شماره دادنامه: 140231390003275763 تاریخ دادنامه: 1402/12/15 شماره پرونده: 0204916 مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری شاکیان: آقایان مهدی، قربان، رضا و ابراهیم شهرت همگی روتیوند غیاثوند با وکالت آقای عبداله لبافها طرف شکایت: 1- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین 2- بخشداری بخش کوهین مـوضـوع شکـایت و خـواسته: ابطال صورتجلسه کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستای نوروزآباد بخش کوهین شهرستان قزوین استان قزوین مصوب جلسه مورخ 1393/10/18 (ابلاغی به موجب نامه شماره 3455/ص/36 مورخ 1393/11/12 استانداری قزوین) گردش کار: آقای عبداله لبافها به وکالت از شاکیان به موجب دادخواستی، ابطال صورتجلسه کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستای نوروزآباد بخش کوهین شهرستان قزوین استان قزوین مصوب جلسه مورخ 1393/10/18 (ابلاغی به موجب نامه شماره 3455/ص/36 مورخ 1393/11/12 استانداری قزوین) را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که: " مطابق تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری «روستا به مکانی اطلاق می شود که از حداقل 20 خانوار یا صدنفر ساکن متمرکز یا پراکنده تشکیل شده باشد.» حال آنکه مزرعه نوروزآباد فاقد کد روستا و به شکل مزرعه بوده و مطابق تبصره 3 ماده 2 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362/4/15 «مزرعه تابع در محدوده ثبتی یا عرفی روستای متبوع خود بوده و به طور کلی از لحاظ تقسیمات کشوری جزو آن محسوب می شود.» به استناد تبصره 4 ماده 2 قانون اخیرالذکر «مزرعه و مکان مستقل دارای محدوده ثبتی یا عرفی معین و مستقل بوده و از لحاظ امکانات اداری زیر پوشش واحد تقسیماتی حسب مورد می باشد.» مطابق ماده 2 قانون تقسیمات کشوری «روستا … از لحاظ محیط زیستی (وضع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) همگن بوده که با حوزه قلمرو معین ثبتی یا عرفی مستقل که حداقل تعداد 20 خانوار یا صد نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته باشند و اکثریت ساکنان دایمی آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یکی از فعالیت های کشاورزی، دامداری، باغداری به طور اعم و صنایع روستایی و یا ترکیبی از این فعالیت ها اشتغال داشته باشند.» حال آنکه مزرعه نوروزآباد در ابتدا و حتی پس از تعریف طرح هادی علاوه بر نداشتن کد روستایی از طریق تقسیمات کشوری نیز، فاقد اوصاف مذکور بوده و با الحاق برخی از اراضی روستای سوخته چنار به مزرعه نوروزآباد تبعات ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع بند 2 و 3 نامه شماره 1636/5927/ص مورخ 1401/5/18 فرماندار شهرستان قزوین، نامه بخشدار کوهین منضم به نامه شماره 98/118/21 مورخ 1398/8/8 شورای اسلامی و دهیاری روستای سوخته چنار و متعاقب آن نامه شماره 1207/1/5927/ص مورخ 1401/4/14 فرماندار شهرستان قزوین خطاب به مدیر بنیاد مسکن و مدیر جهاد کشاورزی در خصوص گسترش غیرقانونی مزرعه نوروزآباد گریبانگیر روستای سوخته چنار شده و شاکله روستا با ویژگی های خاص خود دچار تحول منفی و ناهمگونی گردیده است، مطابق نامه شماره 56393 مورخ 1397/4/5 وزیر کشور و بر اساس ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری «هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود»، لذا الحاق اراضی جدید مورد شکایت به روستای نوروزآباد، خارج از ضوابط مقرر صورت گرفته است. طرح هادی روستا عبارت از «طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود و میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیساتی، تجهیزات و نیازمندی های روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرح ساماندهی فضا و سکونت گاه های روستایی یا طرح هادی جامع ناحیه ای تعیین می نماید.» با عنایت به تعریف مذکور مبرهن است که طرح هادی، ویژه روستا بوده و برای مزرعه نوروزآباد که مطابق تقسیمات کشوری فاقد کد روستا است تعریف طرح هادی برای آن فاقد محمل قانونی بوده است و با توجه به متصل بودن طرح هادی نوروزآباد به طرح هادی روستای سوخته چنار و اینکه خارج از کروکی قطعه زمین 17 هکتاری اراضی کشاورزی و امکانات روستای سوخته چنار می باشد و در حکم دادنامه فوق الذکر قطعه زمین مذکور به عنوان زراعی به صاحبان آن ها تحویل گردیده است لذا می بایست به طرح هادی روستای سوخته چنار اضافه می گردید نه اینکه یک طرح مستقل برای نوروزآباد تعریف شود. همچنین براساس ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه طرح هادی با هماهنگی دستگاه های ذیربط و بهره گیری از مشارکت مردم بر عهده این ستاد گذاشته شده است بنیاد مذکور نیز از طریق مشاوران ذیصلاح و دارای تجربه، مطالعات طرح را به اتمام می رساند و وفق بند (الف) جزء 5 ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه «طرح پیشنهادی در کمیته ای متشکل از مدیرکل بنیاد مسکن استان (رییس کمیته)، رییس بنیاد مسکن شهرستان، نماینده معاونت عمرانی استانداری، نماینده جهاد کشاورزی استان، نماینده راه و شهرسازی استان، فرماندار شهرستان، بخشدار و رییس شورای اسلامی روستا (به عنوان ناظر) به تصویب می رساند» و بر اساس بند 7 ماده 79 اصلاح قانون شوراها مصوب 1396/5/21 پس از ارسال به کمیته تصویب، لازم است طرح پیشنهادی توسط شورای اسلامی بخش بررسی و تایید شود» و سپس توسط مدیرکل تقسیمات کشوری در استانداری پس از بررسی و تایید و در ادامه ارجاع به تقسیمات کشوری در وزارت کشور واقع در تهران جهت اخذ کد روستایی منتهی می گردد، ولی به نظر می رسد در موضوع مانحن فیه روال قانونی مذکور برای تعریف طرح هادی مزرعه نوروزآباد صورت نگرفته است همچنین لازم به ذکر است در عمل کلیه اقدامات توسط بنیاد مسکن شهرستان قزوین که خارج از ضوابط و اختیارات بوده و به عنوان دبیر کمیسیون بنیاد می باشد انجام یافته، زیرا هر گونه اقدام مرتبط و الحاق در بنیاد مسکن مطرح و باید با تایید کارشناسان امر بنیاد مسکن صورت گیرد. حریم روستاهای واقع در حریم شهرها عبارت است از بخشی از اراضی بلافصل محدوده مصوب طرح هادی روستا که با اولویت اراضی زراعی، باغی، منابع آب سطحی و زیرزمینی و سایر عناصر مرتبط با ساختار فضایی روستا با رویکرد صرفاً صیانت و حفاظت و جلوگیری از ساخت و ساز در آن ها تعیین می گردد، لذا با عنایت به اینکه ماهیت تعیین حریم روستا، صیانت از اراضی هم پیوند با ساختار فضایی روستا است، پهنه بندی آن نیز همواره به عنوان پهنه حفاظت تعیین و ضوابط آن تابع پهنه مذکور خواهد بود لذا در تعریف طرح هادی که به طور غیرقانونی برای مزرعه نوروزآباد که فاقد کد و شاخصه های روستای انجام شده حریم روستای سوخته چنار نیز نادیده انگاشته و دچار خدشه گردیده است. مضاف بر اینکه در سنوات گذشته بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری و دادنامه صادره که نهایتاً منتج به صدور اجراییه صادر شده از سوی شعبه دوم دادگاه حقوقی شهرستان قزوین به شماره کلاسه 64/1384 مورخ 1370/3/8 گردیده در این پرونده حریم و حوزه استحفاظی آن ها نیز تعیین و مشخص گردیده است همچنین قطعه زمین مذکور به عنوان زراعی تحویل صاحبان آن ها گردیده و به عنوان کناره کاران کشاورز روستای سوخته چنار تلقی گردیده است ولی متاسفانه مالکان آن اراضی به صورت غیرقانونی اقدام به تغییر کاربری و ویلاسازی و متعاقب آن تاسیس و ایجاد غیرقانونی نام روستای نوروزآباد نموده و سپس اراضی مجاور مذکور با استناد به شرح نقشه های تفصیلی اخذ شده از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قزوین نیز به مقدار حدود بالغ بر هشت هزار متر مربع ضمن تخریب مسیرهای اراضی روستای سوخته چنار با الحاق این اراضی به مزرعه تازه تاسیس نوروزآباد برای اراضی و همچنین کشاورزان و دامداران تردد احشام اهالی روستای سوخته چنار مشکل جدی ایجاد شده و حقوق مردمان روستای شهید پرور سوخته چنار نیز در این حریم شکسته شده و باعث شده که حقوق موکلین در این خصوص پایمال گردد. لازم به توضیح است الحاقات انجام شده موجب گردیده در آینده دسترسی و هیچگونه گسترش و توسعه ای در اراضی قسمت شرق مزرعه نوروزآباد که متعلق به اهالی روستای سوخته چنار است صورت نپذیرد در واقع در آینده کل آن اراضی هم به آن مزرعه الحاق گردد زیرا الحاقات انجام شده سد راه و مسدود نمودن دسترسی به آن اراضی در پی داشته و دارد که این موضوع هم علاوه بر مشکلات عنوان شده در زمان دادخواست موجبات تنش و نزاع های فراوانی در حال و آینده قابل پیش بینی است. همچنین لازم به ذکر است مطابق ماده 23 قانون جامع مدیریت شهری و روستایی «حریم روستاها، قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده روستا است که با رویکرد اولویت حفاظت از اراضی کشاورزی و باغات و جنگل ها و تامین نیازهای آتی بلند مدت روستا در طرح هادی تعیین می شود و لذا حفاظت و حراست از این حریم به عهده اهالی و شورای اسلامی روستا و مسیولین ذی ربط می باشد.» که با کمال تاسف این حراست توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قزوین نادیده گرفته شده است. با عنایت به مراتب مذکور الحاق بخشی از اراضی روستای سوخته چنار به مزرعه نوروزآباد که به صورت غیرقانونی به تصویب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قزوین رسیده مخالف قوانین جاری و «اصل تسلیط» می باشد زیرا اهالی روستای سوخته چنار در آنجا دارای سبق تصرف و «حقوق مکتسبه» می باشند. لذا ابطال طرح هادی مزرعه نوروزآباد به دلیل رعایت ننمودن مراحل و تشریفات قانونی در کشور، نداشتن کد روستا مطابق تقسیمات کشوری و نداشتن زیر ساخت های لازم و شاخصه های یک روستا و نداشتن سایر امکانات و دیگر تخلفات محرز شده در طرح هادی آن ها مورد استدعاست." در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای شاکی ارسال شده بود، وی به موجب لایحه شماره 1402220450468500 مورخ 1402/2/31 اعلام کرده است که: "اینجانب جهت دریافت جزییات طرح هادی و شماره و تاریخ تصویب به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قزوین و همچنین دفتر فنی استانداری قزوین مراجعه نمودم ولی آن ها اذعان داشتند که ارایه طرح هادی مصوب روستای نوروزآباد فقط با مکاتبه و دستور مقام قضایی امکان پذیر می باشد. مع الوصف با پیگیری و اصرار بنده نهایتاً تاریخ تصویب طرح هادی روستای نوروزآباد قزوین را «تاریخ 1393/10/18» و تاریخ اعلام به استانداری قزوین را «تاریخ 1393/11/12» اعلام نمودند." متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است: " صورتجلسه کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستای نوروزآباد بخش کوهین شهرستان قزوین استان قزوین مصوب جلسه مورخ 1393/10/18 (ابلاغی به موجب نامه شماره 3455/ص/36 مورخ 1393/11/12 استانداری قزوین) تاریخ جلسه: 1393/10/18– فرم شماره 7 صورتجلسه کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستای نوروز آباد بخش کوهین شهرستان قزوین استان قزوین نام مشاور- تاریخ تایید طرح در گروه کارشناسی- تاریخ تحویل طرح پس از انجام اصلاحات- تاریخ تایید عامل چهارم جهت ارایه طرح در کمیته تصویب راژان آب زاگرس- 1393/10/7 – 1393/10/8 – 1393/10/8 پیرو دعوتنامه شماره 2232/ص/36 مورخ 1393/10/16 جلسه کمیته تصویب طرح هادی روستای نوروزآباد با حضور اعضای ذیل در محل بنیاد مسکن استان تشکیل و پس از بحث و بررسی لازم پیرامون موضوع مطروحه موارد زیر به عنوان نظرات کارشناسی به مشاور اعلام می گردد. 1- با عنایت به انجام اصلاحات صورتجلسه گروه کارشناسی فنی مورخ 1393/10/7 طرح هادی روستای نوروز آباد به تصویب رسید. نتیجه نهایی بررسی طرح در گروه کارشناسی فنی: طرح مذکور بدون اصلاح و با نظر اکثریت اعضاء تصویب شد." درپاسخ به شکایت مذکور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین به موجب لایحه شماره 1402220466857961 مورخ 1402/7/25 توضیح داده است که: "اولاً؛ برگرفته از متن و جمع بندی موضوع شکایت، ادعای مالکیت شکات نسبت به اراضی موسوم به نوروزآباد (همجوار روستای سوخته چنار) بدون ارایه مستند و مدرکی دال بر اثبات این موضوع؛ در نتیجه فقدان نفع و سمت در خصوص پلاک موسوم به نوروز آباد نسبت به شکات موجب عدم شنود شکایت ایشان نسبت به مصوبات موسوم به طرح هادی روستای نوروز آباد می باشد. پیشینه سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 و دارندگی کدآبادی به شماره 535697 با 23 خانوار و 66 تن جمعیت در خصوص روستای نوروز آباد، ادعای شکات را نسبت به موضوع شکایت محکوم به ایراد و خدشه می نماید. بنابراین آنچه توسط شکات در خصوص تصرفات اهالی روستای نوروزآباد نسبت به هشت قطعه از اراضی روستای سوخته چنار اظهار گردیده است به جهت فقدان دلایل و مدارک محکوم به رد است. حال یک بار موضوع نامبردگان توسط شعبه 13 بدوی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفته و به جهت عدم تجدیدنظر خواهی قطعی شده است که از این حیث مواجه با اعتبار امر محکوم بها منضم به ایراد وارده سطور اولیه، غیر ممکن بودن طرح مجدد و رسیدگی دادخواست شکات را مسلم می سازد. دوم اینکه: از محتوای دادخواست چنین بر می آید که موضوع اختلاف اظهاری شکات با اهالی روستای نوروزآباد، تنازعی و ترافعی است. مبین این موضوع ارایه دادنامه ای که خلع ید رسیدگی شده در محاکم قضایی را بیان می دارد، می باشد. پس چون تنازعات شخصی در دیوان حتی در حد ایراد تداخلات پلاک ثبتی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج می باشد، دادخواست به هیات فعلی بنا به ترافعی و تنازعی بودن، قابلیت شنود را ندارد. سوم اینکه: یکی از اعضای کمیته تصویب سازمان جهاد کشاورزی استان می باشد که به یقین در صورتی که اقدام اهالی روستای نوروزآباد (البته بنا به ادعای شکات) موجب تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات می گردد به بقین مصوبه کارگروه فنی کارشناسی و کمیته تصویب طرح های هادی روستایی در اجابت موضوع اهالی روستاها، صادر و ابلاغ نخواهد شد. به فرض صحت ادعای شکات این مهم بایستی از طریق قانونی با مراجعه به ادارات مربوطه پیگیری می گردید. ولیکن علی رغم ادعا هیچ مدرکی مبین این موضوع ارایه نگردیده است و در نهایت به حقوق شکات خللی وارد نخواهد کرد و برخورد با چنین موضوعی در صلاحیت ادارات مربوطه خواهد بود. چهارم؛ هیچ دلیل و مدرکی حاوی غیرقانونی بودن اقدامات بنیاد مسکن و کمیته تصویب طرح های هادی روستایی به غیر از یک ادعای مغرضانه، ضم دادخواست ملاحظه نمی گردد. درخواست ابطال کلی مصوبات هم به جهت عدم تنجیز خواسته و شکایت غیرموجه بوده و قابل رسیدگی نخواهد بود. پنجم: پر واضح است تصویب طرح به روستای دایر به مفهوم اخص آن تعلق می گیرد و موضوع مالکیت یا تداخلات پلاک ثبتی یا منازعات متعاقب تصویب طرح معنی در اجابت دستور قانون توسط بنیاد مسکن در تهیه طرح هادی نخواهد داشت. حال بنا به ایرادات شکلی موصوف ملاحظه می فرمایید که روستای نوروز آباد با کدآبادی 535697 و داشتن تعداد 23 خانوار و 66 تن جمعیت ساکن دایمی، تکلیف بنیاد مسکن را برابر بند (ف) ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در تهیه طرح هادی روستای نوروز آباد، در بر دارد چه آنکه تکلیف قانونی در فراسوی تهیه طرح های هادی روستایی امری استراتژیکی در ساماندهی روستاها محسوب می گردد که اهمال در این مهم تخلف خواهد بود. حال بنا به مراتب مذکور ادعایی که حاوی خلل به حقوق شکات یا تضییع کننده حقوق شرعی و قانونی ایشان یا تخلف بنیاد مسکن از مقررات قانونی باشد در دادخواست پر از مطالب تکراری شکات، ملاحظه نمی گردد. در نتیجه رد ادعای ایشان مورد استدعاست." علی رغم ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن برای طرف دیگر شکایت (بخشداری بخش کوهین) تا زمان رسیدگی به پرونده پاسخی واصل نگردیده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1402/12/15 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است. رای هیات عمومی اولاً براساس بند 5 ماده 26 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1395 : «دولت موظّف است… طرحهای هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها در سراسر کشور را با پیشنهاد کارشناسان فنی، زیر نظر بنیاد مسکن و تایید بخشداری هر بخش و با اطلاع دهیاران و روسای شورای اسلامی روستاها و تصویب آن در کمیتهای متشکل از رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عنوان رییس، فرماندار شهرستان، بخشدار بخش، نماینده سازمان مسکن و شهرسازی استان، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان، نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده معاون امور عمرانی استانداری و رییس شورای اسلامی روستا به عنوان ناظر، تهیه کند» و لذا امکان تصویب طرح های هادی روستایی به لحاظ قانونی صرفاً درخصوص مناطقی امکان پذیر است که در سامانه کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری به آن مناطق کد روستایی تعلّق گرفته باشد و به عبارت دیگر آن منطقه از سوی مراجع ذیصلاح به عنوان روستا تعیین شده باشد. ثانیاً براساس ماده 2 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 مقرر گردیده است : «روستا واحد مبدا تقسیمات کشوری است که از لحاظ محیط زیستی (وضع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) همگن بوده که با حوزه و قلمرو معین ثبتی یا عرفی مستقل که حداقل تعداد ۲۰ خانوار یا صد نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته باشند و اکثریت ساکنان دایمی آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یکی از فعالیت های کشاورزی، دامداری، باغداری به طور اعم و صنایع روستایی و صید و یا ترکیبی از این فعالیت ها اشتغال داشته باشند و در عرف به عنوان ده، آبادی، دهکده یا قریه نامیده می شده است» و براساس تبصره 1 این ماده نیز مقرر شده است : «مزرعه نقطه جغرافیایی و محلی است کشاورزی که بنا به تعریف روستا نبوده و به دو شکل مستقل و تابع شناخته میشود.» ثالثاً براساس نامه شماره 225526 مورخ 1402/10/26 مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری معاونت سیاسی وزارت کشور در پاسخ به استعلام صورت گرفته از سوی هیات تخصصی شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست دیوان عدالت اداری اعلام شده است : «1- نقطه جمعیتی نوروزآباد براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 دارای 23 خانوار و 66 نفر جمعیت بوده و فاقد مصوبه هیات وزیران میباشد، لذا در دستور کار برای تصویب نام آن در مصوبات توسط هیات محترم دولت قرار دارد. 2- در حال حاضر در سامانه کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری وفق ماده 27 آییننامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، به آن کد مزرعه مستقل غیرمصوب با وضعیت دایر (شناسه ملّی 1000645687 و کد سلسله مراتبی 361014111077) تخصیص یافته است.» بنا به مراتب فوق و با عنایت به اینکه حسب نامه شماره 225526 مورخ 1402/10/26 مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری معاونت سیاسی وزارت کشور، نقطه جمعیتی نوروزآباد بخش کوهین شهرستان قزوین در استان قزوین فاقد شناسه روستا در سامانه کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری بوده و در واقع آن نقطه، روستا نیست تا به لحاظ قانونی امکان تصویب طرح هادی روستایی برای آن امکان پذیر باشد، لذا طرح هادی روستای نوروزآباد بخش کوهین شهرستان قزوین استان قزوین مصوب جلسه مورخ 1393/10/18 کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده استان قزوین (ابلاغی به موجب نامه شماره 3455/ص/3 مورخ 1393/11/12 استانداری قزوین) با مفاد بند 5 ماده 26 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1395 مغایرت دارد و وضع طرح مزبور خارج از حدود صلاحیت مرجع تصویب کننده آن است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود. این رای براساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 1402/2/10) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است./ حکمتعلی مظفری رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
|
آدرس: تهران بزرگراه شهید ستاری بلوار شهید مخبری نبش خیابان ایران زمین