نامه شماره 42/12350 مورخ 1399/10/30 سازمان امور دانشجویان
به استناد ماده 8 آئین نامه تاسیس موسسات و شرکت های خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب هیات محترم وزیران طی ابلاغیه مورخ 1382/8/14 شماره 45622/ت 27034ه دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاسیس و عملکرد موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور به شرح ذیل تدوین می گردد :
فصل اول : کلیات و تعاریف
1- موسسه : موسسه / شرکت دارای مجوز خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور
2- متقاضی : فرد درخواست کننده جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور
3- کارگروه نظارت : با حضور اعضای تشکیل دهنده کارگروه نظارت بر تاسیس و عملکرد موسسات و شرکتهای خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور مطابق بند ماده 2 آئین نامه اعزام دانشجو تشکیل می گردد.
4- هیات حل اختلاف : هیاتی است که از سوی کارگروه نظارت برای حل اختلاف به عنوان داور مرضی الطرفین تشکیل می شود تا هرگونه اختلاف بین موسسه و متقاضی را در تفسیر یا اجرا قرارداد را از طریق مذاکره حل وفصل نمایند.
5- نظارت و ارزشیابی : به کلیه اقداماتی که به منظور کسب اطلاعات، بررسی و تهیه گزارش از عملکرد موسسات به لحاظ اجرایی و انطباق آن با ضوابط، سیاستها و مقررات تعریف شده درآئین نامه مصوب هیات محترم دولت صورت می گیرد و نیز اتخاذ تصمیم مبنی بر اجرای روش های اعمال تشویق، تذکر و اصلاح عملکرد آنها انجام می شود اطلاق می شود.
6- ارکان نظارتی : شامل گروه نظارت ناظران و بازرسان تعیین شده از طرف کارگروه نظارت می باشند.
7- روش های بررسی و تهیه اطلاعات : از طریق مکاتبه، اخذ گزارشات، انجام مصاحبه با موسسین/ صاحبان امتیاز و اعزام بازرسین به موسسات انجام می گیرد.
فصل دوم : خدمات قابل ارائه توسط موسسه
عبارت است از اقدامات مربوط به یک یا چند نوع از خدمات ذیل که توسط متقاضی انتخاب می شود:
1-مشاوره : ارائه مشاوره و اطلاعات جامع در خصوص کشور مورد تقاضا اعم از : شرایط ادامه تحصیل در کشور مورد نظر، دانشگاه مورد درخواست، رشته تحصیلی و مقطع مورد درخواست، هزینه ها، ویزا و سایر اطلاعاتی که به طور متعارف در تصمیم گیری متقاضی مؤثر باشد.
2- اخذ پذیرش : اخذ پذیرش از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کشور، دانشگاه، رشته و مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) مورد درخواست.
3- روادید : اخذ روادید تحصیلی
4- ثبت نام : ثبت نام در دانشگاه و ارائه تمامی اطلاعات مورد درخواست متقاضی در مورد مقررات و ضوابط دانشگاه
5- اقامت : جابجایی، اقامت و اسکان مناسب با مورد درخواست متقاضی و خدمات راهنمایی در کشور محل تحصیل
فصل سوم : تعهدات و مسئولیت های موسسه در برابر متقاضیان
1-ارائه اطلاعات کامل و صحیح به متقاضی در مورد تحصیل و چگونگی شرایط زندگی درکشور مورد نظر
2- بررسی تناسب مدارک مورد نیاز ارائه شده با رشته تحصیلی و امکان ادامه تحصیل در رشته مورد تقاضا
3- اقدام برای اخذ پذیرش منحصرا در مقاطع دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (پذیرش دوره های پیش نیاز و یا دوره زبان به تنهایی قابل قبول نمی باشد)
4- پذیرش اخذ شده باید از دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت باشد.
5- موسسه ملزم به تنظیم و اجرای قرارداد یکپارچه با متقاضی مطابق نمونه ارائه شده از سوی کارگروه نظارت می باشد.
6- موسسه موظف است یک نسخه از قرارداد را که طرفین امضا نموده اند به صورت برخط (آنلاین) در سامانه سجاد (سازمان اموردانشجویان) بارگذاری نماید.
7- شهریه های اعلام شده به دانشجویان باید واقعی، و مطابق شهریه ترمی یا سالانه دانشگاه مورد نظر باشد.
8- درصورتی که شهریه دانشگاه موردنظر توسط موسسه پرداخت شده باشد، ارائه اسناد مثبته به متقاضی قبل از عزیمت دانشجو به محل تحصیل الزامی است.
فصل چهارم : تعهدات و مسئولیت های موسسات در برابر کارگروه نظارت
1-رعایت حدود و موازین تدوین شده در دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که از طرف کارگروه نظارت ابلاغ می گردد.
2- ارائه گزارش عملکرد به دبیرخانه کارگروه نظارت قبل از پایان هرنیمسال به تفکیک نوع فعالیت، خدمات ارائه شده، تعداد خدمات ارائه شده،دانشجویان اعزامی و ارسال صورت وضعیت قراردادهای منعقد شده با متقاضیان و باقید هزینه ها
3- ارتباط مستمر، رعایت و اجرای توصیه ها و راهنمایی های نمایندگی علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی و یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران درکشور حوزه فعالیت
4-التزام به فعالیت در حوزه کشور یا کشورهایی که مجوز آن از طرف کارگروه نظارت صادر گردیده است.
5-التزام به فعالیت در شهر محل دارای مجوز و عدم ایجاد نمایندگی در دیگر شهرها و نقاط کشور
6-عدم واگذاری یا انتقال مجوز به فرد دیگر و همچنین عدم تلفیق با نام موسسات و شرکت هایی که هرکدام به صورت مجزا مجوز دریافت نموده اند.
7-صاحب امتیاز یا اعضای هیات مدیره موسسه مجاز به عضویت یا مشارکت در دیگر موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور نمی باشند.
8-ارائه التزام نامه یا ضمانت نامه های الزم به تشخیص کارگروه نظارت
9- معرفی نماینده موسسه در حوزه کشور فعالیت به کارگروه نظارت
10- متعهد به اخذ مجوز از کارگروه نظارت جهت اعمال هرگونه تغییر احتمالی یا اصلاحیه دراساسنامه
11- هماهنگی با کارگروه نظارت جهت هرگونه اخذ مجوز یا انعقاد تفاهم نامه با کشورهای حوزه فعالیت در زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت موسسه
فصل پنجم : حقوق و اختیارات موسسات پس از دریافت مجوز فعالیت
1-موسسات می توانند، به نشر آگهی و اطلاع رسانی برای فراهم نمودن فرصتی برای متقاضیان که علاقمند به تحصیل در خارج از کشور هستند در چارچوب و مقررات مصوب اقدام نمایند.
2- درج نام موسسه و اطلاعات کلی مربوط به آن بر روی سایت اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم به منظور دسترسی متقاضیان
3- مبلغ قرارداد منطبق است با فهرست مقرری دانشجویان بورسیه که به تصویب هیات محترم وزیران رسیده و در سایت وزارتخانه های فوق الذکر موجود می باشد. تعرفه های مربوط به بندهای مختلف قرارداد می بایست هنگام مراجعه متقاضی به موسسه به رسیده باشد.
4- مبلغ مشاوره 500.000 ریال (پنجاه هزار تومان) بابت هر جلسه می باشد.
5- هزینه اخذ پذیرش : از دانشگاه مورد تقاضا که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارتخانه های علوم، و وزارت بهداشت باشد تا حداکثر 40 درصد از یک ماه مقرری دانشجوی بورسیه مجرد در کشور مورد تقاضا با احتساب معادل ریالی به نرخ روز می باشد.
6- هزینه اخذ روادید : حداکثر 20 درصد از یک ماه مقرری دانشجوی بورسیه مجرد در کشور مورد تقاضا با احتساب معادل ریالی به نرخ روز خواهد بود.
7- هزینه ثبت نام : حداکثر 20 درصد از یک ماه مقرری دانشجوی بورسیه مجرد در کشور مورد تقاضا با احتساب معادل ریالی به نرخ روز می باشد.
8- هزینه انتقال، اسکان و جانمایی اولیه دانشجو در محل تحصیل : 20 درصد از یک ماه مقرری دانشجوی بورسیه مجرد با احتساب معادل ریالی آن به نرخ روز می باشد.
9- حق الزحمه موسسه : درصورتی که موفق به اخذ بورس یا کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه مورد تقاضا گردد به قرار ذیل خواهد بود:
-چنانچه بورس تحصیلی (مقرری و شهریه) بابت کل دوره تحصیلی اخذ شود معادل 70 درصد از یک ماه مقرری بورسیه مجرد و 10 درصد شهریه ترم اول تحصیلی یا شهریه سال اول تحصیل (درصورت سالانه بودن) با احتساب معادل ریالی به نرخ روز آن را به عنوان حق الزحمه دریافت می کند.
– چنانچه بورس تحصیلی (مقرری و شهریه) بابت نصف دوره تحصیل اخذ شود معادل 50 درصد از یک ماه مقرری بورسیه مجرد و 0 درصد شهریه ترم اول تحصیل یا شهریه سال اول تحصیل (درصورت سالانه بودن) با احتساب معادل ریالی به نرخ روز آن را به عنوان حق الزحمه دریافت می کند.
تبصره : بدیهی است مبلغ شهریه براساس اسناد مثبته و با رضایت طرفین تعیین خواهد شد.
10- چنانچه پذیرش توسط متقاضی ارائه و موسسه متعهد به اخذ روادید گردد و به هردلیل موسسه موفق به اخذ روادید در زمان مقرر نشود موسسه موظف است کلیه هزینه های دریافتی روادید را (پس از کسر هزینه های پرداخت شده و غیرقابل استرداد از سوی سفارت کشور) به متقاضی عودت دهد.
11- چنانچه موسسه متعهد به اخذ پذیرش و روادید گردد و به هردلیل موفق به دریافت روادید نشود موظف است کلیه هزینه های پذیرش و روادید را (پس از کسر هزینه های پرداخت شده و غیرقابل استرداد از سوی کشور مورد تقاضا براساس مستندات معتبر) به متقاضی عودت دهد.
فصل ششم : پایش نظارت و رسیدگی به تخلفات و شکایات
1-هرگونه فعالیت بدون اخذ مجوز از کارگروه نظارت، تخلف محسوب می گردد.
2- درصورت احراز شرایط به هر خانواده فقط یک مجوز تعلق می گیرد و سایر اعضا خانواده صرفا می توانند عضو هیات مدیره باشند.
3- می بایست 51 درصد سهام متعلق به صاحب امتیاز موسسه باشد.
4- اسناد تعهد آور و امور موسسه را با نامه رسمی ممهور به مهر و امضای صاحب امتیاز امکان پذیر است.
5- صاحب امتیاز بایستی حضور مؤثر در موسسه داشته باشد و کاملا بر همه امور موسسه نظارت داشته باشد.
6- درصورت گذشت شش ماه از صدور مجوز و عدم ارائه گزارش عملکرد موضوع بررسی شده و در صورت نداشتن فعالیت مجوز تعلیق می شود.
7- تمدید مجوز فعالیت یا حسن اجرای فعالیت بر طبق آئین نامه هیات محترم دولت و دستورالعمل های کارگروه نظارت عدم وجود شکایات اثبات شده از سوی موسسه و نماینده موسسه در کشور حوزه فعالیت، میسر است.
8- بدیهی است عدم فعالیت مؤثر موسسه (حداقل سه اعزام یا ده مشاوره در سال) پس از اخذ مجوز به منزله انصراف از فعالیت و لغو مجوز صادره تلقی می گردد.
9- چنانچه از موسسه ای دو بار بازدید و نظارت بعمل آید و صاحب امتیاز در موسسه حضور نداشته باشد موضوع در کارگروه مطرح و توسط اعضا کارگروه نظارت برعملکرد موسسات در خصوص فعالیت موسسه تصمیم گیری خواهد شد.
10- موسساتی که لغو مجوز شده اند درصورت درخواست فعالیت مجدد در لیست متقاضیان جدید قرار می گیرند و فرآیند اخذ مجوز را باید از ابتدا شروع نمایند.
11- درصورتی با تمدید موافقت می شود که از یک سال قبل از درخواست براساس شکایت متقاضی در هیات حل اختلاف علیه موسسه ذیربط رای صادر نشده باشد.
12- در صورتی که لغو مجوز به دلیل غیر تخلف موسسه باشد بعد از دوسال می تواند درخواست تمدید بدهد تا موضوع در کارگروه نظارت بررسی شود.
13- چنانچه تخلف موسسه ای محرز و به این دلیل مجوز لغو شده باشد تا ده سال حق درخواست برای تمدید مجوز ندارد.
14- بنا بر شدت و دفعات تکرار تخلف و میزان خسارت احتمالی وارده بر متقاضی براساس نظر کارگروه نظارت اقداماتی از قبیل تذکر شفاهی و کتبی تا لغو مجوز موسسه صورت خواهد گرفت.
15- علاوه بر اقدام کارگروه نظارت در صورتی که تخلف موسسه مصداق یکی از جرائم جزایی کشور باشد کارگروه نظارت مراتب را به مراجع قضایی منعکس می نماید.
فصل هفتم : حل اختلاف
1- هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای قرارداد بین متقاضی و موسسه را از طریق مذاکره حل و فصل می گردد.
2- در غیراین صورت موضوع از طریق دبیرخانه کارگروه نظارت به هیات حل اختلاف به عنوان داور مرضی الطرفین ارجاع خواهد گردید. هیات حل اختلاف از سوی کارگروه نظارت برای حل اختلاف تشکیل می شود تا هرگونه اختلاف بین موسسه و متقاضی را در تفسیر یا اجرای قرارداد را از طریق مذاکره حل و فصل نماید.
3- چنانچه تصمیمات هیات حل اختلاف مورد اعتراض هریک از طرفین قرار گیرد موضوع به کارگروه نظارت به عنوان داور مرضی الطرفین ارجاع می شود تا در این خصوص تصمیم گیری گردد. تصمیم اتخاذ شده از سوی کارگروه نظارت ملاک عمل و مورد قبول طرفین خواهد بود.
4- درصورتی که این تصمیم منتهی به حل و فصل مساله نشده یا مورد اعتراض یکی از طرفین باشد آنها می توانند جهت پیگیری به مراجع قضایی مراجعه نمایند.
فصل هشتم : سایر مقررات
1-انعقاد هرگونه قرارداد با متقاضیان خارج از سربرگ موسسه فاقد ارزش و تخلف محسوب می شود.
2- درصورت گذشت پس از سه ماه از پایان اعتبار مجوز موسسه و عدم درخواست متقاضی مجوز موسسه برای سه ماه تعلیق و درصورت تداوم، لغو مجوز خواهد شد.
3- درخواست تمدید مجوز می بایست دو ماه قبل از انقضاء مجوز موسسه ارائه شود.
این دستورالعمل در 8 فصل و64 بند و 1 تبصره در دو نسخه تنظیم و در جلسه مورخ 99/6/31 کارگروه نظارت به تصویب رسید.