اساسنامه سازمان همیاری شهرداری های تابعه استان مازندران

نامه شماره 9521/1/3/34 مورخ 1370/06/13 وزیر کشور

 

برادر گرامی جناب آقای معیدی
استاندار محترم مازندران

بازگشت بنا مه شماره ۹۳۶۴/۵ – ۷۰/۵/۱۰ منضم به اساسنامه پیشنهادی سازمان همیاری شهرداری های تابعه استان مازندران بدینوسیله اساسنامه مذکور که در ۱۴ صفحه مشتمل بر هشت فصل و ۳۰ ماده و ۱۸ تبصره و ۵۱ بند و چهار صفحه جدول سهام شهرداری های عضو که تمام صفحات آن با قید شماره و تاریخ تصویب ممهور به مهر وزارت کشور می باشد باستناد ماده ۸۴ قانون شهرداری تصویب نموده و موافقت وزارت کشور را جهت اجرای مفاد آن اعلام می دارد.

عبدا…نوری – وزیرکشور

فصل اول
ماده ۱ – اسم و مرکز وحدود عملیات
الف – اسم سازمان : سازمان همیاری شهرداری های استان که اختصارا در این اساسنامه سازمان نامیده می شود.
ب – مرکز سازمان : شهر …
ج – حدود عملیات در درجه اول محدوده شهرهای تابعه استان و در درجه دوم حومه شهرهای مزبور و در درجه سوم در سطح استان و بالاخره با تصویب شورای سازمان در خارج از استان.
ماده ۲ – سازمان بر طبق اصول بازرگانی تاسیس و اداره می گردد و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و می تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری اعم از واردات و صادرات و قبول نمایندگی شرکت های تولیدی داخلی و خارجی و صنعتی و پیمانکاری اعم از آن که بطور مستقیم ویـا غیر مستقیم به تمام و یا هر یک از موضوعات این اساسنامه مربوط باشد مبادرت نماید.
ماده 3- سرمایه سازمان عبارتست از دو میلیارد و یکصد و شش میلیون (۲.۱۰۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال منقسم به ۷۰۲ سهم 3۰۰۰.۰۰۰ ریالی بشـرح جدول سهام پیوست.
تبصره ۱- حداقل سرمایه گذاری شهرداری های داوطلب عضویت در سازمان بیست و هفت میلیون ریال و حداکثر سرمایه گذاری هریک از داوطلبین عضویت بیش از هفت برابر کمترین رقم سهـام خریداری شده توسط هر کدام از اعضاء نمی تواند باشد.
تبصره ۲- مبلغ سهام و میزان سرمایه سازمان براساس گزارش کار و سیاست مالی و تجاری آن بمنظور توسعه و یا کنترل عملکرد سازمان قابل افزایش و یا کاهش خواهد بود.
ماده ۴ – در صورتی که بعد از گذشت یک یا چندسال شهرداری جدیدی در استان تاسیس و داوطلب عضویت در سازمان باشد میزان سرمایه گذاری و تعداد سهام این گونه شهرداریها با تصویب شورای سازمان تعیین خواهد شد.
ماده 5 – مدت سازمان نا محدود است.
ماده ۶ – موضوع و هدف سازمان
احداث کارخانجات، کارگاه های مربوط به تولید و تامین خدمات و تاسیسات مورد نیاز عمومی شهرهای استان با امکان عرضه و فروش همگانی مازاد بر مصرف شهرداری های عضو (اعم از فروش به اشخاص حقیقی یا حقوقی) بمنظور جبران مضیقه و کمبود آن در بازار مصرف و قبول انجام هرگونه خدمات پیمانکاری در زمینه راهسازی و آسفالت و جدول بندی و عملیات ساختمانی و عمرانی و اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی انواع فرآورده های بتونی و مصالح ساختمانی و اشتراک مساعی با سایر موسسات تولید کننده بمنظور تمرکز و هماهنگی امور مربوطه و جلب همکاری این گونه مؤسسات و همچنین فعالیت در زمینه خرید و تدارکات ماشین آلات سبک و سنگین و وسائل ولوازم و خدمات مورد نیاز شهـر و شهرداری های استان.

فصل دوم – ارکان سازمان
ماده ۷ – ارکان سازمان بشرح ذیل است :
الف – هیئت موسس
ب – شورای سازمان
ج – هیئت مدیره
د – مدیرعامل
هـ – حسابرس

فصل سوم : اعضاء و وظائف هیئت موسس
ماده 8 – هیئت موسس به ریاست استاندار یا معاون عمرانی استانداری و بـا عضویت شهردار مرکز استان یک نفر به نمایندگی از وزارت کشور و رئیس شهر و روستای استانداری تشکیل خواهد شد.
ماده ۹- وظائف هیئت مؤسس
1 – تشکیل جلسه هیئت موسس و افتتاح حساب بانکی و معرفی آن به شهرداری های تابعه استان بمنظور واریز سهام خریداری شده و تعیین جدول زمان بندی اقدامات در جهت تشکیل شورای سازمان.
2 – ارسال اساسنامه سازمان همیاری به شهرداری های تابعه جهت اطلاع واعلام وصول و دعوت از شهرداری های استان به منظــور عضوگیری حداکثر به فاصله یک هفته بعد از آخرین اعلام وصول.
3 – تشکیل جلسه مشترک هیئت موسس و شهرداری های استان و تنظیم صورت جلسه ای مبنی بر مشارکت شهرداری های استان در احیا شورای سازمان.
4 – دعوت از شورای مذکور بر طبق شرایط مندرج در این اساسنامه جهت تشکیل جلسه شورا و انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان و انجام سایر وظائف مندرج در ماده ۱۲ این اساسنامه.

فصل چهارم – اعضاء و وظائف شورای سازمان
ماده ۱۰ – شورای سازمان به ریاست استاندار یا معاون عمرانی استاندار بعنوان نماینده تام الاختیار استاندار و رئیس سازمان شهرداری های استان و رئیس دفتر شهر و روستای استانداری و رئیس دفتر فنی استانداری و با عضویت شهرداران شهرهای عضو سازمان (بعنوان نمایندگان قانونی سهام شهرداریها) تشکیل خواهد شد.
ماده ۱۱- جلسات شورای سازمان سالی دو بار در شهر مرکز سازمان و در هفته اول ماه های شهریور و بهمن و با حضور دو سوم اعضاء تشکیل وتصمیم آن با اکثریت آراء معتبر است.
تبصره ۱- درصورت ضرورت و بنا به پیشنهاد هیئت مدیره یا مدیر عامل و یا 1/3 از اعضاء شورای سازمان جلسه فوق العاده سازمان تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲ – حسابرس در صورت نیاز و ضرورت می تواند از هیئت مدی درخواست دعوت شورای فوق العاده سازمان را نموده و هیئت مدیره موظف است به فاصله یک هفته نسبت به درخواست مذکور اقدام و پیشنهاد اجلاس فوق العاده شورای سازمان را بنماید.
ماده 12 – وظائف شورای سازمان
الف – شورای سازمان به نمایندگی از طرف شهرداری های صاحب سرمایه حق تصویب معاملات و نظارت کلی نسبت به عملیات سازمان را عهده دارخواهد بود و می تواند اختیارات لازم را به هیئت مدیره با مدیر عامل تفویض نماید.
ب – انتخاب مدیر عامل سازمان با توجه به ضوابط و مقررات این اساسنامه.
ج – تعیین خط مشی سازمان و تصویب طرح های کلی در رابطه باهداف و موضوع سازمان.
د – تصویب بودجه، متمم بودجه، اصلاح بودجه، تفریغ بودجه و ترازنامه و صورتحساب عملکرد و گزارش حسابرسی.
تبصره ـ نسخه ای از کلیه پیشنهادات و موادی که به تصویب شورای سازمان خواهد رسید می بایستی قبلا به وزارت کشور ارسال شود.
ه – تصویب پیشنهادات هیئت مدیره نسبت به اخذ و اعطای وام در رابطه با اهداف و موضوع سازمان.
و- تصویب کلیه آئین نامه های (اعم از مالی و استخدامی وغیره) مورد احتیاج که وسیله مدیر عامل واز طریق هیئت مدیـره پیشنهاد خواهد شد.
ز – اجازه تسویه دعاوی از طریق سازش یا داوری
ح – انتخاب حسابرس
ط – انتخاب اعضای هیئت مدیره
ی – اتخاذ تصمیم نسبت به سود و زیان و همچنین اتخاذ تصمیم درباره بکارگرفتن سود ویژه جهت گسترش امور سازمان
ک – تعیین حقوق و مزایا و پاداش وحق الجلسه اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل وتعیین حق الزحمه حسابرس با رعایت مقررات ماده ۳۳ قانون استخدام کشوری
ل – اصلاح وتجدید نظر در مواد اساسنامه انحصارا با وزارت کشور است بدیهی است شورای سازمان نیز می تواند پیشنهاد اصلاح و تجدید نظر در مورداساسنامه را به وزارت کشور بنماید.
م – پیشنهاد انحلال سازمان طبق مقررات به وزارت کشور
ن – اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه سازمان و پذیرش عضو جدید و پیشنهاد برای تصویب به وزارت کشور
س – اهداء وقبول هدایا واعانات بنام سازمان

فصل پنجم – هیئت مدیره
ماده 13 – هیئت مدیره با عضویت سه نفر بعنوان عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل که از طرف شورای سازمان برای مدت سه سال انتخاب خواهند شد، تشکیل می گردد و تجدید انتخاب آنان بلامانع خواهدبود.
تبصره : اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره باید از بین افرادی که دارای تعهد کافی و اطلاعات و تجارت در امور شهرداریها و مسائل شهری بوده و بصیرت لازم نسبت به امور و اهداف سازمان داشته باشند و حتی المقدور با حداقل تحصیلات در حد کارشناس و ترجیحا کارشناسان مالی و مدیریت انتخاب شوند.
ماده 14- هیئت مدیره در اولین جلسه از بین خود یک نفر را بعنوان رئیس و یک نفر را بعنوان دبیر و یک نفر را بعنوان عضو انتخاب خواهدکرد.
ماده ۱۵- جلسات هیئت مدیره در محل سازمان تشکیل خواهدشد.
ماده ۱۶ – جلسات هیئت مدیره لااقل هفته ای یک بار و در صورت ضرورت و بنا به دعوت مدیر عامل ممکن است جلسات بیشتری بطور فوق العاده تشکیل شود.
تبصره 1- در هرصورت تعداد جلسات هیئت مدیره از شش جلسه در ماه بیشتر نخواهد بود و در صورت تجاوز از تعداد جلسات مذکور تصمیمات متخذه قانونی است ولی حق الجلسه تعلق نخواهد گرفت.
تبصره ۲- مدیر عامل می تواند در جلسات هیئت مدیره شرکت کند و نظرات خود را نسبت به امور فنی و اداری سازمان ابراز نماید ولی حق رای ندارد.
ماده ۱۷ – برای رسمیت جلسات حضور هر سه نفر اعضای اصلی هیئت مدیره لازم است تصمیماتشان با اکثریت آراء معتبر خواهد بود. صورتجلسات هیئت مدیره باید توسط دبیر تهیه و با مضاء اعضای هیئت مدیره برسد.
تبصره ۱- هرگاه اعضای هیئت مدیره دو جلسه در یک ماه غیبت غیر موجه داشته باشند بخودی خود مستعفی شناخته خواهند شد.
تبصره ۲- درصورت استعفا یا فوت یا مرخصی بیش از یک هفته و یـــا برکناری هر یک از اعضای هیئت مدیره عضو علی البدل تا زمانی که عضو اصلی طبق مفاد ماده ۱۲ انتخاب شده یا مراجعت ننموده بعنوان عضو اصلی در هیئت مدیره شرکت خواهد نمود.
ماده ۱۸ – وظائف هیئت مدیره بقرار زیر است :
الف – نظارت و مراقبت کامل درحسن اداره و حفظ سرمایه و دارائی سازمان
ب – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مدیرعامل راجع به تصویب معاملات (در حدود اختیاراتی که از شورای سازمان تفویض شده است) اعم از خرید و فروش اموال منقول وغیر منقول و دادن سفارش های داخلی و خارجی و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی شرکت های ذیصلاحیت و همچنین اجاره و استجاره و دفاع در قبال دعاوی اشخاص علیه سازمان یا اقامه دعوا از طرف سازمان علیه اشخاص راسا و یا بانتخاب وکیل و مراجعه به سایر مراجع و خلاصه هرگونه اقدامی که برای توسعه تاسیسات و ساختمانها و همچنین پیشرفت امور سازمان از نظر فنی، اداری و حقوقی و مالی ضرورت داشته باشد.
ج : نظارت و مراقبت در انجام طرح های مصوبه ای که به تصویب شورای سازمان رسیده باشد.
د : رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مدیرعامل ورسیدگی به آن قسمت از اموری که قبل از اتخاذ تصمیم در شورای سازمان از طرف هیئت مدیره باید بررسی شود.
ه : هیئت مدیره در پایان هر سال گزارش کامل در مورد سازمان از مدیر عامل اخذ باستحضار شورای سازمان می رساند.
و : بررسی و تصویب سازمان اداری و اجرائی دفتر مرکزی وکارخانجات و واحدهای وابسته به سازمان با توجه به حجم کار و بودجه سازمان و ابلاغ آن برای اجراء پس از اخذ تصویب شورای سازمان و تایید وزارت کشور (سازمان شهرداری های کشور)
ز : هیئت مدیره یک نفر را که در امور حسابداری تجربه کافی با تحصیلات لازم را دارا باشد بعنوان رئیس امورمالی انتخاب می نماید، حکم انتصاب مدیر مالی پس از انتخاب از طرف رئیس هیئت مدیره ما درخواهد شد.

فصل ششم – انتخاب و وظائف مدیر عامل
ماده ۱۹ – مدیر عامل سازمان از افراد ذیصلاحیت که علاوه برداشتن مدارک علمی دارای تجربیات کافی در مسائل مربوط به شهر و شهرداری و مالی و تخصصی و ساختمانی و یا مدیریت باشد توسط شورای سازمان برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس شورا منصوب می گردد.
تبصره ۱ – تجدید انتخاب مدیر عامل بلامانع است و تا تعیین و شروع بکار مدیر عامل جدید مدیرعامل فعلی وظائف مربوطه را انجام خواهد داد.
تبصره 2- در صورتی که مدیرعامل در انجام وظائفی که بر طبق ا اساسنامه بعهده دارد قصور ورزد هیئت مدیره می تواند با دلایلی توجیهی پیشنهاد تغییر مدیر عامل را به اجلاسیه فوق العاده شورای سازمان بنماید. تغییر مدیرعامل موکول بتصویب شورای سازمان خواهد بود.
ماده ۲۰ – وظائف و اختیارات مدیر عامل
۱- مدیرعامل مسئول اداره امور سازمان و مامور اجرای مفاد این اساسنامه و مصوبات شورای سازمان و هیئت مدیره خواهدبود و برای اداره امور سازمان در حدود مقررات این اساسنامه وآئین نامه های آن دارای اختیارات می باشد.
2- مدیرعامل در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و کلیه مراجع قانونی نماینده سازمان بوده و می تواند این حق را شخصا یا بوسیلـه وکلا و یا نمایندگانی که با تصویب هیئت مدیره انتخاب می نماید اعمال نماید.
3 – کلیه نامه ها و اسنادی که برای سازمان ایجاد تعهدات مالی نماید باید با مضای مشترک مدیر عامل و رئیس امور مالی که ذیحساب مشترک سازمان می باشند، برسد.
4 – مدیر عامل باید با توجه به وضع و حجم کارهای جاری پیش بینی های مربوط به احتیاجات آینده و طرح تشکیلات اداری و فنی و عده افراد لازم را در حدود بودجه با تعیین وظائف و مسئولیت های آن تنظیم و پس از تایید هیئت مدیره و تصویب شورای سازمان بمورد اجرا بگذارد.
5 – مدیر عامل مسئول حسن اداره امور سازمان است.
6 – مدیر عامل مکلف است بودجه سال بعد سازمان را منتهی تاریخ اول دیماه هر سال پس از تایید هیئت مدیره به شورای سازمان تسلیم نماید و شورا موظف است رسیدگی به بودجه را تا پانزدهم بهمن ماه خاتمه دهد و بودجه پس از آن که مورد تصویب شورا قرار گرفت یک نسخه جهت اطلاع وزارت کشور ارسال خواهد شد و در مورد متمم و اصلاح بودجه و تفریغ بودجه نیز طبق تشریفات فوق عمل می شود.
7 – مدیر عامل مکلف است هر سال تفریغ بودجه همان سال را منتهی تا پایان خردادماه سال بعد تهیه و پس از تایید هیئت مدیره و حسابرس به تصویب شورای سازمان برساند بطوری که بیلان عملیات مالی و تفریغ بودجه سازمان حداکثر تا پانزدهم شهریورماه سال بعد مورد تصویب شورای سازمان قرار گیرد.
8 – مدیر عامل مکلف است منتهی تا پانزدهم هر ماه صورتحساب درآمد و هزینه ماه قبل سازمان را به هیئت مدیره تسلیم نماید.
9 – عزل و نصب کارکنان به پست های مصوب سازمان و واحد های تابعه
10 – انجام سایر موارد طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامه های مصوب و یا بموجب مقررات قانون تجارت صرفا بعهده مدیر عامل
می باشد.
11 – اجاره و استجاره محل یا وسائط نقلیه و ماشین آلات بنام سازمان با تصویب هیئت مدیره و رعایت آئین نامه مالی سازمان.
12 – مدیر عامل می تواند بمنظور تسریع در امور جاری قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت بهریک از مسئولان دیگر سازمان با تصویب هیئت مدیره تفویض نماید. بدیهی است مسئولیت حسن اداره امور وحفظ دارائی سازمان کما کان بعهده مدیر عامل خواهدبود.

فصل هفتم – انتخاب و وظائف حسابرس
ماده ۲۱- حسابرس وسیله شورای سازمان از میان افراد بصیر و صالح و متعهد و کاردان و وارد به مسائل مالی و حسابرسی برای مدت سه سال انتخاب خواهدشد.
تبصره ـ حق الزحمه حسابرس وسیله شورای سازمان تعیین و از محل اعتبارات سازمان قابل پرداخت است.
ماده ۲۲- وظائف حسابرس
1 – رسیدگی به ترازنامه و بیلان و سایرگزارش های سالیانه سازمان و امضاء آنها و همچنین اظهار نظر نسبت به بودجه پیشنهادی به هیئت مدیره برای هر دوره مالی.
2- رسیدگی بهرگونه اقدامات مالی سازمان بمنظور حصول اطمینان از این که درآمد ها صحیحا وصول و هزینه ها با رعایت مقررات و بودجه مصوب و صرفه و صلاح سازمان انجام گرفته است.
3- چنانچه حسابرس در هر موقعی ارسال رسیدگی به اسناد مالی و دفاتر سازمان را ضروری بداند این امر را راسا با استفاده از همکاری حسابرسان با تجربه یا کارشناس مالی انجام خواهد داد.
4 – حسابرس هرگونه ابهام یا ایرادی در حساب ها یا روش های مالی و عملیاتی سازمان ملاحظه کند مراتب را کتبا به مدیرعامل و هیئت مدیره و در صورت لزوم به رئیس شورای سازمان گزارش خواهد نمود.
5 – مدیر عامل و هریک از اعضاء هیئت مدیره و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند توضیح شفاهی و یا کتبی و یا هرگونه مدارک یـا اوراقی را که حسابرس بخواهد بلافاصله دراختیاروی بگذارد.
تبصره ـ چنانچه مدیر عامل بلحاظ حفظ اسرار و منافع سازمان در مورد ارائه مدارک خواسته شده توسط حسابرس امتناع ورزید مراتب را در عرض بیست و چهار ساعت با دلائل توجیهی به هیئت مدیره اعلام و چنانچه هیئت مدیره دلائـــــــــــل مدیر عامل را پذیرفت و اقدام وی را تایید نمود، مکلف است حداکثر ظرف یک هفته مراتب را جهت استحضار و اتخاذ تصمیم به رئیس شورای سازمان کتبا گزارش و در نهایت هرگونه تصمیمی که باتوجه به سوابق امرازجانـب رئیس شورای سازمان اتخاذ گردد مورد اجرا قرار خواهدگرفت و در نتیجه چگونگی امر در اولین اجلاس فوق العاده شورای سازمان باستحضار اعضاء شورا خواهد رسید.
ماده 23 – ناظر شورای اسلامی شهر
یک نفر از معتمدین و افراد مطلع و بصیر بامور سازمان بنا به معرفی اجماع روسای شوراهای اسلامی شهر و شهرداری های عضو بعنوان ناظر پذیرفته خواهد شد. در صورت عدم تشکیل شوراهای اسلامی شهر، جانشین قانونی شوراهای اسلامی شهر ناظر مذکور را معرفی خواهد کرد.
تبصره – ناظر شورای اسلامی شهر می تواند بدون حق رای در جلسات شورای سازمان شرکت نموده و گزارش لازم را با طلاع شوراهای اسلامی شهرهائی که شهرداری های آن، عضو سازمان هستند برساند.

فصل هشتم – امور مالی و استخدامی
ماده 24 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال تا آخر اسفندماه همان سال خواهد بود و برای سال اول استثنائا سال مالی سازمان از تاریخ تاسیس تا پایان اسفندماه سال مربوطه خواهد بود.
تبصره – دوره عمل بودجه مصوب هر سال تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و هزینه های پرداخت نشده و تعهداتی که تا آخر اسفندماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت خواهدبود.
ماده 25 – کلیه درآمدهای سازمان در حسابی نزد بانک ملی شعبه واریز خواهد شد با این قصد که برداشت از این حساب صرفا جهت واریز بحساب هزینه ها که جداگانه نزد همین بانک یا شعبات آن با اطلاع شورای سازمان افتتاح می شود با صدور چک و با امضای رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و رئیس امور مالی مقدور خواهدبود.
ماده 26 – برداشت از حساب هزینه ها با صدور چک با امضای مدیرعامل توام با امضای رئیس امور مالی سازمان انجام خواهد شد.
ماده 27 – اولین هیئت مدیره سازمان موظف است ظرف دو ماه پس از انتخاب شدن آئین نامه های مالی معاملات و ضوابط اجرائی و فنی و استخدامی سازمان را تهیه و جهت تصویب تقدیم شورای فوق العاده سازمان بنماید.
تبصره ۱- کادر کارمندی سازمان صرفا از طریق خرید خدمت (قراردادی و کار معین و مدت ثابت) و کادر کارگری طبق قانون کار و تا مین اجتماعی تامین خواهد شد.
تبصره 2 – مستخدمین رسمی و ثابت دولت و شهرداریها و مستخدمین سایر موسسات که بنا به ضرورت خدمات آنها مورد نیاز سازمان باشد فقط بصورت ماه مورخدمت در سازمان مشغول بکارخواهند شد.
ماده 28 – نسبت به موادی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است بر طبق قانون تجارت عمل خواهد شد و عنداللزوم از طرف هیئت مدیره پیشنهاد اصلاحی به شورای سازمان داده خواهد شد تا پس از تصویب طبق مقررات نظریه وزارت کشور را اخذ و اقدام نماید.
ماده 29 -کلیه آگهی ها و اطلاعیه های سازمان در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیرا لانتشار درج خواهد شد.
ماده 30 – این اساسنامه مشتمل بر ۸ فصل و ۳۰ ماده (۱۸ تبصره و ۵۱ بند در 14 صفحه و 4 صفحه جدول سهام شهرداری ها می باشد و باستناد ماده ۸۴ قانون شهرداری تصویب نموده و موافقت وزارت کشور را جهت اجرا اعلام می دارد. ضمنا کلیه صفحات آن ممهور به مهروزارت کشـــور می باشد.

عبدا . . . نوری – وزیر کشور

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی