شماره دادنامه: ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۳۰۸۰۵۱
تاریخ دادنامه: ۱۴۰۴/۲/۹
شماره پرونده: ۰۲۰۷۲۷۷
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سید مهدی سخی طبع
طرف شکایت: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد
موضوع شکایت و خواسته: ابطال جدول شماره ۳-۵ آیین نامه انضباطی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال جدول شماره ۳-۵ آیین نامه انضباطی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
” احتراماً به استحضار می رساند سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد خارج از حدود اختیارات و بر خلاف آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیرنظر شهرداری تهران مصوّب ۱۳۷۴/۸/۱۰ هیات وزیران و با توجه به تبصره ۵ اصلاحی ۱۳۷۹/۶/۱۳ آیین نامه مذکور؛ اقدام به تهیه و تنظیم آیین نامه انضباطی و اجرای آن نموده است.
با عنایت به این که قانونگذار در «ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوّب سال ۱۳۷۵» با اصلاحات بعدی اختیاری در خصوص تهیه آیین نامه مربوطه به امور تاکسیرانی پیش بینی نکرده است؛ بنابراین آیین نامه انضباطی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر مشهد مشتمل بر جدول تخلّفات و برقراری مبالغ جریمه رانندگان شاغل در حمل و نقل مسافر درون شهری برخلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شهرداری می باشد.
از آنجایی که برابر ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی مصوّب هیات وزیران رسیدگی به تخلّفات تاکسیران تنها از طریق هیات انضباطی امکان پذیر است، متأسفانه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد بر خلاف آیین نامه اجرایی مصوّب هیات وزیران بر طبق جدول تخلّفات رانندگان و خسارات متناظر اعمال قانون می نماید. علی هذا مستند به آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره «۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۱۵۷- ۱۴۰۱/۱/۲۳» و «۹۷۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۱۴- ۱۳۹۷/۶/۲۰» تقاضای ابطال آیین نامه انضباطی (شامل جدول تخلّفات رانندگان شاغل در حمل و نقل مسافر درون شهری و مبالغ خسارات متناظر) صادره از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد را دارم.”
متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:
” آیین نامه انضباطی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد
۱- مقدمه:
در راستای اجرای «ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» و تفویض مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به شهرداری ها و «ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلّفات رانندگی» مصوّب ۱۳۸۹/۱۲/۸ مجلس شورای اسلامی و اجرای «آیین نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه» مصوّب ۱۳۸۷/۱۱/۱۹ هیات وزیران و ساماندهی و نظارت بر نحوه عملکرد شرکت ها و شاغلین فعّال در حوزه حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری (اعم از راننده و ناوگان)، و اجرای ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون تاکسیرانی مصوّب ۱۳۷۴/۸/۱۰ هیات وزیران و تذکّر بخش پنجم دستورالعمل نحوه اجرای آیین نامه اجرایی قانون راجع به تمرکز تاکسیرانی مصوّب وزارت کشور مورخ ۱۳۷۵/۱۲/۲۲، این آیین نامه جایگزین بخش امور مربوط به تاکسیرانی آیین نامه انضباطی حمل و نقل همگانی به شماره /۸۷۸۶/۹۶/۴ش مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۹ می باشد.
…………………………
۳- ۵- جداول تخلّفات رانندگان شاغل در حمل و نقل مسافر درون شهری و خسارات متناظر
گروه – کد تخلّف – عنوان تخلّف – نمره منفی – مبلغ خسارت (ارقام به ده هزار ریال) – توضیحات
(نمره منفی = مرحله اول – مرحله دوم – مرحله سوم)
اول:
– ۱۰۵ – سپردن پروانه متعلق به خود جهت استفاده به غیر – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰ – هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله به مرحله دوم ارجاع به هیات انضباطی
– ۱۰۶ – رانندگی با وسیله که مشخصات آن با مشخصات مندرج در پروانه مطابقت ندارد – ۸ – ۱۰ – ۱۸ – ۲۰۰ – هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله، مرحله سوم ارجاع به هیات انضباطی
– ۱۰۷ – امتناع از جابه جایی مسافر بدون عذر موجّه – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۱۰۰
– ۱۰۸ – جابه جایی مسافر با شرایطی خارج از ضوابط و مقرّرات – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰
– ۱۰۹ – عدم رعایت شیونات اخلاقی، اسلامی و اجتماعی – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۱۰۰
– ۱۱۲,۱ واگذاری و فروش وسیله بدون سیر مراحل اداری – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۲۰۰
– ۱۱۲,۳ – فعالیت ناوگان جمعی سبک برونشهری در سطح شهر (پلاک ع) – ۰ – ۰ – ۰ – ۲۰۰ – اخذ مدارک و هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله
– ۱۱۲,۴ – تردد و فعالیت تاکسی های درون شهری سایر شهرها بدون اخذ مجوزهای لازم – ۰ – ۰ – ۰ – ۱۰۰ – اخذ مدرک و هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله
– ۱۱۲,۲ – استفاده از خودروی تاکسی برای کاربری غیر از حمل مسافر یا استفاده از تاکسی به عنوان خودروی شخصی – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
– ۱۱۲,۶ – عدم اخذ پروانه اولیه بهره برداری برای خودرو – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۲۰۰ – هدایت به پارکینگ در هر مرحله پرداخت دو برابر مبلغ روزشمار هزینه خدمات پروانه بهره برداری (یک ماه پس از صدور معرفی نامه تعویض پلاک)
– ۱۱۲,۷ – همراه نداشتن پروانه تاکسیرانی و بهره برداری – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰ هدایت به پارکینگ در هر مرحله
– ۱۱۲,۸ – رانندگی با پروانه تاکسیرانی و بهره برداری فاقد اعتبار – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۱۰۰
– ۱۱۳ – عدم رعایت نرخ های مصوّب – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
-۱۱۳,۱ – عدم تطابق تعرفه تاکسیمتر با ضوابط و مقرّرات – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۱۰۰
– ۱۱۳,۲- مخدوش یا عدم نصب برچسب نرخ کرایه و یا تجهیزات اعلامی جهت مشاهده نرخ مصوّب در تاکسی – ۲ – ۵ – ۱۰- ۲۰۰
– ۱۱۴ – عدم نصب یا خرابی تجهیزات محاسبه و پرداخت کرایه (تاکسیمتر) – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
-۱۱۴,۱ – عدم نصب یا عدم استفاده از تجهیزات پرداخت های هوشمند کرایه (فاکتور سفر و سامانه های محاسبه هوشمند کرایه و …) و سامانه های هوشمند پایش، کنترل و نظارت – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
– ۱۱۴,۲ – هرگونه تغییر، دستکاری یا خسارت به دستگاه های کنترل هوشمند ناوگان از قبیل GPS، RFID و سایر تجهیزات و سامانه های مشابه – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰ – پرداخت هزینه خسارت به تجهیزات
-۱۱۵ – عدم استفاده از تجهیزات محاسبه و پرداخت کرایه (تاکسیمتر) – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
– ۱۲۰ – بهره برداری از وسیله نقلیّه دارای پروانه مضبوط، تعلیق یا ابطال شده – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰ – هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله
– ۱۲۲- عدم توجه به اخطارها و تذکّرات بازرسان سازمان – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰
-۱۲۳ – خروج بدون مجوز یا مجوز فاقد اعتبار از محدوده تعیین شده شهر (مرخصی برون شهری یا مجوز تردد) – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۲۰۰
-۱۲۳,۱ – حمل مسافر به خارج از محدوده تاکسیرانی – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۲۰۰
-۲۰۸ – نصب اشیاء غیرمجاز و تغییر وضعیّت ظاهری وسیله – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰
-۲۱۱ – سپردن وسیله نقلیه به افراد فاقد پروانه معتبر – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰ – هدایت خودرو به پارکینگ در هر مرحله
– ۲۱۴ – عدم نظارت بر رعایت نرخ های مصوّب – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۰۰
– ۲۱۶ – نداشتن معاینه فنّی معتبر و بیمه نامه اجباری وسیله – ۱ – ۵ – ۱۰ – ۱۰۰ – تعلیق پروانه بهره برداری
– ۲۱۷ – تغییر وضعیّت ظاهری وسیله و فقدان آرم و علایم و تجهیزات – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰
– ۲۱۷,۱ – جعل اسناد و آرم و علایم سازمانی – ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۵۰
-۲۱۹ – عدم توجّه به اخطارها و تذکّرات بازرسین سازمان – ۲ – ۵ – ۱۰ – ۵۰
دوم
– ۱۰۱ – عدم انجام خدمت در نوبت (شیفت) معیّن شده در پروانه و شیفت های موظّفی تعریف شده خطوط – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهد، مرحله سوم: اخراج از خط و تعیین محل فعالیت جدید بنا به صلاحدید سازمان
-۱۰۲ – عدم انجام سرویس در زمان یا مسیر مشخص شده در پروانه – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد مرحله سوم: اخراج از خط و تعیین محل فعالیت جدید بنا به صلاحدید سازمان
– ۱۰۳ – عدم انجام خدمت در مسیر معیّن شده در پروانه – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهد مرحله سوم: اخراج از خط و تعیین محل فعالیت جدید بنا به صلاحدید سازمان
-۱۰۳,۱ – فعالیت در سایر سیستم های حمل و نقل مسافر درون شهری بدون اخذ مجوز فعالیت (سرویس مدارس، شرکت های اینترنتی و مشابه) – ۲ – ۴ – ۶ – ۱۰۰
-۱۰۴ – عدم انجام خدمت در مکان و زمان معیّن شده (براساس برنامه حمل و نقل عمومی مسافر) – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهد مرحله سوم: اخراج از خط و تعیین محل فعالیت جدید بنا به صلاحدید سازمان
– ۱۰۸,۱ – همراه داشتن سرنشین اضافی بیش از ظرفیّت وسیله یا ضوابط ابلاغی سازمان در خصوص سرنشین مجاز خودرو – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰
– ۱۱۲ – عدم رعایت مقرّرات مربوط به حمل مسافر – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰
– ۱۱۲,۵ – عدم استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش خودرو حسب تقاضای مسافر – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهد، مرحله سوم: اخراج از خط
– ۱۱۶ – عدم رعایت مقرّرات راهنمایی و رانندگی/عدم رعایت طرح های ابلاغ شده راهور – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰
– ۱۱۶,۱ – تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک/توقّف غیرمجاز در محدوده های غیرمجاز نظیر لاین ویژه و … – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰
– ۱۱۷ – عدم نظافت بیرون و درون و وضعیّت ظاهری نامناسب وسیله – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد
– ۱۱۸ – عدم استفاده از لباس فرم مصوّب نظیف – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد
-۱۱۹ – عدم نصب کارت شناسایی راننده در محل تعیین شده – اخطار – ۲ – ۵ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهد
-۱۲۱ – عدم استفاده از تابلوی خارج از سرویس – اخطار – ۲ – ۴ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد
– ۱۲۲,۱ – پارک نمودن خودروی تاکسی بدون حضور تاکسیران در ایستگاه های تاکسی – ۲ – ۴ – ۶ – ۵۰
– ۲۰۸,۱ – نصب هرگونه برچسب، نوشته، آگهی، تبلیغات و تصاویر داخل و بدنه خارجی خودرو و یا چاپ کارت ویزیت و کارت تبلیغاتی یا استفاده از پوسترهای اماکن گردشگری بدون هماهنگی و داشتن مجوز از سازمان – اخطار – ۴ – ۶ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد
– ۲۱۵ – عدم نصب تجهیزات ابلاغی سازمان از قبیل آتش نشانی و تجهیزات ایمنی و … – اخطار – ۲ – ۴ – ۵۰ – مرحله اول: اخذ تعهّد
۱۱۲,۹ – عدم تمدید پروانه های تاکسیرانی و بهره برداری در مؤعد مقرر – به ازای هر روز تأخیر در تمدید، معادل ۳ برابر مبلغ روزشمار هزینه های تمدید محاسبه و به عنوان خسارت دریافت می گردد. (تاریخ شروع محاسبه خسارت، یک ماه پس از انقضاء پروانه ها می باشد)
۱۱۲,۱ – عدم پرداخت به موقع آبونمان تکلیفی تاکسیرانان (ماهیانه) – به ازای هر روز تأخیر در پرداخت یک بیست و پنجم مبلغ مصوّب آبونمان خسارت محاسبه می گردد. “
در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به موجب لایحه شماره ۵۹/۱۴۰۲/۱۰۹۲۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸ توضیح داده است که:
” به استناد بند ۳ ماده ۱۲ و ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران مصوّب ۱۳۷۴ هیات وزیران و با توجه به اصلاحیه مورخ ۱۳۷۹/۶/۱۳ آیین نامه مذکور، «متقاضی صدور پروانه تاکسیرانی مکلّف به سپردن تعهّد مبنی بر عدم انجام تخلّفات موضوع این آیین نامه و قبول تصمیم های انضباطی و رعایت دستورالعمل های صادره می باشد». لذا با توجه به قید «رعایت دستورالعمل های صادره، به استناد بند ج ماده ۳ و بند ۶ ماده ۱۸ اساسنامه سازمان تاکسیرانی، تدوین و تصویب آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی سازمان»، قانونگذار تدوین و تصویب آیین نامه انضباطی را برای شهرداری حق قانونی دانسته است. بنابراین تدوین آیین نامه مذکور با رعایت بند ۹ از ماده ۸۰ قانون شوراها، خلاف قوانین و مقرّرات بالادستی نمی باشد.
از طرفی نظر به این که مطابق ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران مصوّب ۱۳۵۹/۳/۲۸ شورای انقلاب مصوّب ۱۳۷۹ هیات وزیران و تبصره ذیل آن، تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی و همچنین کلیه امور مربوط به حمل و نقل عمومی مسافر در درون شهر حیطه نظارت و مسیولیت شهرداری است و در تبصره ۵ ماده ۵ آیین نامه مذکور نیز اجازه تعیین و اخذ هزینه خدمات به شورای شهر پس از تأیید وزارت کشور داده شده است، بنابراین مصوبه به شماره /۶/۱۴۰۱/۱۰۶۳۸ش مورخ ۱۴۰۱/۶/۵ تحت عنوان آیین نامه انضباطی سازمان تاکسیرانی شورای اسلامی شهر مشهد مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر نمی باشد.
در خصوص تهیه و تنظیم جدول تخلّفات رانندگان شاغل در حمل و نقل مسافر درون شهری، به استناد بند ۸ ماده ۱۸ اساسنامه سازمان، «پیشنهاد نوع تخلّفات تاکسیداران و ارایه آن به شورای سازمان» جزء شرح وظایف هیات مدیره سازمان بوده و همچنین به استناد تذکّر بخش پنجم دستورالعمل نحوه اجرای آیین نامه اجرایی قانون تاکسیرانی، میزان خسارت مربوط به هریک از انواع تخلّف به پیشنهاد هر شهردار و تأیید استاندار (به قایم مقامی جانشین شورای اسلامی شهر)» می تواند برای هریک از تخلّفات مندرج در آیین نامه مزبور اجرایی گردد. ضمن این که به استناد بند ج ماده ۸ اساسنامه سازمان «دریافت خسارت ناشی از تخلّفات اشخاص طرف قرارداد» از وظایف سازمان تلّقی شده و با توجه به مفاد بند ۳ ماده ۱۱۲ آیین نامه اجرایی قانون تاکسیرانی، «اشخاص حقیقی (تاکسیرانان) جهت انجام امور تاکسیرانی جهت دریافت پروانه بهره برداری استفاده از خودروی عمومی (تاکسی) ملزم به انعقاد قرارداد به منظور قبول تعهّدات و شرایط مندرج در آیین نامه اجرایی» می باشند. لذا اخذ خسارت از تاکسیرانان متخلّف به استناد مواد مذکور و قرارداد منعقده فی مابین، منع قانونی نخواهد داشت.
در خصوص اعمال قانون و اخذ خسارت از تاکسیرانان متخلّف به استناد مفاد مندرج در «نمونه فرم تعهّدنامه متقاضیان اخذ پروانه تاکسیرانی» در دستورالعمل نحوه اجرایی آیین نامه اجرایی قانون تاکسیرانی، متقاضیان اخذ تاکسیرانی در قالب مفاد ماده ۱۰ قانون مدنی «متعهّد و ملتزم به رعایت کلیه مفاد آیین نامه و مقرّرات و نیز دستورالعمل های صادره از سوی سازمان بوده و از انجام تخلّفات موضوع آیین نامه مندرج در مفاد این تعهّدنامه و جدول تخلّفات ضمیمه خودداری ورزیده و در صورت ارتکاب، اقدامات پیش بینی شده در مقابل هریک از تخلّفات منعکس در جدول تخلّفات را پذیرا بوده و خسارت های تعیین شده در جدول مندرج در این تعهدنامه را ظرف مدت یک ماه از تاریخ صدور به حساب معیّن شده پرداخت نمایند». لذا براساس موارد فوق الذکر سازمان می تواند نسبت به اخذ خسارت اقدام نماید.
در پایان نظر قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری را به دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۶۷۰ مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۶ هیات تخصّصی شوراهای اسلامی مبنی بر رد دادخواست مطروحه در خصوص ابطال مصوبه آیین نامه انضباطی رانندگان تاکسی در شهر تهران موضوع مصوبه شماره ۱۹۴۸ جلب می نماییم.”
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۲/۹ با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.
رای هیات عمومی
هیات عمومی دیوان عدالت اداری براساس آراء مختلف خود از جمله آراء شماره ۹۷۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۱۴ مورخ ۱۳۹۷/۶/۲۰ و شماره ۱۵۷ مورخ ۱۴۰۱/۱/۲۳ این هیات با این استدلال که برمبنای تبصره الحاقی به لایحه قانونی راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی مصوّب ۱۳۷۲/۵/۲۰ اداره امور تاکسیرانی سایر شهرهای کشور به شهرداری های مربوط واگذار و تهیه آییننامه اجرایی نیز برعهده هیات وزیران محوّل شده و هیات وزیران نیز در اجرای تکلیف قانونی مذکور آییننامه اجرایی قانون را مشتمل بر ضوابط و شرایط مربوط تهیه کرده و در شرح وظایف شوراهای اسلامی شهر (موضوع ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوّب سال ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی آن) اختیاری درخصوص تهیه آییننامه مربوط به امور تاکسیرانی پیشبینی نشده، حکم به ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهر درخصوص تعیین تخلّفات انضباطی رانندگان تاکسی صادر کرده است و لذا برمبنای مفاد آراء مذکور هیات عمومی دیوان عدالت اداری و استدلال مقرر در آراء فوق و همچنین لزوم وجود مبنای قانونی برای تعیین هرگونه مجازات و محرومیت و فقدان چنین مبنایی در مانحن فیه، جدول شماره ۳-۵ با عنوان تخلّفات رانندگان شاغل در حمل و نقل مسافر درون شهری و خسارات متناظر از آییننامه انضباطی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوّب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود. این رای براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوّب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.
احمدرضا عابدی- رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری