آیین نامه اجرایی ماده 102 قانون استخدام کشوری مصوب 1366/02/26 شورای امور اداری و استخدامی کشور

فصل اول – ترتیب اجراء و تشریفات و برقراری حقوق بازنشستگی

ماده 1 – مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و سایر مستخدمینی که مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه  قانون مزبور می باشند در مواردی که طبق مقررات قانون مربوط تحقق امر بازنشستگی منوط به تقاضای آنان است در صورت تمایل به بازنشستگی موظفند تقاضای خود را حداقل یک ماه قبل از تاریخ بازنشستگی کتباً به وزارتخانه یا مؤسسه و یا شرکت دولتی و یا شهرداری مربوطه که در این آیین نامه دستگاه نامیده می شود تسلیم نماید.

تبصره 1 ـ مستخدمین مأمور تقاضای بازنشستگی خود را باید به دستگاه متبوع خود ارسال دارند.

تبصره 2 ـ مستخدمین رسمی موضوع ماده 144 قانون استخدام کشوری می بایست تقاضای بازنشستگی خود را به دستگاه  محل خدمت تسلیم نمایند.

ماده 2 – دستگاه مربوط مکلف است در مورد مستخدمین موضوع ماده 1 این آیین نامه بعد از دریافت تقاضای مستخدم و همچنین در مورد مستخدمینی که بازنشستگی آنان منوط به تقاضای مستخدم نمی باشد بعد از رسیدگی به سوابق و مدارک استخدامی در صورتی که مستخدم را واجد شرایط قانونی بازنشستگی تشخیص دهند حکم بازنشستگی را به امضاء وزیر یا بالاترین مقام مؤسسه دولتی و یا مقام مجاز از طرف آنان صادر و قبل از تاریخ اجرای حکم به مستخدم ابلاغ نماید.

ماده 3 – کارگزینی دستگاه مربوط همزمان با صدور حکم بازنشستگی حکم برقراری حقوق بازنشستگی مستخدم را با استفاده از فرم ع ـ 44 (3 ـ54) بر اساس مقررات فصل هشتم قانون استخدام کشوری و سایر مقررات مربوط که در آن میزان حقوق بازنشستگی و بدهی او به صندوق بازنشستگی کشوری تعیین شده است صادر می نماید و رونوشت آن را به واحدمالی مربوطه ارسال می دارد.

ماده 4 – واحد امور مالی دستگاه مربوط درخواست وجه را بر اساس حکم برقراری حقوق بازنشستگی در 5 نسخه صادر و به کارگزینی دستگاه ذیربط ارسال می دارد.

ماده 5 – کارگزینی دستگاه مربوط کلیه نسخ درخواست وجه را به ضمیمه حکم برقراری حقوق بازنشستگی نسخه سازمان  بازنشستگی و نسخه کارگزینی و اسناد و مدارک مربوط همراه با پرونده استخدامی جهت تایید حکم برقراری حقوق بازنشستگی و تسجیل و حواله حقوق بازنشستگی به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال می نماید.

تبصره ـ دستگاه مربوط به منظور رفاه حال بازنشستگان و از کار افتادگان و وراث مستخدمین متوفی می تواند تا برقراری حقوق بازنشستگی حداکثر به مدت 4 ماه حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی و شش ماه حقوق وظیفه را به عنوان علی الحساب از محل تنخواه گردان بازنشستگان به مستخدم یا ورثه قانونی وی پرداخت نماید. در صورت ضرورت مدت پرداخت علی الحساب با تایید سارمان بازنشستگی کشوری تمدید خواهد شد.

ماده 6 – مدارک لازم جهت برقراری حقوق بازنشستگی به شرح زیر است :

الف ـ تقاضای بازنشستگی در مواردی که تحقق بازنشستگی منوط به تقاضای مستخدم باشد.

ب ـ حکم بازنشستگی

ج ـ خلاصه اطلاعات حکم اجرای مرحله اول و یا اولین حکم استخدام رسمی پس از تصویب قانون استخدام کشوری  مصوب 1345/3/31.

د ـ حکم تطبیق وضع و حکم انتقال در مورد مستخدمینی که از دستگاه ها غیر مشمول وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری منتقل گردیده اند.

هـ ـ احکام ترفیع، تغییر ضریب، ارتقاء گروه و تفاوت حقوق ناشی از تنزل گروه مستخدم موضوع تبصره 2 ماده 36 قانون استخدام کشوری که در تعیین حقوق بازنشستگی ملاک عمل قرار می گیرد.

و ـ برگ محاسبه مدت خدمت فرم ع ـ 38 (7 ـ 53).

ز ـ برگ محاسبه بدهی کسور بازنشستگی فرم ع ـ 40 (7 ـ53).

ح ـ برگ محاسبه حقوق بازنشستگی یا وظیفه فرم ع ـ 39 (7 ـ53).

ط ـ نشانی آخرین محل سکونت یا آدرس پستی مستخدم بازنشسسته.

ی ـ تاییدیه شورای 3 نفره مذکور در تبصره 2 قانون اصلاح تبصره 1 ماده 74 قانون استخدام کشوری و الحاق 3 تبصره به آن  در مورد دارندگان مشاغل تخصصی.

ماده 7 – سازمان بازنشستگی کشوری پس از بررسی حکم برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه در صورت صحت، حکم  مذکور را تایید و یک نسخه از آن را به ضمیمه پرونده استخدامی مستخدم به دستگاه مربوط ارسال می دارد و در غیر این صورت اسناد و مدارک را برای رفع نقص به دستگاه ذیربط اعاده می نماید.

تبصره ـ پس از تایید حکم برقراری حقوق بازنشستگی اعاده به خدمت یا تغییر تاریخ بازنشستگی مستخدم منوط به کسب مجوز قانونی است.

ماده 8 – سازمان بازنشستگی کشور پس از تسجیل درخواست وجه مراتب را به واحدهای ذیربط اعلام می نماید.

تبصره ـ در صورتی که مستخدم بازنشسته مقیم شهرستان باشد یک نسخه از درخواست وجه تسجیل شده به واحد امور مالی دستگاه مربوط و نسخه دیگر مستقیماً به دارائی محل سکونت ذینفع ارسال می گردد.

 

فصل دوم – ترتیب اجراء و تشریفات برقراری حقوق وظیفه

ماده 9 – دستگاه مربوط مکلف است پیشنهاد برقراری حقوق وظیفه مستخدمین موضوع مواد 79 و 80 قانون استخدام کشوری و حقوق وظیفه وراث قانونی مستخدمین موضوع ماده 83 قانون مذکور را (مطابق فرم های مربوطه) به امضاء وزیر یا بالاترین مقام دستگاه و یا مقام مجاز از طرف آنان همراه با تأییدیه شورای امور اداری و استخدامی کشور به سازمان  بازنشستگی کشوری ارسال نماید.

ماده 10 – در مورد برقراری حقوق وظیفه وراث علاوه بر مدارک مذکور در ردیف های مندرج در ماده 6 (به استثنای بندهای الف و ب) ارسال مدارک زیر حسب مورد ضروری می باشد:

الف ـ حکم برقراری حقوق وظیفه وراث فرم ع ـ 45 (3 ـ 54)

ب ـ رونوشت برگ خلاصه مرگ متوفی.

ج ـ اعلام نامه برقراری حقوق وظیفه فرم ع ـ41 (7 ـ53).

د ـ رونوشت شناسنامه وراث قانونی یا فتوکپی مصدق آن.

هـ ـ فتوکپی مصدق عقدنامه همسر یا گواهی حصر وراثت یا مدارک مثبته دال بر وجود علقه زوجیت دائم که به گواهی مراجع  قانونی رسیده باشد.

و ـ گواهی از دستگاه ها یا مؤسسات آموزش عالی رسمی دایر بر اشتغال به تحصیل فرزندان و نوادگان مستخدم متوفی.

ز ـ گزارش کلانتری یا ژاندارمری محل سکونت دایر بر این که پدر و مادر متوفی تحت تکفل او بوده اند.

ح ـ استشهاد محلی دایر بر عدم اشتغال همسر متوفی در دستگاه ها و مؤسسات غیردولتی موضوع ماده 88 اصلاحی قانون استخدام کشوری که به تأیید مراجع ذی صلاح رسیده باشد.

ط ـ گواهی کمیسیون پزشکی مربوط و یا پزشکی قانونی دایر بر تأیید علیل بودن یا ناقص العضو بودن فرزندان یا نوادگان و شوهر مستخدم متوفی بر حسب مورد.

ی ـ تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم اشتغال و تمکن مالی وراث موضوع قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده اجازه پرداخت وظیفه و مستمری … مصوب 63/10/2

ماده 11 – جهت پرداخت حقوق مستخدمین بازنشسته و یا وظیفه بگیر به عائله تحت تکفل آنان موضوع لایحه قانونی راجع به اجازه پرداخت حقوق و فوق العاده مستمر کارکنان دولت که به اسارت رژیم مزدور عراق درآمده و یا در مناطق اشغالی و جنگی باقی مانده اند به عائله تحت تکفل آنان مصوب 1360/8/3 مجلس شورای اسلامی علاوه بر مدارک موضوع ماده 10این آیین نامه ارسال گزارش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا جهاد سازندگی و یا هلال احمر مبنی بر اسارت یا مفقودالاثرشدن مستخدم بازنشسته الزامی است.

تبصره ـ در مورد مشمولین قانون برقراری حقوق وظیفه از کار افتادگی و وظیفه عائله تحت تکفل جانبازان و شهداء انقلاب  اسلامی ایران کارگزینی ذیربط مکلف است یک نسخه از حکم تایید شده را به بنیاد شهید انقلاب اسلامی ارسال نماید.

ماده 12 – قطع سهم هر یک از وراث قانونی و افزایش آن به سهام بقیه وراث با تأیید سازمان بازنشستگی کشوری توسط دستگاه مربوط انجام می شود.

تبصره ـ دستگاه ها مکلفند حداقل هر سال یک بار وضعیت وراث منحصر به فرد وظیفه بگیر را از لحاظ استحقاق دریافت حقوق وظیفه مورد بررسی قرار داده و نسبت به استرداد حقوق وظیفه ای که من غیر حق پرداخت گردیده است اقدامات مقتضی معمول دارند.

 

فصل سوم – ترتیب احتساب مدت خدمت و استرداد و انتقال کسور بازنشستگی

ماده 13 – در صورت تقاضای مستخدمین جهت احتساب سوابق خدمت غیر رسمی آنان جزو سابقه خدمت رسمی دستگاه ها مکلفند همزمان با قبول تقاضا، بدهی کسور بازنشستگی مدت خدمت غیر رسمی آنان را بر اساس تبصره 2 ماده 85 قانون استخدام کشوری محاسبه و فرم تکمیل شده ع ـ70 (6 ـ63) را همراه با تقاضای مستخدم به انضمام پرونده استخدامی جهت تقسیط کسور به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال نمایند.

تبصره 1 ـ از تاریخ تصویب این آیین نامه دستگاه ها مکلفند در مورد مستخدمینی که قبل از تصویب این آیین نامه سوابق  خدمت غیر رسمی آنان محاسبه گردیده است مراتب را جهت تعیین بدهی و تقسیط و دریافت کسور به سازمان بازنشستگی کشوری اعلام دارند.

تبصره 2 ـ سازمان بازنشستگی کشوری پس از بررسی مدارک مربوط مکلف است در صورت کامل بودن آن ردیف 15 فرم مذکور را تکمیل و تایید نماید و در غیر این صورت با تصریح موارد نقص اسناد و مدارک را جهت تکمیل به کارگزینی دستگاه  مربوط اعاده کند.

تبصره 3 ـ دستگاه متبوع مستخدم مکلف است در اجرای قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 65/3/27 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه آن اقدامات لازم جهت انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط به عمل آورد و دستگاه های محل خدمت قبلی مستخدم مکلف به همکاری در این زمینه می باشند.

ماده 14 – به منظور انعکاس سوابق پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم دستگاه ها مکلفند به هنگام انتقال این گونه  مستخدمین صورت حقوق و مزایا و کسورات بازنشستگی آنان را مطابق فرم ع 82 ـ (3 ـ66) تهیه و پس از تایید ذیحساب یا مدیر امور مالی (در دستگاه های فاقد ذیحساب ) به همراه پرونده پرسنلی مربوط به دستگاه جدید محل خدمت آنان ارسال نمایند. ضمناً دستگاه ها و نهادهای انقلاب اسلامی موظفند در مورد مستخدمینی که بر طبق ماده 2 آیین نامه مأموریت ها به آن دستگاه ها مأمور گردیده اند به نحو فوق الذکر عمل نموده و فهرست تنظیمی را پس از پایان مأموریت به دستگاه اصلی  مستخدم ارسال دارند.

ماده 15 – در مورد مستخدمینی که بر اساس مبانی قانونی تقاضای کتبی مبنی بر استرداد یا انتقال کسور بازنشستگی می نمایند دستگاه متبوع مستخدم مکلف است فرم ع ـ 69 (6 ـ63) را تکمیل و همراه پرونده پرسنلی متضمن درخواست وی جهت رسیدگی و اقدام لازم به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال نماید.

تبصره ـ در مورد مستخدمینی که در دستگاه های مختلف خدمت نموده اند این قبیل دستگاه ها نیز موظف به تکمیل فرم  فوق الذکر و ارسال آن به دستگاه متبوع مستخدم خواهند بود.

ماده 16 – سازمان بازنشستگی کشوری پس از وصول پرونده پرسنلی مستخدم و نسخ تکمیل شده فرم ع ـ 69 (6 ـ63) در مورد رسیدگی به درخواست مزبور اقدام و پس از گواهی واریز مبالغ کسور بازنشستگی پرداختی به حساب صندوق بازنشستگی  کشوری نسخه مربوط به سازمان بازنشستگی کشوری را ضبط و پس از ارسال نسخه مربوط به مرجع پرداخت کننده وجه، سایر نسخ فرم مذکور را به همراه پرونده پرسنلی به دستگاه ذیربط مستخدم اعاده می نماید.

 

فصل چهارم – ترتیب نگهداری حساب ها

ماده 17 – مرجع پرداخت کننده وجه (در حال حاضر خزانه داری کل) مکلف است و پس از دریافت نسخه مربوط نسبت به حواله مبلغ تأیید شده در فرم به دستگاه ذیربط اقدام نماید.

ماده 18 – کلیه دستگاهها مکلفند کسور بازنشستگی مستخدمین مشترک صندوق بازنشستگی کشوری خود را به همراه سهم کارفرمائی موضوع مواد71، 72، 73، 100 قانون استخدام کشوری و تبصره های مربوط حسب مورد و همچنین کسور خدمات غیررسمی (موضوع ماده 13 این آیین نامه) حداکثر تا پایان ماه بعد به حساب های صندوق بازنشستگی کشوری واریز نمایند در صورت تاخیر مشمول حکم ماده 11 اساسنامه سازمان بازنشستگی کشوری خواهند شد. حساب های صندوق مزبور در حال حاضر به شرح زیر می باشد:

الف ـ حساب شماره 2 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مربوط به مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری  و مستخدمین موضوع ماده 144 قانون مزبور و اعضای هیأت علمی و قضات.

ب ـ حساب شماره 22 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مربوط به مستخدمین موضوع ماده 33 مقررات استخدامی شرکت های دولتی و مشمولین لایحه قانونی راجع به شمول مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری به  مستخدمین شرکت های دولتی مشمول قانون تأمین اجتماعی مصوب 58/9/10 شورای انقلاب اسلامی ایران.

ج ـ حساب شماره 41 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مربوط به مستخدمین شهرداری ها به جز شهرداری تهران.

تبصره 1 ـ تغییر حساب های فوق الذکر با اعلام کتبی سازمان بازنشستگی کشوری خواهد بود.

تبصره 2 ـ نهادها و سایر موسساتی که طبق ضوابط قانونی به نحوی از خدمات مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مأمور با پرداخت حقوق و مزایا استفاده می نمایند، مکلفند بر مبنای ضوابط مقرر در قانون استخدام کشوری کسور بازنشستگی سهم مستخدم را کسر نموده و بعلاوه سهم کارفرمایی به ترتیبی که در این ماده مقرر گردیده است به حساب های صندوق های بازنشستگی کشوری واریز نمایند.

 

فصل پنجم – مقررات متفرقه

ماده 19 – دستگاه ها مکلفند وجوه مربوط به حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران را که در اختیار دارند و طبق ضوابط مقرر قابل  پرداخت به ذینفع نمی باشد در اسرع وقت به حساب های مربوطه حساب های موضوع ماده 18 حسب مورد برگشت داده و با ارسال مدارک مربوطه سازمان بازنشستگی کشوری را مطلع نمایند.

تبصره ـ در صورت مراجعه مستخدمین ذینفع و عدم وجود موانع قانونی ذی حسابی و یا واحد امور مالی مکلف است  اقدامات لازم را جهت صدور درخواست وجه عمل آورده و درخواست مزبور را برای تسجیل به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال نماید.

ماده 20 – منظور از فرم های اشاره شده در کلیه مواد و تبصره های این آیین نامه فرم های مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور می باشد و تغییرات بعدی در این فرم ها می بایست به تایید سازمان مذکور برسد. این آیین نامه در 5 فصل و 20 ماده و 14 تبصره در جلسه مورخ 66/2/26 شورای امور اداری و استخدامی کشور به تصویب رسید و از تاریخ تصویب کلیه مقررات و دستورالعمل های مغایر با آن ملغی است.

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی