مسئولیت آن بر عهده مؤسس و اداره کنندگان آن می باشد.
ماده (16): مدارس غیر دولتی بین المللی و مدارس غیر دولتی بین المللی ویژه اتباع خارجی داخل کشور نیز تابع ضوابط و مقررات این دستور العمل می باشند.
ماده (17): در فرایند اخذ مجوز راه اندازی، تأسیس و تمدید مجوز مدارس و مراکز غیر دولتی توجه به موارد زیر الزامی است.
1- صدور مجوز جدید راه اندازی و تأسیس برای مدارس و مراکز غیر دولتی صرفاً در چارچوب ضوابط و مقررات این دستور العمل خواهد بود.
2- تمدید مجوز مدارس و مراکز غیر دولتی در فضای فعلی و فضای جدید در چارچوب ضوابط این دستور العمل خواهد بود در غیر این صورت مطابق ماده ۱۲ آئین نامه و همچنین با توجه به بخش پایانی تبصره ۲ ماده ۳۱ قانون که اشعار می دارد «وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف پنج سال نسبت به اعمال ضوابط و استانداردهای فضا و تجهیزات مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی موجود اعم از ملکی و استیجاری اقدام نماید.» شورای نظارت استان در خصوص ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری خواهد نمود.
3- مؤسسان مشمول تبصره ۲ ماده 31 قانون مکلفت ظرف مدت تعیین شده، شرایط فضای استقرار خود را با ضوابط و مقررات مربوط منطبق نمایند.
4- ساختمان مدارس یا مراکز آموزشی غیر دولتی که مطابق فرایند مندرج در آئین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی استحکام بنا گرفته اند و در حال حاضر توسط مؤسس دیگری اجاره یا خریداری شده به شرط این که هنوز تاریخ تأیید جوانب فنی و استحکام های ساختمان منقضی شده باشد نیازی به گرفتن استحکام بنای مجدد ندارد.
ماده (18): این دستور العمل از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا بوده و تمامی مراجع ذی ربط موظف به رعایت مفاد آن می باشند.
ماده (19): این دستور العمل برای نیل به اهداف بند 3 ماده ۱۷ بر اساس استانداردها و ضوابط مربوط بروزرسانی می شود.
دستور العمل حاضر مشتمل بر 6 فصل ۱۹ ماده و ۲۲ تبصره در یکصد و پنجاه یکمین جلسه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۲3 مورای راهبردی، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به تصوبت رسید.