دستور العمل نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری   

بخشنامه شماره 892/40/354 مورخ 1389/03/23 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 

 

مدیران کل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ها

سلام علیکم

احتراماً؛ دستور العمل اصلاح شده دفاتر خدمات مسافرتی و عمده فروشی، شرح وظایف مدیر فنی و راهنما و همچنین فرم جدید قرارداد گشت های داخلی و خارجی از طریق سایت gardesh.ichto.ir بدون استفاده از WWW ارسال شده است. لذا مقتضی است ضمن مطالعه دقیق آن توسط معاون گردشگری و کارشناسان مربوطه جهت اجراء صحیح آن از تاریخ 89/4/1 دستورات لازم را صادر فرمائید.

توضیح یک: دفاتر موظفند فرم های قرارداد را بوسیله تایپ تکمیل نموده و مورد استفاده قرار دهند.

توضیح دو: مدیر فنی و راهنما موظفند پس از تعیین صلاحیت شرح وظائف خود را مطالعه و سپس کلیه صفحات آن را امضا نمایند.

توضیح سه: تبدیل مجوز فعالیت با موضوع «علائق ویژه» به فعالیت بند «ب» بلامانع اعلام می گردد.

سید رضا موسوی – معاون گردشگری

 

دستور العمل نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

فصل اول: کلیات 

ماده 1- واژه های بکار رفته شده در این دستورالعمل به شرح زیر است :

الف) سازمان : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

ب) کمیته فنی : متشکل از افراد متخصص و صاحب نظر در ارتبـاط با موضوع ماده (2) که بر اسـاس شـرح وظایف تعیین شده در این دستور العمل اقدام می نمایند.

پ) فعالیت تخصصی : کلیه فعالیت هایی تخصصی مرتبط با گشت های سلامت، طبیعت گردی و هیجانی

ت) دارنده پروانه : مدیر در اشخاص حقیقی و مدیر عامل در اشخاص حقوقی

ث) مدیر فنی : فردی که مسئولیت امور فنی و تخصصی دفتر را بر عهده دارد

ج) راهنما : فردی که مسئولیت هدایت و راهنمایی مسافر(ان) را برعهده دارد و همکار دفاتر است.

چ) دفتر : اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی یا فعال در زمینه موضوع ماده (2) این آیین نامه

ح) رشته های تحصیلی مرتبط : رشته های خدمات جهانگردی، مدیریت جهانگردی، جغرافیا و برنامه ریزی  توریسم و بازاریابی جهانگردی

ماده 2- دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری موضوع این دستور العمل مجاز به ارائه خدمات زیر با رعایت قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشند.

برنامه ریزی

تنظیم و انجام مسافرت گروهی و انفرادی داخلی، خروجی و ورودی

اقدام در زمینه اخذ روادید

ذخیره محل اقامت

مشاوره و ارائه اطلاعات لازم در ارتباط با مسافرت به گردشگران

ماده 3- هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد به انجام خدمات موضوع ماده (2) این دستورالعمل بپردازد باید پروانه لازم را از سازمان اخذ نماید.

تبصره : هر شخص حقیقی و حقوقی در صورتی که بخواهد به انجام خدماتی از قبیل فروش بلیت هـای مـسافرتی (اعـم از زمینی، هوایی، دریـایی)، حمـل بـار و انجـام سـفرهای زیـارتی در یـک مکـان بپـردازد بایـد پروانـه های مربوطـه را از سازمان های مرتبط اخذ نماید.

 

فصل دوم : شرایط متقاضی اخذ پروانه 

ماده 4- پروانه تاسیس دفتر خدمات مسافرتی وگردشگری با شرایط زیر متناسب با ظرفیت و نیاز هر استان برای متقاضیان حقیقی یا حقوقی صادر خواهد شد.

1-4 تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

1-1-4 پروانه تاسیس و فعالیت دفتر برای اتباع بیگانه فقط در قالـب اشـخاص حقـوقی و بـا رعایـت قـوانین و مقـررات مربوطه صادر می شود.

2-4 متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی

3-4 داشتن حداقل 25 سال سن تمام

4-4 داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس

1-  4-4 فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در رشته خدمات جهانگردی مستثنی می باشند.

5-4 داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت ازآن برای متقاضیان مرد

6-4 عدم اشتغال به کار اعم از دولتی، خصوصی، نیمه خصوصی و بازنشستگی

6-1-4 بازنشستگان حوزه گردشگری سازمان با حداقل مدرک تحصیلی لیـسانس و ده سـال سـابقه فعالیـت تخصـصی درحوزه گردشگری مستثنی می باشند.

7-4 داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مفید و مرتبط با فعالیت موضوع ماده (2) این دستور العمل و لوح مربوط به دوره مدیریت فنی دفاتر

1-4-7 فارغ التحصیلان مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های تحصیلی مرتبط به شرط داشتن به ترتیب چهار سال، دو سال و یک سال سابقه کار در خصوص فعالیت مورد نظر و بازنشستگان حوزه گردشگری سازمان مشروط به دارا بودن شرایط بند 1- 6- 4 مستثنی می باشند.

8-4 ارائه گواهی های لازم در زمینه عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم سوء پیشینه کیفری و صلاحیت فردی از مراجع دارای صلاحیت

8-1-4 سازمان های مورد استعلام موظفند پاسخ استعلام موضـوع بنـد 8 را حـداکثر تـا پـانزده روز ارائـه نماینـد وعـدم پاسخگویی در مدت یاد شده به عنوان موافقت آن سازمان تلقی خواهد شد.

9-4 دارا بودن حداقل ٪10 از کل سهام شرکت بنام مدیرعامل برای اشخاص حقوقی

10-4 تائید صلاحیت حرفه ای متقاضیان توسط کمیته فنی

ماده 5- مرجع صدور پروانه موظف است پس از احراز شرایط ماده (4) این دستور العمل، موافقت اولیه جهت تاسیس دفترخدمات مسافرتی و گردشگری را صادر و ابلاغ نماید و متقاضی موظف است طی مدت سه ماه نسبت به موارد ذیل اقدام نماید، در غیر این صورت موافقت اولیه بی اثرخواهد بود.

1-5 معرفی مدیر فنی با شرایط زیر:

1-1-5 دارا بودن شرایط ماده(4) این دستور العمل

2-1-5 آشنایی کامل به یکی از زبان های خارجی ترجیحاً انگلیسی

3-1-5 تائیدیه صلاحیت حرفه ای توسط کمیته فنی

1-4-5 توانمند در انجام امور برنامه ریزی، سازماندهی، گزینش نیروی انـسانی، ایجـاد انگیـزش، هـدایت وکنتـرل نیروهای تحت سرپرستی، رفع نیاز مشتری و افزایش فروش محصولات گردشگری

تبصره 1 : فارغ التحصیلان مقطع کاردانی و بالاتر در رشته های تحصیلی مرتبط از ارائه لوح مربوط به دوره مدیریت فنی معاف می باشند.

تبصره 2 : فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های تحصیلی مرتبط به شرط داشتن به ترتیب دو سال و یک سال سابقه کار در خصوص فعالیت مورد نظر و تائیدیه صلاحیت حرفه ای توسط کمیته فنی از ارائه سه سال سابقه کار معاف می باشند.

تبصره 3 : فعالیت اتباع خارجی در سمت مدیر فنی منوط به دارا بودن پروانه معتبر اشتغال امکان پذیر است.

تبصره 4 : مدیر فنی به طور همزمان نمی تواند مدیر فنی بیش از یک دفتر بوده و موظف به حضور تمام وقت در دفتر می باشد.

2-5- سپردن تضمین به منظور حسن انجام کار

2-1-5 متقاضی موظف است ضمانت نامه بانکی به میزان حداقل پنجاه میلیون ریال به عنوان تضمین حسن انجـام کـار در ارتباط به موضوع ماده (2) این دستور العمل به سازمان تسلیم نماید.

2-5-2 مبلغ تضمین هر دوسال یک بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران توسط مرجع صدور پروانه قابل افزایش می یابد.

2-3-5 تضمین سپرده شده در صورت عدم ایفای تعهدات، بنا به تشخیص مرجع صدور پروانه قابل استیفا می باشد.  درصورتی که تمام یا قسمتی از تضمین مورد استفاده قرارگیرد، سازمان مراتب را بوسیله نامه سفارشی به نشانی دارنده پروانه اعلام می کند و دارنده پروانه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام، تضمین خود را به میزان مقرر تکمیل نماید.

تبصره 1 : عدم تکمیل تضمین بدون عذر موجه، بنا به تشخیص مرجع صدور پروانه، منجر به تعلیق پروانه فعالیت دفتر می شود.

تبصره 2 : در صورتی که شخص حقوقی انحلال وشخص حقیقی انصراف خود را از ادامه فعالیت از طریق ثبت دردبیرخانه مرجع صادر کننده پروانه اعلام نماید یا اینکه لغو پروانه قطعی شده باشد تضمین سپرده شده پس ازگذشت شش ماه در

صورت عدم وجود شکایت در خصوص موضوع ماده (2) این دستور العمل آزاد خواهد شد.

تبصره 3 : در مورد اشخاص حقوقی، انحلال از طریق ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر است.

3-5- معرفی مکان مناسب برای فعالیت دفتر با شرایط زیر:

1-5-3 حداقل مساحت دفتر40 متر مربع فضای مفید

2-3-5 دارای کاربری مستند تجاری یا اداری

3-3-5 ارایه مدرک معتبر رسمی مبنی بر تصرف مالکانه یا استیجاری محل دفتر حداقل به مدت سه سال

تبصره 1 : درصورت ارایه اجاره نامه رسمی، موافقت موجر درمورد فعالیت خدمات مسافرتی وگردشگری الزامی است.

تبصره 2 : سازمان قبل از صدور مجوز، محل فعالیت را از نظر متراژ، دکوراسیون، تجهیزات مـورد لـزوم و ایمنـی مـورد بررسی و تائید قرار خواهد داد.

4-5 ارائه نام ونشان

4-1-5 متقاضی باید نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور پروانه اعلام تا پس از تائید، مورد استفاده قرار گیرد.

2-4-5 نام و نشان باید دارای مفهوم، متناسب با فعالیت دفتر بوده و از نام های فارسی، متعارف و بدون تشابه استفاده گردد.

5-5 ایجاد و معرفی پایگاه اینترنتی مناسب

ماده 6– سازمان موظف است پس از دریافت مدارک مندرج در ماده (5) حداکثر تا یک ماه نتیجه بررسی خود را به متقاضی اعلام نمایند.

ماده 7– موضوع فعالیت شخص حقوقی میبایست صرفأ با موضوع مندرج درماده (2) این دستور العمل منطبق باشد.

ماده 8- رئیس هیئت مدیره در اشخاص حقوقی میبایست از طرف کمیته فنی مورد تائید قرار گیرد.

ماده 9– سازمان موظف است شرح وظایف مدیر فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را تدوین و ابلاغ نماید.

ماده 10- جانبازان بیش از ٪25 با داشتن توانایی جسمی وآزادگان و رزمنـدگان جنـگ تحمیلـی بـا بـیش از دو سـال سابقه حضور داوطلبانـه در جبهـه و خـانواده های شـاهد بـا معرفـی مرجـع مربـوط و داوطلبـان بـومی و فـارغ التحـصیلان دانشکده های ایرانگردی و جهانگردی و رشته های مرتبط با داشتن شرایط کامل این آیین نامه از نظر نوبت اعطای مجـوز تأسیس دفتر اولویت دارند.

 

فصل سوم : نظارت بر فعالیت دفاتر 

ماده 11- نظارت بر فعالیت دفتر بر عهده سازمان بوده که در صورت مشاهده تخلف از مقررات و مفاد این دستور العمل که مجازات آن صراحتاً تعیین نشده است، تصمیمات لازم به شرح زیر و تنها یک بار در طول مدت فعالیت اتخاذ می گردد.

الف) تذکر کتبی

ب) اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب حداکثرتا یک ماه جهت رفع اشکال

پ) تعلیق از یک ماه تا سه ماه توسط کمیته فنی

ت) لغو پروانه توسط کمیته فنی

تبصره : چنانچه در خصوص نحوه فعالیت دفتر شکایت یا اعلام تخلف از سوی اشخاص ذینفع با دلایل مستند ارائه شـود موضوع شکوائیه در کمیته فنی مطرح ونـسبت بـه صـدور رأی اقـدام خواهـد شـد. پـس از صـدور و ابـلاغ رای، طـرفین شکایت موظف به اجرای رای صادره در زمان مقرر می باشند. در غیر این صورت برابر ماده (21) عمل خواهد شد.

ماده 12– کمیته فنی موظف است جهت ادای توضیحات از مدیر، مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره، مدیر فنی ویا راهنمای گردشگری حسب مورد دعوت به عمل آورد.

ماده 13- موضوع تعلیق یا لغو پروانه دفتر یا شرکت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشارسراسری و استانی جهت اطلاع عموم درج خواهد شد.

ماده 14- در صورتی که تخلف به تشخیص کمیته فنی واجد وصف مجرمانه باشد پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارسال می شود و تا صدور حکم قطعی از سوی مرجع مذکور فعالیت دفتر بحالت تعلیق در می آید.

ماده 15- کمیته فنی نظارت برتاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استانها متشکل از اعضای اصلی زیر می باشد.

1- معاون گردشگری اداره کل استان

 2- کارشناس مسئول امور دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری اداره کل استان بعنوان دبیر (باحق رای)

3- یک نفر کارشناس حقوقی با معرفی اداره حقوقی استان

 4- نماینده حراست با معرفی اداره حراست ادره کل استان

 5- یک نفر کارشناس معتمد درحوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به انتخاب مدیر استان

6- دو نفر نماینده مطلع و تام الاختیار تشکل صنفی مربوطه با معرفی تشکل صنفی

تبصره 1 : ریاست کمیته فنی بر عهده معاون گردشگری استان خواهد بود.

تبصره 2 : اعضای اصلی کمیته فنی استان با حکم مستقیم مدیر استان تعیین می شوند.

تبصره 3 : محل تشکیل کمیته فنی استانها در مرکز استان میباشد.

تبصره 4 : حضور شاکی و متشاکی و دارنده پروانه حسب مورد، بدون حق رای الزامی است.

تبصره 5 : جلسات کمیته فنی استان با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء و مصوبات با اکثریت آراء اعضای حاضر معتبر و قابل اجراست.

 ماده 16- وظایف کمیته فنی استان ها

الف) احراز صلاحیت حرفه ای متقاضیان

ب) احراز صلاحیت حرفه ای مدیر فنی

پ) صدور حکم تعلیق و لغو پروانه بر اساس ماده (11)

ت) تعیین ظرفیت و نیاز استان جهت تاسیس دفتر خدمات مسافرتی وگردشگری و اخذ مجوز صدور پروانه جدید از مرکز

ث) رسیدگی به شکایات واصله در خصوص موضوع ماده (2) این دستورالعمل

ج) رسیدگی به مواردی که در این دستورالعمل به کمیته فنی تفویض گردیده است.

 تبصره 1 : کمیته فنی موظف است دارنده پروانه و مدیر فنی را از وظایف و تکالیف خود مطلع و موارد مربوطه را به رؤیت و امضاء آنان برساند.

تبصره 2 : کمیته فنی موظف است در صورت درخواست تجدید نظر نسبت به حکم لغو، پرونده دارنده پروانه را به انضمام مدارک مستدل و درخواست مذکور، جهت رسیدگی به کمیته فنی مرکز ارجاع نماید.

ماده 17- کمیته فنی نظارت برتاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مرکز متشکل از اعضای اصلی زیر می باشد.

 1- مدیر کل دفتر امور مراکز خدمات گردشگری یا نماینده تام الاختیارآن

2- مدیر کل دفتر حقوقی سازمان یا نماینده تام الاختیار آن

3- مدیر تشکل صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور یا نماینده تام الاختیارآن

4- کارشناس مسئول بخش دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری معاونت گردشگری

5- مسئول دفتر هماهنگی

6- مسئول حراست معاونت گردشگری

تبصره 1 : اعضای اصلی کمیته فنی مرکز با حکم مستقیم معاون گردشگری کشور تعیین می شوند.

تبصره 2 : در خصوص رسیدگی به پرونده های اداره کل استان حضور معاون گردشگری و نماینده تشکل صنفی اداره کل استان بدون حق رای امکان پذیراست.

تبصره 3 : جلسات کمیته فنی مرکز با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء و مصوبات با اکثریت آراء اعضای حاضـر معتبـر و قابل اجراست.

 ماده 18- وظایف کمیته فنی مرکز

الف) بررسی و سیاستگزاری در خصوص نحوه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

ب) تدوین دستورالعمل ها و بخشنامه ها در ارتباط با موضوع فعالیت ماده (2) این دستورالعمل

پ) رسیدگی به پرونده های تجدید نظر ارسالی از استانها

تبصره : محل تشکیل کمیته فنی مرکز در محل دفتر امور مراکز خدمات گردشگری خواهد بود.

ماده 19– انتقال پروانه فعالیت به سایر استانها و احیاء پروانه های لغو شده به هر نحو ممنوع می باشد.

 

فصل چهارم : وظایف دارنده پروانه 

ماده 20- دارنده پروانه مسئول رعایت قوانین و مقررات مرتبط و پاسخگوی سازمان بوده، موظف به رعایت قوانین، مقررات، بخشنامه ها، دستورالعملها و خط مشی های ابلاغی سازمان می باشد و موظف است موارد زیر را رعایت نماید:

الف) دارنده پروانه موظف است قبل ازهر گونه تغییـر دراساسـنامه، امـور مربـوط بـه مـدیریت، سـهامداران یـا شرکا، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به اطـلاع سـازمان رسـانیده و تائیدیـه لازم را دریافـت نمایـد در غیـر این صورت توسط مرجع صدور پروانه دو ماه تعلیق، و در صورت استمرار پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

تبصره : دارنده پروانه موظف است منحصراً در محل تعیین شده بر اساس ماده (2) و تبـصره مـاده (3) ایـن دسـتور العمـل فعالیت نماید در غیر اینصورت مجوز فعالیت به مدت سه ماه تعلیق، ودر صورت استمرار پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

ب) حضور دارنده پروانه یا مدیر فنی در دفتر الزامی است و در غیـاب دارنـده پروانـه، مـدیر فنـی در اشـخاص حقیقی و رئیس هیئت مدیره به همراه مدیر فنی در اشخاص حقوقی عهده دار مسئولیت بوده و موظف بـه پاسـخگویی بـه مراجع ذیربط خواهند بود.

 پ) چنانچه دارنده پروانه پس از اخذ پروانه بیش از شش ماه بدون عذر موجه شروع به کـار ننمایـد یـا سـه مـاه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل باشد یا به مدت یک سال هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد پس از دو تذکر بـه فاصـله 10 روز توسط مرجع صادرکننده، پروانه فعالیتش لغو می شود.

ت) دارنده پروانه موظف است در اجرای تعهـدات موضـوع مـاده (2) ایـن دسـتور العمـل از فـرم هـای قـرارداد فیمابین دفتر و مسافر، ابلاغی از سوی سازمان استفاده نماید.

ث) دارنده پروانه موظف است در اجرای تعهدات طبق مفاد قرارداد عمل نماید. در غیر اینصورت پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

ج) دارنده پروانه موظف است اطلاعات مورد درخواست، بر اسـاس مهلـت تعیـین شـده توسـط مرجـع صـدور پروانه وگزارش عملکرد فعالیت خود را ماهیانه و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به مرجع صدور پروانه ارائه نماید.

چ) دارنده پروانه موظف است نام، نشان، نشانی پستی، شماره های تلفن و نمـابر، نـشانی پـست الکترونیـک، شماره و تاریخ پروانه و نوع فعالیت خود را در سربرگ مکاتبات به زبان فارسی و یکی از زبان های انگلیـسی، فرانـسه یـا عربی درج نماید. استفاده از عبارت «دارای پروانه رسمی از سـازمان میـراث فرهنگـی، صـنایع دسـتی و گردشـگری» در سربرگ و تابلو الزامی است.

 ح) دارنده پروانه مجاز به استفاده از آرم سازمان در هیچ مورد نمی باشد.

خ) دارنده پروانه نباید از عناوینی غیر ازعنوان دفتر/ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری استفاده نماید.

د) دارنده پروانه موظف است در اجرای کلیه گشت ها از راهنمای دارای کارت گردشگری مورد تائیـد سـازمان استفاده نماید.

تبصره : راهنمای گردشگری میبایست دارای معلومات جامع جهانگردی، دانش تخصصی زبان، مهارت های ویژه ارتباطی، خصوصیات اخلاقی و رفتاری مطلوب، قدرت راهبردی، مدیریت و توانا در اجرای عملیات گشت باشد.

ذ) در صورت احراز تخلف مدیر فنی و راهنمای گشت در کمیته فنی، پروانه فعالیت آنان به مدت سه ماه تعلیق و در صورت تکرار لغو و غیر قابل احیاء می باشد.

تبصره : در مدت محکومیت مدیر فنی، دارنده پروانه موظف است فرد واجد شرایط دیگری به سازمان معرفی یا خـود بـا حضور تمام وقت مسئولیت آن را بر عهده گیرد.

ر) دارنده پروانه موظف است در مواردی که پروانه لغـو مـی شـود، طـی مـدت ده روز از تـاریخ ابـلاغ تـصمیم قطعی، نسبت به استرداد اصل پروانه به وسیله پست سفارشی یا حضوری به مرجع صدور پروانه اقدام نماید.

تبصره : در صورت عدم رعایت مفاد بندهای (ب)، (ت)، (ج)، (چ)، (ح)، (خ)، (د)، تبصره بند (ذ) و (ر) ماده (20) طبق ماده (11) عمل خواهد شد.

ماده 21- احکام صادره از سوی کمیته فنی لازم الاجرا بوده و در صورت عدم تمکین از سوی دارنده پروانه، نسبت به لغو پروانه فعالیت اقدام خواهد شد.

ماده 22- پس از صدور حکم لغو توسط کمیته فنی دارنده پروانه در صورت اعتراض به رای صادره، می تواند طی مدت 20 روز کاری از تاریخ ابلاغ لغو پروانه، درخواست تجدید نظر خود را به انضمام مدارک مستدل بصورت کتبی و از طریق ثبت در دبیرخانه به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.

 تبصره 1 : تا تعیین تکلیف نهایی ازسوی کمیته فنی مرکز، دفتر حق ایجاد تعهد جدید نخواهد داشت و سازمان طی مدت یک ماه موظف به پاسخ گویی به درخواست تجدید نظر می باشد.

تبصره 2 : مرجع صدور پروانه موظف است حداکثر تا 24 ساعت نسبت به تنظیم صورتجلسه تعهدات قبلی شرکت اقدام نماید.

ماده 23- دارنده پروانه موظف است در زمان تعلیق از قبول تعهدات جدید خودداری و طبق دستورالعمل های سازمان و با هماهنگی مرجع صدور پروانه و تنظیم صورتجلسه طی مدت 24 ساعت، به تعهدات قبلی عمل نماید، درصورت عدم رعایت مفاد این ماده پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

ماده 24- تغییر شخصیت حقیقی به حقوقی مشروط به احراز شرایط ماده (4) در خصوص مدیر عامل و با رعایت شرایط زیر از نظر سازمان بلامانع می باشد.

الف) داشتن حداقل 10 درصد از کل سهام شرکت بنام مدیر عامل

ب) عدم تغییر مدیر عامل در زمان تبدیل وضعیت و تداوم فعالیت ایشان به مدت یک سال

ماده 25 – صدور پروانه فعالیت موضوع ماده (۲) این دستور العمل برای مدیر و مدیر عامل در اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اخذ پروانه بیش از یک بار در سطح کشور ممنوع می باشد.

ماده 26- چنانچه دارنده پروانه در اشخاص حقوقی تمام یا یکی از شرایط مقرر در آئین نامه را بنا به تشخیص مرجع صدور پروانه از دست بدهد، یا محجور شود یا فوت نماید یا انصراف ویا قطع همکاری نماید هیئت مدیره موظف است مراتب را تا 15 روز به صورت کتبی به مرجع صدور پروانه اعلام، و تا شش ماه نسبت به جایگزینی مدیر عامل واجد شرایط اقدام نماید. در غیر این صورت پروانه فعالیت به مدت دو ماه تعلیق می شود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر رافراهم ننماید، پروانه فعالیت شرکت لغو خواهد شد.

ماده 27- چنانچه دارنده پروانه در اشخاص حقیقی تمام یا یکی از شرایط مقرردرآئین نامه را بنا به تشخیص مرجع صدور پروانه از دست بدهد، پروانه وی تا دو ماه تعلیق می شود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر را فراهم ننماید پروانه فعالیت دفتر لغو خواهد شد.

ماده 28- چنانچه شخص حقیقی دارنده پروانه فوت نماید یا محجور شود، ورثه متوفی یا قیم شخص محجور موظفند با هماهنگی مرجع صدور پروانه حداکثر تا شش ماه نسبت به تبدیل وضعیت فعالیت ازحقیقی به حقوقی، همچنین معرفی مدیر عامل واجد شرایط به سازمان اقدام نمایند در غیراین صورت و پس از انقضای مهلت مقرر، پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

تبصره : در صورت فعالیت در این مدت شش ماهه، مدیر فنی دفتر مسئولیت دارنده پروانه را بر عهده دارد، درصورت عدم وجود مدیر فنی فعالیت دفتر بحالت تعلیق در می آید.

ماده 29- انحلال قهری یا ارادی یا بطلان شخص حقوقی دارنده پروانه موجب لغو پروانه فعالیت خواهد شد؛ مگر این که تا 6 ماه با رعایت شرایط مقرر قانونی نسبت به انتقال به شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور مجوز را اخذ نماید.

تبصره : در مدت انحلال قهری یا ارادی اشخاص حقوقی صاحب مجوز مدیر تصفیه موظف است تا شش ماه نسبت به انتقال مجوز به شخص جدید اقدام و موافقت مرجع صدور مجوز را اخذ نماید.

ماده 30- در صورت استعفاء مدیر فنی یا برکناری آن توسط کمیته فنی، دفتر موظف است ظرف مدت 48 ساعت موضوع را به سازمان اعلام و طی مدت یک ماه از زمان اعلام نسبت به معرفی مدیر فنی واجد شرایط اقدام نماید. در غیر این صورت فعالیت دفتر به مدت سه ماه بحالت تعلیق در می آید و در صورت استمرار پروانه فعالیت لغو می گردد.

ماده 31- در صورت استعفای همزمان مدیرعامل و مدیر فنی در شخص حقوقی، رئیس هیئت مدیره موظف است مراتب را تا 48 ساعت به صورت کتبی به سازمان اعلام نماید وتا یک ماه نسبت به معرفی مدیر فنی و تا شش ماه نسبت به معرفی مدیر عامل اقدام نماید. در این مدت شرکت مجاز به ایجاد تعهد جدید نمیباشد و بر اساس صورتجلسه تنظیمی ظرف 24 ساعت توسط مرجع صدور پروانه به تعهدات قبلی عمل مینماید در غیر این صورت پروانه فعالیت شرکت لغو خواهد شد.

 ماده 32- اعتبار پروانه اولیه یک سال و در صورت نداشتن محکومیت تعلیق برای دوره های سه سال قابل تمدید می باشد.

تبصره : تمدید پروانه فعالیت در دوره های سه ساله بعدی منوط به رعایت شرایط ذیل می باشد:

الف) نداشتن حکم تعلیق

ب) تامین تعداد گردشگران ورودی به میزان سه به هفت نسبت به تعداد گردشگران خروجی

ماده 33- در مورد فعالیت تخصصی، می بایست از راهنما و مدیر فنی که دوره مرتبط آموزشی را گذرانده است استفاده شود در غیر این صورت پروانه فعالیت سه ماه تعلیق و در صورت تکرار لغو می شود.

ماده 34- واگذاری امتیاز پروانه شخص حقیقی به هر نحو ممنوع است و درصورت تخلف پروانه فعالیت لغو خواهد شد.

ماده 35 – ایجاد نمایندگی یا شعبه توسط شخص حقوقی دارنده پروانه مشروط به دارا بودن شرایط زیر و با رعایت این دستورالعمل بلامانع می باشد.

الف) مالکیت دفتر مرکزی

ب) حداقل سرمایه ثبتی 300/000/000 ریال

پ) دارا بودن حداقل 5 سال سابقه فعالیت از زمان اخذ پروانه

ت) دارا بودن حداقل 10 نفر پرسنل با سوابق پرداخت بیمه مرتبط با موضوع ماده (2) این دستورالعمل

ث) فاقد محکومیت تعلیق در طول دوره فعالیت

تبصره : درصورت تاسیس بیش از پنج شعبه علاوه بر مالکیت دفتر مرکزی مالکیت یکی از شعب الزامی است.

ماده 36– دفتر و تمامی کارکنان آن موظف به رعایت کلیه قوانین، مقررات و شئونات حاکم بر کشور می باشند و در صورت ارتکاب تخلف طبق ماده 14 عمل می شود.

ماده 37- مرجع صدور پروانه بابت صدور یا تمدید پروانه های موضوع این دستورالعمل وجوهی را که مطابق تبصره (4) ماده (7) اصلاحی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی- مصوب 1375- که توسط شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معین می شود، دریافت و مطابق تبصره (5) ماده یاد شده عمل می نماید.

ماده 38– نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی ذیربط مکلفند به تقاضای مرجع صدور مجوز از ادامه فعالیت دفترهایی که متخلف شناخته شده و به تعلیق یا لغو محکوم شدهاند جلوگیری به عمل آورد.

این دستورالعمل مشتمل بر (38) ماده و (32) تبصره می باشد.

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی