دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی (بخشنامه شماره 200/93/۹۷۵۷ مورخ 1393/07/19 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)

بخشنامه شماره 200/93/۹۷۵۷ مورخ 1393/07/19 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

 

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسات مورخ 1393/4/4 و 1393/4/17 و 1393/5/14 جهت تحقق بندهای (۲) و (۳) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی» و «بهبود معیارها و روزآمدی روش های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های سلیقه ای و غیرحرفه ای»، به استناد ماده (۴۴) و بند (۳) قسمت «ب» ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و با هدف استقرار نظام سنجش دانش عمومی، مهارت های شغلی و ویژگی های شخصیتی داوطلبان بر اساس شایستگی های مورد نیاز مشاغل و همچنین به منظور فراهم نمودن بستر اجرایی مناسب برای تحقق عدالت استخدامی و قضای رقابتی، افزایش اعتبار نتایج آزمون های استخدامی، کاهش هزینه های برگزاری آزمون ها، افزایش رضایت مندی داوطلبان و تنوع انتخاب برای آنان، دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی را به شرح پیوست در ۳۶ ماده و ۲۰ تبصره تصویب نمود، که مراتب جهت اجرا ابلاغ می گردد.
از تاریخ این بخشنامه، بخشنامه شماره ۸۴۵۹۷/ ۲۰۰ مورخ 1388/9/8 لغو و جذب و استخدام افراد به صورت رسمی و پیمانی از محل مجوزهای استخدامی، صرفاً بر اساس این دستورالعمل صورت پذیرفت. ضمناً در خصوص آگهی های استخدامی صادره قبلی، دستگاه های اجرایی بر اساس دستورالعمل منضم به بخشنامه فوق الذکر اقدام خواهند نمود.

محمود عسکری آزاد

دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی
ماده ۱- تعاریف و اختصارات
– سازمان : سازمان اداری و استخدامی کشور (اصلاحی 1395/12/24)
– سامانه امتحانات: سامانه الکترونیکی امتحانات و مسابقات استخدامی.
– مجوز استخدامی: اجازه استخدام در دستگاه اجرایی که بر اساس سیاست ها و الزامات قانونی، در سقف پست های سازمانی مصوب بلاتصدی و اعتبارات مصوب، در زمان مشخص از طریق سازمان اعلام می گردد.
– آگهی استخدامی: آگهی مربوط به تمام یا بخشی از مجوزهای استخدامی دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی جهت ثبت نام داوطلبان واجد شرایط است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله «طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دولت» و «تشکیلات تفصیلی مصوب دستگاه اجرایی» تنظیم می شود.
– (حذف 1395/12/24) خوشه شغلی: مجموعه ای از دو یا چند شغل است که با توجه به تجانس، همگونی وظایف و تحصیلات مورد نیاز در شرایط احراز آنها، توسط سازمان تعیین و در یک مجموعه قرار می گیرند. خوشه های شغلی تعیین شده، مبنای امتحانات مشترک خواهند بود و چنانچه برخی از مشاغل در هیچ یک از خوشه های شغلی قرار نگیرند، در این صورت شغل مورد نظر مبنای امتحان مشترک قرار خواهد گرفت.
– حیطه عمومی امتحان: سنجش توانمندی ها و معلومات عمومی داوطلبان استخدام، شامل دانش عمومی، هوش و استعداد یادگیری، توانمندی ذهنی و روانشناختی و اطلاعات و معلومات پایه است که به صورت کتبی برگزار می شود.
– حیطه تخصصی امتحان: سنجش دانش و معلومات تخصصی داوطلبان استخدام است که برای تصدی شغل مورد نظر به صورت کتبی برگزار می شود.
– (اصلاحی 1395/12/24) حیطه مشترک فراگیر: سنجش حیطه های عمومی و تخصصی است که بر اساس شغل در فواصل زمانی مشخص، از طریق امتحان به صورت متمرکز و سراسری، با تجمیع آگهی های استخدامی مورد تأیید سازمان در هر دوره، توسط سازمان برگزار می گردد.
– دفترچه امتحان مشترک: دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان در امتحان مشترک فراگیر و یا خاص است که به صورت عمومی توسط مؤسسه مجری انتشار می یابد.
– امتحان مشترک خاص: شامل حیطه های عمومی و تخصصی امتحان برای برخی از مشاغل عمومی نظیر حراست، گزینش، حقوقی است که در فواصل زمانی مشخص به صورت متمرکز در سطح کشور توسط مؤسسه مجری و با راهبری و نظارت سازمان برگزار می گردد.
– (اصلاحی 1395/12/24) حد نصاب: کسب حداقل پنجاه درصد (50%) امتیاز مکتسبه توسط نفر اول، با ارزش وزنی چهل درصد (40%) برای حیطه عمومی و شصت درصد (60%) برای حیطه تخصصی در هر شغل.
– مؤسسه مجری: مؤسسات تأیید صلاحیت شده دولتی (نظیر سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی و…)، تعاونی و یا خصوصی که توسط سازمان به عنوان مسؤول اجرای امتحان مشترک تعیین می گردند.
– (اصلاحی 1400/02/27) مصاحبه استخدامی: سنجش حضوری شایستگی داوطلبان استخدام از نظر مهارت شغلی و ویژگی های شخصیتی نظیر مهارت ارتباطی، علایق، استعداد یادگیری و… می باشد. شیوه نامه نحوه اجرای فرآیندهای مرحله مصاحبه استخدامی، توسط سازمان تدوین و ابلاغ می‌گردد.
– مراکز ارزیابی: مؤسسات دولتی، تعاونی و یا خصوصی که بر اساس دستورالعمل اعتبارسنجی، صلاحیت آنها توسط سازمان تأیید و مسؤول اجرای مصاحبه استخدامی می باشند.
– داوطلب بومی: افرادی که حداقل دارای یکی از ویژگی های زیر باشند، داوطلب بومی تلقی می گردند:
الف- شهرستان یا استان محل تولد داوطلب یا همسر وی با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام یکی باشد.
ب- همسر و فرزندان کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (اعم از شاغل و یا بازنشسته) که شهرستان یا استان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی آنان با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام آنان یکی باشد.
ج- داوطلب حداقل چهار (۴) سال از سنوات تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاه) را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد.
د- داوطلب یا پدر، مادر و یا همسر وی، حداقل چهار (۴) سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام را داشته باشند (پرداخت حق بیمه به مدت تعیین شده صرفاً توسط یکی از موارد مذکور قابل احتساب است.)
تبصره- مبنای استان و شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در زمان ثبت نام می باشد.
ماده ۲- استخدام در دستگاه های اجرایی، بر اساس مجوزهای صادره توسط سازمان و از میان داوطلبان واجد شرایط که نمرات لازم را در امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی بر اساس ضوابط این دستورالعمل کسب کرده باشند و از نظر گزینش اخلاقی- عقیدتی واجد شرایط تشخیص داده شوند، با تأیید سازمان صورت خواهد گرفت.
ماده ۳- دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به تدوین برنامه نیروی انسانی اقدام نموده و نیازهای استخدامی خود را بر اساس برنامه فوق تعیین و برای اخذ سهمیه استخدامی از سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند.
ماده ۴- دستگاه های اجرایی موظفند، درخواست مجوزهای استخدامی خود را با رعایت موارد ذیل به سازمان ارسال نمایند. سازمان نیز پس از بررسی، نسبت به تأیید یا عدم تأیید مجوز درخواستی اقدام و نتیجه را به دستگاه اجرایی اعلام می نماید.
– تبیین ضرورت نیازهای استخدامی
– تأمین اعتبار لازم برای استخدام های پیشنهادی در بودجه سنواتی
– وجود ساختار سازمانی مصوب در اجرای ماده (۲۹) و (۳۱) قانون مدیریت خدمات کشوری
– رعایت الزامات، احکام و سیاست های قانونی مصوب در خصوص اصلاح ساختار و ترکیب نیروی انسانی و کاهش نیروی انسانی در امور تصدی و غیرحاکمیتی
ماده ۵- دستگاه اجرایی موظف است به منظور جذب نیروی انسانی از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه، متن آگهی استخدام پیشنهادی را (مطابق نمونه پیوست) برای تأیید و اخذ مجوز نشر به سازمان ارسال نماید.
تبصره ۱- دستگاه اجرایی موظف است قبل از ارسال متن آگهی استخدام پیشنهادی در چارچوب مجوزهای استخدامی مأخوذه، و پس از تأیید مشاغل مورد نظر بر اساس «برگ تعیین مشخصات شغل» توسط سازمان، اقدامات لازم را در خصوص اجرای قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران به عمل آورد. در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد قانونی ایثارگران از بین افراد معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأمین نگردد، دستگاه اجرایی می تواند باقیمانده سهمیه فوق الذکر را در آگهی استخدام لحاظ نماید.
تبصره ۲- دستگاه اجرایی می تواند در صورتی که در قوانین و مقررات قبلی مورد عمل خود شرایطی علاوه بر شرایط مندرج در ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشد، آن را در زمان تنظیم آگهی استخدام منظور نماید.
تبصره 3 (الحاقی 1400/02/27) – مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در مفاد آگهی و یا ارائه مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک، مصاحبه و گزینش بر عهدۀ داوطلب است و چنانچه در هر مرحله از جذب و استخدام محرز شود، داوطلب به اشتباه یا به عمد اطلاعات خلاف واقع داده یا فاقد شرایط مندرج در دفترچه امتحان مشترک فراگیرب اشد، از انجام مراحل بعدی محروم گردیده و در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مزبور لغو و بلااثر می‌شود.
ماده ۶- مجوز انتشار آگهی استخدام پس از بررسی و تطبیق «پیش نویس آگهی استخدام پیشنهادی» و «برگ تعیین مشخصات شغل» مربوط به مشاغل آگهی استخدام با ضوابط جاری، توسط سازمان صادر خواهد شد. در صورت تأیید آگهی استخدام پیشنهادی از سوی سازمان، امکان انتشار آن در اولین امتحان مشترک فراهم خواهد شد.
ماده ۷- دستگاه اجرایی موظف است برای استخدام از محل مجوز صادره، نسخه ای از آگهی استخدامی تأیید شده توسط سازمان را حداقل ۴۵ روز قبل از زمان برگزاری امتحان مشترک به مؤسسه مجری جهت درج در دفترچه امتحان مشترک و انتشار عمومی ارسال نماید.
ماده ۸ (اصلاحی 1395/12/24) – امتحان استخدام (عمومی و تخصصی) برای دستگاه های اجرایی که دارای مجوز استخدامی و مجوز انتشار آگهی استخدام می باشند، به صورت امتحان مشترک فراگیر حداکثر دو بار در سال (در فصل بهار و پاییز) توسط سازمان برگزار می شود.
ماده ۹ (حذف 1400/02/27) – امتحانات مشترک فراگیر با رعایت شرایط ذیل، برنامه ریزی و اجرا می گردد:
– درج نیازهای استخدامی دستگاه های اجرایی (دارای مجوز نشر آگهی استخدام) به تفکیک دستگاه اجرایی، تعداد، شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا در دفترچه امتحان مشترک.
– فراهم نمودن امکان انتخاب متعدد برای داوطلبان استخدام در یک شغل به تفکیک دستگاه، شغل و محل جغرافیایی (با تعیین اولویت انتخاب، برای مشاغلی که شرایط احراز آن را دارند).
– (اصلاحی 1395/12/24) اجرای امتحان مشترک فراگیر بر اساس مشاغل در مقاطع زمانی مشخص.
– امکان انجام فرآیندهای مختلف امتحان مشترک فراگیر و ارسال و دریافت مدارک و مستندات مورد نیاز آن نظیر ثبت نام، صدور کارت، اعلام نتایج و… در سامانه امتحانات.
تبصره (اصلاحی 1395/12/24) – سازمان موظف است با همکاری دستگاه های اجرایی نسبت به تعیین «حیطه های امتحان تخصصی» برای هر یک از مشاغل مربوط اقدام نماید.
ماده ۱۰ (اصلاحی 1395/12/24) (حذف 1400/02/27) – سازمان می‌تواند متناسب با ظرفیت‌های جذب نشده دستگاه‌های اجرایی در شغل محل‌های تعیین شده در آگهی استخدامی، نسبت به اعلام تکمیل ظرفیت از شرکت‌کنندگانی که حد نصاب لازم را کسب نموده‌اند به ترتیب نمره فضلی و مشروط بر داشتن شرایط احراز و شرایط مندرج در آگهی استخدامی اقدام نماید.
ماده ۱۱ (اصلاحی 1395/12/24) – سؤالات مربوط به حیطه های عمومی امتحان مشترک توسط سازمان و با رعایت مقررات اسناد طبقه بندی شده تهیه می شود. سازمان می تواند تهیه سؤالات عمومی و تخصصی را به مؤسسه مجری تفویض نماید.
ماده ۱۲- مواد امتحان عمومی به شرح زیر تعیین می شود:
۱- معارف اسلامی
۲- زبان و ادبیات فارسی
۳- اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی
۴- ریاضی و آمار مقدماتی
۵- زبان انگلیسی عمومی
۶- هوش و توانمندی های ذهنی
۷- فنآوری اطلاعات
تبصره ۱- تعداد سؤالات امتحان عمومی حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ سؤال خواهد بود که به صورت چهارگزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
تبصره ۲- سؤالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
تبصره ۳- اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت نمره مکتسبه این داوطلبان، بر اساس مجموع تراز شده سایر سؤالات محاسبه خواهد شد.
تبصره ۴- به منظور احراز مهارت های پایه و عمومی فنآوری اطلاعات افراد واجد شرایط جهت استخدام در مشاغل تخصصی، کارشناسی و بالاتر (موضوع تبصره دو ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری) داوطلبان استخدام موظفند حداکثر یک ماه پس از اعلام تأیید گزینش، مدارک مربوط به کسب مهارت های هفت گانه ( ICDL) صادره از مراکز و مؤسسات تأیید صلاحیت شده توسط سازمان را ارائه نمایند.
ماده ۱۳(حذف 1395/12/24) – سؤالات حیطه های تخصصی امتحان مشترک بر اساس دانش و مهارت های تخصصی متناسب با شغل ها یا مشاغل، با هماهنگی دستگاه های اجرایی و نظارت سازمان، توسط مؤسسه مجری تهیه می گردد.
تبصره- تا زمان تصویب و ابلاغ مواد حیطه تخصصی هر شغل، سؤالات تخصصی با رعایت مقررات اسناد طبقه بندی شده توسط دستگاه اجرایی مربوط طراحی و حداقل یک ماه قبل از برگزاری امتحان مشترک در اختیار مؤسسه مجری قرار خواهد گرفت.
ماده ۱۴- سؤالات حیطه های تخصصی در امتحان مشترک با توجه به شغل مورد نظر و به صورت چهارگزینه ای با احتساب یک سوم نمره منفی به تعداد حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ سؤال خواهد بود.
ماده ۱۵ (اصلاحی 1400/02/27) – دستگاه های اجرایی می توانند نسبت به انجام مصاحبه های استخدامی از پذیرفته شدگان امتحان مشترک اقدام نمایند. شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام مصاحبه استخدامی، کسب حد نصاب می باشد و انتخاب افراد بر اساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل درصد (۴۰٪) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰٪) برای حیطه تخصصی) تا 2 برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل و محل مورد تقاضا صورت می پذیرد.
تبصره ۱- در صورتی که تعداد افراد دارای حد نصاب در مشاغل و محل مورد تقاضا کمتر از ظرفیت پذیرش باشد، همه افراد واجد حد نصاب برای انجام سایر مراحل مربوط معرفی خواهند شد.
تبصره ۲- مؤسسه مجری فهرست پذیرفته شدگان را برای مصاحبه استخدامی از طریق سامانه امتحانات اعلام می نماید. سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم خواهد نمود.
تبصره ۳- دستگاه اجرایی می تواند مصاحبه های استخدامی خود را به مراکز ارزیابی واگذار نماید.
ماده ۱۶- دستگاه اجرایی موظف است پس از برگزاری مصاحبه استخدامی، نسبت به معرفی افراد اصلی به گزینش بر اساس مجموع نمره فضلی آنان با وزن هفتاد درصد (۷۰٪) برای امتحان مشترک (با در نظر گرفتن وزن های تعیین شده برای حیطه های عمومی و تخصصی در ماده ۱۵) و سی درصد (۳۰٪) برای مصاحبه استخدامی، به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش اقدام نماید. در صورت عدم تأیید افراد معرفی شده در فرایند گزینش، نفرات ذخیره به ترتیب نمره فضلی به گزینش معرفی خواهند شد.
تبصره ۱- در صورت عدم برگزاری مصاحبه استخدامی، برای معرفی افراد دارای حد نصاب به گزینش، بر اساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل درصد (۴۰٪) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰٪) برای حیطه تخصصی) برابر تعداد ظرفیت پذیرش اقدام می گردد.
تبصره ۲ (اصلاحی 1400/02/27) – در صورت مساوی بودن مجموع نمرات مکتسبه داوطلبان در آزمون کتبی و مصاحبه، اولویت معرفی به گزینش با داوطلبانی خواهد بود که نمرۀ مکتسبه آنان در آزمون کتبی امتحان مشترک بالاتر باشد.
تبصره 3 (الحاقی 1400/02/27) – دستگاه اجرایی در مرحله مصاحبه استخدامی مکلف است نسبت به انجام مصاحبه استخدامی با تمامی داوطلبان معرفی شده واجد شرایط و ثبت نمره مربوطه در سامانه امتحانات اقدام نماید.
ماده ۱۷- دستگاه اجرایی موظف است با در نظر گرفتن سهمیه های قانونی (ایثارگران و معلولین)، حداکثر ظرف مدت پانزده (۱۵) روز پس از تأیید فهرست پذیرفته شدگان اصلی توسط سازمان، مشخصات افراد مذکور را برای ادامه مراحل جذب و استخدام به گزینش اعلام نماید.
ماده ۱۸- هسته های گزینش دستگاه های اجرایی موظفند با رعایت ماده (۱۶) قانون گزینش نسبت به اعلام نظر در خصوص فرد یا افراد معرفی شده در موعد مقرر اقدام نمایند.
ماده ۱۹- در صورتی که پس از اعلام نظر گزینش، نیروی انسانی مورد نیاز از بین داوطلبانی که در مصاحبه استخدامی پذیرفته اند تأمین نگردد، دستگاه اجرایی می تواند از سایر داوطلبان همان شغل و محل مورد تقاضا که در امتحان مشترک حد نصاب لازم را کسب نموده اند، به ترتیب نمره فضلی برای انجام سایر مراحل استخدامی دعوت به عمل آورد.
ماده ۲۰- دستگاه اجرایی موظف است پس از وصول نظر گزینش، نسبت به اطلاع رسانی به پذیرفته شدگان نهایی اقدام نماید و پذیرفته شدگان نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اعلام دستگاه جهت ادامه مراحل جذب و استخدام به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه نمایند. عدم مراجعه در مهلت مقرر، به منزله انصراف از استخدام در دستگاه اجرایی می باشد.
ماده ۲۱ (اصلاحی 1400/02/27)- دستگاه اجرایی موظف است حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه پس از اعلام نظر گزینش و انجام سایر تشریفات استخدامی، نسبت به درخواست شماره مستخدم برای افراد پذیرفته شده نهایی از طریق سامانه کارمند ایران اقدام نماید. همچنین، حداکثر ظرف مدت یک (۱) ماه پس از اخذ شماره مستخدم، نسبت به صدور حکم کارگزینی یا تنظیم قرارداد پیمانی آنان اقدام نماید.
تبصره ۱- در صورت عدم مراجعه پذیرفته شدگان نهایی ظرف مهلت مقرر یا انصراف کتبی آنان قبل از صدور حکم کارگزینی، دستگاه اجرایی می تواند با رعایت مفاد این دستورالعمل نسبت به جایگزینی نفرات به ترتیب نمره فضلی در همان شغل و محل مورد تقاضا که حد نصاب امتحان مشترک را کسب نموده اند، اقدام نماید.
تبصره ۲- صدور شماره مستخدم صرفاً برای آن گروه از پذیرفته شدگان نهایی که با رعایت مفاد این دستورالعمل جذب گردیده اند، امکان پذیر است.
ماده ۲۲- سازمان می تواند از طریق فراخوان عمومی در مشاغل خاص نسبت به برگزاری امتحان مشترک خاص توسط مؤسسه مجری اقدام نماید و دستگاه های اجرایی با هماهنگی سازمان از محل مجوزهای قانونی مأخوذه و در چارچوب قوانین و مقررات جاری از میان داوطلبان واجد شرایط که حد نصاب لازم را کسب نموده و اطلاعات آنان در سامانه امتحانات وجود دارد، نسبت به انتخاب افراد بر اساس نمره فضلی برای انجام سایر مراحل استخدام اقدام نمایند.
تبصره- تشخیص و تأیید مشاغل خاص با سازمان خواهد بود.
ماده ۲۳ (اصلاحی 1400/02/27)- سازمان یا موسسه مجری موظف است سامانه امتحانات را حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ایجاد نماید. این سامانه امکان انجام فرآیندهای زیر را در خصوص امتحانات مشترک فراهم می آورد:
– اطلاع رسانی عمومی به داوطلبان استخدام
– امکان ثبت نام داوطلبان، صدور کارت، اعلام نتایج و…
– اعلام فهرست پذیرفته شدگان اولیه و نهایی در هر یک از مراحل استخدام
ماده ۲۴ (اصلاحی 1400/02/27)- داوطلبان استخدام در زمان ثبت نام می‌توانند علاوه بر شغل‌محل مورد تقاضا به عنوان انتخاب اصلی، یک شغل ‌محل دیگر را به عنوان انتخاب دوم در همان دستگاه اجرایی انتخاب کنند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پس از اعلام نتیجه نهایی هر آزمون در بازه زمانی برگزاری آزمون بعدی حداکثر به مدت شش(۶) ماه پس از اعلام نتیجه، با هماهنگی سازمان و موسسه مجری در هریک از شغل محل هایی که داوطلب نداشته و یا افراد پذیرفته شده کمتر از نیاز دستگاه باشند، از میان داوطلبان همان آزمون با در نظرگرفتن انتخاب دوم داوطلبان و رعایت شرایط تعیین‌شده در شغل محل های مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام همان آزمون برای دستگاه مورد نظر (اعم از سهمیه، جنسیت، شرایط احراز و …)، به ترتیب نمرات فضلی در مرحله آزمون کتبی، نسبت به دعوت از آن‌ها جهت انجام سایر مراحل استخدامی اقدام نماید.
ماده ۲۵ (حذف 1400/02/27)- افراد دارای حد نصاب که اسامی آنها در سامانه امتحانات درج گردیده، در صورت تمایل به کسب امتیازات بالاتر و یا تغییر شغل خود می توانند حسب مورد در سایر امتحانات مشترک نیز متناسب با رشته تحصیلی خود شرکت نمایند. چنانچه داوطلبان مذکور در امتحان مشترک بعدی نیز حد نصاب لازم را کسب نمایند، نتایج هر دو امتحان مشترک در سامانه مذکور ثبت و در مهلت تعیین شده دارای اعتبار خواهد بود.
ماده ۲۶ (اصلاحی 1400/02/27) – ملاک عمل درخصوص محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل، اتمام خدمت دورۀ ضرورت یا معافیت دائم آخرین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر و برای محاسبۀ سن افراد، اولین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر می‌باشد.
ماده ۲۷ (حذف 1400/02/27) – نمره داوطلبان بومی استان با ضریب «یک و دو دهم» (۱.۲) و بومی شهرستان با ضریب «یک و چهار دهم» (۱.۴) نمره مکتسبه در هر حیطه از امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی محاسبه می گردد. (ابطال به موجب رای شماره 154 مورخ 1398/02/10 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)
ماده ۲۸ (حذف 1400/02/27)- به نمرات مکتسبه کارکنان قراردادی که دارای شماره شناسه می باشند، به ازاء هر سال سابقه خدمت در هر یک از دستگاه های اجرایی، دو درصد و حداکثر تا بیست درصد (۲۰٪) نمره کل، در هر یک از حیطه های امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی آنان اضافه خواهد شد. (ابطال به موجب رای شماره 743 مورخ 1396/08/09 هیات عمومی دیوان عدالت اداری)
ماده 29- تخصیص مجوزهای استخدامی مربوط به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تا صد در صد (۱۰۰٪) به نیروهای بومی آن مناطق با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید سازمان امکان پذیر است. (تایید به موجب رای شماره 2358 و 2359 مورخ 1398/07/30 هیات عمومی دیوان عدالت اداری)
ماده ۳۰ (حذف 1400/02/27) – استخدام پیمانی کارکنان قراردادی دارای شماره شناسه شاغل در دستگاه های اجرایی که در آزمون های استخدام ادواری سال های ۱۳۸۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ موضوع بند (۷) تصویب نامه شماره ۲۵۲۹۶/ت۲۵۰۸۶ مورخ 1380/5/29 هیأت وزیران، شرکت نموده و دارای کارنامه مجاز می باشند، از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه توسط دستگاه اجرایی و در صورت وجود پست سازمانی بلاتصدی متناسب با رشته تحصیلی آنان، اعتبارات مصوب و داشتن شرایط عمومی استخدام، امکان پذیر می باشد. (همچنین ابطال به موجب رای شماره ۶۵۶ تا ۶۵۹ مورخ ۱۳۹۶/‍۰۷/۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)
ماده ۳۱ (اصلاحی 1400/02/27)- مدارک تحصیلی پایین‌تر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدامی و همچنین مدارک معادل، برای شرکت در آزمون مشترک و استخدام مجاز نمی‌باشد.
تبصره (الحاقی 1400/02/27) – افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده، برای شرکت در آزمون می‌بایست مدرک مقطع تحصیلی ذکر شده در آگهی را داشته باشند. در این حالت مقطع تحصیلی بالاتر لحاظ نمی‌شود و حکم کارگزینی یا تنظیم قرارداد پیمانی پذیرفته‌شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در آگهی استخدامی خواهد بود.
ماده ۳۲ (حذف 1400/02/27) – دستگاه های اجرایی مکلفند آگهی استخدامی تأیید شده را جهت اطلاع رسانی عمومی در درگاه الکترونیکی دستگاه خود قرار دهند.
ماده ۳۳- ایثارگران مشمول قوانین و مقررات خاص خود می باشند.
ماده ۳۴- سهمیه استخدامی معلولین در صورت کسب حد نصاب، سه درصد (۳٪) است.
ماده ۳۵- آگهی های استخدامی باید به گونه ای تنظیم شود که موارد مرتبط با وظایف و آگاهی داوطلبان استخدام از جمله شرایط و فرایندهای مختلف استخدام ، در آن لحاظ گردد.
ماده ۳۶- این دستورالعمل در ۳۶ ماده و ۲۰ تبصره در تاریخ 1393/5/14 به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور رسیده و جایگزین دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی شماره ۸۴۵۹۷/ ۲۰۰ مورخ 1388/9/8 و شیوه نامه ۱۵۹۴۱/ ۲۰۰ مورخ 1389/2/18 گردیده و بخشنامه های شماره ۱۷۰۹/ ۲۰۰ مورخ 1389/1/25 و ۴۶۶۳۵/ ۹۰/ ۲۰۰ مورخ 1390/10/3 و ۹۱۶۳/ ۹۱/ ۲۰۰ مورخ 1392/5/12 لغو می گردد.

مقررات مرتبط

* اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام در دستگاه های اجرایی (بخشنامه شماره 1172660 مورخ 1396/02/06 سازمان اداری و استخدامی کشور)
* رای شماره ۶۵۶ تا ۶۵۹ مورخ ۱۳۹۶/‍۰۷/۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (ابطال ماده 30)
* رای شماره  743 مورخ  1396/08/09 هیات عمومی دیوان عدالت اداری (ابطال ماده 28 دستورالعمل)
* رای شماره 154 مورخ 1398/02/10 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (ابطال ماده 27 دستورالعمل)
* رای شماره 2358 و 2359 مورخ 1398/07/30 هیات عمومی دیوان عدالت اداری  (عدم ابطال ماده 29 دستورالعمل)
* اصلاحیه دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه شماره 18427 مورخ 1400/04/08 سازمان اداری و استخدامی کشور)
* رای شماره 1322 مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍11/25 هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری (عدم ابطال عبارت «مصاحبه استخدامی» از مواد 1-2-15-16-19-27 دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات به شماره 9757/93/200)

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی